2015-03-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Ja. Stäm in på ett ungefär, dra lite extra i strängarna, stäm in rätt tonhöjd underifrån. De fattar snart.

Yep märkte det.
Citera
2015-03-04, 18:48
Medlem
Kan man få pinch harmonics att skrika på superbilliga förstärkare eller måste man ha en dyr, får inte till det där iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ljudet. Dock kostar den typ 1k kr men ändå.
Citera
2015-03-04, 22:11
Medlem
Zwerchstands avatar
Aktiva mikar kan spela roll, men ska inte behöva göra det.
Citera
2015-03-10, 21:20
Medlem
Köpa gitarr!

Hej allihopa! Jag tycker gitarr är riktigt roligt och har spelat i kanske 1-2 år. Jag undrar vart man kan få tag på en helt okej elgitarr eller en akustisk, förstärkare, osv.
Skulle uppskattas!
Citera
2015-03-10, 21:54
Medlem
Budget? Vad ska du spela?

http://www.thomann.de/se

En Epiphone les paul och en Roland Cube kommer du långt med.

Annars är ju en musikaffär ett bra ställe att kolla på!
Citera
2015-03-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blahiblaha
Budget? Vad ska du spela?

http://www.thomann.de/se

En Epiphone les paul och en Roland Cube kommer du långt med.

Annars är ju en musikaffär ett bra ställe att kolla på!

Jag gillar att spela allt på gitarr just nu, experimenterar lite ^^, men tror att en Epiphone les paul inte skulle vara fel. Och kan tänka mig att lägga några tusen på det. Tack!
Citera
2015-03-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev999
Jag gillar att spela allt på gitarr just nu, experimenterar lite ^^, men tror att en Epiphone les paul inte skulle vara fel. Och kan tänka mig att lägga några tusen på det. Tack!

Köper du en Epiphone LP och en Roland Cube 40GX t.ex, så kommer du inte tröttna för att du har för dåliga grejer iaf.

Men kila in till närmsta musikaffär och testa! Detta är prylar som i stort sett alltid finns inne.
Citera
2015-03-10, 23:42
Bannlyst
thomann.de
Citera
2015-03-11, 01:22
Bannlyst
köp andrahand av privatpersoner det kan du tjäna många tusen på...

Marshall MG-serien är billig och låter bra för priset även på sovrumsnivå. hade en sådan förut men sålde den då jag behövde pengar..

du kan få dina fenders på blocket till förmånliga priser om vi pratar elgitarr men det finns även ett bra utbud med martin och Gibson om du är ute efter akustiskt.

vad har du för budget?
Citera
2015-03-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev999
Hej allihopa! Jag tycker gitarr är riktigt roligt och har spelat i kanske 1-2 år. Jag undrar vart man kan få tag på en helt okej elgitarr eller en akustisk, förstärkare, osv.
Skulle uppskattas!

Kop Japanska prylar, begagnat. Ibanes är en bra gitarr som du kan få for en billig peng. Kolla in blocket. Vad det gäller amps så är märket inte så viktigt i borjan. Kop något billigt skit.

Det som är viktigt om du vill bli bra är att lyssna på alla 70-tals gitarrister, och att ova in det de spelar.
Thin Lizzy, ACDC, Deep Purple, Van Halen, osv.

När du väl lärt dig spela, och vet att du kommer att fortsätta, forst då kan du borja på att lägga dyra pengar på en gitarr.

Det är tre låtar en gitarrist borde kunna,
-Guitar Boogie
-Smoke on the water
-Sweet Home Alabama.

Lär dig dessa tre låtar forst, innan du lägger några storre pengar på detta med gitarrspelande.
Citera
2015-03-11, 02:39
Medlem
skeghs avatar
Jag tycker själv priset inte gör tonen, och håller med tidigare kommentarer. Testa i butik! Har du en bra musikaffär nära så gå in och testa alla gitarrer! Eftersom du inte vet om du vill ha aukustisk eller elektrisk låter det som du behöver pröva på en hel del!

När jag själv satt i din sits gick jag till 10 olika affärer innan jag hittade rätt! Är snålis så tittade på alla gitarrer och frågade alltid efter billigaste bästa och hittade till slut okänt märke av fin kvalitet för under tusenlappen.

Och det är inte bara gitarrerna du ska kika runt på. Strängarna gör en stor del i ditt inköp också. Hitta ljudet som ger dig rysningar i skallen! Själv gillar jag tjocka basiga strängar som får hela gitarren att vibrera när jag nuddar tjocka E strängen. Men sen kan man gilla tunna strängar som tjuter! (snackar aukustiska)... låter som jag pratar om nån sexleksak hahah
Citera
2015-04-12, 13:56
Medlem
Börja spela gitarr...

Hejhopp. Det här blir mitt första inlägg på flashback, jag hoppas att någon orkar ge mig lite tips! Jag verkligen älskar musik av hela mitt hjärta. Sen jag var 11-12 har jag vart helt fast i klassisk rock, psykedelisk rock, folkrock osv... Jag blir liksom knäsvag av alla magiska gitarrsolon och nu sitter jag här och undrar varför jag inte kan spela gitarr själv.

Finns det någon som har lärt sig själv hemma i "vuxen" ålder? Jag är 21 år gammal. Jag vet knappt vad jag ska fråga om då jag inte vet någonting om hur man lär sig spela gitarr. Måste först och främst skaffa mig en gitarr. Men ja det jag vill ha är bra tips och se om det finns folk som lärt sig själva hemma. Jag vill inte bli något proffs men jag vill kunna spela och sjunga mina favoritlåtar helt själv... T.ex. Neil Youngs Old Man. Vilken dröm! Hoppas någon kan hjälpa mig lite och ursäkta om jag skriver dåligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in