2013-11-04, 09:34
Medlem
Quarrels avatar
NSD: SMS kunde ha löst gåtan
Citat:
Men trots stora ansträngningar var detta omöjligt. Anledningarna:
Vatchareeyas telefon har aldrig återfunnits.
Mannen raderade alla sms från Vatchareeya.
Mannens telefon var av en modell som gjorde det extra svårt att återskapa raderade sms.

I förhör säger mannen att han hade en "halvgammal" mobil och var tvungen att radera sms för att det skulle kunna komma in nya.
Citera
2013-11-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det går för allt jag vet inte att detektera fingeravtryck på hud, om inte de avtryckande fingrarna har varit insmetade i något färgat eller eljest visuellt detekterbart.
Det går, men är svårt. Kanske den påstådda tvättningen av de kapade benen snarast förbättrade förutsättningarna för en "recovery" av eventuella fingeravtryck vid den fortsatta hanteringen av GM. Men det är väl inte undersökt överhuvudtaget i detta fall, så svårt det är att detektera något användbart spår.
Citera
2013-11-04, 10:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sorry, jag hade uppenbarligen inte FUP:en i huvudet tillräckligt väl, och kunde inte inse vad de skulle med en såpass meningslös amplifiering till. När jag kollar nu, har de blod på topsen de utgå från, och då chansar de väl på att blodet skulle kunna vara GM:s, antar jag.
Föralldel.

Men hur rimmar det med detta?
Citat:
Jag skulle väl tro att DNA-profilering har förekommit så länge nu att gemene kriminalare har lärt sig att en +4 betyder att andra orelaterade är -4 utan att det specifikt behöver nämnas.
Om nu gemene kriminalare har lärt sig att en +4 betyder att andra orelaterade är -4 utan att det specifikt behöver nämnas, varför gjorde SKL en jämförelse på vristen med KJ:s DNA? Och hur kunde det träffa rätt, om än bara grad +2?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SKL har inte sökt efter spår av KJ, inte heller fingeravtryck av någon, på rullen.
Här har du alltså missuppfattat big time.
På tejpen i badrummet hittades VB:s DNA i blod, med grad +4. SKL gjorde halt där. Eftersom mer än ett DNA kan hittas i ett prov, finns det anledning att tro att polisen inte bett SKL att leta efter KJ:s DNA? Eller tror du att gemene kriminalare känner till nedanstående?
Citat:
Jadå, det finns en helt naturlig förklaring till detta. När du DNA-profilerar, använder du i första hand en standardprofil, som härrör från variabelt DNA på de 22 autosomala kromosomparen och X-kromosomen, dvs DNA som alla människor har. Den standardprofilen används nästan jämt, och i under alla förhållanden i samtliga situationer då man inte förväntar sig blandat DNA. Det är till exempel den standardprofileringen som har gjorts på badrumstejpen. har du en +4:a på viss person där, har du automatiskt en -4 på andra orelaterade människor.

Men det finns också en speciell Y-kromosomprofil. Den har mindre upplösning än standardprofilen - även om en på hundra miljoner är en rätt bra diversitet det också - men framför allt kan, som jag förklarat tidigare, mycket mer avlägsna släktingar få identisk eller nära identisk profil, eftersom den delen av Y-kromosomen som används inte rekombinerar. Så det är inget man använder om det inte behövs. Men just när det gäller att kolla om det finns manligt DNA där man har anledning att tro att det finns stora mängder kvinnligt DNA - till exempel på en kvinnokropp - är analysen värdefull. Eftersom Y-kromosomalt DNA inte kan komma från kvinnor, betyder det att det inte spelar någon roll för PCR-amplifikationen att det finns kanske tusen gånger med kvinnligt DNA än manligt i provet. Det blir bara det manliga som syns.

Så det är två helt olika DNA-analyser som har gjorts. Den autosomala standardprofileringen ger träff på VB. Den Y-kromosmala ger träff på KJ. Observera vidare att när de bara har en +2:a-matchning till VB med standardprofilen, då anger forensikern att det är -4 på KJ, för då är det inte självklart. Men om det är +4 på VB, då är det självklart att det är -4 på KJ, och då skiter forensikern i att skriva det.

Är allt klart nu?
Det är identiska tester som gjordes på vad och tejprulle, och som fastställde att DNA kom från VB. Vristen analyserades vidare, men inte tejprullen. Finns det verkligen inte anledning att anta att polisen inte bett SKL jämföra DNA på tejprullen mot KJ? Skulle en DNA-test på tejprullen kunna bevisa att den tillhör KJ?
Citera
2013-11-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag har två personer med AS i min närhet. De är extremt ostrukturerade, kan inte improvisera, missförstår i stor sett allt(man blir tokig ibland). Man kan få det mest underliga svar på en till synes enkel fråga. Vad dessa två personer däremot är helt oförmögna till är att ljuga, sanningen kommer alltid fram.

Det är anledningen till att jag inte kan se KJ som gärningsman. Bevisläget är tunt och han borde ha erkänt vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är - så vitt jag förstår - en bärande anledning varför man säger att personer med AS inte kan ljuga.

Dom klarar helt enkelt inte av det.

Enda sättet att förhålla sig blir då att hålla sig till sanningen.
En envis myt, att AS-personer inte kan ljuga. De kan fara med osanning på samma vis som andra: lögner (medvetna) eller villfarelser (de framhärdar med en story som de tror är sann, felkodade minnen som tas som verkliga episodminnen). Sen är det förvisso sant att AS-personer ofta har ett starkt rättvise- och sanningspatos, som kan bli orimligt i proportioner eller konsekvenser när de drivs orubbligt.
Citera
2013-11-04, 10:47
Medlem
zero73s avatar
Citat:
NSD: SMS kunde ha löst gåtan

Haha.. undrar om NSD har läst på FB?
Citera
2013-11-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En småsak ..

Varför säger MB att han glömt köpa smör och måste åka på Statoill em 4/5 när det på kvittot framgår att han inte köpt just smör?

vilken sida är statoilkvittot på då, ser det inte på sid 1006 där de övriga är?
Citera
2013-11-04, 11:30
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Föralldel.

Om nu gemene kriminalare har lärt sig att en +4 betyder att andra orelaterade är -4 utan att det specifikt behöver nämnas, varför gjorde SKL en jämförelse på vristen med KJ:s DNA? Och hur kunde det träffa rätt, om än bara grad +2?

På tejpen i badrummet hittades VB:s DNA i blod, med grad +4. SKL gjorde halt där. Eftersom mer än ett DNA kan hittas i ett prov, finns det anledning att tro att polisen inte bett SKL att leta efter KJ:s DNA? Eller tror du att gemene kriminalare känner till nedanstående?

Det är identiska tester som gjordes på vad och tejprulle, och som fastställde att DNA kom från VB. Vristen analyserades vidare, men inte tejprullen. Finns det verkligen inte anledning att anta att polisen inte bett SKL jämföra DNA på tejprullen mot KJ? Skulle en DNA-test på tejprullen kunna bevisa att den tillhör KJ?

Det finns ingen grad +2 träff på vristen. När det gäller tejprullen så gjordes 2 standard DNA-analyser på blodfläckarna och 2 LCN DNA-analyser på andra områden på tejprullen. Alla fyra analyser gav grad +4 träff på VB. Någon analys där de sökt efter Y-kromosomer på tejprullen finns inte redovisad i FUP.
Citera
2013-11-04, 11:31
Medlem
Bild på KJs bagagelucka med markeringar där blodspår hittades:
http://i.imgur.com/mtF7Ibo.png?1
Bild på bagageluckan innan undersökningen:
http://i.imgur.com/gU9AbMR.jpg?1
Senast redigerad av Sobrutia 2013-11-04 kl. 11:36.
Citera
2013-11-04, 11:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det finns ingen grad +2 träff på vristen. När det gäller tejprullen så gjordes 2 standard DNA-analyser på blodfläckarna och 2 LCN DNA-analyser på andra områden på tejprullen. Alla fyra analyser gav grad +4 träff på VB. Någon analys där de sökt efter Y-kromosomer på tejprullen finns inte redovisad i FUP.
Det motsäger inte vad jag sa.
Citera
2013-11-04, 11:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrutia
Bild på KJs bagagelucka med markeringar där blodspår hittades:
http://i.imgur.com/mtF7Ibo.png?1
Fotomontage, framgår av FUP, sid 306.
Citera
2013-11-04, 11:38
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det motsäger inte vad jag sa.
Om du säger att det finns en grad +2 träff på vristen och jag säger att det inte finns det, så nog låter det som en motsägelse i mina öron.
Citera
2013-11-04, 11:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Föralldel.

Jag är inte helt säker på vad du menar, men vad gäller vristen tog man två topsningar. När man amplifierade autosomalt DNA och analyserade standardprofilen fick man +4 på VB, och följaktligen inga spår av KJ - vilket innebär att eventuellt DNA från KJ i provet motsvarade i vart fall mindre än 5% av totalmängden, förmodligen betydligt mindre ändå. När man körde Y-specifik analys fick man träff på KJ med den ena topsen. Man har alltså inga partiella, svagare träffar från vristerna, utan alla analyserbara resultat gav så stor säkerhet som metoden tillät - +4 för autosomal analys mot standardprofilen och +1 för Y-kromosomal analys.

De enda +2: or jag kan minnas är träffarna på VB:s DNA på vänsterhandsken, där två träffar gav +2 och en träff gav +3. De träffarna har alltså inte givit någon fullständig profil, men tillräckligt fullständigt kunna utesluta KJ. Att det kan göras är viktigt i sammanhanget, eftersom KJ:s DNA ju bevisligen också finns på handsken.

Citat:
På tejpen i badrummet hittades VB:s DNA i blod, med grad +4. SKL gjorde halt där. Eftersom mer än ett DNA kan hittas i ett prov, finns det anledning att tro att polisen inte bett SKL att leta efter KJ:s DNA?
De har naturligtvis försökt matcha profilen mot KJ, men eftersom den är en +4 på VB har det blivit en -4:a på KJ. Däremot förefaller de inte ha beställt en Y-kromosomanalys från tejprullen när de bara fick träffar från VB med standardförfarandet. Det kanske jag skulle ha gjort. Men jag är påverkad av det extrema handviftandet om denna tejprulle i tråden. Förundersökningsledningen kanske inte tycker att den är lika kritisk. (Se vidare nedan.)

Citat:
Det är identiska tester som gjordes på vad och tejprulle, och som fastställde att DNA kom från VB. Vristen analyserades vidare, men inte tejprullen.
Med den formuleringen visar du att du fortfarande inte har riktigt klart för dig hur de här analyserna funkar. Det är inte så att SKL gör en Y-kromosomanalys sådär på egen hand om de bara hittar kvinnligt DNA. När det gällde vristen, var det från början förutsebart att eventuellt manligt DNA skulle vara kraftigt utspätt med VB:s DNA, alltså beställde man en Y-kromosomanalys redan från början. När det gällde tejprullen, fanns ingen anledning att förvänta sig detta. Om man hade velat gå vidare från de resultat man fick, hade man alltså fått lov att beställa en Y-kromosomanalys i efterhand.

Och det har man uppenbart inte gjort. Om det är för att man inte tänkte på det, eller för att man inte anser att frågan om KJ kan bevisas ha hanterat tejprullen är kritisk vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in