2013-10-28, 23:18
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropolis
Ja det stämmer, kört med stämmare rätt länge nu. Verkar bara som att det inte blir rätt på den oavsett. spänna stänger hårdare kommer inte ge rätt och släppa efter kommer inte heller landa på plats. Den verkar körd?

Testat att stämma med hjälp av bara örat? Kanske är stämmaren som är kass tänkte jag. Helt körd tror jag inte men vettifan om jag kan hjälpa dig. Kolla så att det är rätt sträng du har strängat dit. Jag hade nog gått med den till någon musikaffär eller liknande iaf.
Citera
2013-10-29, 20:20
Medlem
Misantropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Testat att stämma med hjälp av bara örat? Kanske är stämmaren som är kass tänkte jag. Helt körd tror jag inte men vettifan om jag kan hjälpa dig. Kolla så att det är rätt sträng du har strängat dit. Jag hade nog gått med den till någon musikaffär eller liknande iaf.

Kanske inte är någon dum idé...
Den är relativt ny dessutom. Får väl bli lördagsnöjet eller så för jag tror inte det blir rätt som det är nu.

Tack i alla fall för tipsen!
Citera
2013-10-30, 22:20
Medlem
eradicos avatar
När jag var mellan 15-19 spelade jag riktigt mycket musik, kunde lira både bas och gitarr hyfsat. De två senaste åren har dock hobbyn legat nere på en obefintlig nivå men eftersom att jag har fått låna farsans Ibanez RG1570 har suget kommit tillbaka rätt ordentligt. Den stora frågan är bara:
Hur går man från att ha varit vilande i spelandet till att komma tillbaka igen? Det jag vet mig med att jag kan på rak arm är barréackord, öppna ackord, fingerplock och skalor. Är det att börja nöta youtube som gäller?
Citera
2013-10-31, 02:05
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
När jag var mellan 15-19 spelade jag riktigt mycket musik, kunde lira både bas och gitarr hyfsat. De två senaste åren har dock hobbyn legat nere på en obefintlig nivå men eftersom att jag har fått låna farsans Ibanez RG1570 har suget kommit tillbaka rätt ordentligt. Den stora frågan är bara:
Hur går man från att ha varit vilande i spelandet till att komma tillbaka igen? Det jag vet mig med att jag kan på rak arm är barréackord, öppna ackord, fingerplock och skalor. Är det att börja nöta youtube som gäller?

Om du inte spelat på ett tag så kanske du känner för att bara spela open chord-låtar. Men du kan ju också lära dig låtar via guider på YouTube, försöka lära dig tabs via 911tabs eller t.o.m. gå igenom någon guitarguide som du har fått tag i via ThePirateBay eller nåt Det är faktiskt upp till dig vad du känner för att göra
Citera
2013-10-31, 05:29
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Hej!

Köpte en stålsträngad gitarr i somras, men har inte riktigt kommit igång med plinkandet.

Vad skulle ni ge mig för tips att börja med? Jag har aldrig någonsin spelat gitarr innan... Till exempel vad skulle ni ge mig för nybörjartips och vilka ackord ska man börja med?

Tittar en hel del på youtube, men det ser lättare ut än vad det är.

Har försökt att göra ett C-ackord på första freten men det enda som händer är att mina fingrar stöter i strängar och det bara blir ett dovt ljud. Det fungerar helt okej när jag försöker spela ett D-ackord med capo på sjunde freten, är det lättare att spela därinne?
Citera
2013-10-31, 14:36
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Hej!

Köpte en stålsträngad gitarr i somras, men har inte riktigt kommit igång med plinkandet.

Vad skulle ni ge mig för tips att börja med? Jag har aldrig någonsin spelat gitarr innan... Till exempel vad skulle ni ge mig för nybörjartips och vilka ackord ska man börja med?

Tittar en hel del på youtube, men det ser lättare ut än vad det är.

Lär dig open chords och 4-chord-song progression så kan du spela en del låtar med ackord.

Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Har försökt att göra ett C-ackord på första freten men det enda som händer är att mina fingrar stöter i strängar och det bara blir ett dovt ljud. Det fungerar helt okej när jag försöker spela ett D-ackord med capo på sjunde freten, är det lättare att spela därinne?

Det är väl bara att öva ett öppet C (X32010) ska inte vara några problem
Citera
2013-10-31, 15:51
Medlem
TomJonass avatar
Crossroads

Jag har ambitionen att lära mig denna låt, i mitt tycke bland den bästa som finns (Clapton).
Vilket program med tabs eller video rekommenderar ni??

Svårt spela bara från tabs/video om man inte lätt kan backa några takter och höra hur just den lilla snutten ska låta.
Så får man väl ta varje litet stycke för sig och lära sig lite i taget.
Sen sitter jag nog illa och får så förbannat ont i ryggen, men det är ett annat bekymmer. Förutom ömma fingertoppar.
Citera
2013-11-01, 20:53
Medlem
Chelskeys avatar
Hur ska man lära sig gitarr bäst? Hur ska man lägga upp träningen mest effektivt?

Hej! Jag har spelat gitarr i några år, lite till och från. Spelat mest basic Metallica, Slayer osv. Mestadels hårdrock, och kan inte direkt spela aukustiskt.

Hur kan jag lägga upp övningar osv, för att utvecklas som gitarrist? Vars lär man sig skalor osv? Jag är mest intresserad av rock, metal, blues osv.

Att bara träna på olika låtar, är det ett bra sätt att lära sig? Eller borde jag fundera på att lära mig diverse tekniker m.m

Jag känner mig rätt lost, och vore tacksam för tips. Kanske någon bra instruktionsvideo, där man går igenom olika moment? Finns det teori-delar som man borde lära sig?

Tacksam för svar!
Citera
2013-11-01, 21:01
Medlem
Kabeldragares avatar

Det absolut bästa du kan göra är att ta reda på precis exakt vad DU vill med ditt spelande. Om du bestämmer dig för att tillexempel bluegrass är din grej, och du vill spela det, så ta och hitta ett solo som låter piss-svårt och ta en ton i taget sakta sakta. Spela det endast i det tempo som du kan spela det helt felfritt. Om du över varje dag så kommer det här piss-svåra solot vara klart efter två veckor och du kommer inse vilken potential du har.

Ursäkta stavfel och så har ingen autokorrekt ))
Citera
2013-11-01, 21:03
Medlem
Nu är jag i och för sig basist men kan ändå säga att jag lärde mig spela genom att spela till andra låtar, då utvecklar du dessutom ditt musiköra och lär dig till slut automatiskt in skalor och vilka toner som passar var och så vidare. Mitt största tips är att våga improvisera! När du väl kan det ordentligt känner du dig förhoppningsvis säker på ditt spelande och det låter inte så stelt som om man bara kör samma riff och skalor om och om igen. Personligen fungerar det utmärkt för mig.
Citera
2013-11-02, 03:03
Medlem
Lär dig några skalor, börja improvisera med dessa över backingtracks, då över du upp både teknik och förmåga att hitta på egna licks etc. Börja med den obligatoriska penta-skalan
http://www.theorylessons.com/pent002positions.php

Sen efter det kan ju E-minor vara schysst för metal.
Citera
2013-11-02, 14:40
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _su
Lär dig några skalor, börja improvisera med dessa över backingtracks, då över du upp både teknik och förmåga att hitta på egna licks etc. Börja med den obligatoriska penta-skalan
http://www.theorylessons.com/pent002positions.php

Sen efter det kan ju E-minor vara schysst för metal.

Tackar! Någon med bra tips på en hemsida med lektioner, som även tar upp lite teori osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in