2013-11-08, 19:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Har du prövat?
Jag har tänt eld på plasttejp. Det räckte.

Men jag kan inte påstå att det går att röka papperstejp heller. Limmet måste smaka .
Citera
2013-11-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst. highfive lämnar rimliga förklaringar på de två första här: https://www.flashback.org/sp46050797 och taxikundunderlaget är nog inte så stort i Boden att en förare riskerar att förlora en kund och dennes kompisar genom att skvallra för polisen utan egen vinning.

För ett tag sedan så skulle chaffisen ha förträngt att han hämtat upp en gubbe i 50-års åldern tillsammans med en thailändsk flicka, nu har han plötsligt blivit mutad, eller hur menar du?
Det där resonemanget är ju bara pinsamt.
Citera
2013-11-08, 19:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratteboo
För ett tag sedan så skulle chaffisen ha förträngt att han hämtat upp en gubbe i 50-års åldern tillsammans med en thailändsk flicka, nu har han plötsligt blivit mutad, eller hur menar du?
Det där resonemanget är ju bara pinsamt.
Nej, jag antydde inte att han var mutad. Läs igen.
Citera
2013-11-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Nu har ju inte detta angående skadorna ännu kommit upp under rättegången och därför inte behövt förklaras. Jag menade att om KJ haft en historik att orsaka sig själv skador som detta så är det självklart inte speciellt konstigt att han har rivsår på kropp och armar men om det inte är så. Ja du förstår nog vart jag vill komma..
Jag förstår din tanke men håller inte med om den.
Bli anhållen/häktad är en extrem situation för skyldig som oskyldig
Citera
2013-11-08, 19:47
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Om vi bortser från att du tror att KH har styckat och mördat VB, kan du snälla förklara för mig vad som ger dig intrycket att KJ är beräknande?

Om han har utfört dådet så är han givetvis både iskall, intelligent och beräknande men vad ger oss den bilden av KJ?

Att han får spela scout i grabbarnas airsoft spel?

Jag finner inget Ninja över pojken what so ever, berätta för mig nu vilka pojkens talanger är, jag tycker inte han verkar ha en ojämn begåvningsprofil utan bara allmänt låg.
Okej, utöver bevis och indicier som pekar på skuld ska försöka göra mig mer tydlig när det gäller KJ's negativa sidor som människa och det som gör honom till en person som skulle kunna utföra ett sådant här brott.
Han fantiserar om att mörda någon annan människa.
Han är vapenfixerad och går omkring i militärkläder.
Han spelar paintball vilket går ut på att döda (på fejk iofs, men..)
Han dödar och styckar mest troligt sin egen hund.
Han är en udda personlighet som inte klarar av hygien eller slarvar med vardagliga bestyr. (Såhär beskrivs ofta våldsmän med psykopatiska drag som tex seriemördare)
Lägg till detta att han är väldigt intresserad av rättsmedicin och säger sig veta precis hur man ska göra för att undanröja ett mordoffer (vilket enligt honom talar för hans oskuld).
Killen är säkert inget geni och har nedsättningar på vissa områden som gör han lite udda, detta behöver inte betyda att han saknar kompetens att nästan klara av ett grovt brott utan att åka fast. Felet han gör -vilket är idiotiskt- är ju att före detta flickvännen får bli offret för hans morddrömmar.
Citera
2013-11-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det är bara att svara på följande frågor först:

1) Varför ändrar sig KJ plötsligt till 20.30 tror du efter att ha hållit fast vid att hon gick klockan 21 efter andra Family Guy hela vägen sen det första, upplysningsvisa förhöret några dagar efter försvinnandet? Tycker du att det tyder på att han plötsligt fått en säker insikt om att han mints fel hela tiden så här ett halvår efter? Eller kan det kan det mööööjligen ha något att göra med att advokaten och han kommit fram till att de måste försöka förklara bort mobilpejlingarna och placera dem UTANFÖR KJ och hans lägenhet?

har inte läst/hört KJ:s formuleringar när han ändrar sig men det kan antingen bero på att det är en medveten strategi, (och de då på sätt och viss offrar tidslinjen med vittnet och helt säljer sig till att kasta skulden mot MB), eller så är det sant, det mest troliga är kanske att KJ inte minns utan att det är MÖJLIGT att VB gick tidigare och då skulle de sagt så.

Citat:
2) Var var AN då någonstans menar du? Har hon ljugit hela tiden om att de åkte hem tillsammans?

dom åkte inte hem tillsammans som jag förstått det, AN hade väl inte sagt det heller?

Citat:
3) Varför mindes inte taxichauffören det här, ganska ovanliga sceneriet? (Helst inga svar om att han är rädd för Berg och har tigit hela tiden av rädsla för att bli mördad. Du får naturligtvis tro det om du vill, men du inser väl att den sortens förklaringar aldrig kommer att gå som rimligt tvivel i rätten)

i mitt scenario behöver taxichauffören inte ens ha sett VB, han vet bara att MB vill av lite tidigare. i ett annat scenario där chaffisen sett VB eller minns om MB gick av tidigare vill den inte bli indragen.

Citat:
Och sist men inte minst, OM det nu gick till så här: Varifrån kom blodet och likdoften i bilen och varför beter sig KJ så underligt på så många punkter och ljuger bevisligen.

vet inte. underligt får du definiera, lögnerna också, men kanske kommer han inte ihåg, och har teorier snarare än svar om vad han gjort, sen ändrar han teorierna när han ställs mot fakta. om du hela livet hört att du har dåligt minne och suger på allt, vill du kanske försöka visa att du visst kommer ihåg. han kan också fått riktlinjer av advokaten vilket gör att han ändrar. i första förhöret i fup har KJ inte ens tillgång till advokat. eller så har strypsexet gått fel, han verkar rätt kaxig för att vara mobboffer, men jag känner för den sidan (mobboffret) om det nu är en sann bild.
Senast redigerad av gileas 2013-11-08 kl. 20:06.
Citera
2013-11-08, 19:50
Medlem
Citat:
Visst. highfive lämnar rimliga förklaringar på de två första här: https://www.flashback.org/sp46050797 och taxikundunderlaget är nog inte så stort i Boden att en förare riskerar att förlora en kund och dennes kompisar genom att skvallra för polisen utan egen vinning.
Jag måste bara påpeka att teorin att en taxichaufför skulle skydda en styckmördare för att inte riskera att bli av med några kunder är så verklighetsfrånvänd att jag baxnar. Visst kan man räkna med att MB inte skulle åka taxi på ett tag om han blev dömd för mord, men sen ska han alltså ha ett inte oansenligt antal kompisar som ofta åker taxi och dessutom skulle bojkotta en viss taxichaufför för att han var fräck nog att bidra till att en mördare åkte fast.

Tycker du att det är en rimlig eller sannolik förklaring eller kastar du bara ur dig teorier för sakens skull?
Citera
2013-11-08, 19:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tror du tänker lite bakvänt där.

Jag resonerar så här:

Om KJ fälls för mord, så falls han p.g.a. blod och liklukt i bagageutrymmet.

Om KJ frias för mord så gör han det genom att rätten på något sätt köper att blodet och liklukten kan ha kommit dit på annat sätt.

Har inte läst hela gärningsbeskrivningen av åklagaren, men en sak undrar jag hur hon tänkt?!

Hon anser inte att han styckat V inne i lägenheten, och jag tar för troligt att hon då tror att han åkt iväg i bilen med V, och dödat henne där eller ute. Men, om han nu haft tejprullen till emballage, borde inte hunden markera för likdoft (tejprulle) då iom att de gör sök i hans lägenhet, på samma sätt som hunden markerar doft i bagaget?
Jag har uppfattat att åklagaren anser att tejprullen som MGM har är samma som hittas på V.
Citera
2013-11-08, 19:53
Medlem
Citat:
Nej, jag antydde inte att han var mutad. Läs igen.

Jo, nä, det är ju sant. Hade snuten skjutit till en slant under bordet, som kompensation för det chauffören hade förlorat på MB samt MB's vänner pga golning, hade nog MB och KJ haft ombytta roller idag...

Undrar om du inte famlar lite i mörkret nu ändå...
Citera
2013-11-08, 19:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Jag måste bara påpeka att teorin att en taxichaufför skulle skydda en styckmördare för att inte riskera att bli av med några kunder är så verklighetsfrånvänd att jag baxnar. Visst kan man räkna med att MB inte skulle åka taxi på ett tag om han blev dömd för mord, men sen ska han alltså ha ett inte oansenligt antal kompisar som ofta åker taxi och dessutom skulle bojkotta en viss taxichaufför för att han var fräck nog att bidra till att en mördare åkte fast.

Tycker du att det är en rimlig eller sannolik förklaring eller kastar du bara ur dig teorier för sakens skull?
Antag att MB plockade upp en annan asiatiska. Då sitter taxiföraren i skiten, och kanske får sparken. Han riskerar inget genom att inte minnas något.
Citera
2013-11-08, 19:56
Medlem
CuriousCilledMyCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrbrudar
Ang detta med hundens död.

Jag finner det osannolikt att den skulle dött av el, även om det var från nätspänningen. Visst det kan säkert hända, men ganska osannolikt tror jag. Men det borde ju rimligen finnas någon form av objektiv statistik etc för detta.

Men i vilket fall, såvida det inte gått mig förbi, hur kom det sig att hunden började blöda? Sannolikheten att hunden dog av en stöt och dessutom började blöda måste väl vara i det närmaste noll?

Kan vi inte släppa den där hunden snart?? Börjar bli trött på det.
Citera
2013-11-08, 20:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det har varit så många bud om tejprullarna så det är svårt att hålla isär dem, men var det inte så att tejpen KJ tog i en skrotbil var av papperskaraktär och då eventuellt kunde fungerat till att tejpa cigaretter medan tejpen på rullen funnen på toalettskåpet var plastbaserad?

Rullen på toalettskåpet var plasttejp. Det går inte att röka.
Ja, det trodde jag framgick av det jag skrev.
Men hur var det med skrotbilstejpen? Gick den att röka? Risken finns ju att KJ trodde att det var en rulle papperstejp när han vidkändes rullen på toalettskåpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in