2013-11-06, 19:00
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad för källor utgår du ifrån när du drar dessa slutsatser om fikabrödets roll? Enbart Bergwalls twitter?
Du utgår från Bergwalls korthuggna affekterade utsaga när du drar slutsatser om vad Fikabröd-gate betyder. Detta för att du uppfattar Bergwall som trovärdig. Jag vill påminna om att vi ofta bara får ena utsagan fast det finns fler aktörer.

Så långt jag är inläst på Bergwall uppfattar jag inte honom som trovärdig. Jag skulle vilja hålla honom på två armslängds avstånd och pröva det han säger och gör med viss skepticism.

Data om Bergwall:
- Han har som vuxen beskrivit sig som barn, där barnet regisserat manipulationer av omgivningen för att som barn få uppmärksamhet.

- Han har i tonåren sökt och lyckats manipulera/dupera omgivningen.

- Han manipulerade/duperade under tidigt sjuttiotal.

- Han manipulerade/duperade under sent åttiotal.

- Han startade och deltog i ett extremt ambitiöst manipulations-/duperingsprojekt under elva år; 1992-2002.

Funderingar:
Kan alkoholen och tabletterna vara så stor del av förklaringen till Bergwalls intentioner som han sedan 2009 vill göra gällande?

Låter han verkligen genuin idag? Eller använder han ohjälpligt sin mest utvecklade förmåga?
Citera
2013-11-06, 19:25
Medlem
Jofs avatar
Schlesien:
"Funderingar:
Kan alkoholen och tabletterna vara så stor del av förklaringen till Bergwalls intentioner som han sedan 2009 vill göra gällande?"

Det finns inga belägg för att man påtar sig skuld för obegågna brott när man är under påverkan av narkotika eller alkhol, vad jag vet. Skulle du själv erkänna ett mord du inte begått om du var påtänd eller full? Snarare tvärtom, man blånekar till det mest uppenbara brott.

Nej, Sture (nöjd troligen) omkring på brottsplatserna och spånade fram det han tyckte verkade passa - andra.

Det för en lekman mystiska som gör att de måste skylla på droger, mentalsjukdom, konstiga psykologer är nog att de inte kan föreställa sig att man gör så till synes irrationella saker som att erkänna mord. Men då är man fel ute för det vimlar av folk som erkänner mord i KÄNDA uppmärksammade fall.

F.ö. är det att man bedömts inte kunna ta ansvar för sina gärningar utesluter på intet vis att man inte kan vara ytterligt skicklig i sin manipulation. Och på det sättet medveten och ansvarig för sina gärningar. Om än ej juridiskt. Jag skriver det därför en del här av någon anledning, vill göra Sture inte bara till ett offer utan också till ett ansvarslöst offer!
Citera
2013-11-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du utgår från Bergwalls korthuggna affekterade utsaga när du drar slutsatser om vad Fikabröd-gate betyder. Detta för att du uppfattar Bergwall som trovärdig. Jag vill påminna om att vi ofta bara får ena utsagan fast det finns fler aktörer.

Så långt jag är inläst på Bergwall uppfattar jag inte honom som trovärdig. Jag skulle vilja hålla honom på två armslängds avstånd och pröva det han säger och gör med viss skepticism.

Data om Bergwall:
- Han har som vuxen beskrivit sig som barn, där barnet regisserat manipulationer av omgivningen för att som barn få uppmärksamhet.

- Han har i tonåren sökt och lyckats manipulera/dupera omgivningen.

- Han manipulerade/duperade under tidigt sjuttiotal.

- Han manipulerade/duperade under sent åttiotal.

- Han startade och deltog i ett extremt ambitiöst manipulations-/duperingsprojekt under elva år; 1992-2002.

Funderingar:
Kan alkoholen och tabletterna vara så stor del av förklaringen till Bergwalls intentioner som han sedan 2009 vill göra gällande?

Låter han verkligen genuin idag? Eller använder han ohjälpligt sin mest utvecklade förmåga?

Det där innehåller ju inte något som helst, du upplever att SB inte är trovärdig baserat mer eller mindre på en känsla du har och det du försöker göra är faktiskt manipulera med insinuanta "frågor". Det är inte rätt förhållningssätt att söka fakta.

Att bara köpa SB uppgifter rakt av utan att kontrollera sanningshalten eller ens pröva rimligheten är också helt bort i tok, och det gäller inte bara SB det gäller i stort sett alla i sådana här fall.

Fikabrödets borttagande och anledning till det är kanske den som skrivs i tråden eller så är det inte så, det spelar knappast någon roll för helhetsbilden av de repressalier som Säter infört under resningsprocessens gång. De är något som SB och hans advokat vid ett stort antal tillfällen framfört och Säters ledning har haft ett antal tillfällen att förklara sig men inte kunna komma upp med något trovärdigt. Som nu senast i rätten där tex. journalanteckningarna ingående diskuterades. Någon enskild punkt av det SB framfört i saken kan säkert vara fel eller feltolkats, konstigt vore väl annars, men det ändrar inte den bild man får av hur Säter hanterat det hela.
Senast redigerad av labb 2013-11-06 kl. 20:20.
Citera
2013-11-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det finns inga belägg för att man påtar sig skuld för obegågna brott när man är under påverkan av narkotika eller alkhol, vad jag vet. Skulle du själv erkänna ett mord du inte begått om du var påtänd eller full? Snarare tvärtom, man blånekar till det mest uppenbara brott.

Det för en lekman mystiska som gör att de måste skylla på droger, mentalsjukdom, konstiga psykologer är nog att de inte kan föreställa sig att man gör så till synes irrationella saker som att erkänna mord. Men då är man fel ute för det vimlar av folk som erkänner mord i KÄNDA uppmärksammade fall.
Jag skriver det därför en del här av någon anledning, vill göra Sture inte bara till ett offer utan också till ett ansvarslöst offer!

Nä men som jag fattar det fick han förmåner ju mer han erkände. Både mer tunga droger och annat, han blev särbehandlad. Det är många galningar och andra som tar på sig mord, det vet alla, och det hade kört fast redan innan den här terapin sattes in. Det är det här jag tycker känns så fel och förenklat men kanske inte ska tjata mer om det nu. Men det är jävligt tillspetsat. Kvinnan som skapade Quick. Jag är fortfarande rätt förbannad över den där boken för jag tycker den är en modefluga på samma sätt som Hanna Olssons bok (läste den och det kändes fel i magen på samma sätt om när jag läser Josefssons bok). Nu är det nya modepsykologier i farten och då förklarar man allt med Sture Bergwalls bortträngda homosexualitet (det var den som fick honom att droga sig p.g.a skam). Och Norell blev som hon blev för att hon hade en känslokall uppväxt. Halleluja. Och poliserna gjorde fel för att de var "medlemmar i en sekt". Det är så jävla förenklat. Sen kommer säkert nån att titta närmare på det om ett antal år och då kommer det en ny bok som "Döden är en man", som visar på vilken ideologi som låg bakom massmediernas och tokpsykologins och radikalfeminismens maskopi när det gällde de onda läkarna. Men den nya boken kommer heta Döden är en gammal dam eller något åt det hållet. Sekt sekt sekt. Säger nån sekt igen får jag psykbryt.
Det är ju en kombination, så klart. Det går inte att peka ut en enda orsak eller en ensam syndabock.
Citera
2013-11-06, 20:39
Medlem
Bohlwinkels avatar
Tråden ter sig alltmer absurd. Fixeringen vid Sture Bergwalls fikabröd eller fikabrödet generellt på Säter får nog anses säga en hel del om som hakat upp sig på den detaljen.

Sture Bergwall ljög om ett stort antal mord som han inte hade begått och för vilka han sedan dömdes. Han var fullt medveten om att han levererade dessa lägner. Som tidigare sagts kan han väl stundvis varit så omtöcknad av Benson att han inte kunde skilja dröm från verklighet men under lejonparten av tiden har han givetvis ljugit medvetet. Den som påstår motsatsen begriper inte mycket.

Huruvida SB har ett eget ansvar för att det blev som det blev kan man uppenbarligen ha olika uppfattningar om. Kanske borde Säter ha insett att han ljög, jag vet inte. Däremot är det ganska uppenbart att Kwast och Penttinen borde insett att SB inte kunde vara skyldig. Det fanns ju t.o.m. nära medarbetare som påpekade alla felaktigheter och tveksamheter och som sedan lämnade utredningen, frivilligt eller tvingade därtill.

Det är dock väldigt svårt att förstå varför en person som ljuger ihop historier som dessa skall fråntas allt ansvar bara för att han befinner sig på en viss plats. Hade SB varit på fri fot men i övrigt lika tokig och beroende av Benso när han ljög ihop historierna om morden är det väl bara Stina-Lina som inte tycker att han skulle ha ett eget ansvar. Vilken är den egentliga skillnaden?

Nä, SB har ett stort ansvar för att det blev som det blev och precis som Schleisen påpekar så är mönstret av manipulerande mycket tydligt.
Citera
2013-11-06, 21:04
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Tråden ter sig alltmer absurd. Fixeringen vid Sture Bergwalls fikabröd eller fikabrödet generellt på Säter får nog anses säga en hel del om som hakat upp sig på den detaljen.

Sture Bergwall ljög om ett stort antal mord som han inte hade begått och för vilka han sedan dömdes. Han var fullt medveten om att han levererade dessa lägner. Som tidigare sagts kan han väl stundvis varit så omtöcknad av Benson att han inte kunde skilja dröm från verklighet men under lejonparten av tiden har han givetvis ljugit medvetet. Den som påstår motsatsen begriper inte mycket.

Huruvida SB har ett eget ansvar för att det blev som det blev kan man uppenbarligen ha olika uppfattningar om. Kanske borde Säter ha insett att han ljög, jag vet inte. Däremot är det ganska uppenbart att Kwast och Penttinen borde insett att SB inte kunde vara skyldig. Det fanns ju t.o.m. nära medarbetare som påpekade alla felaktigheter och tveksamheter och som sedan lämnade utredningen, frivilligt eller tvingade därtill.

Det är dock väldigt svårt att förstå varför en person som ljuger ihop historier som dessa skall fråntas allt ansvar bara för att han befinner sig på en viss plats. Hade SB varit på fri fot men i övrigt lika tokig och beroende av Benso när han ljög ihop historierna om morden är det väl bara Stina-Lina som inte tycker att han skulle ha ett eget ansvar. Vilken är den egentliga skillnaden?

Nä, SB har ett stort ansvar för att det blev som det blev och precis som Schleisen påpekar så är mönstret av manipulerande mycket tydligt.

Är det någon som vet hur Fikabrödgate uppstod och vad som är sant eller inte? Är det bara en tweet från SB själv som ligger till grund för det här?

Själv tycker jag visst har ett ansvar i frågan, oavsett vem och i vilket syfte man citerar mig. Men inte mer än vilken annan intagen mentalpatient som helst. Jag förutsätter helt enkelt att det finns mängder av intagna som hittar på både det ena och det andra även om det inte är under psykoser. Så ansvaret för att man tillät SB att gå så långt är naturligtvis inte hans utan institutionerna.

Därför tycker jag SB's skuld, (andra får naturligtvis tycka annorlunda), ganska ointressant. Man kommer ingenstans med att försöka hålla kolla på den, eller försöka lägga skuld på dessa individer. För de är som sagt många som sitter och ljuger på våra mentalsjukhus. Hur gör man för att stoppa detta i framtiden?

Så har vi Margit Norell, som naturligtvis också är en galning i sin egen division. Det finns ett flertal olika både halv- och oseriösa psykologer i de här domänerna, samt en del rena stollar. Vi har vår egen staffanwestberg med analpluggsterapin han och hans kolleger utarbetat, och som han tror sig kunna bota SB med. Det är Säters, och kanske ytterst Socialstyrelsens, uppgift och ansvar att stoppa ovetenskapliga terorier. Det är domstolarnas uppgift och ansvar att charlataner som Sven Åke Chistianson inte konsulteras som expert.
Citera
2013-11-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

Kanske för att han var inlåst på dårhus och därmed per definition inte är tillräknelig? Dessutom under vård i form av terapisessioner som ska ledas och styras på ett ansvarsfullt sätt?

Oavsett SBs ansvar och skuld så har Säter och läkarna där ett mycket större ansvar. Det måste de ha och så skall det vara.
Senast redigerad av Palkranen 2013-11-06 kl. 21:14.
Citera
2013-11-06, 21:15
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Här berättar SB om sitt första och enda möte med Margit Norell.

http://sturebergwall.wordpress.com/2013/10/30/parentes-margit-norell-pa-besok/

Det är ganska dramatiskt skrivet. Dessutom innehåller det åtminstone ett fel.

"Margit Norell var den enda som tilltalade mig med mitt dopnamn, det var hennes privilegium."

Birgitta Stråhle tilltalade SB med hans tilltalsnamn. Det kan man höra flera gånger i vallningsfilmerna. Det gör SB mindre trovärdig.
Citera
2013-11-06, 21:22
Medlem
Reimers avatar
När beräknas den nya bedömningen av SB vara klar, TO har ju antytt att SB ska vara fri till jul, hinns det med på den tiden?
Citera
2013-11-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Här berättar SB om sitt första och enda möte med Margit Norell.

http://sturebergwall.wordpress.com/2013/10/30/parentes-margit-norell-pa-besok/

Det är ganska dramatiskt skrivet. Dessutom innehåller det åtminstone ett fel.

"Margit Norell var den enda som tilltalade mig med mitt dopnamn, det var hennes privilegium."

Birgitta Stråhle tilltalade SB med hans tilltalsnamn. Det kan man höra flera gånger i vallningsfilmerna. Det gör SB mindre trovärdig.

Dem gör fiktion av det, nu också. Jag tycker ju det är mentalsjukhusets och rättsapparatens och medias fel, ett stort fel Säter gjorde var ju (och det kan man knappt fatta) att dem gav honom permissioner när han var misstänkt för mord så att han kunde läsa på i tidningarna. Och mord är mums för medierna. Självklart, Norells inflytande, jag vill inte på nåt sätt alls säga att det inte fanns där. Men det finns andra sätt att granska sånt här utan att göra thriller av det.
Citera
2013-11-06, 21:47
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
När beräknas den nya bedömningen av SB vara klar, TO har ju antytt att SB ska vara fri till jul, hinns det med på den tiden?
Förvaltningsdomstolen i Falun vill ha in ett utlåtande angående S.B psykiska hälsa den 16 dec.
Citera
2013-11-06, 21:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Förvaltningsdomstolen i Falun vill ha in ett utlåtande angående S.B psykiska hälsa den 16 dec.

Tack, då är det noterat, vi får se vad bedömningen kommer att bli, tror knappast att de gamla diagnoserna kommer att gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in