2013-11-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Jisses...varför i hela fridens namn diskuterar jag denna barnsaga, med en vuxen människa När ska ni vakna upp ur er psykos?

Du behöver inte diskutera detta med mig, du behöver inte ens läsa denna tråd.
Citera
2013-11-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Kunskap torde väl innebära vetskap. Att de visste vad som är skillnaden mellan gott och ont. Vad jag tolkar det som så kunde Adam och Eva skilja på vad som var förenligt med Guds bud men saknade någon djupare förståelse orsakerna till att göra något på något särskilt sätt.

Vad innebär denna "djupare förståelse" i praktiken menar du? Hur skulle Eva kunnat få en djupare förståelse?
Citera
2013-11-03, 15:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Kunskap torde väl innebära vetskap. Att de visste vad som är skillnaden mellan gott och ont. Vad jag tolkar det som så kunde Adam och Eva skilja på vad som var förenligt med Guds bud men saknade någon djupare förståelse orsakerna till att göra något på något särskilt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad innebär denna "djupare förståelse" i praktiken menar du? Hur skulle Eva kunnat få en djupare förståelse?

Det märks att du är ovan vid standard procedurerna för riktig kunskaps-förvärvande; och istället ersättar dom med din rutin-demagogi.
Citera
2013-11-03, 15:17
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Du behöver inte diskutera detta med mig, du behöver inte ens läsa denna tråd.

Jag vet, men det är väl dumheten i det hela som ändå gör det lite roligt Kan du svara på mina frågor nu? Jag lovar att inte vara ohövlig.
Citera
2013-11-03, 15:23
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Det var ju det jag förklarade för dig. Hon får en inre kunskap/vetskap, när hon äter av frukten (enligt bibeln)
Citera
2013-11-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Om du kan sitta här nu och avgöra vilket val människor gör i en obestämd framtid måste valet vara förutbestämt, annars är det omöjligt för dig att förutsäga vilket val som kommer att göras. Alternativet är att det är ett val som görs under ett extremt hot. I båda fallet gör det fri vilja till en självmotsägelse.

Det är ingen förutsägelse i profetisk mening som jag sade detta. Jag sade det för att jag tycker det är logiskt att om nu miljoner människor idag väljer Guds sida, så borde det finnas sådana människor i framtiden.

Vad menar du i så fall skulle ändra förutsättningen i framtiden så att ingen människa skulle underordna sig Gud av fri vilja?

Citat:
Precis, och fri vilja i sin verkliga betydelse innebär att man accepterar och respekterar att människor gör val som man själv kanske inte hade önskat att de gjorde. I en demokrati önskar regeringen självfallet att medborgarna i landet fritt ska välja att rösta på deras regering. Men i sann demokratisk anda accepteras ett oönskat och "felaktigt" val, annars vore ju valet inte fritt.

Nej man accepterar inte oönskade och felaktiga val i samhället, hur kan du säga så? Har du aldrig hört talas om fängelse? Och samvete och ett moraliskt tryck? Med dom individer som har oönskade beteenden enligt samhällets lagar, så begränsar man deras frihet genom att slänga dom i fängelse. I vissa samhällen t.o.m. avrättar man människor, så att dom inte längre ska kunna påverka samhället negativt.

På samma sätt har även Gud ramar och gränser för hur långt en människa kan använda sin fria vilja, innan det blir konsekvenser.

Även om samhällen har gränser för hur långt medborgare får gå, så är medborgaren ändå en människa med en fri vilja. Medborgaren kan använda sin fria vilja till att mörda någon, men det innebär i så fall konsekvenser, man förlorar sin frihet att vistas i samhället, och i vissa länder förlorar man rätten till sitt liv.

Citat:
Och en god förälder accepterar barnet även när det gör val som inte är önskvärda. Om man inte gör det är det tvång och styrning.

Hur menar du med "accepterar"? Om ett vuxet barn till föräldrar förgriper sig på barn, och visar ingen ånger eller förståelse för att det skulle vara fel, på vilket sätt menar du då att den personens föräldrar accepterar honom?

Hur menar du att föräldrarna ska agera mot sitt vuxna barn i detta fallet? Eller i ett fall där barnet är seriemördare t.ex.
Citera
2013-11-03, 15:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej man accepterar inte oönskade och felaktiga val i samhället, hur kan du säga så? Har du aldrig hört talas om fängelse? Och samvete och ett moraliskt tryck? Med dom individer som har oönskade beteenden enligt samhällets lagar, så begränsar man deras frihet genom att slänga dom i fängelse. I vissa samhällen t.o.m. avrättar man människor, så att dom inte längre ska kunna påverka samhället negativt.

På samma sätt har även Gud ramar och gränser för hur långt en människa kan använda sin fria vilja, innan det blir konsekvenser.

Även om samhällen har gränser för hur långt medborgare får gå, så är medborgaren ändå en människa med en fri vilja. Medborgaren kan använda sin fria vilja till att mörda någon, men det innebär i så fall konsekvenser, man förlorar sin frihet att vistas i samhället, och i vissa länder förlorar man rätten till sitt liv.

Det är påfallande att du fortsättar med att använda denna falska analogi oavsett hur ofta den blir dissekerat. Kan du inte utveckla dina argument istället för bara att upprepa dig själv?
Citera
2013-11-03, 15:45
Medlem
Citat:
Världskrig har utkämpats före 1900-talet även om de då inte benämndes så. Flera av dessa krig var dessutom geografiskt betydligt mer världsomfattande än det som vi kallar för det 1:a världskriget.

Vad var det för världskrig?

Var hela jorden, alla kontinenter på jorden alltså inblandade i dessa krig så som i 1:a och 2:a världskriget, eftersom du säger att det var "geografiskt betydligt mer världsomfattande"?

Det finns en anledning till att man fortfarande kallar dessa för världskrig, detta vill du ändra på och kalla 1:a och 2:a världskriget för 5:e och 6:e världskriget? Håller historiker med dig?
Citera
2013-11-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Nej, det är absolut inte otvetydigt så som du påstår? Eller kan uppvisa något tolkningsföreträde?

Så du hittar ingen källa som är någorlunda samtida och otvetydig utan drar till med en källa som är gott och väl tusen år yngre? Ok, det finns gott om utrymme för att det därför är en efterhandskonstruktion.

Jag förstår inte ditt intresse att diskutera bibeln överhuvudtaget om du tror att bibeln är en efterhandskonstruktion, och därmed kan avvisa mina skriftställen som bevis för mina argument.

I alla fall ser jag ingen vits med att fortsätta om du så lättvindigt kan avfärda skriftställen. För då kan du när du känner för det säga att det är en efterhandskonstruktion. Vad är det som säger att du inte skulle avvisa en 500 år yngre källa?

Citat:
I båda dessa två uttalanden finns det lite tolkningsutrymme. Jag vill säga att vid en första läsning så tolkar man det som att den död det talas om i båda fallen är att det mer eller mindre omedelbart kommer att dö. Med lite mer eftertanke så kan man få det till att syfta på en oomnämnd odödlighets upphörande. Däremot så säger ju Jahve även "Den dag...". Talar ormen om att de förlorar odödlighet så ljuger han. Talar ormen om det som Jahve faktiskt sa så är det sanning. Oavsett så blir det Jahve sa en lögn, eller hur får du det till att Adam och Eva dog samma dag?

Här måste jag också ta till "yngre källor" för att visa att bibeln talar ofta om dagar som längre tidsperioder, men jag gör det inte.

Citat:
Nu får jag nog med tanke på din oärlighet faktiskt citera hela 1 Mos 3:22:

Herren Gud sade: ”Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.”

Med kunskap om gott och ont. Inget annat.

Det var inte oärligt menat, du sade sista delen av vers 22 och jag uppfattade det som du menade sista delen och inte mitten delen.

Jag tycker jag har sagt nog om detta ämne, speciellt när du blir oförskämd.

Citat:
Vidare så är det absolut inte solklart att det skulle vara tal om samma frukt från samma träd, det kan ju faktiskt vara tal om att övriga träd med frukter är livets träd och att dessa frukter har samma egenskaper som Iduns äpplen i vår fornmytologi här i Norden. Vilket naturligtvis inte gör det ormen sa till en otvetydig lögn.

Så du vill blanda in fornnordisk mytologi i diskussionen om hur man ska tolka bibeln?
Jag är inte intresserad.
Citera
2013-11-03, 16:16
Medlem
Citat:
Jag citerar mig själv från samma tråd för ett par veckor sedan:

Om du läser lite historia finner du beskrivningar på hur farligt det var på medeltiden att vistas på vissa områden i de större städerna i Sverige. Man riskerade att rånas, misshandlas och i värsta fall få halsen avskuren. Utanför samhällena färdades resande i större sällskap i hopp om att avskräcka rövare från att överfalla på vägen.

Alla generation sedan antiken har beklagat sig över att deras samtid präglas av girighet, egoism, kriminalitet, brist på hyfs, låg moral osv.

Nej, jag håller inte med om att Sverige idag präglas av ett hårdare och råare klimat än förr i en historisk jämförelse.

Ok, jag håller inte med dig om slutsatserna om vår tid, jag pratar inte om bara Sverige, jag pratar om ett globalt perspektiv. Mänskligheten har kunnat utplåna sig själv med kärnvapen, och nu verkar det som att den globala uppvärmningen inte går att hejda, detta kan du väl ändå inte förneka är unikt för 1900-talet?
Citera
2013-11-03, 16:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förstår inte ditt intresse att diskutera bibeln överhuvudtaget om du tror att bibeln är en efterhandskonstruktion, och därmed kan avvisa mina skriftställen som bevis för mina argument.

I alla fall ser jag ingen vits med att fortsätta om du så lättvindigt kan avfärda skriftställen. För då kan du när du känner för det säga att det är en efterhandskonstruktion. Vad är det som säger att du inte skulle avvisa en 500 år yngre källa?

Nu är bibel-kritiken inte ENDAST en konflikt mellan den rationella världsbilden och olika bibel-tolkninger. Det är också en fråga om intern-kristna tolkninger, om tolknings-metodologi per se och om rena självmotsägelser i bibeln.
Citera
2013-11-03, 16:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ok, jag håller inte med dig om slutsatserna om vår tid, jag pratar inte om bara Sverige, jag pratar om ett globalt perspektiv. Mänskligheten har kunnat utplåna sig själv med kärnvapen, och nu verkar det som att den globala uppvärmningen inte går att hejda, detta kan du väl ändå inte förneka är unikt för 1900-talet?

Och hur skulle 'gud' kunne hjälpa med detta? Han klarar inte ens av att förmedla sitt budskap på ett tydligt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in