Citat:
Jag gjorde inte anspråk på några sanningar. Möjligtvis uttryckte jag mig felaktigt angående slumpens roll inom vetenskapen med för stor säkerhet baserat på en felaktig uppfattning. Om du hade läst ordentligt så kanske du hade sett att jag inte hävdar att "så här är det".
Jag filosoferade för att förklara hur jag har nått fram till vissa frågeställningar. Vad det kan finnas för syfte med livet? Vad som driver evolution? Och vad som gör att död materia kan organisera sig som det fenomen en människa är?
Du frågar då mig om vad syftet och målet med liv är. + en massa "och" följt av frågetecken.
Den sista frågan är relaterad till trådstarten. Om du har sett mina tidigare inlägg, så skrev jag att det bör finnas ett magnetfält pga av de kemiska bindningar som håller ihop molekylerna i vår kropp. Elektriska laddningar i massor. Det bör skapa en elektromagnetisk signatur, right? Vad genererar då detta magnetfält?
Vad som än genererar det, så är magnetfältet en aspekt av vår kropp som vi inte kan uppfatta medvetet med våra sinnen, och det är en beskrivning som liknar beskrivningen av en själ. Min poäng är att religiösa begrepp som själ kanske har sina motsvarigheter i vetenskapliga förklaringar.
Religion och vetenskap kanske inte är varandras raka motsatser som det ofta utmålas idag. Den ena baseras på tro och den andra på bevisade teorier, men de kanske talar om samma sak. Sen att båda läger sitter på felaktiga påståenden har ju historien bevisat.
Nå, har du inga egna spekulationer angående själen? Eller är du så bunden till endast bevisade påståenden att du inte ens har funderat på själen? Du är säkert en sån person som måste sticka in ett finger i röven för att bekräfta att: "jajamen, jag är skitnödig". Man kan ju inte nöja sig med bara känslan av att vara skitnödig, det måste påvisas genom mer bevis, kroppen kan ju försöka luras, eller hur?