2013-11-09, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Hur får man åklagares uppmärksamhet beträffande andra tänkbara GM egentligen?
Måste man gå genom polis?
Att åklagarna just nu inte har möjlighet att ägna sig åt tips kan jag förstå. Viftar de bara bort tips förnärvarande?

Självklart så är det polisen du ska kontakta om du har nya uppgifter om mordet. Vilda spekulationer utan substans är det däremot knappast intresserade av.
Citera
2013-11-09, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Ok. Bra att du säger det, så vi vet att denna FUP är solid.
Vad menar du styrker att KJ utfört dödandet?

Du är helt offside. KJ kommer frias om inget oväntat inträffar.

Det tror jag också. Dom är ute på svag is.

Lite förvånad dock att två hyfsat rutinerade åklagare målar in sig själv i ett hörn.
Citera
2013-11-09, 02:30
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Någon annan rimlig förklaring till bevisningen än att KJ är mördaren finns ju inte så det får anses vara styrkt att han är GM. Om KJ fälls så hade du helt fel och det är ju lite lustigt med tanke på hur säker du är på din sak.

Det du säger är att om jag mördar en person i ditt sällskap och vi sen använder din bil för att transportera liket så är det du som är mördaren.
Tycker du det stämmer?

Brott mot griftefriden borde man kunna få till, men går man längre så är det en ren chansning och det bör man avstå från.
Hovrätten kommer nog inte fälla.
Citera
2013-11-09, 02:32
Bannlyst
Citat:
Självklart så är det polisen du ska kontakta om du har nya uppgifter om mordet. Vilda spekulationer utan substans är det däremot knappast intresserade av.

Det är precis det här jag menar. Vem avgör vad som är "vilda spekulationer utan substans" eller inte? ( Föreslå inte bypolisen).
Självklart har jag inga s k "uppgifter" att lämna annat än vad som diskuteras här, men som landet ligger just nu får vi inga svar om vad som verkligen hänt VB.
Citera
2013-11-09, 02:33
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Hur får man åklagares uppmärksamhet beträffande andra tänkbara GM egentligen?
Måste man gå genom polis? Den lokala polisen där uppe litar jag inte ett skit på. De borde skickas upp bättre skaffade poliser.
Att åklagarna just nu inte har möjlighet att ägna sig åt tips kan jag förstå. Viftar de bara bort tips förnärvarande?

Det har dom gjort hela tiden. Dom har orkat förhöra MB, men inte kolla hans skumma bil, hans bostad eller stugan i Lakaträsk.
Kolla bara Rano-mordet där man inte orkade kolla bilspår och fotavtryck och direkt låste sig och uteslöt folk som det faktiskt finns en del som talar mot.
Där är det fullt möjligt att en medbrottsling dömdes som huvudman snarare än just medbrottsling.
Citera
2013-11-09, 02:35
Bannlyst
Citat:
Det har dom gjort hela tiden. Dom har orkat förhöra MB, men inte kolla hans skumma bil, hans bostad eller stugan i Lakaträsk.
Kolla bara Rano-mordet där man inte orkade kolla bilspår och fotavtryck och direkt låste sig och uteslöt folk som det faktiskt finns en del som talar mot.
Där är det fullt möjligt att en medbrottsling dömdes som huvudman snarare än just medbrottsling.
Har du nån aning om vad som fick de att förhöra MB? Tips? Hennes sms-trafik?
Citera
Medlem
Citat:
Det du säger är att om jag mördar en person i ditt sällskap och vi sen använder din bil för att transportera liket så är det du som är mördaren.
Tycker du det stämmer?

Brott mot griftefriden borde man kunna få till, men går man längre så är det en ren chansning och det bör man avstå från.
Hovrätten kommer nog inte fälla.

Om du mördar en person i mitt sällskap och liket transporteras i min bil så kan vi ju teoretiskt sätt båda fällas för mordet om det inte går att med säkerhet fastställa vem som stod för mördandet. I detta fall så är ju KJ den enda som kopplats till liket och det blir då förmodligen han som fälls. Tvivler är minimalt om det överhuvudtaget finns för rätten.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Du säger att "KJ inte kommer att bli dömd hoho". Innebär det att du verkligen tror att han är oskyldig eller bara inte vill att han ska dömas? Jag hoppas att du iaf vill att mordet på Vatchareeya Bangsuan ska lösas och att en galen kvinnomördare inte ska gå lös i Boden.

Om du tror att KJ är oskyldig hur förklarar du de tekniska bevisen som finns mot honom? Du kan inte på allvar tro att det hela är en konspiration av MB väl?

Och hur förklarar du förlusterna av en 120 l ryggsäck, jaktkniv och hålverktyg? Alla passar bra in som användbara redskap i mordet. Tror du de bara har försvunnit eller tror du att MB smugit in efter morden och tagit dem från KJ?s lägenhet?

Vart hittar du beskrivningen på ett saknat hålverktyg?
Citera
2013-11-09, 02:37
Medlem
Citat:
Det är precis det här jag menar. Vem avgör vad som är "vilda spekulationer utan substans" eller inte? ( Föreslå inte bypolisen).
Självklart har jag inga s k "uppgifter" att lämna annat än vad som diskuteras här, men som landet ligger just nu får vi inga svar om vad som verkligen hänt VB.

Du vill tipsa om någon men det är bara vilda spekulationer du har att komma med?
Citera
2013-11-09, 02:38
Bannlyst
Citat:
Du vill tipsa om någon men det är bara vilda spekulationer du har att komma med?

Sluta var dryg. Jag tror du förstår min frågeställning.
Citera
2013-11-09, 02:40
Medlem
Citat:
Sluta var dryg. Jag tror du förstår min frågeställning.

Förstår inte riktigt faktiskt, Karatemannen känner ju polisen redan till och har du någon annan att tipsa om så krävs någonting konkret för att polisan ska agera.
Citera
2013-11-09, 02:40
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Har du nån aning om vad som fick de att förhöra MB? Tips? Hennes sms-trafik?

Vet att flera från universitetet tidigt tipsade om MB. Oklart om detta var vad som gjorde att man pratade med honom mer.

Att han och hans fru ohämmat ljuger i flera av de inledande förhören hade då fått mig att dra åt mig öronen.
Man borde genomsökt hans hem, stugan och Terranon tidigt.
Då hade MB antingen tagits med smuts eller varit helt avförd.

Nu utgör han ju en del i försvaret och det är helt och hållet åklagarens fel.
Får man inte KJ dömd så måste man rannsaka sig själv och inse att friandet delvis beror på att det finns frågetecken runt MB, men även runt KJs bror och kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in