2013-11-04, 08:39
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Tredje ögat är vårt sjätte (primära) chakra, själen är livsgnistan och solen är vår ljuskälla i vårt solsystem. Blanda inte ihop dessa.

Inte riktigt men du är antagligen en utomjording som vet om att människor är solbarn/solgudar/själar och du vill blanda ihop korten så människor inte förstår ..

Faktum är att utomjordingar utan själ/sol kan inte kommai närheten av en människa som har aktiverat trdje öga för det är massa solenergier runt om människor med aktiverat tredje öga.. Säger ju sitt.

Skulle du ens fatta det om du åkte igenom trdje ögat som är en liten sol mitt i hjärnan som brinner i samma tempratur som solen, och kom ut som din astralkropp "på andra sidan"?

Om människor är guds barn så tycker jag det är intressant tanke med att svarta hål är portaler till undre dimensioner men dom övre dimensionerna är igenom solarna för dom är portaler uppåt och bara energier och högre dimensionella varelser kan åka igenom solarna så inte parasiterna "kommer upp till himmlen".

Och då blir det ganska logiskt om människor har en sol inom sig och en portal till högre diensioner för vi verkar inte vara från den här lägsta dimenionen med tanke på moral och dyligt och skillnaden mellan oss och djuur.

Och portalen/solen/själen/trdje ögat strålar solenergier precis som en sol/portal och det är därför utomjordingar som inte har en sol/själ inom sig pruttar i byxan av solenergierna om dom kommer i närheten av en människa med aktiverat tredje öga.

Utomjordingarna vill att människor använder flour för då bildas ett skal av kalcium runt trdje ögat och då kan människors kropp tas över av utomjordingarna som tror sig kunna pånyttfödas genom att ta över människorskroppar nu inför pånyttfödelsen inom nått år. Då när cirka 1 miljard själar sticker ifrån dom som inte gick att rädda fr dom vela inte ta avstånd från allt som förstörde planeten som att äta djur och bränna fossila brännslen tex.
Citera
2013-11-04, 08:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Haha, jag tror inte jag har en själ i en apa här på jorden. Däremot tror jag att vi människor har en själ och den lämnar kroppen när vi dör. Själen består av energi och energi försvinner aldrig. Därför försvinner inte vi människor helt när vi går bort. Det som gjort mig övertygad är pga. det jag upplevt.

Något jag alltid undrat är hur skeptiker kommer reagera när de får veta hur det ligger till. Blir ju inte förrän de dör, men det är onekligen intressant.

Alla skeptiker jag stött på är också rationella nog att ändra uppfattning om bevis framträder, antingen subjektivt eller objektivt. Så jag tror inte det hade varit något snubblande chocktillstånd utan mer ett "Åhå", följt av en ändring av uppfattningar.
Som det ser ut i verkligheten idag så finns det inget som är testbart eller upprepningsbart som indikerar att det finns någon övernaturlig själ eller energiutflöde när man dör.
Citera
2013-11-04, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag tror inte definitivt att det finns en själ. Men jag tror att det är lika dumt att utesluta själens möjliga existens som att blint tro på att den finns.

Vem utesluter? Det handlar bara om att inte hoppa till övernaturliga konklusioner.
Citera
2013-11-04, 09:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Det finns 2 "jag".. den ena som du endast har tillgång till att se och den andra vars väg du vänder ett blint öga till.

Varför skulle nån "titta" på något som inte har tillstymmelse till evidens eller bevis för sin faktiska existens?

Citat:
för att du är inte seriöst intresserad av evigt liv.

För att icke-troende sällan är intresserade av religiösa 'arguments from ignorance'.
Citera
2013-11-04, 10:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Personligheten förändras av erfarenheten och sinnestillståndet, men själen är möjligheten att vara medveten, psykets och personlighetens innersta kärna.

Om jag formar något av lera så finns det ingen anledning att tro att detta föremål har ett medvetande eller kan uppleva något. Och om det har ett medvetande så är det i varje fall inte något som jag har tillfört. Och om jag ritar ett flödesschema som jag sedan kodar till ett program som kan kommunicera med människor, så gäller motsvarande.

Själen är medvetenhetens atom, en möjlighet att uppleva och göra erfarenheter kring vilka våra personligheter växer fram. Jag tror inte att själen uppstår i någon miljö utan att den finns i ett outforskat sammanhang och är densamma hela livet.

Det är ju bara 'Intelligent Design' du predikar ännu en gång.
Citera
2013-11-04, 10:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Dom skapade människan från neadertalarens DNa genom att blanda sitt utomjordiska DNA med neadertalarens men problemet var att dom första människorna blev smarta som sina skapare men dom hade även en själ vilket inte utomjordingarna hade för att dom förlorade sin när dom gjorde brott i andra dimensioner.

Det vet du faktisk ingenting om.
Citera
2013-11-04, 10:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Haha, jag tror inte jag har en själ i en apa här på jorden. Däremot tror jag att vi människor har en själ och den lämnar kroppen när vi dör. Själen består av energi och energi försvinner aldrig. Därför försvinner inte vi människor helt när vi går bort. Det som gjort mig övertygad är pga. det jag upplevt.

Något jag alltid undrat är hur skeptiker kommer reagera när de får veta hur det ligger till. Blir ju inte förrän de dör, men det är onekligen intressant.

"Information" går inte förlorat, men frågan är om den efter disintegration av kroppen fortfarande är såpass strukturerat att det är meningsfylld att tala om en komplex identitet.
Citera
2013-11-04, 10:12
Medlem
icarus_gbgs avatar
Kanske. Kanske inte. Tills bevis för eller mot en själ fortsätter jag att inte lägga någon större vikt vid det.

Det som stör mig är att religioner alltid lägger beslag på vår självuppfattning vilket i många resonemang definieras som en själ. Alla har samma slags självuppfattning, vilket skiljer oss från många (generellt sett alla) andra djurarter i världen vilket gör det svårt för någon att lägga beslag på "själen".
Citera
2013-11-04, 10:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ju bara 'Intelligent Design' du predikar ännu en gång.
Jag ser inte att jag predikat för en designer, men för att vårt ursprung som agerande icke-robotar är okänt.
Citera
2013-11-04, 10:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ser inte att jag predikat för en designer, men för att vårt ursprung som agerande icke-robotar är okänt.

NÄHÄ:

Citat:
Själen är medvetenhetens atom, en möjlighet att uppleva och göra erfarenheter kring vilka våra personligheter växer fram. Jag tror inte att själen uppstår i någon miljö utan att den finns i ett outforskat sammanhang och är densamma hela livet.

Vad är denna statiska entitet .... med 'atomär' karakter ..... då?
Citera
2013-11-04, 14:31
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Att det finns fördomar om vad själen är, är ett finare sätt att säga att det finns många definitioner och dessa definitioner är ofta luddiga och vaga. Varför? För att ingen vet vad en själ egentligen är och därför vet man inte exakt hur man ska definiera vad den är eller gör.
Om man inte vet detta, så är det förmodligen för att det inte finns, men man insisterar ändå på att förklara bort en massa saker med ad-hoc-lösningar.
Som jag skrivit förut, den enda källa vi har för kunskap om själar är myt och vidskepelse. Detta genom hörsägen. Det är inte källor jag skulle kalla säkra.

Du får såklart ha din bild av vad en själ är och gör, men rannsaka dig gärna också. Varför tror du på själar och var kommer den informationen ifrån?

Så du menar att man vet mer om atomer än själen? mystiska saker sker väl överallt.. jag vet inte vad/vem jag är mer än en son till den som skapat mig.

Iaf så... Vi har väl bevisat ett antal av vad du kallar för "myter och hörsägner"? icke sant?

Sen ifall du och bogomil vill tro att dessa bevis som du kanske kommer fråga om snart vore mindre trovärdiga än andra vetenskapliga bevis som du tror på det är frågan om tron skulle jag säga.

Btw dessa är inga nya bevis inom vetenskapen utan rätt basic så jag hoppas att du förstår vad jag snackar om så att jag inte behöver skriva en massa text haha

Finns det luft och finns det antimateria? jag vet inte hur men jag antar att det existerar på något vänster. Även fast det inte är något som jag kan hälla upp i ett glas och dricka mig packad på.
Senast redigerad av Magnitud 2013-11-04 kl. 14:43.
Citera
2013-11-04, 14:44
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför skulle nån "titta" på något som inte har tillstymmelse till evidens eller bevis för sin faktiska existens?

För att icke-troende sällan är intresserade av religiösa 'arguments from ignorance'.

Vi får väl se hur långt hans ögon sträcker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in