[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Nja, knappast, jag använder i princip uteslutande hen när jag talar om en monoteistisk gudom. Och har du inte bott under en sten det senaste året eller så så lär du ju veta vad hen betyder utan problem.
Edit: Nu fattade jag att du även svarat inom citatet, ska läsa det nu.
Jag svarade på två olika saker
Citat:
Jag tror du är skyldig att förklara hur något som för oss är moraliskt förkastligt kan vara moraliskt gott för en gudom. Detta är något som jag blankt kommer vägra att godta i blind tro. Andra som inte gör det är imo naiva stackare.
Vad syftar du på?
Människans moral är ju inte fullkomlig och framförallt inte idag.
Många har ju väldigt svårt med Guds handlande med tanke på vad bibeln säger men de har ingen kunskap om varför han handlat som han gjort. Inte heller känner de hans personlighet och egenskaper. Många kristna har framställt Gud sittande på ett moln med skägg och både lite mesig och sentimental, inget kan vara längre från verkligheten.
Det fysiska universum rymmer honom inte.
Citat:
Det om Eva och ormens natur ansåg tydligen Jahve att gemene man också fattade tills dess att han ändrade sig ett drygt millennium senare?
Det förstår alla som läser bibeln. Att han sedan kallas satan den ursprunglige ormen är för de som inte är insatt i bibeln ska förstå vem det syftar på.
Citat:
Det där pladdret om Satan förklarar inte varför Jahve kan påverka en faraos fria vilja(så han kan få gå lös och mörda oskyldiga egyptier för övrigt) men inte Satans. Inte heller förklarar det varför Jahve inte direkt tog tillbaka Satan efter att ha rett ut saker och ting med honom. Jag menar, hen är ju allsmäktig. Allsmäktig! Eller..?
Allsmäktig handlar om hans makt.
Han står fast vid sina principer och på det vilar hela universum och universums frid.
Kan du tänka dig HD som ska döma någon för mord och det är helt uppenbart att personen är skyldig och säger ähh vi struntar i lagen den här gången du kan gå som en fri man.
Vad skulle hända med det rättsystemet?
Den dagen han gjorde uppror? Nähe, är du riktigt säker? Jag menade ju naturligtvis när i förhållande till annat det skedde, inte vad som utlöste det.
När han gjorde sig till Satan vilket betyder motståndare och Djävul som betyder lögnare dvs när han sa till Eva Ingalunda ska ni dö!.
Ber lite om ursäkt för den korta tonen, hungrig och borde ätit för ett tag sedan men sen tycker jag vissa saker här var lite smått korkade.
Se till att stoppa något i magen