2013-11-07, 22:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Han försöker inte bevisa något för sig själv han vet svaret.

Så nu är han omniscient i alla fall. Det var han inte för ett par timmer sen.

Citat:
Däremot när Guds suveränitet blev ifrågasatt (dvs hans sätt och rätt att styra) så såg alla andesönerna vad som skedde.

Ja, världens första, största och mest lögnaktiga propaganda-maskineri blev satt igång.

Citat:
Att döda Satan och Adam & Eva hade bara förstärkt om det låg något i ifrågasättandet. Därför krävdes det att människan och satan fick testa att styra utan Gud för att på det sättet avgöra om intelligenta skapelser kan styra utan Gud.

Vilket har visat sig vara fallet. Vi börjar sakta växa ifrån din 'guds' fascism.

Citat:
Ja men det är nog inte troligt att så många kommer på att göra uppror vi kommer ju att ha ett svar på hur det gick förra gången.

Endast om man tror på propaganda-lögnerna.

Citat:
Dessutom ju längre man lever under guds styre desto starkare kommer kärleken till det och sin skapare att bli. Det var det som fattades hos Adam & Eva, stark kärlek till sin skapare.

Du menar blind lydnad.
Citera
2013-11-07, 22:32
Medlem
PeterDolvings avatar
Kan någon svara på frågan jag inte fick besvarad?

Angående JV´s inställning till militärtjänst. Tidigare var man totalvägrare (Som jag etiskt ser som en mycket stark och viktig ståndpunkt för kristendomen) Vägrade vara del av det militära "maskineriet".

Nu ändrar man sig till att man får göra vapenfri tjänst. Nu får man alltså vara en del av detta. Hur kommer detta sig?
Citera
2013-11-07, 22:34
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket har visat sig vara fallet. Vi börjar sakta växa ifrån din 'guds' fascism.

Men vi växer inte ifrån "människans" fascism.
Citera
2013-11-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag uppfattar er JW:s som allt annat än ödmjuka.

Du däremot är ödmjuk?
Citera
2013-11-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Kan någon svara på frågan jag inte fick besvarad?

Angående JV´s inställning till militärtjänst. Tidigare var man totalvägrare (Som jag etiskt ser som en mycket stark och viktig ståndpunkt för kristendomen) Vägrade vara del av det militära "maskineriet".

Nu ändrar man sig till att man får göra vapenfri tjänst. Nu får man alltså vara en del av detta. Hur kommer detta sig?

Du har redan fått ett utmärkt svar:

Citat:
Vi gör fortfarande inte vapenfri tjänst som står under militärmakten.
Däremot har vissa länder ett system helt skilt från krigsmakten där man istället får betjäna landet och folket kanske genom att städa i parker etc. Detta kan varje JV göra och man kan ju se det som att man betalar "skatt" till landet. Alla andra män måste ju ge bort ca 1 år av sitt liv till staten (militären) och då anser vi att vi också kan göra det som goda medborgare bara det inte är underställt krigsmakten.

https://www.flashback.org/sp46033493
Citera
2013-11-07, 22:43
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Nja, knappast, jag använder i princip uteslutande hen när jag talar om en monoteistisk gudom. Och har du inte bott under en sten det senaste året eller så så lär du ju veta vad hen betyder utan problem.

Edit: Nu fattade jag att du även svarat inom citatet, ska läsa det nu.

Jag svarade på två olika saker

Citat:
Jag tror du är skyldig att förklara hur något som för oss är moraliskt förkastligt kan vara moraliskt gott för en gudom. Detta är något som jag blankt kommer vägra att godta i blind tro. Andra som inte gör det är imo naiva stackare.
Vad syftar du på?
Människans moral är ju inte fullkomlig och framförallt inte idag.
Många har ju väldigt svårt med Guds handlande med tanke på vad bibeln säger men de har ingen kunskap om varför han handlat som han gjort. Inte heller känner de hans personlighet och egenskaper. Många kristna har framställt Gud sittande på ett moln med skägg och både lite mesig och sentimental, inget kan vara längre från verkligheten.
Det fysiska universum rymmer honom inte.

Citat:
Det om Eva och ormens natur ansåg tydligen Jahve att gemene man också fattade tills dess att han ändrade sig ett drygt millennium senare?
Det förstår alla som läser bibeln. Att han sedan kallas satan den ursprunglige ormen är för de som inte är insatt i bibeln ska förstå vem det syftar på.

Citat:
Det där pladdret om Satan förklarar inte varför Jahve kan påverka en faraos fria vilja(så han kan få gå lös och mörda oskyldiga egyptier för övrigt) men inte Satans. Inte heller förklarar det varför Jahve inte direkt tog tillbaka Satan efter att ha rett ut saker och ting med honom. Jag menar, hen är ju allsmäktig. Allsmäktig! Eller..?
Allsmäktig handlar om hans makt.
Han står fast vid sina principer och på det vilar hela universum och universums frid.
Kan du tänka dig HD som ska döma någon för mord och det är helt uppenbart att personen är skyldig och säger ähh vi struntar i lagen den här gången du kan gå som en fri man.
Vad skulle hända med det rättsystemet?

Den dagen han gjorde uppror? Nähe, är du riktigt säker? Jag menade ju naturligtvis när i förhållande till annat det skedde, inte vad som utlöste det.

När han gjorde sig till Satan vilket betyder motståndare och Djävul som betyder lögnare dvs när han sa till Eva Ingalunda ska ni dö!.

Ber lite om ursäkt för den korta tonen, hungrig och borde ätit för ett tag sedan men sen tycker jag vissa saker här var lite smått korkade.

Se till att stoppa något i magen
Citera
2013-11-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du däremot är ödmjuk?

Den här tråden handlar om JW och inte om mig.
Citera
2013-11-07, 22:45
Medlem
Citat:

Bra svar!
Citera
2013-11-07, 22:47
Medlem
Citat:

Borde jag starta en tråd om HerrMikkelson för att få svar på frågan?
Citera
2013-11-07, 22:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Många har ju väldigt svårt med Guds handlande med tanke på vad bibeln säger men de har ingen kunskap om varför han handlat som han gjort. Inte heller känner de hans personlighet och egenskaper.

Du inbillar dig väl inte, att "outgrundlighet" är ett konstruktivt argument.

Det är tvärtom en av dom skrikande dumheter i den kristna apologetiken öht.
Citera
2013-11-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
De brukar vara säker på sin sak

Det finns ödmjuka, men å ack för många tokstollar, paragrafryttare och dylikt, som tar allt på största blodiga allvar. Det är en amerikansk rörelse, som påminner mycket om mormonerna organisationsmässigt. Man har äldstebröder, predikandet m.m

Är som sagt ganska van med JV`s via släkten, så jag har haft en viss inblick. Är väl därför jag ställer mig försvarande rätt ofta, då mina släktingar är bra folk trots allt. Därför jag är lite partisk ibland.

Jag kan ge dig rätt till viss del.
Det har ibland varit för mycket vi och dem känsla.
Att allt i den här världen skulle vara farligt vilket det inte är.
Det beror nog på att vi skulle särskilja sig och är man paragrafryttare i sin
personlighet så kan nog detta lätt förstärkas mer än nödvändigt.
Däremot tycker jag att det numera påtalas en större ödmjukhet på olika plan.
Citera
2013-11-07, 22:51
Medlem
[quote=Ekasnah|46039277]
Citat:

Jag svarade på två olika saker

Vad syftar du på?
Människans moral är ju inte fullkomlig och framförallt inte idag.
Många har ju väldigt svårt med Guds handlande med tanke på vad bibeln säger men de har ingen kunskap om varför han handlat som han gjort. Inte heller känner de hans personlighet och egenskaper. Många kristna har framställt Gud sittande på ett moln med skägg och både lite mesig och sentimental, inget kan vara längre från verkligheten.
Det fysiska universum rymmer honom inte.

Det förstår alla som läser bibeln. Att han sedan kallas satan den ursprunglige ormen är för de som inte är insatt i bibeln ska förstå vem det syftar på.

Allsmäktig handlar om hans makt.
Han står fast vid sina principer och på det vilar hela universum och universums frid.
Kan du tänka dig HD som ska döma någon för mord och det är helt uppenbart att personen är skyldig och säger ähh vi struntar i lagen den här gången du kan gå som en fri man.
Vad skulle hända med det rättsystemet?

Den dagen han gjorde uppror? Nähe, är du riktigt säker? Jag menade ju naturligtvis när i förhållande till annat det skedde, inte vad som utlöste det.

När han gjorde sig till Satan vilket betyder motståndare och Djävul som betyder lögnare dvs när han sa till Eva Ingalunda ska ni dö!.

Ber lite om ursäkt för den korta tonen, hungrig och borde ätit för ett tag sedan men sen tycker jag vissa saker här var lite smått korkade.

Se till att stoppa något i magen

Håller med dig. Bon appetite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in