2013-11-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så lät det inte nyss. Jag såg mängder med felaktiga påståenden, vilket jag påpekade. Sen får du tycka att det är drygt om du vill.

Jag gjorde inte anspråk på några sanningar. Möjligtvis uttryckte jag mig felaktigt angående slumpens roll inom vetenskapen med för stor säkerhet baserat på en felaktig uppfattning. Om du hade läst ordentligt så kanske du hade sett att jag inte hävdar att "så här är det".
Jag filosoferade för att förklara hur jag har nått fram till vissa frågeställningar. Vad det kan finnas för syfte med livet? Vad som driver evolution? Och vad som gör att död materia kan organisera sig som det fenomen en människa är?
Du frågar då mig om vad syftet och målet med liv är. + en massa "och" följt av frågetecken.

Den sista frågan är relaterad till trådstarten. Om du har sett mina tidigare inlägg, så skrev jag att det bör finnas ett magnetfält pga av de kemiska bindningar som håller ihop molekylerna i vår kropp. Elektriska laddningar i massor. Det bör skapa en elektromagnetisk signatur, right? Vad genererar då detta magnetfält?
Vad som än genererar det, så är magnetfältet en aspekt av vår kropp som vi inte kan uppfatta medvetet med våra sinnen, och det är en beskrivning som liknar beskrivningen av en själ. Min poäng är att religiösa begrepp som själ kanske har sina motsvarigheter i vetenskapliga förklaringar.
Religion och vetenskap kanske inte är varandras raka motsatser som det ofta utmålas idag. Den ena baseras på tro och den andra på bevisade teorier, men de kanske talar om samma sak. Sen att båda läger sitter på felaktiga påståenden har ju historien bevisat.

Nå, har du inga egna spekulationer angående själen? Eller är du så bunden till endast bevisade påståenden att du inte ens har funderat på själen? Du är säkert en sån person som måste sticka in ett finger i röven för att bekräfta att: "jajamen, jag är skitnödig". Man kan ju inte nöja sig med bara känslan av att vara skitnödig, det måste påvisas genom mer bevis, kroppen kan ju försöka luras, eller hur?
Citera
2013-11-05, 19:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Du bevisar din själs existens genom att vara fri i tankarna dvs tänk inte på nånting utan slappna av och bara va vaken, efter cirka 10-15 minuter kommer du börja känna rörelser, jag själv gungar loss men min astralkropp från min fysiska kropp och gungningarna är djupa också det känns som att vara på havet.

"Been there, done that" i åretal. Men det har inget med "bevis" att göra.

Citat:
Om du har en själ kvar ....

Förutsatt att något sånt öht finns

Citat:
och sluta nvända flou för det är inte ett gift som är bra för tänderna det är ett gift som placerar ett skal runt ditt trdje öga/själ som gör det svårt att använda den.

Har inte använd flourtandpasta i 50 år. Och mitt tredja öga är redan öppet.

Citat:
Och vill du har mer info först så kolla upp vetenskapen som Monroe institutet skapade, dom har ljudvågor och Robert Monroe skrev böcker som beskriver hur fjärde dimensionen är , han menar att han kartlagt hela 4e dimensionen..

Jag har en tämligen bra, mångårig och direkt-upplevd kunskap om Monroes system.

I ditt postpubertala gurutripp verkar du konstant att glömma att du talar med en fortfarande tvättäkta 60-tals hippie.
Citera
2013-11-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst har universum en dynamik; och denna är baserat på dom asymmetriska polariteter som fanns i initial-villkoren. Att inflika ett "syfte" i denna dynamik är bara en metafysisk spekulation som tills vidare har så gott som inget belägg.

Vad är det då som gör att en energikrävande process som liv uppstår? Den följer ju inte minsta motståndets lag i ett universum som befinner sig i en process av utjämning av de asymmetriska polariteterna. Livet är ju där och snyltar, livet tar ju en omständigare väg än nödvändigt. Varför?
Ett "syfte", vad det nu än är, är mitt försök till en anledning för energin att ta en omständig väg. Och givetvis att tillfredställa mitt behov av mening med livet.
Citera
2013-11-05, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vad det kan finnas för syfte med livet?

Tråkigt när inläggare backar från sina tidigare inlägg, så inläggs-recension och semantisk akrobatik om: "Det var inte så jag menade" blir dominerande.
Citera
2013-11-05, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det då som gör att en energikrävande process som liv uppstår?

Asymmetrin i dom initiella polariteterna som skapar en dynamik (som inte verkar ta slut före entropin blir total).

Härav följar ökande komplexitet, vilket varken är märkvärdigt eller förutsättar nån 'plan'.
Citera
2013-11-05, 19:40
Medlem
Citat:
Stackars dig.

Ja, om nån påstår sig ha en sanning, en 'verklighet e.dyl.

Till vidare borde vi börja med att få klarhet i ditt "syfte"-postulat, före vi går till dom mera komplexa frågor.

Jag påstod inte att det var synd om mig. Bara att du inte tillförde trådens ämne något. Att du kritiserar fantasier beror ju på din egen dumhet, det borde du förstå att det inte leder nånvart.
Jag påstod inte att jag hade en sanning, är du full? Din stavning tyder lite på fylla.
Varför ska vi inte få ta del av dina spekulationer? Vågar du inte? Varför är dina spekulationer beroende av en klarhet i mina påståenden?
Det finns ingen klarhet att få när det gäller mitt påstådda syfte. Jag är ute efter en rimlig anledning till att liv existerar. Det finns inget vetenskapligt svar, så därför är vi hänvisade till spekulationer. Så kom igen, ge mig din spekulation angående livets uppkomst som borde vara mer stimulerande än ett "syfte" eftersom du påstår dig veta bättre. Jag tar tacksamt emot. Eftersom tråden handlar om själen så kan du väl slänga in en spekulation om den också.
Citera
2013-11-05, 19:46
Medlem
Citat:
Asymmetrin i dom initiella polariteterna som skapar en dynamik (som inte verkar ta slut före entropin blir total).

Härav följar ökande komplexitet, vilket varken är märkvärdigt eller förutsättar nån 'plan'.

Ökande komplexitet är inte längre en giltig teori, påstod en skeptiker några sidor bak. Har han fel?

Jag är inte nöjd med dina svar. Det kanske är kritik som är din grej? Du kanske inte är så konstruktivt lagd.
Citera
2013-11-05, 19:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bara att du inte tillförde trådens ämne något.

Kritik är lika relevant som det som kritiseras. Annars skulle vi knappast ha nån form av valid kunskap alls.

Citat:
Att du kritiserar fantasier beror ju på din egen dumhet, det borde du förstå att det inte leder nånvart.

Jag har inga problem med fantasier som tydligt presenteras som fantasier.

Citat:
Jag påstod inte att jag hade en sanning, är du full?

Vad med "syfte"-grejen? Och "slumpen"?

Citat:
Din stavning tyder lite på fylla.

Ursprungs-dansk.

Citat:
Varför ska vi inte få ta del av dina spekulationer? Vågar du inte? Varför är dina spekulationer beroende av en klarhet i mina påståenden?

Har du inte förstått ett ord av min kosmologi?

Citat:
Det finns ingen klarhet att få när det gäller mitt påstådda syfte. Jag är ute efter en rimlig anledning till att liv existerar. Det finns inget vetenskapligt svar,

Ökande komplexitet, vilket också omfattar "medvetandet".

Citat:
så därför är vi hänvisade till spekulationer.

Inte alls.

Citat:
Så kom igen, ge mig din spekulation angående livets uppkomst som borde vara mer stimulerande än ett "syfte" eftersom du påstår dig veta bättre. Jag tar tacksamt emot. Eftersom tråden handlar om själen så kan du väl slänga in en spekulation om den också.

Läs mina senaste inlägg om kosmologi. Jag förtydligar gärna det din vetenskaps-kompetens inte klarar av.
Citera
2013-11-05, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ökande komplexitet är inte längre en giltig teori, påstod en skeptiker några sidor bak. Har han fel?

Jag minns inte vem, vad och hur. Hänvisning?

Citat:
Jag är inte nöjd med dina svar.

Specifikation, tack.

Citat:
Det kanske är kritik som är din grej?

Överlag på detta forum, eftersom det är svårt att få en vettig dialog med pådyvlande teister.

Citat:
Du kanske inte är så konstruktivt lagd.

Irrelevant för tillfället.
Citera
2013-11-05, 21:30
Medlem
Citat:
Jag minns inte vem, vad och hur. Hänvisning?

Specifikation, tack.

Överlag på detta forum, eftersom det är svårt att få en vettig dialog med pådyvlande teister.

Irrelevant för tillfället.

Mitt minne felade mig, jag ska tydligen inte laga mat och ta hand om barn samtidigt som jag flashbackar. Irrucedbar komplexitet var det han pratade om, och det är ju något annat.

Men okej, varför orsakar ökad komplexitet att energi tar en, i mina ögon ologisk, omväg via uppkomsten av liv? Hur förklarar ökande komplexitet att jorden inte bara är en långsamt svalnande stenbumling?
Du skriver:

"Assymmetrin i dom initiella polariteterna som skapar en dynamik (som inte verkar ta slut före entropin blir total).
Härav följar ökande komplexitet, vilket varken är märkvärdigt eller förutsättar nån 'plan'."

Om jag tolkar dig rätt, så är ökande komplexitet en följd av assymetrin. Och det är inte orimligt att energi tar en väg som bjuder mer motstånd än det minsta i ett tillstånd av ökad komlplexitet. Men jag förstår inte hur det går till. Jag som bara har läst Fysik A och B för länge sen är av uppfattningen att energi alltid tar minsta motståndets väg. Varför sätter ökad komplexitet den regeln ur spel?
Citera
2013-11-05, 21:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nå, har du inga egna spekulationer angående själen?

Om du börjar med att definiera exakt vad du menar med 'själ' så kan du få min åsikt.
Citera
2013-11-05, 21:55
Medlem
Citat:

Vad med "syfte"-grejen? Och "slumpen"?

Syfte är min idé om varför livet har uppstått. Jag påstod inte att det var en sanning. Min kritik av slumpens roll i vetenskapen kommer av vad jag fick lära mig i skolan. Den evolutionslära jag fick i biologin, så angavs slump som anledning till livets uppkomst. Medans jag själv alltid har tyckt att det är en naturlig följd av universums ordning. Universums ordning är så otroligt jävla fantastisk att jag har svårt att köpa att den finns utan ett syfte. Vilket jag tror är en högst mänsklig reaktion. Vi frågar alltid varför? Måhända att min bristande utbildning gör att jag inte är kompetent nog att förstå svaret.

Jag påstår inte att syftet skulle vara Gud eller något religiöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in