2013-11-09, 10:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Ställ inte såna frågor eller lägg fram såna teorier om du ändå tycker att det är meningslöst att ta ställning till dem. Det gäller en hypotetisk fråga, där du laborerar med bevis som inte finns. Man kan ställa hur många sådana frågor som helst, inledda med om - eller som i ditt fall "antag att". Det är det som skiljer (mina) sakargument från (dina) spekulationer - precis som det brukar se ut i konspirationsforumet. I brist på belägg, bevis, fakta eller sakargument baserar du din teori på hur du tror att två personer skulle ha agerat om det händelseförlopp som du har hittat på hände på riktigt.

Att du tror att det finns taxiförare som inte har trätt fram av de anledningar som du tycks se som självklara innebär inte att taxiförarna finns nån annanstans än i din fantasi. Du använder alltså bristen på bevis som en sorts bevis - precis som vissa gör i konspirationsforumet. Visst skulle jag, precis som du, kunna fortsätta att hitta på fler saker om vad MB och taxichauffören hade gjort om om hade varit, men det känns meningslöst när jag istället kan hänvisa till sakargument som jag hämtade från verkliga livet.
Skillnaden mellan åklagarens roll och försvarets roll är att åklagaren ska påstå och styrka, försvaret kan anta utan att styrka och på så sätt undergräva åklagarens trovärdighet.

Om jag antar försvararens roll i den pågående rättegången kan jag anta alternativ till åklagarens påståenden. Det är då upp till åklagaren att påstå och motstyrka mina antaganden.

Försvaret har inte anledning att anta något alternativ till något som åklagaren inte har påstått.

Var vänlig att ta fram sakargument mot mina antaganden.
Citera
2013-11-09, 11:04
Medlem
Mmm. I ett tidigare förhör så har vi ju pratat om ett värn som ligger i nära anslutning till…
H: Jo. Det ligger precis när du kommer och kör upp, så kommer värnet upp på höger sida.
F: Mmm. Hur långt från fortet är värnet ungefär?
H: 500 meter.
F: Gick du dit?
H: Ja, jag gick dit. Det var lite skräpigt där inne annars var det inget

vilket värn pratar han om? där hunden markera?
Citera
2013-11-09, 11:07
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fakta. Är att dom endast gjort en teknisk undersökning av KJ. Ingen annan, ej heller MB. Så vad är dom tekniska bevisen då värda?

Jag tycker du svammlar, det har inte funnits några spår eller dna från andra att jämföra med.
Därför har man inte behövt toppsa tex. M.B.

Att det inte finns andra spår/dna förstärker bevisningen mot K.J.

Allt svammel om att någon planterat bevis faller också platt av samma anledning.
Citera
2013-11-09, 11:12
Medlem
lilltoes avatar
Fattar inte hur åklagarna vågade väcka åtal mot KJ, utan att grundligare undersökt MB. Med det avser jag topsning, beslagtagen dator och minst 2 hundsök via husrannsakan.
MB stör hela min tankeprocess gällande KJ som GM, händelseförlopp mm.
I min värld prioriteras motiv, om så bara misstanken.
Skulle KJ erkänna nu, utan att kunna peka ut BP, kommer jag mer tro på att det rör sig om utmattning och leda från hans sida, att få ett avslut.
Citera
2013-11-09, 11:15
Medlem
Detta extrema tjattrande om MBs inblandning håller nu patetisk nivå. Den "sakliga" argumenten tror inte ens en dåre på.
Vi har nu en klockren kandidat till styckmord inför skranket. De patetiska går på linjen att vem som helst kan utföra ett styckmord. Vi tar det ordet igen - STYCKMORD - vi talar om en helt annan division än ett simpelt mord som kan utföras av ett större antal. Men ett styckmord kan bara utföras av en avancerad enslings sjuka hjärna. Därmed faller vanliga mördare bort. Därför kan man inte gissa på vem som helst.
Gärningsmannaprofilen
KJ - enslingen - den mystiske - har visat en manisk våldsmentalitet där hela dagarna och nätterna - förutom när han sovit - i åratal enbart har handlat om våld - mord- planering till mord - titta på våld - köpa våldsartiklar - njuta av våld - provstrypning - frågor kring mord - planering av mord.
Hundmord.

DYGNET RUNT - lika dant i flera år. Ostörd. I Flera år har försäkringskassan sponsrat hans sjuka våldsbeteende - inköp av knivar - ryggsäckar . gevär och tejper. Hela tiden har hans hjärna kokat av våld. Sedan somnar han. Han har inte släppt in någon på livet - ingen får störa hans njutning av våld .
Åklagaren kan gå och hänga sig. Mörda är inget problem om någon gör något mot lillebror.
En kapabel kille. Kan inte hålla käften.

Drömmen om att få mörda gick till slut i uppfyllese - drömmen om att få skära och stycka gick också i uppfyllelse. Men sedan kom bakslaget - ungefär som efter en orgasm - det blev inte roligt längre - paniken och oron tog över. Det blev för mycket skitjobb med att dölja brottet. Därför gjorde han några missar.
Han fick en motståndare - 100 tals poliser - åklagare utredning.

Blodet i bilen visste han om. Skall jag elda upp bilen? Näh jag låter skiten stå kvar olåst. Den halvsmarta ideen om att inte låsa kanske går hem- någon annan kan ha planterat.
Men nu tror ingen på det. Det perfekta mordet gick åt helvete.
Tillbaka till rättspsyket - och där lär han bli kvar.
Citera
2013-11-09, 11:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Okej tack.

Förhörsvittne
Ber*man, Matti*s
Ja, ett återkommande namn i FU. Han är inte bara förhörsvittne, han förhör även KJ på sid 1526f.
Citera
2013-11-09, 11:18
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Agendan att sprida skit i tråden och komma med egna fantasifulla spekulationer har nått historiska höjder. Att få massan att tro att en taxichaufför skulle hålla inne med information om en körning, för att han riskerar att missa en 300:- körning helgen efter eller rent av riskera att få sparken är nog det dummaste jag läst på FB sedan det här. https://www.flashback.org/sp32236141

Det beror på relationen chaufför-kund.
"Hon har sig själv att skylla, onödigt att förstöra fler liv genom att M.B hamnar i fängelse"
Citera
2013-11-09, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Detta extrema tjattrande om MBs inblandning håller nu patetisk nivå. Den "sakliga" argumenten tror inte ens en dåre på.
Vi har nu en klockren kandidat till styckmord inför skranket. De patetiska går på linjen att vem som helst kan utföra ett styckmord. Vi tar det ordet igen - STYCKMORD - vi talar om en helt annan division än ett simpelt mord som kan utföras av ett större antal. Men ett styckmord kan bara utföras av en avancerad enslings sjuka hjärna. Därmed faller vanliga mördare bort. Därför kan man inte gissa på vem som helst.
Gärningsmannaprofilen
KJ - enslingen - den mystiske - har visat en manisk våldsmentalitet där hela dagarna och nätterna - förutom när han sovit - i åratal enbart har handlat om våld - mord- planering till mord - titta på våld - köpa våldsartiklar - njuta av våld - provstrypning - frågor kring mord - planering av mord.
Hundmord.

DYGNET RUNT - lika dant i flera år. Ostörd. I Flera år har försäkringskassan sponsrat hans sjuka våldsbeteende - inköp av knivar - ryggsäckar . gevär och tejper. Hela tiden har hans hjärna kokat av våld. Sedan somnar han. Han har inte släppt in någon på livet - ingen får störa hans njutning av våld .
Åklagaren kan gå och hänga sig. Mörda är inget problem om någon gör något mot lillebror.
En kapabel kille. Kan inte hålla käften.

Drömmen om att få mörda gick till slut i uppfyllese - drömmen om att få skära och stycka gick också i uppfyllelse. Men sedan kom bakslaget - ungefär som efter en orgasm - det blev inte roligt längre - paniken och oron tog över. Det blev för mycket skitjobb med att dölja brottet. Därför gjorde han några missar.
Han fick en motståndare - 100 tals poliser - åklagare utredning.

Blodet i bilen visste han om. Skall jag elda upp bilen? Näh jag låter skiten stå kvar olåst. Den halvsmarta ideen om att inte låsa kanske går hem- någon annan kan ha planterat.
Men nu tror ingen på det. Det perfekta mordet gick åt helvete.
Tillbaka till rättspsyket - och där lär han bli kvar.
Du pratar om "sakliga" argument, men kommer inte med ett enda sakligt argument själv. Det är bara en massa beskrivningar av en person med funktionshinder som inte visar på att han är mördare, samt antaganden.
Citera
2013-11-09, 11:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Väldigt många fördomar om Boden. Spelar egentligen ingen roll, folk får tro exakt vad de vill men:

Fördomarna ligger ofta med i spekulationerna som förutsättningar för att spekulationen ska hålla, t.ex inavel. 99% av fördomarna som förekommer stämmer inte alls, vilket gör att teorierna som bygger på den felaktiga fördomen faller platt.

Det är inte mycket inavel i Boden, stan är väldigt omblandad m.ht (bland annat) att det är och har varit en militärstad. Gissar på att inavelnivån är betydligt lägre än genomsnittet för en lika stor stad i landet i övrigt (med det inte sagt att det ändå finns en liten risk/chans att KJ & MB har liknande DNA).

Det är på inget sätt så att en taxichaffis skulle vara så rädd om sitt jobb att han inte säger som det är i ett sånt här fall (skulle naturligtvis kunna finnas undantag på individnivå, precis som med inavelfallet).

När det kommer till bekanta och deras inverkan på varandra, jag är starkt skeptisk till att en polisutredning skulle påverkas så att man undlåter att välja rätt väg pga det.

Det finns många, många till fördomar som inte alls är i närheten av verkligheten och som 'försöker' få Boden att verka som en mystisk stad. Passar givetvis fint in i fantasier, speciellt om man vill skriva en spännande deckare(eller göra detta fall mer exklusivt än det redan är).
Citera
2013-11-09, 11:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag också. Dom är ute på svag is.

Lite förvånad dock att två hyfsat rutinerade åklagare målar in sig själv i ett hörn.

Problemet för åklagarna är att det här inte är ett "vanligt" yxmord där gärningsmannen grips på plats. Mordet på Vatchareeya är mer komplicerat än så, och det ställer till det för dom.
Citera
2013-11-09, 11:31
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Väldigt många fördomar om Boden. Spelar egentligen ingen roll, folk får tro exakt vad de vill men:

Fördomarna ligger ofta med i spekulationerna som förutsättningar för att spekulationen ska hålla, t.ex inavel. 99% av fördomarna som förekommer stämmer inte alls, vilket gör att teorierna som bygger på den felaktiga fördomen faller platt.

Det är inte mycket inavel i Boden, stan är väldigt omblandad m.ht (bland annat) att det är och har varit en militärstad. Gissar på att inavelnivån är betydligt lägre än genomsnittet för en lika stor stad i landet i övrigt (med det inte sagt att det ändå finns en liten risk/chans att KJ & MB har liknande DNA).

Det är på inget sätt så att en taxichaffis skulle vara så rädd om sitt jobb att han inte säger som det är i ett sånt här fall (skulle naturligtvis kunna finnas undantag på individnivå, precis som med inavelfallet).

När det kommer till bekanta och deras inverkan på varandra, jag är starkt skeptisk till att en polisutredning skulle påverkas så att man undlåter att välja rätt väg pga det.

Det finns många, många till fördomar som inte alls är i närheten av verkligheten och som 'försöker' få Boden att verka som en mystisk stad. Passar givetvis fint in i fantasier, speciellt om man vill skriva en spännande deckare(eller göra detta fall mer exklusivt än det redan är).

Om du skalar bort alla fördomar och håller dig till det du faktiskt vet (via FUP), stör det dig inte det minsta att MB så snabbt avhandlas? Inte ens för MB:s skull?

Hade jag varit MB hade jag krävt en grundligare undersökning för att bevisa min oskuld.
Citera
2013-11-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag är en av dem som inte har den minsta aning om vem som är skyldig, även om jag lutar åt att KJ kan vara gm. Men det är otäckt hur långt många är beredda att gå för att skydda MB. Noll objektivitet. Noll intresse av rättssäkerhet. Noll intresse av att man säkerställer att rätt person blir dömd. Faktum är att MB inte är utredd. Man kan (utan tendens till foliehatt) spekulera om MB´s stora kontaktnät inom polisen kan ha påverkat utredningen.

Ska man spekulera åt det hållet så kan man ju med foliehatten på sig även tänka sig att det är någon inom polisen som planterat bevis. För dom "vet" ju att kompisen MB är oskyldig och dom "vet" ju att det måste vara den där knäppisen KJ så det är inte mer än rätt att hjälpa rättvisan på traven genom att placera lite blod i bakluckan när bilen står på stationen för att genomsökas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in