Citat:
Ursprungligen postat av
fraKtur
"Försvinnande liten" var kanske att ta i. Men 25 % är ju inte jättemycket, och om man redan innan vet att man inte har något intresse för att bli brottmålsadvokat, domare eller åklagare så tycker jag inte att det vore åt helvete att läsa på Linköping.
Även om du inte vill bli brottmålsadvokat, domare eller åklagare är det ett dåligt val att bli Köpingjurist. Jag vill t.ex. arbeta med transaktioner, vilket är väldigt långt borta från straffrätten, men för att arbeta på en byrå krävs det ändå en juristexamen, vilket kör att Köpingjuristerna inte är kvalificerade för ett sådant jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harklank
Börjar bedömt i Uppsala i januari. Får se hur intagningssiffrorna blir denna termin. Förhoppningsvis blir den samma som den varit sista åren. Någon mer som sökt dit? Vad är dina siffror på HP eller betyg? Jag har 1.4-1.6 på HP beroende på normering. Förhoppningsvis hamnar jag en bit över 1.4.
Ni som går på programmet, hur ofta byts kurslitteraturen ut? Kan man räkna med samma kurslit.-lista VT 2014 som det är nu under hösten?
Vilka böcker är bra att läsa innan man börjar? Hade varit kul att dra igenom en allmänbildande bok man kommer få nytta av på T1!
Hitta boende på VT känns relativt svårt? Tydligen har man inte "förtur" till bostad som inflyttad från övriga delar av Sverige på våren? Då får man nytta av sin gedigna -16° sovsäck kanske. Vore nästan lite roligt. Finns det värdeskåp på t.ex. Uppsala C eller Juridicum där man kan låsa in sin packning isåfall medan man är i skolan? Man vill ju inte framstå som en dåre eller behöva berätta om sin bostadssituation ute i skogen.
/HK
Det är troligtvis en liknande litteraturlista som till HT '13, köp dock en ny lagbok när du börjar i januari. En lagbok "håller" i två år.
Jag rekommenderar dig inte att börja studera redan innan terminsstart, då du kommer ha fullt upp under utbildningen. Gör hellre någonting annat. Arbeta, softa, res. Vill du nödvändigtvis läsa någon bok så skulle jag rekommendera Nergelius "Svensk statsrätt" som är en, enligt mig, mycket bra bok. Du kommer att läsa konstitutionell rätt under T1, och då passar den som handen i handsken.
Det är svårt att hitta boende i Uppsala, det skall inte stickas under stol med. Jag vill dock påpeka att du aldrig har förtur för att du kommer från en annan del av Sverige, den förturen som finns under HT är en s.k. recceförtur. D.v.s. förtur för personer som inte tidigare studerat i Uppsala. Det finns skåp på centralen om du vill låsa in saker, tyvärr inte på institutionen om du inte har köat för ett sådant länge. Jag skulle rekommendera dig att i detta fall läsa tråden som handlar om just studentbostäder i Uppsala.
Citat:
Ursprungligen postat av
powniac
för att jag gjorde det för 1år sedan

Då bör du istället använda sökfunktionen. Den finns inte bara som en prydnad utan är till för att användas. Se tråden som ett uppslagsverk samt sökningen som en övning inför dina ev. framtida juridiska studier.