2013-11-03, 22:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Inget pekar heller på att "jaget" bildas i hjärnan.
ALLT pekar på att jaget bildas i hjärnan.

Men redogör gärna för vilka belägg du har för att "inget" skulle peka på detta.

Citat:
I och med att vi inte har en fullständig förståelse för hur hjärnan fungerar så kan vi inte uttala oss om vår "jaget" bildas. Ett stort projekt är på gång som ska öka förståelsen för hur hjärnan fungerar. Om du är intresserad läs om "The Human Brain Project". Det kommer att bli intressant, man kommer att göra en fullständig modell för hur hjärnan fungerar och förhoppningsvis kommer man kunna förstå hur "jaget" bildas. Tills dess vet vi inget.
Varför genomför man ett sådant projekt om det du säger stämmer (att "inget pekar på att "jaget" bildas i hjärnan)?

Citat:
Vi kan kontrollera vissa av våra minnen och tankar. Vi kan välja när vi vill minnas saker, vi kan tex plocka fram minnen från barndomen. Vi styr över våra tankar, och inte tvärtom.
Det beror på vad du lägger i ordet "kontroll". Ja, vi kan aktivt plocka fram minnesbilder (om de stämmer är en annan sak) men vi glömmer också saker och ting, även det vi vill minnas (har du någonsin pluggat till en tenta?). Vi styr inte över våra tankar helt och hållet, syner och lukter kan framkalla tankar utan att vi aktivt valt att tänka dem.

Citat:
Ja, det finns tankar som man själv valt att tänka, andra inte. Du kanske vill plocka fram dina minnen från barndomen, ja då har du ju kontroll över dina minnen, eller hur? Det är ditt jag som bestämmer att nu ska jag minnas något, eller nu ska jag gå ut och handla osv. Var detta "jaget" bildas får vi som sagt vänta med tills forskarna kommer med svaret, förhoppningsvis.
Besvarat ovan.
Citera
2013-11-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Därför att ingen kan definiera en själ på ett sätt som gör att jag kan tro på en själ och för att vetenskapen kan visa att om man ändrar eller skadar hjärnan så kan ens personlighet förändras. Detta är ett bättre bevis för var personligheten eller jaget sitter än att göra grundlösa fantasifulla påståenden som är overifierbara och värdelösa.

Eller så förändras personlighetens möjlighet att uttrycka sig när redskapet för ändamålet är skadat. Och vem har påstått att personligheten eller jaget(egot) är själens substans?

Själ är ett ord som är laddat med fördomar pga de sammanhang det har använts. Det jag tror är vår "själ", är det elektromagnetiska fält som bestämmer vår molekylära sammansättning. Här får någon kunnig gärna rätta mig om jag har fel, men det måste väl krävas någon slags elektromagnetisk mall, eller avtryck, för att hålla vår biokemiska struktur i den form som vi har. Om jag minns rätt så byts alla celler ut i huden under en tid av några veckor. Leverns celler på någon månad eller så osv. Det betyder att alla celler i kroppen byts ut ett antal gånger under livets gång. Den kropp som du identifierar dig med kommer inte ha samma beståndsdelar om x antal år. Om du inte kan definieras ens med de fysiska beståndsdelar som utgör din fysiska uppenbarelse, vad kan du då identifiera dig med? Din personlighet?
Den är ju bara ett resultat av yttre påverkan av antingen miljö eller andra människors handlingar och inte något du kan kalla ditt eget.
Om jag inte är helt ute och seglar så måste varje människa ha ett unikt elektromagnetiskt mönster pga de kemiska bindningar som håller ihop vår fysiska struktur. Vilket då betyder att vi har en existens och form utöver vad våra sinnen kan uppfatta. Det låter som definitionen av en själ tycker jag. Hur man förhåller sig till densamma är ju upp till var och en. Om man antingen tror att den är ett resultat av vår fysiska sammansättning eller om man tror att den styr, eller kodar, vår sammansättning.

I mina ögon är det här som ide'n om en själ är en bekväm lösning för mig. Och jag tror att man skulle kunna kalla detta elektromagnetiska fält som står i relation till vår molekylära sammansättning som unika individer för just ordet själ. Det här är bara en fundering jag underhåller mig själv med, så försök inte kräva några hårda referenser av mig. Jag tycker bara att det är inspirerande att filosofera kring.
Citera
2013-11-03, 23:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Vilket flummigt bevis det där du.. det må vara det bästa flummiga beviset jag nånsin hört.. synnerligen när du antar att ens personlighet skulle härstamma från själen på så vis att själens relation till hjärnan/kroppen inte skulle förändras av en sån skada. Själen är temporärt begränsad inuti/till kroppen och världen skulle jag säga.

Det finns 2 "jag".. den ena som du endast har tillgång till att se och den andra vars väg du vänder ett blint öga till. Varför? för att du är inte seriöst intresserad av evigt liv.

Jag skrev inte att det var ett bra bevis, men det är åtminstone ett sådant.
Det enda som talar för någon själ är hörsägen och myt.
Vad leder dig till att tro på en själ? För att du hört talas om själar från andra.

Evigt liv? Jag tror inte ens att "evigt" finns, men evigt vad som helst lär ju bli långtråkigt.
Citera
2013-11-03, 23:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Eller så förändras personlighetens möjlighet att uttrycka sig när redskapet för ändamålet är skadat. Och vem har påstått att personligheten eller jaget(egot) är själens substans?

Själ är ett ord som är laddat med fördomar pga de sammanhang det har använts. Det jag tror är vår "själ", är det elektromagnetiska fält som bestämmer vår molekylära sammansättning. Här får någon kunnig gärna rätta mig om jag har fel, men det måste väl krävas någon slags elektromagnetisk mall, eller avtryck, för att hålla vår biokemiska struktur i den form som vi har. Om jag minns rätt så byts alla celler ut i huden under en tid av några veckor. Leverns celler på någon månad eller så osv. Det betyder att alla celler i kroppen byts ut ett antal gånger under livets gång. Den kropp som du identifierar dig med kommer inte ha samma beståndsdelar om x antal år. Om du inte kan definieras ens med de fysiska beståndsdelar som utgör din fysiska uppenbarelse, vad kan du då identifiera dig med? Din personlighet?
Den är ju bara ett resultat av yttre påverkan av antingen miljö eller andra människors handlingar och inte något du kan kalla ditt eget.
Om jag inte är helt ute och seglar så måste varje människa ha ett unikt elektromagnetiskt mönster pga de kemiska bindningar som håller ihop vår fysiska struktur. Vilket då betyder att vi har en existens och form utöver vad våra sinnen kan uppfatta. Det låter som definitionen av en själ tycker jag. Hur man förhåller sig till densamma är ju upp till var och en. Om man antingen tror att den är ett resultat av vår fysiska sammansättning eller om man tror att den styr, eller kodar, vår sammansättning.

I mina ögon är det här som ide'n om en själ är en bekväm lösning för mig. Och jag tror att man skulle kunna kalla detta elektromagnetiska fält som står i relation till vår molekylära sammansättning som unika individer för just ordet själ. Det här är bara en fundering jag underhåller mig själv med, så försök inte kräva några hårda referenser av mig. Jag tycker bara att det är inspirerande att filosofera kring.

Att det finns fördomar om vad själen är, är ett finare sätt att säga att det finns många definitioner och dessa definitioner är ofta luddiga och vaga. Varför? För att ingen vet vad en själ egentligen är och därför vet man inte exakt hur man ska definiera vad den är eller gör.
Om man inte vet detta, så är det förmodligen för att det inte finns, men man insisterar ändå på att förklara bort en massa saker med ad-hoc-lösningar.
Som jag skrivit förut, den enda källa vi har för kunskap om själar är myt och vidskepelse. Detta genom hörsägen. Det är inte källor jag skulle kalla säkra.

Du får såklart ha din bild av vad en själ är och gör, men rannsaka dig gärna också. Varför tror du på själar och var kommer den informationen ifrån?
Citera
2013-11-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam

Men själen ska väl vara odödlig och allmänt evig?

"Om man antingen tror att den är ett resultat av vår fysiska sammansättning eller om man tror att den styr, eller kodar, vår sammansättning.", i vilket fall så är väl detta e-m fälts existens beroende av den fysiska kroppen och upphör samtidigt med dess existens.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2013-11-04, 01:51
Medlem
KungPungPats avatar
Dom skapade människan från neadertalarens DNa genom att blanda sitt utomjordiska DNA med neadertalarens men problemet var att dom första människorna blev smarta som sina skapare men dom hade även en själ vilket inte utomjordingarna hade för att dom förlorade sin när dom gjorde brott i andra dimensioner.

Så jag antar att neadertalarna hade en själ redan och sen kom utomjordingarna och gjorde dom smartare dvs skapade människan, med själen är som den alltid varit även innan utomjordingarna mixtrade med generna.
Citera
2013-11-04, 05:29
Medlem
ieshos avatar
Personligheten förändras av erfarenheten och sinnestillståndet, men själen är möjligheten att vara medveten, psykets och personlighetens innersta kärna.

Om jag formar något av lera så finns det ingen anledning att tro att detta föremål har ett medvetande eller kan uppleva något. Och om det har ett medvetande så är det i varje fall inte något som jag har tillfört. Och om jag ritar ett flödesschema som jag sedan kodar till ett program som kan kommunicera med människor, så gäller motsvarande.

Själen är medvetenhetens atom, en möjlighet att uppleva och göra erfarenheter kring vilka våra personligheter växer fram. Jag tror inte att själen uppstår i någon miljö utan att den finns i ett outforskat sammanhang och är densamma hela livet.
Citera
2013-11-04, 05:56
Medlem
Haha, jag tror inte jag har en själ i en apa här på jorden. Däremot tror jag att vi människor har en själ och den lämnar kroppen när vi dör. Själen består av energi och energi försvinner aldrig. Därför försvinner inte vi människor helt när vi går bort. Det som gjort mig övertygad är pga. det jag upplevt.

Något jag alltid undrat är hur skeptiker kommer reagera när de får veta hur det ligger till. Blir ju inte förrän de dör, men det är onekligen intressant.
Citera
2013-11-04, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Att det finns fördomar om vad själen är, är ett finare sätt att säga att det finns många definitioner och dessa definitioner är ofta luddiga och vaga. Varför? För att ingen vet vad en själ egentligen är och därför vet man inte exakt hur man ska definiera vad den är eller gör.
Om man inte vet detta, så är det förmodligen för att det inte finns, men man insisterar ändå på att förklara bort en massa saker med ad-hoc-lösningar.
Som jag skrivit förut, den enda källa vi har för kunskap om själar är myt och vidskepelse. Detta genom hörsägen. Det är inte källor jag skulle kalla säkra.

Du får såklart ha din bild av vad en själ är och gör, men rannsaka dig gärna också. Varför tror du på själar och var kommer den informationen ifrån?

Jag tror inte definitivt att det finns en själ. Men jag tror att det är lika dumt att utesluta själens möjliga existens som att blint tro på att den finns.
Citera
2013-11-04, 08:11
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vi väntar väl på en multidimensionell kamera som nån kan ta med sig igenom trdjeögat/själen/solen till en annan dimension där vi kan ta bild på dimensionerna åt dig så du tror på oss..

Väl?

Tredje ögat är vårt sjätte (primära) chakra, själen är livsgnistan och solen är vår ljuskälla i vårt solsystem. Blanda inte ihop dessa.
Citera
2013-11-04, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Dom skapade människan från neadertalarens DNa genom att blanda sitt utomjordiska DNA med neadertalarens men problemet var att dom första människorna blev smarta som sina skapare men dom hade även en själ vilket inte utomjordingarna hade för att dom förlorade sin när dom gjorde brott i andra dimensioner.

Så jag antar att neadertalarna hade en själ redan och sen kom utomjordingarna och gjorde dom smartare dvs skapade människan, med själen är som den alltid varit även innan utomjordingarna mixtrade med generna.

Och det bara är så, för den informationen har du fått från.. Youtube igen?
Citera
2013-11-04, 08:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Personligheten förändras av erfarenheten och sinnestillståndet, men själen är möjligheten att vara medveten, psykets och personlighetens innersta kärna.

Om jag formar något av lera så finns det ingen anledning att tro att detta föremål har ett medvetande eller kan uppleva något. Och om det har ett medvetande så är det i varje fall inte något som jag har tillfört. Och om jag ritar ett flödesschema som jag sedan kodar till ett program som kan kommunicera med människor, så gäller motsvarande.

Själen är medvetenhetens atom, en möjlighet att uppleva och göra erfarenheter kring vilka våra personligheter växer fram. Jag tror inte att själen uppstår i någon miljö utan att den finns i ett outforskat sammanhang och är densamma hela livet.

Hur vet du att människans medvetande inte är ett oerhört komplext flödesschema då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in