2013-05-09, 11:29
Medlem
ravnats avatar
Kikar på det klassiska beviset för divisionsalgoritmen och närmare bestämt dess entydighet och det finns en liten oklarhet jag skulle vilja ha hjälp med att förstå

Jag antar att folk har sett den beviset förr så jag hoppas rakt in i entydighetsdelen

( r minsta ickenegativa talet i följden ..., a -2b, a -b, a, a + b..., r är större eler lika med 0 och b är strikt större än b s.a a = qb + r )

Antag: q'b + r' = a = qb + r

Då gäller r' -r = b(q - q') som är detsamma som att b delar r' -r

Men -b < r' -r < b vilket medför r' -r = 0 som är ekvivalent med att r = r' och sedan följer det enkelt att q' = q.

Jag förstår inte varför olikheten -b < r' -r < b gäller. Kan någon förklara hur man kommer fram till detta?
Citera
2013-05-09, 11:40
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landing
Okej grabbar, nu verkar jag uppenbarligen har blivit dummare den senaste veckan. Kan någon snälla berätta för mig hur jag helt plötsligt har fel, när jag hade rätt på dessa uppgifter tidigare.

Om sin α = p, och π < α < 3π/2 så gäller att tan π är lika med:

a) p/√(1-p^2) eller b) -p/√(1-p^2)

Trig-ettan ger cos α = √(1 - p^2). tan α = sinα/cosα. Definitionsmängden tredje kvadranten ger sinα < 0 samt cos α < 0. Hur i hela fridens namn kan svaret vara b) då negativt genom negativt är positivt? På samma sätt som att tan alltid är positiv i första och tredje kvadrant...

Vad gäller med givna förutsättningar: är p, och därmed p/√(1-p^2), större eller mindre än noll?
Senast redigerad av Nail 2013-05-09 kl. 11:43.
Citera
2013-05-09, 11:57
Medlem
I vilken punkt är tangenten till kurvan y=5+2e^x parallell med linjen y=4x-3?
Citera
2013-05-09, 11:58
Medlem
Landings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Vad gäller med givna förutsättningar: är p, och därmed p/√(1-p^2), större eller mindre än noll?

Det står inte. Allt av relevans skrev jag.
Citera
2013-05-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Kikar på det klassiska beviset för divisionsalgoritmen och närmare bestämt dess entydighet och det finns en liten oklarhet jag skulle vilja ha hjälp med att förstå

Jag antar att folk har sett den beviset förr så jag hoppas rakt in i entydighetsdelen

( r minsta ickenegativa talet i följden ..., a -2b, a -b, a, a + b..., r är större eler lika med 0 och b är strikt större än b s.a a = qb + r )

Antag: q'b + r' = a = qb + r

Då gäller r' -r = b(q - q') som är detsamma som att b delar r' -r

Men -b < r' -r < b vilket medför r' -r = 0 som är ekvivalent med att r = r' och sedan följer det enkelt att q' = q.

Jag förstår inte varför olikheten -b < r' -r < b gäller. Kan någon förklara hur man kommer fram till detta?
Du har 0 <= r < b och 0 <= r' < b. Detta medför -b < -r <= 0, så -b + 0 < r + (-r') < 0 + b, dvs -b < r - r' < b.
Citera
2013-05-09, 12:07
Medlem
Landings avatar
Citat:
Okej grabbar, nu verkar jag uppenbarligen har blivit dummare den senaste veckan. Kan någon snälla berätta för mig hur jag helt plötsligt har fel, när jag hade rätt på dessa uppgifter tidigare.

Om sin α = p, och π < α < 3π/2 så gäller att tan π är lika med:

a) p/√(1-p^2) eller b) -p/√(1-p^2)

Trig-ettan ger cos α = √(1 - p^2). tan α = sinα/cosα. Definitionsmängden tredje kvadranten ger sinα < 0 samt cos α < 0. Hur i hela fridens namn kan svaret vara b) då negativt genom negativt är positivt? På samma sätt som att tan alltid är positiv i första och tredje kvadrant...

Tänker jag rätt om jag resonerar så som att om sin α = p är i tredje kvadranten, så kan p vara något negativt. p kan vara -1 < p < 0. Så trots att svaret, efter utveckling blir p/√(1-p^2), är det egentligen -p/√(1-p^2) eftersom värdet på p är negativt i täljaren (och nämnaren alltid positiv oavsett).

Alltså -p > 0 ty p < 0 och således är tan positiv. Någon som kan bekräfta?
Citera
2013-05-09, 12:14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Tänker jag rätt om jag resonerar så som att om sin α = p är i tredje kvadranten, så kan p vara något negativt. p kan vara -1 < p < 0.

Inte bara kan, p är negativt! Dessutom är cos α = -√(1 - p^2).
Senast redigerad av Nail 2013-05-09 kl. 12:21.
Citera
2013-05-09, 12:16
Medlem
Nails avatar
..
Citera
2013-05-09, 13:17
Medlem
Chevrons avatar
Bild

Hur gör man dessa omskrivningnar? Känns som jag tappat något på mellanstadienivå...

(det blev lite krångligare efteråt, omskrivningen är för att man senare ska använda heltalsdelen i varje steg)
Citera
2013-05-09, 13:21
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Bild

Hur gör man dessa omskrivningnar? Känns som jag tappat något på mellanstadienivå...

(det blev lite krångligare efteråt, omskrivningen är för att man senare ska använda heltalsdelen i varje steg)

På den första multiplicera med konjugatet till (sqrt(6) - 2) i både nämnare och täljare (dvs (sqrt(6) + 2). Du kan då tillämpa konjugatregeln i nämnaren och får således bort rottecknet i nämnaren.

På den andra skriv om nämnaren som (sqrt(6)/2) + 1 -2 = (sqrt(6)/2) -1). Förläng nu täljare och nämnare med nämnarens konjugat. Kvar får du då 1/2 i nämnaren. I täljaren har du nu (sqrt(6)/2) +1.

Alltså står det ((sqrt(6)/2) +1)/(1/2) vilket är samma sak som sqrt(6) + 2
Senast redigerad av preben12 2013-05-09 kl. 13:29.
Citera
2013-05-09, 13:28
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
På den första multiplicera med konjugatet till (sqrt(6) - 2) i både nämnare och täljare (dvs (sqrt(6) + 2). Du kan då tillämpa konjugatregeln i nämnaren och får således bort rottecknet i nämnaren.
Så var det, ja. Tack

Testade en gång och räknade (fel) i huvudet, kom fram till att det inte stämde och förkastade det som att jag hade inbillat mig att det borde fungera.
Citera
2013-05-09, 13:35
Medlem
Bestäm ekvationen för normalen till kurvan y= pi+4^x i den punkt där x = 0"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här