2013-11-03, 16:48
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte ditt intresse att diskutera bibeln överhuvudtaget om du tror att bibeln är en efterhandskonstruktion, och därmed kan avvisa mina skriftställen som bevis för mina argument.

I alla fall ser jag ingen vits med att fortsätta om du så lättvindigt kan avfärda skriftställen. För då kan du när du känner för det säga att det är en efterhandskonstruktion. Vad är det som säger att du inte skulle avvisa en 500 år yngre källa?

Här måste jag också ta till "yngre källor" för att visa att bibeln talar ofta om dagar som längre tidsperioder, men jag gör det inte.

Det var inte oärligt menat, du sade sista delen av vers 22 och jag uppfattade det som du menade sista delen och inte mitten delen.

Jag tycker jag har sagt nog om detta ämne, speciellt när du blir oförskämd.

Så du vill blanda in fornnordisk mytologi i diskussionen om hur man ska tolka bibeln?
Jag är inte intresserad.

Ja, t.ex. att det skulle nämnas i någon av de övriga moseböckerna, någon annan skrift som är närmare 3000 år eller kan spåras tillbaka till att varit en del av den muntliga Torahn.

Varför envisas den gudomliga kommunikatören med att vara inkompetent? och även så, så finns det fog för att kalla din gudom för lögnare om ormen anses vara en lögnare.

Nähä, varför plockade du från början då inte fram hela versen utan klippte av den där den viktiga delen för mitt resonemang började? Sedan när du skulle ta med slutklämmen så skippar du återigen det väsentliga för resonemangen. Om det inte är oärligt så är det faktiskt rätt korkat. Om du tycker det är oförskämt att kalla något oärligt när man med fog uppfattar något som oärligt så får jag nog fråga vad du gör här på Flashback egentligen? Det är ingen plats för lättkränkta direkt.

Så du tycker det är helt irrelevant att det i andra religioner förekommer frukter och liknande som håller gudomarna evigt unga när man diskuterar livets träd i bibeln som om man plockar och äter av gör att man lever för alltid?
Citera
2013-11-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Om du tycker det är oförskämt att kalla något oärligt när man med fog uppfattar något som oärligt så får jag nog fråga vad du gör här på Flashback egentligen? Det är ingen plats för lättkränkta direkt.

Jag skulle kunna säga att du är en förblindad idiot som inte kan tänka längre än näsan räcker när det gäller människors avsikter med att inte ta med hela verser eller en hela kapitlar, eller inte förstår dom mest enklaste budskapen i bibeln, men jag säger inte dessa saker för att visa respekt för andra.

Att du kallar mig för oärlig hjälper inte i dina argument det minsta, inte heller skulle det att jag kallar dig för en förblindad idiot hjälpa mig i mina argument.

Är det så du vill ha det att folk här kallar andra för saker och ting, och att jag kallar dig för en förblindad idiot? Vad skulle bli bättre av det?
Senast redigerad av ttsp 2013-11-03 kl. 17:52. Anledning: Jag tog bort "jag tycker" för det vore för diplomatiskt.
Citera
2013-11-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Ska vi ta det här för hundrade gången? Ok, vi gör väl det.

http://www.bra.se/bra/brott--statistik/mord-och-drap.html

Nu när vi tagit det hundra gånger, tror du att du har förstått? Nehe, då tar vi det igen nästa vecka.

"Obekväm" statistik studsar liksom av dig. Är du dum i hela huvudet eller bara lite glömsk?

Brå säger att på längre sikt har vi en nedåtgående trend.
På kort tid så flukturerar detta ganska kraftigt.
Bevisar detta att våldet minskar?
Som någon annan visade här på forumet så är de dem medicinska framstegen i Sverige som gör att fler överlever kraftigt våld.
Om så är fallet så visar din statistik att sjukvården gör framsteg men inte att våldet nödvändigtvis minskar.
Det här med statistik är svårt eftersom det finns så många felkällor.
Citera
2013-11-03, 18:50
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag skulle kunna säga att du är en förblindad idiot som inte kan tänka längre än näsan räcker när det gäller människors avsikter med att inte ta med hela verser eller en hela kapitlar, eller inte förstår dom mest enklaste budskapen i bibeln, men jag säger inte dessa saker för att visa respekt för andra.

Att du kallar mig för oärlig hjälper inte i dina argument det minsta, inte heller skulle det att jag kallar dig för en förblindad idiot hjälpa mig i mina argument.

Är det så du vill ha det att folk här kallar andra för saker och ting, och att jag kallar dig för en förblindad idiot? Vad skulle bli bättre av det?

Du kan säga det, men kan du påvisa det? I så fall uppmanar jag dig till att göra det.

Nu kallade jag dig inte för allt igenom oärlig utan oärlig när det kom till just detta vilket nog tåls att påpekas.

Nu vrider du verkligen till det jag skrev. Jag skrev inte att jag tycker om det eller att det är bra för debattklimatet. Jag konstaterade bara att det var så och att det därför inte passar debattörer som inte är speciellt hårdhudade och att så som du reagerat i de två sista inläggen så kanske du tillhör denna grupp.
Citera
2013-11-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Har inte haft så mycket tid att läsa här på sista tiden, så jag fick gå tillbaka och börja med detta inlägg.
Fick då tanken att kolla sanningshalten i det ttsp antyder, och fick fram detta, i fallande ordning;

ttsp har skrivit i genomsnitt 2,45 inlägg/dag.

Benny Hedning 2,31/dag

Gitte 0,84/dag

Kalten 0,73/dag

Eberhard 0,62/dag

Antar att det framförallt var dessa personer som ttsp syftade på, och som synes framgår det med all önskvärd tydlighet vem det är som tydligen är arbetslös, och vem som sitter här dag ut och dag in.

Varför denna uppräkning?
Har Benny Hedning Gitte Kalten och Eberhart någon hemlig pakt?
Ni kanske t om har någon dold agenda här?
Går ni in aktivt för att smutskasta JV?
Så kan det väl inte vara, eller?
Din uppräkning blev ju lite märklig...
Citera
2013-11-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Hmmm? Blir det en "stor skara" eller blir det "väldigt få"?

Den stora skaran ställs emot de 144 000.
Så relativt de 144 000 så är det en stor skara enligt bibeln.
Citera
2013-11-03, 19:26
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det här med statistik är svårt eftersom det finns så många felkällor.

Visst kan det vara svårt, och än svårare är det om man är en idiot.
Citera
2013-11-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Hahaha! Du verkar inte fatta någonting om vad Eknash skriver. Otroligt roligt att se hur totalt oförstående du är. Nej jag är inte ett JV, men har en del kunskap om ämnet.

De 144.000 är speciellt utvalda. (Fråga mig inte hur eller varför) och är en fraktion av de Jehovas Vittnen som kommer att styra med Jesus i himmelen, över den nya världsordningen (Efter harmageddon, så blir jorden ett paradis, där en gudomlig regering styr, och resterande rättfärdiga kommer leva på Jorden.)

Majoriteten av människor som kommer få leva i paradiset, kommer leva på Jorden. Dessa så kallade utvalda, är väldigt ovanliga inom organisationen, och bara få församlingar har någon.

Dessa personer får ingen högre status på något sätt. Men de "vet" att de är kallade av Jehova tydligen. Om jag förstått det hela rätt.

Och VARFÖR skulle de behöva predika på en rättfärdig plats? Vet du överhuvudtaget något om religion överlag? Personligen är jag intresserad av dessa frågor, men du verkar inte förstå begreppen inom kristendomen.

Tack för mig!

Tack för hjälpen!!
Citera
2013-11-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imNOTwell
Ännu nån som försöker sig på denna tråd?

Har du ens läst vad som skrivits här? Bara undrar. Har du läst hela tråden?

Vill inte vara otrevlig, men er "bibelkronologi" är felaktig.

Du kan börja med att läsa detta.

http://kristenfrihet.se/artiklar/smallb/vtgrund.pdf
Samma länk i html: http://kristenfrihet.se/artiklar/smallb/smallb1.htm

Sen har du lite mer inblick och en grund. Och om du vill gå in mer på djupet och kan tung engelska kan du läsa detta.

kristenfrihet.se/vtsvar/vtsvar1.pdf
kristenfrihet.se/vtsvar/vtsvar2.pdf

607 stämmer ej. Vetenskapligt bevisat att 587/586 stämmer..
Endast din "organisation"/sekt som påstår att 607 skulle stämma.

Om du sen räknar framåt så visar det på att 1914 ej stämmer. Det är 1934 som stämmer, så ni har fel på 20 år där. Och det årtalet är ganska så viktigt för er tro. Utan det rasar allt.

Och du får gärna försöka motbevisa mig här. Men jag har gjort min forskning. Nu är det du som får göra din...
Du vet det inte själv, men dom där "watchtower" ljuger för dig och er. Plus drar in grova pengar på kuppen..
Och förstör många liv med. Brainwash. Det är tråkigt att dom inte kan erkänna när dom har fel i saker för att dom då skulle förlora medlemmar eller försvinna.

Läs gärna det där. Du vet att ni inte skulle ha en "bibelkronologi" om det inte vore för vetenskap va?
Och 587 är lika starkt bevisat vetenskapligt som ert "nyckelår" 539. Babylons fall dvs..

Och utan vetenskap och forskning skulle jag inte skriva detta.

Har du läst de två artiklarna från förra året där vakttornet tar upp detta?

Hur drar de in grova pengar på kuppen? Utveckla gärna detta.
Citera
2013-11-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Visst kan det vara svårt, och än svårare är det om man är en idiot.

Ditt svar att bemöta det jag skrev gav nog svar på det du skriver här ovan...
Citera
2013-11-03, 19:51
Medlem
Norrbottenss avatar
Here we go again. Here we go, go, go, something, something... Ja, är det någon som någonsin vetat slutet på den där?

Iaf...

http://www.manchestereveningnews.co.uk/news/greater-manchester-news/jail-jehovahs-witness-elder-jonathan-6258814
Citera
2013-11-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Varför denna uppräkning?
Har Benny Hedning Gitte Kalten och Eberhart någon hemlig pakt?
Ni kanske t om har någon dold agenda här?
Går ni in aktivt för att smutskasta JV?
Så kan det väl inte vara, eller?
Din uppräkning blev ju lite märklig...

Nej, absolut ingen dold agenda, och ingen hemlig pakt heller.
Men när ttsp skrev om arbetslösa, som inte hade annat för sig än att sitt här hela dagarna, och som han därför har satt på sin ignorelista, så var det dessa personer som jag först kom att tänka på.

Och när jag först jämförde mina egna inlägg med ttsps, och såg att han hänger här betydligt mer än jag, var det därför nära till hands att kolla dessa andra personer.
Lite kul är det ju att han slänger ur sig sådant, när han själv skriver här betydligt mer än dessa andra personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in