ALLT pekar på att jaget bildas i hjärnan.
Men redogör gärna för vilka belägg du har för att "inget" skulle peka på detta.
Men redogör gärna för vilka belägg du har för att "inget" skulle peka på detta.
Citat:
Varför genomför man ett sådant projekt om det du säger stämmer (att "inget pekar på att "jaget" bildas i hjärnan)?
I och med att vi inte har en fullständig förståelse för hur hjärnan fungerar så kan vi inte uttala oss om vår "jaget" bildas. Ett stort projekt är på gång som ska öka förståelsen för hur hjärnan fungerar. Om du är intresserad läs om "The Human Brain Project". Det kommer att bli intressant, man kommer att göra en fullständig modell för hur hjärnan fungerar och förhoppningsvis kommer man kunna förstå hur "jaget" bildas. Tills dess vet vi inget.
Citat:
Det beror på vad du lägger i ordet "kontroll". Ja, vi kan aktivt plocka fram minnesbilder (om de stämmer är en annan sak) men vi glömmer också saker och ting, även det vi vill minnas (har du någonsin pluggat till en tenta?). Vi styr inte över våra tankar helt och hållet, syner och lukter kan framkalla tankar utan att vi aktivt valt att tänka dem.
Vi kan kontrollera vissa av våra minnen och tankar. Vi kan välja när vi vill minnas saker, vi kan tex plocka fram minnen från barndomen. Vi styr över våra tankar, och inte tvärtom.
Citat:
Besvarat ovan.
Ja, det finns tankar som man själv valt att tänka, andra inte. Du kanske vill plocka fram dina minnen från barndomen, ja då har du ju kontroll över dina minnen, eller hur? Det är ditt jag som bestämmer att nu ska jag minnas något, eller nu ska jag gå ut och handla osv. Var detta "jaget" bildas får vi som sagt vänta med tills forskarna kommer med svaret, förhoppningsvis.