2013-11-05, 10:51
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
För det första så känns det inte så bra att du buntar ihop bröderna Klitscko på det sättet.

Vitali var en riktig fighter som kunde anpassa sig efter motståndaren, han hade egentligen allt. Jag tror inte att det finns någon boxare i världshistorien som han inte hade haft minst en 50/50-chans att vinna emot.

Wladimir är enformig men hans stil är framgångsrik. Han har den bästa jabben jag någonsin sett. Den är alltid farlig, han slår den i tolv ronder, den håller alla motståndare borta från clinchen. Kom gärna med förslag på någon som har en bättre jabb?

"Bättre" är ett lurigt begrepp, eftersom man ju kan ha olika typ av jabb. Stora jabbare var Louis, Ali och Holmes. Även Ingo. Däremot lade de ingen större kraft i den. Wladimir K. har en tung jabb som dessutom är ganska kort; den påminner om Foremans faktiskt. Liston hade en stenhård lång tung jabb, kanske något långsam däremot.

Bäste jabbaren genom tiderna måste vara Sugar Ray Leonard, fast han var ju inte tungviktare förstås.
Citera
2013-11-05, 22:09
Medlem
Godzilla3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
"Bättre" är ett lurigt begrepp, eftersom man ju kan ha olika typ av jabb. Stora jabbare var Louis, Ali och Holmes. Även Ingo. Däremot lade de ingen större kraft i den. Wladimir K. har en tung jabb som dessutom är ganska kort; den påminner om Foremans faktiskt. Liston hade en stenhård lång tung jabb, kanske något långsam däremot.

Bäste jabbaren genom tiderna måste vara Sugar Ray Leonard, fast han var ju inte tungviktare förstås.
Skön diskussion om jabbarna grabbar. Kul läsning. Utöver Liston och Holmes så måste man säga Hearns och Hagler också, trots att de inte är tungviktare. Hearns just hur han satte upp högern med sin långa flicker jab. Hagler hade mer den där kraftiga jabben, jäkla power i den.

På tal om Holmes så säger man att han utvecklade den där när han skadade sin höger, det får ju en att fundera lite på hur Ward kommer se när han gör sin comeback snart. Hans axel var ju skadad vilket gjort att han tränat mycket med bara en arm, Ward som redan kan switcha bra mellan southpaw och ortodox.

Tillägg: Såg precis lite klipp av Haglers jabb igen, fyfan alltså vilket tryck i den.
Senast redigerad av Godzilla3 2013-11-05 kl. 22:32.
Citera
2013-11-06, 00:05
Medlem
tom-joness avatar
Kul att surra om såna här grejer, då kan man plocka in lite gamla namn också.
Min åsikt är att Larry Holmes hade tidernas främsta jab, tätt följd av Bob Foster och Tommy Hearns. Han hade en ruskigt vass jab Hearns, synd att han inte använde den ännu mer än vad han gjorde, mer som Foster som piskade den konstant (ofta följd utav tidernas hårdaste vänsterkrok, fråga Dick Tiger)
Citera
2013-11-06, 14:09
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Tiderna förändrades - Tungviktarna blev tyngre: http://www.heavyweightblog.com/

Lätt att vara nostalgisk över decenniernas hjältar, men snubben som driver den här bloggen försöker reda ut tveksamheter med Lewis-Klitschko-eran, enbart med hjälp av kall statistik - som lätt sticker i ögonen för många av er.

Har själv mycket svårt att se tex Ali jabba sig igenom 12 ronder i dagens division. Han förlitade sig mycket på sin storlek och räckvidd, vilket under hans era var mycket bra.
Citera
2013-11-06, 19:01
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Tiderna förändrades - Tungviktarna blev tyngre: http://www.heavyweightblog.com/

Lätt att vara nostalgisk över decenniernas hjältar, men snubben som driver den här bloggen försöker reda ut tveksamheter med Lewis-Klitschko-eran, enbart med hjälp av kall statistik - som lätt sticker i ögonen för många av er.

Har själv mycket svårt att se tex Ali jabba sig igenom 12 ronder i dagens division. Han förlitade sig mycket på sin storlek och räckvidd, vilket under hans era var mycket bra.

Visst finns det risk för att man överskattar dåtidens hjältar. Å andra sidan finns också risken att man överskattar dagens hjältar.

Jag tror man måste se det som att om Ali hade boxat idag, så skulle han ha vägt mer, och likadant är det med de övriga. På den tiden lyfte boxarna inte skrot och dopade sig inte, iaf inte på samma sätt. Ingemar Johansson vägde 89 kg när han blev världsmästere (idag kryssarvikt) fördelade på 184 cm. Idag skulle han ha varit kanske 188 cm lång och ha vägt 100 kg.

Dock, så som Ingo var , 1959, skulle han, tror jag, ha hävdat sig väl i cruiserweight även idag. Jag har svårt att se hur t.ex. Marco Huck skulle ha kunnat slå Ingo.
Senast redigerad av Iduna 2013-11-06 kl. 19:03.
Citera
2013-11-06, 20:38
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Visst finns det risk för att man överskattar dåtidens hjältar. Å andra sidan finns också risken att man överskattar dagens hjältar.

Ja, fast i det här fallet är nog överskattningen av gårdagens mästare klart större. Man hör allt som oftast att - "dagens division är värdelös" osv.

Tungvikten har förändrats mest, lätt, welter och mellanviktare är ju på sätt och vis kvar i samma fysik. Klart en kille på 2 m ser 'dålig' ut och givetvis ser det tråkigare ut än när en liten kille fightas; och så har det alltid varit, bara det att skillnaderna nu blivit ännu tydligare (då tungviktarna blivit större).
En boxare som Mormeck hade gjort det ännu bättre på 60-70-talet än idag, då hans storlek kommit sig mer till rätta i den dåvarande divisionen. Han är inte så dålig som många säger, snarare för liten.

Men en amerikansk mästare i tungvikten hade höjt slutprodukten avsevärt i vilket fall. Drömmen är ju en ny Tyson, men det känns rätt så avlägset...
Citera
2013-11-07, 11:21
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Ja, fast i det här fallet är nog överskattningen av gårdagens mästare klart större. Man hör allt som oftast att - "dagens division är värdelös" osv.

Tungvikten har förändrats mest, lätt, welter och mellanviktare är ju på sätt och vis kvar i samma fysik. Klart en kille på 2 m ser 'dålig' ut och givetvis ser det tråkigare ut än när en liten kille fightas; och så har det alltid varit, bara det att skillnaderna nu blivit ännu tydligare (då tungviktarna blivit större).
En boxare som Mormeck hade gjort det ännu bättre på 60-70-talet än idag, då hans storlek kommit sig mer till rätta i den dåvarande divisionen. Han är inte så dålig som många säger, snarare för liten.

Men en amerikansk mästare i tungvikten hade höjt slutprodukten avsevärt i vilket fall. Drömmen är ju en ny Tyson, men det känns rätt så avlägset...

En fråga av kuriöst slag: Varför använder du engelskans division istf viktklass? 'Division' har ju en helt annan betydelse i svenskan.

Håller med om att tungvikten är den viktklass som förändrats mest. Naturligtvis är det så!

Dock är ju det där så relativt. Om en viktklass är 'bra' eller inte beror väl på hur intressanta fajters det finns i ett givet ögonblick. Exempelvis welter-mellanvikten på 40-talet var ju extremt bra: Graziano, Robinson, La Motta, Cerdan, Zale, Dick Turpin, o.s.v.., och sen under första hälften på 80-talet, med Hagler, Hearns, Leonard, Durán, Mugabi etc.

Det är ganska länge sen nu som tungvikten var intressant, tycker iaf jag. Senast var på 90-talet, under Lewis' tid, och de första åren på 00-talet. Nu är det två rätt överslägsna ukrainare, som är trista att se i ringen, och sen en massa medelmåttor.

Den senaste riktiga storhetstiden i tungvikt var nog tidiga 70-talet, med Ali, Frazier, Foreman, Norton där Frazier slog Ali, Foreman slog Frazier, Ali slog Foreman, Norton slog Ali, Ali slog Frazier etc. Holmés' tid var tråkig med en massa riggade matcher, fast Holmes-Cooney var ju en höjdare!
Citera
2013-11-07, 15:33
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Rätt av dig - Läser mycket artiklar på engelska, lätt att trilla dit :P

Utvecklingen inom tungvikten har gått till att vara så lång, tung och effektiv som möjligt, vilket är tråkigt men just effektivt. 85-88 var dom mest underhållande åren!
Citera
2013-11-08, 15:02
Medlem
Godzilla3s avatar
Såg precis den där vänsterkroken tom-jones nämnde. Bob Foster vs. Dick Tiger. Vacker krok. Såg också den han landade mot Mike Quarry, helt omöjligt för Quarry att se den komma.
Citera
2013-11-08, 15:21
Medlem
Godzilla3s avatar
Bra fighter i helgen. Andrade-Martirosyan. M. Garcia-R. Martinez. Donaire-Darchinyan II.
Mikey Garcia är en av mina favoriter i boxningen just nu, även fast jag inte gillade hans beteende och hur fighten avslutades mot Salido. Missade vikt förra gången också mot Juan Manuel Lopez. Nu går han upp en viktklass vilket är bra för honom, han ser ut att vara i fantastisk form också. Rocky Martinez tycker jag inte vann mot Salgado som ganska tydligt utboxade honom enligt mig. Garcia kommer göra samma sak. Intressant matchup ändå med tanke på att Martinez kommer gå fram o pressa mycket.

Intressant att se hur Donaire kommer tillbaka efter förlusten mot Rigondeaux. Det är verkligen inte samma Darchinyan han mötte 2007, 37 år gammal nu och jag undrar om inte det här kommer se ut lite som fighten Donaire hade mot Jorge Arce.

Angående Cleverlys planer att gå upp till cruiserweight är bara helt oförståeligt för mig. Han är ingen stor puncher och nu ska han gå upp typ 25 pounds.
Citera
2013-11-08, 17:16
Medlem
Godzilla3s avatar
Oj varför i helvete skrev jag Salgado? Måste ha förvirrat Juan Carlos Salgado med Juan Carlos Burgos, menade att Rocky Martinez enligt mig förlorade klart mot Burgos. Har inte sett hans fight mot Magdaleno men hörde att den var kontroversiell också.
Citera
2013-11-10, 16:04
Medlem
Lubrixs avatar
Vad tror ni om Adrien Broner mot Marcos Maidana? Hoppas Maidana krossar Broner och ger honom en läxa. Är riktigt trött på Broner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in