Citat:
Ursprungligen postat av
Evander
Visa med ett induktionsbevis att talet (n^3) - n är delbart med 3 för alla positiva heltal.
P(n): n^3 - n = 3a
P(2) = 2^3 - 2 = 6
P(k) => P(k+1): (k + 1)^3 - (k + 1) = k^3 + 3k^2 + 3k - k - 1 = k^3 + 3k^2 + 2k
Så där långt fattar jag vad jag gör och varför det blir så men när jag diskuterade med mina kamrater så drar de följande slutsats:
k^3 + 3k^2 + 2k = 3a + 3k^2 +3k = 3(a + k^2 + k)
De måste ju ha räknat fel? Jag förstår verkligen inte VART dem får 3k ifrån. ifall k^3 - k = 3a så kan ju aldrig k^3 + 3k^2 + 2k = 3(a + k^2 + k) stämma?
Är det jag som tänker helt fel eller mina kamrater?
Eftersom du inte skriver någon som helst förklaring till vad du gör får jag gissa lite hur du tänker.
För det första har du fel basfall. Positiva heltalen börjar med 1, inte med 2. Du ska alltså visa 3|1^3-1. Egentligen kan du göra det redan för basfallet 0, men det är en annan historia.
Ingenstans skriver du något induktionsantagande, vilket gör att du inte får använda dig utav det. Dessutom antar du redan i början att P(n): n^3 - n = 3a, vilket gör att du får ett cirkelbevis. Använd dig av en ny konstant istället för n när du beskriver en formel.
I din första uträkning, när du sätter in n=k+1 har du fel i näst sista ledet, där det saknas en term +1. Du har dock räknat med den i sista ledet.
Det du vill göra nu är att ändra om k^3+3k^2+2k så att det blir en multipel av tre. Enligt induktionsantagandet, som du inte gjort men som lyder: 3|k^3-k, får du:
k^3+3k^2+2k=k^3+3k^2+2k-k+k=(k^3-k)+3(k^2)+3k vilket är delbart med 3, då alla termer är delbara med 3