Citat:
Skillnaden mellan åklagarens roll och försvarets roll är att åklagaren ska påstå och styrka, försvaret kan anta utan att styrka och på så sätt undergräva åklagarens trovärdighet.Ställ inte såna frågor eller lägg fram såna teorier om du ändå tycker att det är meningslöst att ta ställning till dem. Det gäller en hypotetisk fråga, där du laborerar med bevis som inte finns. Man kan ställa hur många sådana frågor som helst, inledda med om - eller som i ditt fall "antag att". Det är det som skiljer (mina) sakargument från (dina) spekulationer - precis som det brukar se ut i konspirationsforumet. I brist på belägg, bevis, fakta eller sakargument baserar du din teori på hur du tror att två personer skulle ha agerat om det händelseförlopp som du har hittat på hände på riktigt.
Att du tror att det finns taxiförare som inte har trätt fram av de anledningar som du tycks se som självklara innebär inte att taxiförarna finns nån annanstans än i din fantasi. Du använder alltså bristen på bevis som en sorts bevis - precis som vissa gör i konspirationsforumet. Visst skulle jag, precis som du, kunna fortsätta att hitta på fler saker om vad MB och taxichauffören hade gjort om om hade varit, men det känns meningslöst när jag istället kan hänvisa till sakargument som jag hämtade från verkliga livet.
Att du tror att det finns taxiförare som inte har trätt fram av de anledningar som du tycks se som självklara innebär inte att taxiförarna finns nån annanstans än i din fantasi. Du använder alltså bristen på bevis som en sorts bevis - precis som vissa gör i konspirationsforumet. Visst skulle jag, precis som du, kunna fortsätta att hitta på fler saker om vad MB och taxichauffören hade gjort om om hade varit, men det känns meningslöst när jag istället kan hänvisa till sakargument som jag hämtade från verkliga livet.
Om jag antar försvararens roll i den pågående rättegången kan jag anta alternativ till åklagarens påståenden. Det är då upp till åklagaren att påstå och motstyrka mina antaganden.
Försvaret har inte anledning att anta något alternativ till något som åklagaren inte har påstått.
Var vänlig att ta fram sakargument mot mina antaganden.