2013-11-01, 21:06
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det beror sannolikt på tidsskillnaden, står det, men det kan bero på att mobilen gick fel.

Nja, det står ju "sannolikt beror på den finska operatören"
Citera
2013-11-01, 21:06
Medlem
highfives avatar
Enklast är det mörda VB med ett udda verktyg, hacka lite okontrollerat, stycka lite slarvigt. Sen köra ut kroppen till lämplig plats, få dit en huvudmisstänkt KJ sen sköter han resten så dåligt det bara går och lämnar kropp och bevis till höger och vänster. Händerna sparade mördaren för plantering om behov skulle uppstå. Nu kunde de kastas den 18/5 7,5 norr om Boden.

Därför inga spår från mord och styckningsplats.
Senast redigerad av highfive 2013-11-01 kl. 21:08.
Citera
2013-11-01, 21:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Tror det är nätets tidsstämpel som sparas och det spelar ingen roll vilken tid du ställt i din telefon. Detta berörs i FUP s935 i samband med ett finskt nummer skickat sms till MBs telefon.

EDIT: Står ingenting om det i datalagringsdirektivet heller, men det vore ju oerhört vansinningt att spara telefonens tidsstämpel - om så vore fallet skulle hela direktivt kunna arkiveras på soptippen.
Jag provade med en gammal Sony Ericsson. Jag ställde fram klockan en timme och skickade SMS till den. Mottagningstid 21:54. Sedan ställde jag tillbaka klockan en timme. Mottagningstid 21:54.
Citera
2013-11-01, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nja, det står ju "sannolikt beror på den finska operatören"
Okej, det uppfattade jag som att det i sin tur berodde på tidsskillnaden.
Citera
2013-11-01, 21:13
Medlem
Citat:
Det beror sannolikt på tidsskillnaden, står det, men det kan bero på att mobilen gick fel.

det står att tidsskillnaden på några SEKUNDER beror på den finska operatören, och att om mobilen hade befunnit sig i Finland hade den visat en timme fel, alltså är tidsangivelserna baserade på nätet.
tolkar jag det som.
Citera
2013-11-01, 21:16
Medlem
Citat:
Jag provade med en gammal Sony Ericsson. Jag ställde fram klockan en timme och skickade SMS till den. Mottagningstid 21:54. Sedan ställde jag tillbaka klockan en timme. Mottagningstid 21:54.

hjälp mig jag är trött och hungrig:detta betyder alltså att sms:et till MB verkligen skickades 20:41!?
Citera
2013-11-01, 21:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
det står att tidsskillnaden på några SEKUNDER beror på den finska operatören, och att om mobilen hade befunnit sig i Finland hade den visat en timme fel, alltså är tidsangivelserna baserade på nätet.
tolkar jag det som.
Antag att SS mobil inte befann sig i Sverige, och att mobilen sätter sin klockas tidsstämpel på SMS:en.
Citera
2013-11-01, 21:19
Medlem
zero73s avatar
Citat:
tolkar jag det som.

Ja, det var det jag menade.

OM det var telefonens tidsstämpel som sparades skulle man tämligen enkelt sätta datalagringsdirektivet ur spel.
Citera
2013-11-01, 21:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
hjälp mig jag är trött och hungrig:detta betyder alltså att sms:et till MB verkligen skickades 20:41!?
Nej, tyvärr. Jag kan inte göra mycket åt att du är trött och hungrig, och SMS:et gick, enligt denna hypotes, 21:41, alltså när mobilen kopplades upp mot Sävast enligt nätets klocka.
Citera
2013-11-01, 21:20
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nej, tyvärr. Jag kan inte göra mycket åt att du är trött och hungrig, och SMS:et gick, enligt denna hypotes, 21:41, alltså när mobilen kopplades upp mot Sävast enligt nätets klocka.

Ja, så tolkar jag det också.

EDIT: Jag är också hungrig, blir en kvällsmacka nu.
Citera
2013-11-01, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det var det jag menade.

OM det var telefonens tidsstämpel som sparades skulle man tämligen enkelt sätta datalagringsdirektivet ur spel.
Men hur förklarar du det här experimentet som jag beskrev nyss?
Citat:
Och att MB:s mobil tog emot ett SMS 20:41 medan mobilen kopplade upp sig mot Sävast exakt en timme senare, kl 21:41? Det är för exakt för att vara en tillfällighet.
Citera
2013-11-01, 21:27
Medlem
Pentagrammatons avatar
Hur gick rättegången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in