2013-10-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgorTk
Hej jag har en elektriskt gitarr och när jag försöker tuna med en korg GA-40 så är 6E egentligen 5A eller 7B
Antingen så dämpar du inte de andra strängarna, eller så, mer troligt, fångar stämapparaten upp övertonerna. Prova att stämma med flageolett på 12e band. Kan också vara så att strängen är falsk, men då märker du det på att intonationen är åt helvete.
Citera
2013-10-22, 16:15
Medlem
Adelaides avatar
Ska man bry sig om vad andra säger?

Vet inte om tråden ligger rätt...

De vanliga ackorden på en gitarr håller jag koll på. Jag kan också spela en del riff från olika låtar. Klart det låter skräp första gångerna man provar, men sen tycker jag själv att det börjar låta riktigt bra, medans mina polare säger annat... enligt dom kan jag absolut inte gitarr. Trots att jag visat dom lite grejor jag kan.

När kan man säga att man kan spela gitarr? Som sagt så kan jag ju vanliga ackord samt lite gitarriff från riktiga låtar, men duger det?
Citera
2013-10-22, 16:21
Medlem
Hebrs avatar
Klart det inte duger.

Jag kan inte spela gitarr, och är därför ganska lättimponerad när det kommer till andras kunskaper inom ämnet, men att säga att man kan spela gitarr är ju ett ganska brett uttryck som många säkert har skilda åsikter om.

Fortsätt att nöta så kommer du lära dig. Enligt vänner som är jävligt duktiga på just gitarr så brukar jag få höra att det svåra inte är att lära sig grunderna, utan det svåra är att lyckas avancera i det man redan lärt sig och på så sätt bli bättre.

Spela sån musik som du själv gillar så är jag övertygad om att det kommer bli både roligare och enklare.
Citera
2013-10-22, 16:24
Medlem
Det är svårt att säga utan att ha hört dig, men det är inte en lätt gränsdragning.

Själv klinkar jag på gitarr, bas, trummor, piano, dragspel, munspel, mandolin, blockflöjt, trumpet, nyckelharpa, banjo och säkert något till jag har glömt. Justja, säckpipa.

Kan jag spela alla dessa instrument? Inte en chans.

Kan jag få fram något vettigt och framträda under en låt i något amatörmässigt sammanhang? Ja, på alla utom trumpeten.

Skulle jag kunna spela något av dessa instrument i ett band? Tja, det beror på musikstil och nivå, men jag skulle nog kunna ha en fast position på gitarr, bas eller trummor i någon form av band.

Kan jag sitta och småjamma, dvs spela enklare solon till någon som kompar eller lägga enklare komp så man kan sjunga till? Ja på gitarr, bas, trummor, dragspel, munspel, mandolin, blockflöjt, nyckelharpa och banjo.

Det enda instrument jag verkligen skulle säga att jag spelar är gitarr. Om jag är lite mer generös slänger jag in trummor och bas också. Mandolin och banjo kan jag spela för att jag kan spela gitarr, men om man ska spela dessa instrument på riktigt är tekniken helt annorlunda.

Så det är en riktigt svår fråga att svara på.
Citera
2013-10-22, 16:26
Medlem
om alla människor på hela jorden tycker att en tavla du målat är skitful, förutom du, är den då fin eller ful?

det är upp till var och en att bedöma, men kontentan verkar vara att du inte kan spela gitarr. det är helt upp till dig om du vill dela den uppfattningen eller inte. däremot så kan du inte förvänta dig att du ska kunna titulera dig som en duktig gitarrspelare om ingen annan håller med.
Citera
2013-10-22, 18:10
Medlem
Adelaides avatar
Okej, så min sammanfattning är att jag inte kan kalla mig själv en bra gitarrist, men att jag ändå har erfarenhet av instrumentet?
Jag är en nybörjare dock, har inte lirat så särskilt länge...
Citera
2013-10-26, 18:29
Medlem
Misantropoliss avatar
Använder tråden till en fråga till er kunniga.
Skulle som vanligt stämma upp gitarren. Sträng 4 (D) vill inte bli rätt. Lägger sig på G för att sedan hoppa över D till A utan att kunna stämmas till D. Någon som vet vad som hänt?? Gäller en nylonsträngad gitarr, relativt ny.

Tack!
Citera
2013-10-27, 00:02
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropolis
Använder tråden till en fråga till er kunniga.
Skulle som vanligt stämma upp gitarren. Sträng 4 (D) vill inte bli rätt. Lägger sig på G för att sedan hoppa över D till A utan att kunna stämmas till D. Någon som vet vad som hänt?? Gäller en nylonsträngad gitarr, relativt ny.

Tack!

Kör du med stämmare? För varken G eller A är i närheten av D. Testa att stämma på gehör? Ta ett D på A-strängen (5:e bandet). Slå an både A- och D-strängen och snurra på skruven tills D-strängen låter likadant.
Citera
2013-10-27, 16:50
Medlem
TomJonass avatar
Stratocaster och tremolo

Detta förfärliga verktyg som påminner om låtar som "Apache" med The Shadows, eller The Spotnicks, Jerry Williams kompband på 60-talet, och annat skräp.

Om man, som de flesta, inte vill ha det måste man stoppa in en träbit på baksidan av gitarren som låser eländet? Eller går det lika bra utan??
Tänker mest på "bending", som ju ingår i alla låtar nuförtiden.
Citera
2013-10-27, 17:01
Medlem
Den här killen visar hur man gör
http://www.youtube.com/watch?v=xkj8p4Z3Rjg
Citera
2013-10-27, 17:21
Medlem
TomJonass avatar
Ja jag har sett hur man gör. Träbiten är inget bekymmer. Problemet är bara att man måste ta av alla strängarna. Alldeles för jobbigt!
Kanske man kan få ROT- eller RUT skatteavdrag om man lejer bort det?
Citera
2013-10-28, 19:55
Medlem
Misantropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Kör du med stämmare? För varken G eller A är i närheten av D. Testa att stämma på gehör? Ta ett D på A-strängen (5:e bandet). Slå an både A- och D-strängen och snurra på skruven tills D-strängen låter likadant.

Ja det stämmer, kört med stämmare rätt länge nu. Verkar bara som att det inte blir rätt på den oavsett. spänna stänger hårdare kommer inte ge rätt och släppa efter kommer inte heller landa på plats. Den verkar körd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in