2013-11-04, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
dom pratade om bagageluckan dagen innan vill jag minnas, men mer i termer av hur svår/lätt den var att få upp. kan ju vara nåt som leder honom in på det där med bagagelucka.
faktum är att jag själv trodde jag läst att de pratat om blodet i bagageluckan redan tidigare men som sagt, det var bara ang vapen i bagageluckan och hur man öppnar den. men sen när de nämner tejp på kroppen så pratar han ju om att nån som vill planetera bevis bara skulle kunna sätta den i håret..då tänker jag "ooops" en gång till. men det kan fortfarande vara otur menar jag. KJ:s medvetande flaxar och far med honom, han tror tex han sett bilder och nästan svimmat, när förhörsledarna i själva verket säger han inte fått se några bilder. måste vara ett helvete att ha AS, dels ha komplex för att man inte kommer ihåg saker och vilja kompensera för detta, men dessutom var tvungen komma ihåg rätt.

Jag har två personer med AS i min närhet. De är extremt ostrukturerade, kan inte improvisera, missförstår i stor sett allt(man blir tokig ibland). Man kan få det mest underliga svar på en till synes enkel fråga. Vad dessa två personer däremot är helt oförmögna till är att ljuga, sanningen kommer alltid fram.

Det är anledningen till att jag inte kan se KJ som gärningsman. Bevisläget är tunt och han borde ha erkänt vid det här laget.
Citera
2013-11-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Och ja det är otroligt svårt att både ha ett behov att berätta sanningen och samtidigt ljuga och sedan minnas allt och hålla sig till lögnen

Det är - så vitt jag förstår - en bärande anledning varför man säger att personer med AS inte kan ljuga.

Dom klarar helt enkelt inte av det.

Enda sättet att förhålla sig blir då att hålla sig till sanningen.
Citera
2013-11-04, 01:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Antar att även en Y-kromosom DNA-analys kan vara ofullständig, så vi vet inte riktigt hur stark analysen var.
Det kan den iofs. Men i och med att det bara finns en allel per Y-kromosomal STR, eftersom det bara finns en Y-kromosom (och om det skulle finnas två, har båda samma ursprung), så är mönstren enklare, och det krävs följaktligen taskigare amplifiering för att en Y-kromosomanalys ska ge ofullständigt resultat än för att en vanlig autosomal DNA-profilering ska bli det.
Citera
2013-11-04, 01:17
Medlem
Citat:
Anledningen till att han tycker sig fått se bilder kan ju vara att det är hans egna bilder, hans minne som gör honom påmind. Detta om han är skyldig. Och ja det är otroligt svårt att både ha ett behov att berätta sanningen och samtidigt ljuga och sedan minnas allt och hålla sig till lögnen.
Tycker dock att förhörsledarna är kompetenta och ställer frågorna på ett bra sätt. Och meningen är väl att i ett förhör ska man finna den skyldige och det är väl inte första gången som en misstänkt GM försagt sig.

om man verkligen har sett bilder behöver man ju inte fantisera om att man fått se bilder å andra sida.
tror fortfarande det är snacket om bagageutrymmet dagen innan som kan spöka för KJ, men ja de är kanske kompetena men inte speciellt känsliga. för det första börjar de med att lura in KJ på att bli förhörd utan sin advokat. (hade jag varit skyldig så hade jag varit väldigt noga med den biten).
sen gör de bort sig när en av dom ska lägga handen på KJ:s axel och måste säga han är hetero och att KJ inte ska bli rädd, och KJ svarar "ja jag är bisexuell, så". då svarar förhörsledaren att det kanske är han som ska va rädd. dom blir ställda hela tiden av KJ:s (ibland) raka svar.
Citera
2013-11-04, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag har två personer med AS i min närhet. De är extremt ostrukturerade, kan inte improvisera, missförstår i stor sett allt(man blir tokig ibland). Man kan få det mest underliga svar på en till synes enkel fråga. Vad dessa två personer däremot är helt oförmögna till är att ljuga, sanningen kommer alltid fram.

Det är anledningen till att jag inte kan se KJ som gärningsman. Bevisläget är tunt och han borde ha erkänt vid det här laget.
Han håller tyst och det är därför han klarar sig. Pratar han då trasslar han in sig. Sedan så tror jag han kan vara extremt skärpt då det handlar om strategi i form av krig. Det är kanske den sidan som VB har fått se. Han är mkt smartare än han får credit för i vissa situationer och får problem i andra. Han är säkert extremt kompetent då det gäller krigsstrategief och överlevnad eftersom detta är hans speciella områden.
Citera
2013-11-04, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://www.expressen.se/gt/mamman-horde-hennes-dodsskrik/

Knivmord. Två skrik, sedan dödstyst...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16821956.ab
Vittnet i det aktuella VB fallet. Var det i första förhör dessa uppgifter lämnades? Vilket datum var förhöret? Hur lång tid efter den aktuella morddagen?
Nu är det ett tag sen jag läste igenom FUP men vill minnas att det inte var i första förhör. Sen pratar man med grannar vänner och bekanta. Läser tidningen och man har en misstänkt granne. Man tänker och funderar. Lätt att få för sig saker liksom..
Citera
2013-11-04, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Vittnet i det aktuella VB fallet. Var det i första förhör dessa uppgifter lämnades? Vilket datum var förhöret? Hur lång tid efter den aktuella morddagen?
Nu är det ett tag sen jag läste igenom FUP men vill minnas att det inte var i första förhör. Sen pratar man med grannar vänner och bekanta. Läser tidningen och man har en misstänkt granne. Man tänker och funderar. Lätt att få för sig saker liksom..
Var det inte kvinnan som hälsade på mannen som uppgav det i första förhör och mannen B i andra förhöret? Om skriket alltså
Citera
2013-11-04, 01:23
Medlem
RaffaPancamos avatar
Min erfarenhet av AS-personer är ju att dom oftast berättar sanningen, även om man ibland får luska lite.
Skulle KJ följa den mallen hade han ju medgett, speciellt med tanke på hur lång process detta blivit.

Å andra sidan, min erfarenhet är begränsad och det finns säkert vissa variationer också. Är KJ skyldig kan jag tänka mig att han lurar in sig själv i ett spel där han bara inte får medge.

För mig är det mest intressanta vad utredarna ska hitta på om man ute får KJ fälld. Ska man låtsas att man hade rätt kille men fel bevisning eller börja om från början helt förutsättningslöst?
Citera
2013-11-04, 01:24
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Dessutom observerades spår från en klack till en sko som inte är länkad till ngn person.

Sedan var det andra spår som inte kommit från sko i ödehuset. Det som såg ut som text...ngn aning vad det kan ha kommit från?

Jag tror at GM har burit VBs ben i et militär nät, något linknade detta i linket, jag har inte letat särskilt mycket, så man kan säkerligen hitta ett nåt nät som har et mönster som liknar ennu mera mönstret på golvet i Gula Huset FUP 265, men ni förstår nog ideen:

http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutrustning/Lockpipor-och-kamouflage/brunst-Kamouflagen%C3%A4t-3-x-1%2C4-meter/p/1057829_1_Style?utm_source=shopello&utm_medium=cli ck&utm_campaign=shopello-click

BRUNST

Kamouflagenät 3 x 1,4 meter
349:-

Kamouflagenät i lätt och robust material som passar utmärkt för pürschjakt, vakjakt samt fågeljakt. Kamouflagenät bryter upp onaturliga linjer och former i en naturlig miljö nätet förhindrar dessutom att viltet ser jägaren rörelser.

Och jag kommer ju nu igen att tänka på at MB, den 5 Maj, 2013, dagen efter VB försvann, hadde 7 mobil kommunikationer med någon som i FUB betäknas "Försvarsmakten"

Av i alt 15 mobiltelefon kontakter som MB hadde den 5 maj MB, var de 7 mobiltelefon kontakter med en person, JP, vars telefonnummer i FUP är benämnd "Försvarsmakten" FUP 918 & 929

Av dessa var:

2 SMS från "Militärmakten" -nummret till MB
5 SMS till "Militärmakten" -nummret från MB

Appropå "Försvarsmakten":

Ochså MBs morbror RB jobbar innom Försvarsmakten FUP 1083
(RB är som en storebror till MB iom dom har vuksit upp tillsammans, MB har
bott hos Ronalds mor och far och RB från ca 2 – 3 års ålder till skolålder)
RB är den person som VB, ca den 1 Mars, 2013, hadde ganska allvarligt gräl med ang reklamutdelning, en händelse som sedan vidarudveklade sig till blev en grej/problem mellan VB och MB som man kan hitta i deras SMS/FB kommunikation.
Citera
2013-11-04, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
om man verkligen har sett bilder behöver man ju inte fantisera om att man fått se bilder å andra sida.
tror fortfarande det är snacket om bagageutrymmet dagen innan som kan spöka för KJ, men ja de är kanske kompetena men inte speciellt känsliga. för det första börjar de med att lura in KJ på att bli förhörd utan sin advokat. (hade jag varit skyldig så hade jag varit väldigt noga med den biten).
sen gör de bort sig när en av dom ska lägga handen på KJ:s axel och måste säga han är hetero och att KJ inte ska bli rädd, och KJ svarar "ja jag är bisexuell, så". då svarar förhörsledaren att det kanske är han som ska va rädd. dom blir ställda hela tiden av KJ:s (ibland) raka svar.

Jag störs av att dom har en sådan nedlåtande attityd och delvis "utnyttjar" hans störning. Kan inte sätta fingret på det men det svävar över hela utfrågningen.

Det ogillar jag.
Citera
2013-11-04, 01:27
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Har polisen inte brutit upp golvet? Det borde de göra asap.

Nej, de har inte ens undersökt golvet för att det var så smutsigt. Jag tror KJ är duktig på att skita ner. Eftersom han har städhjälp borde golvet städats vid något tillfälle mellan 4 maj och när de undersökte golvet.
Citera
2013-11-04, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Min erfarenhet av AS-personer är ju att dom oftast berättar sanningen, även om man ibland får luska lite.
Skulle KJ följa den mallen hade han ju medgett, speciellt med tanke på hur lång process detta blivit.

Å andra sidan, min erfarenhet är begränsad och det finns säkert vissa variationer också. Är KJ skyldig kan jag tänka mig att han lurar in sig själv i ett spel där han bara inte får medge.

För mig är det mest intressanta vad utredarna ska hitta på om man ute får KJ fälld. Ska man låtsas att man hade rätt kille men fel bevisning eller börja om från början helt förutsättningslöst?
Det är det där spelet där han inte får medge under några omständigheter som jag tror han kan agera efter. Det är ju hans motto i krigsspelet. Finns ngn nära till KJ inblandad också så är det ännu större anledning att han håller tyst. Har varit med om personer som nekar fast det radas upp bevis efter bevis...de låser sig i tanken och då kan det inte ha hänt alt att man avslöjar sig inte. Om det är ngt personer med AS har svårt för de är när de blir överbevisade i ngt som de anser är på ett visst sätt.
Jag tror utredarna både får tänka om på bevisbörda och GM samtidigt som de nog håller fast om KJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in