2013-11-08, 15:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nä, det kan kanske räcka till brott mot griftefriden?

Jadu... jag är numera inte fullt lika avvisande till din teori som jag var från början. Det känns som att den - utan att påstå att det vore rimligt - skulle kunna utgöra en slags nödlösning för en brydd tingsrätt att ändå få dit honom för någonting om man tycker att mordbiten är alldeles för dåligt utredd. Särskilt om man då tänker att han får rättspsykiatrisk vård och då kanske inte kommer ut förrän han erkänner vad som hände. Jag vet inte...
Citera
2013-11-08, 15:54
Medlem
MrsMagoos avatar
14.45 US: "Varför sökte du på hundens anatomi samma natt som din hund dog?" 22-åringen svarar att det inte stämmer, hunden levde när han sökte på nätet. Men då visar åklagaren på sms till Ploys telefon där han berättar om att hunden avlidit samma dag som sökningen gjordes.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7082945

Det va liksom inget han kunde bestrida då utan sms:et bevisar att tiden för sökningen av hundens anatomi gjordes innan hunden va död.

15.41 Åklagare Schönbeck ställer frågor till vittnet, som säger sig inte vara helt säker på att det verkligen var Vatchareeya Bangsuan som hon såg. Hon har sett bilder på offret, men tycker inte att någon av bilderna stämmer helt överens med den kvinna hon såg promenerandes på vägen.

Bye vittnet.
Citera
2013-11-08, 15:55
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Slutsats av förhöret med vittnet "CB": (fast det inte är avslutat)

- Kommer inte hjälpa KJ ett dugg. Hon är alldeles för osäker. "Varken eller". "Kan inte utesluta någonting" Jag minns inte" "Det var en kort tid"

En förklaring till att ingen "asiat" hört av sig kan vara att den person som observerades inte ens var en asiat. På det vis hon beskriver är det definitivt möjligt att ta fel på en mörk och finlemmad person. Särskilt som kopplingen i sig kan vara en omedveten efterhandskonstruktion (Oj, har en thailändsk tjej försvunnit, men var inte den där tjejen jag såg lite åt det hållet osv tills man är helt säker på att det var en "asiat" man såg)

Vilken vittnes- eller minnespsykolog som helst skulle sätta mycket lågt värde på detta vittnesmål.

Jag håller med. Det är lite för vagt för att kunna tillerkännas någon större betydelse. Det är ingen identifiering och detaljerna finns inte riktigt.

Om vittnet bara hade kunnat ange någon enskild detalj som skulle kunna styrka att det var VB - typ, en gul plastpåse, vita gympaskor, grå tröja under jackan - så skulle det vara lite annorlunda.
Citera
2013-11-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Tror du kan ha en poäng där

Det var faktiskt det första jag tänkte på när jag såg bilderna på hans kropp och sår i FUPn.
Citera
2013-11-08, 15:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
14.45 US: "Varför sökte du på hundens anatomi samma natt som din hund dog?" 22-åringen svarar att det inte stämmer, hunden levde när han sökte på nätet. Men då visar åklagaren på sms till Ploys telefon där han berättar om att hunden avlidit samma dag som sökningen gjordes.

Det va liksom inget han kunde bestrida då utan sms:et bevisar att tiden för sökningen av hundens anatomi gjordes innan hunden va död.

När dog hunden egentligen?? Jag tolkar det som att han skickade sms till VB och meddelade att hunden var död innan den faktiskt dog. Rör jag till det?
Citera
2013-11-08, 15:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag håller med. Det är lite för vagt för att kunna tillerkännas någon större betydelse. Det är ingen identifiering och detaljerna finns inte riktigt.

Om vittnet bara hade kunnat ange någon enskild detalj som skulle kunna styrka att det var VB - typ, en gul plastpåse, vita gympaskor, grå tröja under jackan - så skulle det vara lite annorlunda.

Skona var svarta enligt mamman. Vita enligt KJ. Svarta skor syns sämre i skymning än vita som en kontrast till de mörka kläderna.
Citera
2013-11-08, 16:01
Medlem
Kristoffer ombads att beskriva Vatchareeya när hon kom ut från sin port, kläder håret osv.
Kristoffer uppgav att hon hade på sig en svart soft shell jacka med ett rött tryck på ena
bröstet, det stod liknande Mc Millan. Hon hade svarta pösiga Team Sportia mjukisbyxor, en
ljusgrå melerad t-shirt, mörkröda glasögon, hon hade håret utsläppt, håret är lite lockigt och
når lite nedanför axlarna, hon har inte hål i öronen, angående skorna hade hon vita skejtarskor
med rosa detaljer, han vet inte märket på skorna. Enligt Kristoffer hade Vatchareeya lite
"halvfettigt" hår.

Varfor kom ingen fraga till vittnet som sett en asiatisk flicka komma gaendes,om flickan haft glasogon?
Ror det sig om solglasogon och ar darfor inte aktuellt pa kvallen eller vad handlar det om? Har inte sett nagon fraga i forhor med KJ om dessa glasogon heller, tex hurvida dom var av eller pa da hon begav sig fran lagenheten!?

Miss eller ar det solglasogon?
Citera
2013-11-08, 16:02
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Nä, det kan kanske räcka till brott mot griftefriden?

Jag tror du tänker lite bakvänt där.

Jag resonerar så här:

Om KJ fälls för mord, så falls han p.g.a. blod och liklukt i bagageutrymmet.

Om KJ frias för mord så gör han det genom att rätten på något sätt köper att blodet och liklukten kan ha kommit dit på annat sätt.

Och om rätten på detta sätt har resonerat bort blodet och liklukten, så finns det inget underlag för att fälla honom för brott mot griftefriden.

Allt eller inget, tror jag på.
Citera
2013-11-08, 16:03
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
När dog hunden egentligen?? Jag tolkar det som att han skickade sms till VB och meddelade att hunden var död innan den faktiskt dog. Rör jag till det?

Det är nog rätt bekräftat: 19/2

[Edit] SMS 2013-02-19 17:30:

"Hej min hund har dött, kan du skicka ett meddelande via FB eller något när jag kan ringa dej"
Senast redigerad av OmedelSvensson 2013-11-08 kl. 16:08.
Citera
2013-11-08, 16:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Jag var lite tveksam till varför de tog upp detta sidospår med hunden, men med facit i hand så verkar det ha givit ganska goda resultat. Men nog sjutton verkar det väl som att både försvarare och åklagare tar till en hel del ganska teatrala grejor som knappast är standard i svenska rättegångar?

Synd att vi inte verkar ha haft någon rapportör på plats idag. Jag har inte heller haft tid att följa mer än delar av liverapporteringen. Men är inte ett allmänt intryck att det här inte var bra för hans trovärdighet inför rätten? Sen blir väl då en fråga jag utgår från att tingsrätten kommer att resonera kring i sina domskäl vad man kan skriva på hans personlighetsstörning och vad man kan skriva på lögn och undanflykter.
Citera
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Skona var svarta enligt mamman. Vita enligt KJ. Svarta skor syns sämre i skymning än vita som en kontrast till de mörka kläderna.

Nja, under vittnesmålet sade hon väl vita med orangea ränder?
Citera
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

searchbarhistory: hund annatomi 2013-02-19 02:41:32

Hej grabben dog inatt. Kan du ringa när du ser dehär? 17 46736901675 SMS 2013-02-19 12:27
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in