2013-11-08, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men nu är inte himlen befolkad av åtta miljoner "JW:s", utan bara 144.000 "JW:s". Detta visar kanske att du tillhör ateismen och satanismen eftersom du verkar inte kunna ta till dig fakta om Jehovas vittnen hur många gånger man än förklarar?

Vi har förklarat detta minst tre gånger vad jag kommer ihåg.

Du har inte lärt dig någonting av alla dessa turer, dessutom insisterar du att kalla svenska Jehovas vittnen för "JW", varför? Är det för att du inte uppmärksammar att förkortningen för Jehovas vittnen i Sverige är "JV", eller "Jv" istället för "JW"?

Du verkar inte uppmärksamma många fakta, dessutom svarar du inte på frågor: Menar du att du är mer ödmjuk som person än Jehovas vittnen?

Det är du som inte är påläst, och insisterar att vara ignorant när du vägrar att ta in information om Jehovas vittnen.

Citat:
Att du talar om:

Visar att du inte förstått någonting, och du lyssnar inte på vad Jehovas vittnen säger. Jehovas vittnen säger att endast 144.000 Jv befolkar himlen, och inte "åtta miljoner JW:s" som du säger.

Detta har vi säker förklarat massor med gånger i denna tråd, ändå insisterar människor att ha förutfattade meningar, varför?

Vad är det du vill säga egentligen? Ditt inlägg, it doesn't make any sense, för mig. Förutom någonting om att satan styr mitt liv eftersom jag vägrar ta till mig er lära, inte förstår den och inte minns allt ni sagt.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-08 kl. 01:13.
Citera
2013-11-08, 01:10
Medlem
Citat:
Ja det talar t.ex. om att du inte verkar medveten om att bara 144.000 Jehovas vittnen kommer till himlen.

ttsp verkar själv inte veta vad hans religion tror.
JV tror inte att alla 144.000 består av JV.
Enligt läran har de 144.000 samlats in fr.o.m. de första kristna till nu.
JV har bara funnits de senaste 140 åren.

"Vi förstår att denna himmelska kallelse fortsatte ner genom århundradena, även om det under de så kallade mörka århundradena under medeltiden kan ha varit tider då det fanns mycket få smorda kristna. I*och med att den sanna kristendomen återupprättades vid slutet av förra århundradet kallades och utvaldes fler. Men det verkar som om antalet av de 144.000 i stort sett var fullt vid mitten av 1930-talet." - Vakttornet 15/8 1996 s.31
Citera
2013-11-08, 07:23
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vad syftar du på?
Människans moral är ju inte fullkomlig och framförallt inte idag.
Många har ju väldigt svårt med Guds handlande med tanke på vad bibeln säger men de har ingen kunskap om varför han handlat som han gjort. Inte heller känner de hans personlighet och egenskaper. Många kristna har framställt Gud sittande på ett moln med skägg och både lite mesig och sentimental, inget kan vara längre från verkligheten.
Det fysiska universum rymmer honom inte.

Så vi ska alltså acceptera att ett väsen som framstår både ont och grymt ska vara genom god och allsmäktig blint eftersom vi anses ofullkomliga? Nej tack, det där är bara korkad naivitet. För att acceptera detta om Jahve kräver jag att det styrks.

Citat:
Det förstår alla som läser bibeln. Att han sedan kallas satan den ursprunglige ormen är för de som inte är insatt i bibeln ska förstå vem det syftar på.

Nej, alla förstår det inte för att det krävs förkunskap, bland annat om vem Satan är. Jag hävdar att ingen, som inte subtilt eller öppet lärts att Satan var den som fick E&A att begå denna första "synd", drar denna slutsats.

Citat:
Allsmäktig handlar om hans makt.
Han står fast vid sina principer och på det vilar hela universum och universums frid.
Kan du tänka dig HD som ska döma någon för mord och det är helt uppenbart att personen är skyldig och säger ähh vi struntar i lagen den här gången du kan gå som en fri man.
Vad skulle hända med det rättsystemet?

Men han bröt ju mot systemet när han stoppade faraons fria vilja vilket du fortsätter att undvika att bemöta. Sedan så funkar det ju tydligen bra för universumet att använda sig av kryphål. Vilken skapelse, hörru!
Citera
2013-11-08, 07:31
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ok men vem har sagt att alla onda ska vara döda för evigt?

ttsp.

Citat:
Vi säger inte det utan att endast det som enligt bibeln syndat emot helig ande inte kommer att få en uppståndelse.

Vi är skapade med behov av att äta, sova, känna oss älskade etc på samma sätt skapades vi med ett andligt behov.

Utöver det där att vi skulle vara skapade så har du kvar att bevisa det där sista som jag verkligen inte håller med om.

Citat:
Fyller vi detta idag så känner vi både lycka och sinnesfrid.
Substitutet till det andliga är det materiella enligt Jesus , vi lever i en värld där många tror att det materiella är det som leder till lycka.
Bibeln framhåller att det är att tillfredsställa sitt andliga behov som ger lycka.

Fri vilja balanseras mot normer Gud ställt upp som är till vårt bästa.
När du går på Ölandsbron sparkar du inte på räckena och tycker att de begränsar din frihet att röra dig hur du vill de skyddar istället dig.
På samma sätt finns det en stor frihet att "röra" sig inom Guds normer men det finns också tydliga barriärer som finns där för att skydda oss.

Hur ska vi veta det när han inte visar hans sätt att styra så att vi kan se det med öppna ögon och inte acceptera det blint nerdrogade med något som tydligen gör oss inkapabla att ifrågasätta och tänka kritiskt.
Citera
2013-11-08, 07:38
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det är nog inte många som vet vad Bogomil pratar om för det mesta, men bara för att han slänger sig med stora ord så har dom flesta respekt för honom, jag ser bara honom som ett troll, som slänger sig med ord som han lärt sig utantill, en papegoja som ständigt upprepar sig.

Har man bristande kunskap när det kommer till ords betydelse så är wiktionary och wikipedia ganska bra verktyg att använda sig av för att fylla dessa luckor när man ändå sitter på nätet.
Citera
2013-11-08, 08:04
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jo det är nog lätt att vara nöjd med sina egna svar

Kasta inte sten i glashus.
Citera
2013-11-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
ttsp verkar själv inte veta vad hans religion tror.
JV tror inte att alla 144.000 består av JV.
Enligt läran har de 144.000 samlats in fr.o.m. de första kristna till nu.
JV har bara funnits de senaste 140 åren.

"Vi förstår att denna himmelska kallelse fortsatte ner genom århundradena, även om det under de så kallade mörka århundradena under medeltiden kan ha varit tider då det fanns mycket få smorda kristna. I*och med att den sanna kristendomen återupprättades vid slutet av förra århundradet kallades och utvaldes fler. Men det verkar som om antalet av de 144.000 i stort sett var fullt vid mitten av 1930-talet." - Vakttornet 15/8 1996 s.31

Detta blir en lek med ord eller så har du inte förstått vad vi tror.
Vi anser att de smorda alltid varit Guds vittnen.
Men visst namnet antogs officiellt 1931 innebär det då enligt ditt sätt att se det att de som fanns innan och kallades bibelforskare (1880-1931) var av en annan religion?
Jesus benämns som det sanna och trogna vittnet och vi tror alla från den tiden räknas in som Guds vittnen eller Jehovas vittnen.
Citera
2013-11-08, 16:14
Medlem
Citat:

Citat:

Ok men vem har sagt att alla onda ska vara döda för evigt?

ttsp.

Citat:

Vi säger inte det utan att endast det som enligt bibeln syndat emot helig ande inte kommer att få en uppståndelse.

Vi är skapade med behov av att äta, sova, känna oss älskade etc på samma sätt skapades vi med ett andligt behov.

Du har missförstått vad ttsp skrivit om detta.
Han precis som jag sa att de som syndat mot helig ande inte skulle få en uppståndelse.
Alltså Adam & Eva, i stort sett alla andra ska få uppstå.
Citera
2013-11-08, 16:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Detta blir en lek med ord eller så har du inte förstått vad vi tror.
Vi anser att de smorda alltid varit Guds vittnen.
Men visst namnet antogs officiellt 1931 innebär det då enligt ditt sätt att se det att de som fanns innan och kallades bibelforskare (1880-1931) var av en annan religion?
Jesus benämns som det sanna och trogna vittnet och vi tror alla från den tiden räknas in som Guds vittnen eller Jehovas vittnen.

All demagogi .... blant vilken JVs demagogi profilerar sig .... är en "lek med ord". Denna tråd har efterhand demonstrerat, att om ni iblant råkar påstå något som inte är intellektuellt ohederligt, då måste det vara en tillfällighet, inte ett princip.
Citera
2013-11-08, 16:16
Medlem
Med tanke på vad som tidigare skrevs i tråden ang Sällskapet och pengar, så är det absolut så att sällskapet har blivit giriga på senare tid.
Har inte uppfattningen att det var så tidigare, men nu är det odiskutabelt.

Det jag tänker på är hur de om och om igen söker statsbidrag!
Avslag på avslag, men sällskapet överklagar gång på gång.
Sedan 2007 har de sökt sådana bidrag!

Senast med bla denna formulering:

"Jehovas vittnen ansöker om rättsprövning och yrkar att Högsta
förvaltningsdomstolen förklarar regeringens beslut olagligt och beordrar
regeringen att tilldela Jehovas vittnen statsbidrag."

Om inte detta är girighet, vad är det då???

Och hur kan det vara förenligt med att inte vara en del av världen att vilja förklara "regeringens beslut olagligt" och att "beordra regeringen"??
I den organisation jag kände till som barn och ungdom sades det alltid att de inte ville ha sådana bidrag, utan de litade på att Gud skulle se till att hans organisation hade vad de behövde för verket.

Det gör man tydligen inte längre!
Citera
2013-11-08, 16:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Han precis som jag sa att de som syndat mot helig ande inte skulle få en uppståndelse.

Och vad är denna special-variant av "synd"? Och vilka belägg finns det för att dom principer den nu menas att fungera från verkligen ledar till det som påstås?
Citera
2013-11-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Kasta inte sten i glashus.

Vojne vojne, jag skojade med PeterDolving som skrev att han var nöjd med sina egna svar i tråden, när han egentligen menade (förmodligen) att han var nöjd med svaren på hans frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in