2013-11-06, 11:08
Medlem
BlindUrmakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Till er som har koll.
Om man ska plugga på SU våren -14 (givetvis juridik ).
Terminen börjar 20/1.
Vilket datum är rimligen uppropet? 20/1???

Tack på förhand!

Vill minnas att det var den 16 eller 17 jan. förra vårterminen.
Citera
2013-11-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hur kunde du missa den stora juristtråden? Detta har diskuterats på typ varje sida i den tråden. Det är nog inte så mycket juristkvalitet i dig då du inte ids söka information, något som är en grundbult i juristutbildningen.

Vem har sagt att jag missat den? Har även skrivit där...
Valde att starta en ny tråd - inget fel med det. (För många som skriver i den dör tråden, blir stökigt)

Istället för att slösa min tid med ditt inlägg så kunde du vara mer nyttig...

Vill inte ha onödiga inlägg, tack
Citera
2013-11-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
något som är en grundbult i juristutbildningen.

Det var konstigt, du vet inte ens vad jag gjort, du har inga bevis på det så sluta klaga - det är väl också en grundbult i jurlinjen?
Citera
2013-11-06, 11:46
Medlem
Sobofieds avatar
Om det är viktigt för dig att jobba ensam är nog SU ett bättre val - sällan fokus på grupparbete och nästan aldrig obligatoriskt. på UU är det en viktig del (tror jag).
Citera
2013-11-06, 13:03
Medlem
Apropå debatten om de så kallade "köpingjuristerna" tog någon upp Filip Henriksen några sidor bak i tråden som gjort sig känd i Uppsala för sina självhävdande texter och att han är övertygad om sin egen förträfflighet. Han har inte bara stått på barrikaderna och slagits för Juridik II studenterna i Uppsala, för några år sedan kämpade han även för "affärsjuristernas" rättigheter och närmast krävde att de "snarligen" skulle få tillgång till advokattiteln.

Läs och begrunda.
http://www.jusektidningen.se/arkivet/2009/-5/Ny-yrkesexamen-for-affarsjuridik-ar-pa-vag/
Citera
2013-11-06, 15:25
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Till er som har koll.
Om man ska plugga på SU våren -14 (givetvis juridik ).
Terminen börjar 20/1.
Vilket datum är rimligen uppropet? 20/1???

Tack på förhand!

Uppropet brukar ju vara veckan innan. Du kommer få brev hemskickat. Kom ihåg att dra några öl på Juristernas Hus!
Citera
2013-11-06, 15:29
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
OnT: Hur gamla är de flesta när de börjar läsa? Jag erinrar mig att snittåldern på att börja läsa i Sverige ligger på c:a 21 år, stämmer det även för juristprogrammet?

Måste vara högre alltså. Jag började som 18åring och då var jag den enda i min klass som de fick köpa ut till från systemet.
Citera
2013-11-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Apropå debatten om de så kallade "köpingjuristerna" tog någon upp Filip Henriksen några sidor bak i tråden som gjort sig känd i Uppsala för sina självhävdande texter och att han är övertygad om sin egen förträfflighet. Han har inte bara stått på barrikaderna och slagits för Juridik II studenterna i Uppsala, för några år sedan kämpade han även för "affärsjuristernas" rättigheter och närmast krävde att de "snarligen" skulle få tillgång till advokattiteln.

Läs och begrunda.
http://www.jusektidningen.se/arkivet/2009/-5/Ny-yrkesexamen-for-affarsjuridik-ar-pa-vag/

Har svårt att se att han skulle stå för samma saker idag när han faktiskt är inne på juristprogrammet, knepig kille det där..
Citera
2013-11-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Läs och begrunda.

Det man gärna ser, där vittnar och håller man gärna med

Ironiskt också att hans favoritämne sedermera blev processrätt, vilket knappt studeras i Köping
Citera
2013-11-06, 18:18
Medlem
The_Keepers avatar
Kontaktdagen i Uppsala bör ha beröm för att de ordnar intressanta föreläsningar!

Först ut idag var Hans Corell, FN:s tidigare undergeneralsekreterare för rättsliga frågor.
Sedan följde en paneldebatt huruvida straffsatserna bör höjas för vissa brott. Medverkade gjorde Morgan Johansson (socialdemokraternas ev. blivande justitieminister), Madeleine Leijonhuvud, Anders Perklev (riksåklagare), en partimedlem från KD samt en forskande jurist.
Slutligen var det dags för Lambertz att hålla i en liten föreläsning som gick under rubriken "Vad borde jag inte sagt offentligt?!?!".

Hans Corell såg jag inte, men hörde mycket positiva omdömen om hans föreläsning. Paneldebatten och Lambertz föreläsning var jag däremot på och jag tycker båda ger intressanta inlägg i rådande debatter.
Citera
2013-11-06, 19:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
Vem har sagt att jag missat den? Har även skrivit där...
Valde att starta en ny tråd - inget fel med det. (För många som skriver i den dör tråden, blir stökigt)

Istället för att slösa min tid med ditt inlägg så kunde du vara mer nyttig...

Vill inte ha onödiga inlägg, tack
Du har då inte skrivit i den tråden på länge, gick igenom dina senaste inlägg och det är inte något inlägg som är postat i juristtråden. Huruvida det är många som skriver i tråden eller inte är helt egalt, då det är en samlingstråd för allt som berör juristprogrammet. Är du inte helt tappad kan du använda sökfunktionen.

Jag tänker inte svara på en fråga som redan har besvarats i juristtråden, inte bara en gång utan ett flertal gånger.

Det är också gulligt att du blev så arg att du kände dig tvungen att skicka ett PM.

Citat:
Ursprungligen postat av powniac
Snälla, du vet inte ens hur gammal jag har OCH vilken kunskap jag har om HP, JURISTLINJEN, skuggat en jurist t.o.m. Så snälla, antingen hjälper du till eller så gör du inte det.

Vänligen,
Om du nu har "skuggat en jurist", så varför inte fråga vederbörande?
Citera
2013-11-06, 21:13
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Mellan tummen och pekfingret tror jag att det är 25 - 30 % som sitter ting, så det är nog inte en försvinnande liten del som sitter ting.

"Försvinnande liten" var kanske att ta i. Men 25 % är ju inte jättemycket, och om man redan innan vet att man inte har något intresse för att bli brottmålsadvokat, domare eller åklagare så tycker jag inte att det vore åt helvete att läsa på Linköping.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Måste vara högre alltså. Jag började som 18åring och då var jag den enda i min klass som de fick köpa ut till från systemet.

Jahaja. Kom du in bra i gruppen osv. trots att du var yngre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in