2013-11-05, 18:08
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Medierna t.ex.aftonbladet hade redan innan börjat höra av sig både till KJ och hans pappa, därför flyttade han till stugan. Resten är din eget fantasibygge.

Jag håller med dig Remark. Dessutom vet jag hur kvällspressen agerar i såna här fall. De skyr inga som helst medel. Man ska komma ihåg att KJ förhördes av polisen första gången redan den 8 maj. Men detta gick polisen inte ut med officiellt förrän en dryg vecka senare!
Ingen ska inbilla sig att detta faktum, att KJ förhördes den 8 maj, stannade inom polishusets väggar. Kvällspressen betalar bra för polistips. Dessutom förekom säkerligen en hel del byskvaller om KJ redan på ett tidigt stadium. Inte bara polis/åklagare lägger pussel. Det gör även journalister
Citera
2013-11-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
KJ kommer naturligtvis att få se och höra henne i tingsrätten. Men det blir med största sannolikhet via videolänk. Det betyder inte att IG är livrädd för KJ, däremot för situationen som sådan. Om du själv aldrig har vittnat i en rättegång så tycker jag du ska knipa igen. Det är en mycket obehaglig situation, även om den som vittnar så att säga har "rent mjöl i påsen". Jag talar av egen erfarenhet, så jag vet att det är obehagligt. Och detta trots att det i "mitt fall" endast handlade om ett bagatellärende där jag inte hade någon som helst kännedom om den misstänkte, trots att jag hade/har stor kännedom om rättegångsproceduren och trots att jag var/är van att uttrycka mig i såväl tal som skrift.
Här handlar det om ett styckmord. Den misstänktes f d flickvän ska vittna i sin egenskap av just det, f d flickvän. Hon har alltså haft en mycket nära relation med den misstänkte. Hon är medveten om att det hon säger kan komma att vändas mot honom. Hon vet att hon måste säga sanningen, varken mer eller mindre.
I förhören har hon nästan enbart haft gott att säga om KJ. Hon är en ung, osäker kvinna med en långvarig sjukdomshistoria som inkluderar ett självskadebeteende. Denna sjukdomshistoria påbörjades inte då hon träffade KJ, den fanns där redan innan. Hon tyckte mycket om KJ och jag är övertygad om att hon fortfarande gör det. Alltså är det inte honom hon är rädd för utan det faktum att hon måste vittna.

Oerhört många unga har blivit starkt påverkade av detta mord och då inte minst närhet KJ och MB/AN det behöver man ej vara psykolog för att förstå. Att ens flicka I*a står upp då hon bevisligen har egna problem som är väl så besvärliga är berömvärt.
Jag vill hålla dem som har vittnat även de som varit stolpar högt, de har gett en bild av personer/händelse en bild och lämnat ut identitet. Det är väl därför som jag irriteras över att man i tråden vänder deras utsaga mot dem i en del fall så de blir objekt för allmänheten.
Jag har kritiserat någon/några utsagor men då deras felaktigheter som jag uppfattat, inte de som person för att vittna är inte något man suktar efter i en mordrättegång eller utredning.

Nu har jag grinat ytterligare en gång..
Citera
2013-11-05, 18:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Sitter och kikar lite på kartan i sammanfattningen och frågar mig:
Om det är VB som vittnet sett, vad sjutton gjorde VB där? Är inte det åt helt fel håll?
Det finns andra vägar hem som är bättre, annan väg till Sävast (MB) som är bättre.
Är det en realistisk plats att möta MB på?
Har hon flytt den vägen från KJ och in på motionsslingan ner mot Sävast och runt, för att komma ut på Lejonbacksvägen och sen gå tillbaka för att gå hem närmsta väg?
Kom aldrig MB?
Gick hon tillbaka för att hämta sin telefon?
Kan KJ följt efter, hämtat bilen, sen suttit och lurpassat på henne?
Hur stor sannolikhet är det egentligen att den vittnet sett är VB?
Det finns en upplyst gångväg mellan Torpgårdsledenden och Plommonstigen. Hon kan ha tagit alternativt velat ta den. Då hade positionen på Lejonbacksvägen varit naturlig.
Citera
2013-11-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Hoppla! Där föll du på eget grepp Jag har aldrig diagnostiserat VB. Om du inte hade haft så bråttom och därmed slarvat igenom vad jag skrev i inlägget du hakar upp dig på, skulle du ha sett att det var IG, f d flickvän till KJ, jag kommenterade. Jag diagnostiserade inte henne heller för övrigt, jag konstaterade endast att hon har en egen sjukdomshistoria som dessutom sträcker sig långt tillbaka i tiden.

Denna sjukdomshistoria påbörjades inte då hon träffade KJ, den fanns där redan innan. Hon tyckte mycket om KJ och jag är övertygad om att hon fortfarande gör det. Alltså är det inte honom hon är rädd för utan det faktum att hon måste vittna.

Jahaa...men vad skall man säga om ovanstående. Ett psykologiskt expertutlåtande.? Klar kännedom om Damen ifråga? Övertygad? Eftersom du i vissa avseenden tycks tillhöra" FUP konspiratörerna" och rycker lite halmstrån här och där, med outande av olika personer eller Terranobilar så får du finna dig i att laget du tillhör ibland kan få en onödig frispark emot sig. Åklagarna har - trots den usla missen om vad sängen tog vägen - mycket mer på fötterna än vad denna fragmentariska ..FUP kan redovisa. FUP är bara en kladd man går till åtal på. Det är i rätten DNA och bilblodet skall upp på bordet. Det är då vi får höra vad den tilltalade har att säga.
Citat
Snyggt jobbat! Om jag fick bestämma skulle den här bilen omedelbart tas i beslag för kriminalteknisk undersökning!
Citera
2013-11-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag har inte uttalat mig om flickans sjukdomshistoria. Jag förutsätter att hon blev rädd för KJ när hon blev angripen, och är det fortfarande. Svårt att erkänna sådana blandade känslor tror jag.

Om du läste förhören i FUP:en skulle du slippa gissa dig fram. Hon blev inte mer ängslig efter denna "händelse" än att hon tillsammans med KJ i soffan fortsatte och tittade på filmer.
Citera
2013-11-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns en upplyst gångväg mellan Torpgårdsledenden och Plommonstigen. Hon kan ha tagit alternativt velat ta den. Då hade positionen på Lejonbacksvägen varit naturlig.
Okej okej, kollade närmsta promenadvägar hem, vägbeskrivningar mellan KJ - VB och två andra vägar kom fram, inte den vägen, känns bakvänt att ta sig dit när det finns andra upplysta vägar hem som kan vara kortare. hade inte sett den möjligheten Torpgårdsleden - Plommonstigen
Citera
2013-11-05, 18:29
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Denna sjukdomshistoria påbörjades inte då hon träffade KJ, den fanns där redan innan. Hon tyckte mycket om KJ och jag är övertygad om att hon fortfarande gör det. Alltså är det inte honom hon är rädd för utan det faktum att hon måste vittna.

Jahaa...men vad skall man säga om ovanstående. Ett psykologiskt expertutlåtande.? Klar kännedom om Damen ifråga? Övertygad? Eftersom du i vissa avseenden tycks tillhöra" FUP konspiratörerna" och rycker lite halmstrån här och där, med outande av olika personer eller Terranobilar så får du finna dig i att laget du tillhör ibland kan få en onödig frispark emot sig. Åklagarna har - trots den usla missen om vad sängen tog vägen - mycket mer på fötterna än vad denna fragmentariska ..FUP kan redovisa. FUP är bara en kladd man går till åtal på. Det är i rätten DNA och bilblodet skall upp på bordet. Det är då vi får höra vad den tilltalade har att säga.
Citat
Snyggt jobbat! Om jag fick bestämma skulle den här bilen omedelbart tas i beslag för kriminalteknisk undersökning!

Tack cleyton Ett klassiskt svar i genren "surt sa räven om rönnbären"
Citera
2013-11-05, 18:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malevolentia
Cita ur FUP.

H: Jag hade inte styckat upp för...när...... Vatchare**a, vad det är som har hänt så att man får en grund på den personen som.................jag har fantiserat om eller den personen jag inte hittat namnet än eftersom att ni har hittat namnet på den personen. Då kommer jag inte att säga Vatchare**a något mer. Då kommer jag faktiskt säga namnet på den person som jag fantiserat om, den person som gjorde illa...som mördade min före detta flickvän........... Ehh...och...ehh...ja, men då kan man säga personen istället. Ehh...in...man ska inte slicea upp någon. Det är liksom...det är ................... Alltså man ska inte använda någon form av kniv eller...mmm...stickverktyg över huvud taget för att det blir så mycket teknisk bevisning runt omkring en så att...det är liksom...en kropp...kroppen innehåller väl ett visst tryck ändå så att...och man har ju sett på alla de här splatterfilmerna, att hugger man av en arm så sprutar det blod över allt och det vill man ju inte ha om man ska mörda nån annan person eftersom att då...ehh...det är ju ett sånt jäkla mycket be...bevisning överallt så att det skulle vi inte ha utan vi skulle väl använda oss utav en hängsnara.
F: Ja. H: Och inte göra som man gör på riktigt liksom med att man släpper dem från en hög höjd,

MGM gång efter gång säger mer eller mindre samma saker utan förvridningar och eller förädringar i förhör.(JA JAG HAR LÄST HELA FUP x 4) Men Polisen i detta fall som helt låst sig fast vid att MGM ÄR skyldig till denna gärning? Ja det är den lättaste utvägen och enligt statistik den självklara GM. Jag är helt 100% på att MGM är oskyldig till styckmord av BO,min uppfattning!! Dels för att jag läst 1000 talet sidor om människor med MGMs problematik/Handikap, dom ljuger inte helt enkelt, Så systematiskt och kontrollerat som MGM skulle i detta fall enl FUP göra! Nu säger jag inte att MG inte kan ha en annan störning och eller att MGM har med saken att göra på ett eller annat sätt. Men det förfaller mig högst osanoligt att MGM har gjort denna gärning själv och i sitt fulla sinnes bruk. Detta förefaller vara helt utanför ramarna av min expertis inom detta område. Det är helt enkelt så pass att jag skulle påstå att detta, om MGM blir dömd är det första i Sveriges historia.

Tak så mycket för din värdering, som jag tycker är både klok, saklig och balancerad.

Jag tror dock fortfarande på att KJ intet har med VBs försvinnan och eller död att gjöra.
Citera
2013-11-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Denna uppgift som KJ skall ha gett vid ett tillfälle skulle ju också kunna tala för den möjligheten

"Kibba berättade någongång under kvällen/natten att den försvunna tjejen varit hemma hos honom under kvällen för försvinnandet, och när hon gående lämnade hans lägenhet hade hon sagt att hon skulle till Sävast för att "uträtta ett ärende". Kibba berättade också att hon bodde inne i centrum. Patrik sa till Kibba att han tyckte att det var skumt, att hon skulle gå till Sävast så sent på kvällen för att göra ett ärende, när hon bor inne i stan. Kibba höll då med Patrik. Kibba berättade att han hade druckit en öl under kvällen, och med anledning av detta ville inte tjejen ha skjuts hem. Kibba själv tyckte att han kunde köra, för att han inte trodde att han var full av den ölen han druckit. Tjejen hade pluggat någonting, hemma hos Kibba, ingenting Kibba förstod sig på eftersom tjejen var mycket smartare än honom. Kibba sa att han tyckte det var synd att han inte fick köra henne hem."
Citera
2013-11-05, 18:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malevolentia
Cita ur FUP.

H: Jag hade inte styckat upp för...när...... Vatchare**a, vad det är som har hänt så att man får en grund på den personen som.................jag har fantiserat om eller den personen jag inte hittat namnet än eftersom att ni har hittat namnet på den personen. Då kommer jag inte att säga Vatchare**a något mer. Då kommer jag faktiskt säga namnet på den person som jag fantiserat om, den person som gjorde illa...som mördade min före detta flickvän........... Ehh...och...ehh...ja, men då kan man säga personen istället. Ehh...in...man ska inte slicea upp någon. Det är liksom...det är ................... Alltså man ska inte använda någon form av kniv eller...mmm...stickverktyg över huvud taget för att det blir så mycket teknisk bevisning runt omkring en så att...det är liksom...en kropp...kroppen innehåller väl ett visst tryck ändå så att...och man har ju sett på alla de här splatterfilmerna, att hugger man av en arm så sprutar det blod över allt och det vill man ju inte ha om man ska mörda nån annan person eftersom att då...ehh...det är ju ett sånt jäkla mycket be...bevisning överallt så att det skulle vi inte ha utan vi skulle väl använda oss utav en hängsnara.
F: Ja. H: Och inte göra som man gör på riktigt liksom med att man släpper dem från en hög höjd,

MGM gång efter gång säger mer eller mindre samma saker utan förvridningar och eller förädringar i förhör.(JA JAG HAR LÄST HELA FUP x 4) Men Polisen i detta fall som helt låst sig fast vid att MGM ÄR skyldig till denna gärning? Ja det är den lättaste utvägen och enligt statistik den självklara GM. Jag är helt 100% på att MGM är oskyldig till styckmord av BO,min uppfattning!! Dels för att jag läst 1000 talet sidor om människor med MGMs problematik/Handikap, dom ljuger inte helt enkelt, Så systematiskt och kontrollerat som MGM skulle i detta fall enl FUP göra! Nu säger jag inte att MG inte kan ha en annan störning och eller att MGM har med saken att göra på ett eller annat sätt. Men det förfaller mig högst osanoligt att MGM har gjort denna gärning själv och i sitt fulla sinnes bruk. Detta förefaller vara helt utanför ramarna av min expertis inom detta område. Det är helt enkelt så pass att jag skulle påstå att detta, om MGM blir dömd är det första i Sveriges historia.

Men han ljuger ju, inte bara för polisen utan även för sina närmaste vänner. Det behöver man inte vara expert för att se, och du kan inte missat det om du läst FUP:en fyra gånger.
Citera
2013-11-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton

Citat

1. ett ex utgör alltid en liten risk i sammanhang som rättegångar. En försmådd kvinna kan som vi alla vet säga vad som helst. I det här fallet är det ju dock enkelt att utvärdera sanningshalten i ett av påsteåndena genom att jämföra KJs och denna sagespersonens längd map. det tillbakatagna påståendet.

2. En rättegång är ändå inte en tävling i psykologiska problem & känsloutbrott, även om sådana säkerligen kan vara både nyttiga&onyttiga. Hur mycket hönsen i tråden ändå vill att det borde vara så. En person fälls eller frias inte från brott baserat på utsagor om att "den skulle kunna ha gjort det, bla bla bla".

3. Ägaren och MB skickar den kanske till SKL frivilligt. Det som är intressant i själva caset är att summan av indicier gentemot MB verkar vara lika stor som summan av indicier gentemot KJ, bortsett just från blodet i bilen. En rent hypotetisk fråga, ifall polisen satt dit KJ, så skulle de ju lika gärna satt dit MB, eller hur? och är ni rädda för polisen nu, efter att ha läst denna mening?
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-05 kl. 18:53.
Citera
2013-11-05, 19:12
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltså: Gör inte -tecken när problemet är att DU inte fattar. Du föreläser för folk om något du inte begriper ett skvatt om. Det gjorde inte jag heller, men jag har frågat experter här i tråden och fått följande klart för mig.

- Man sätter aldrig mer än +1 på DNA-matchningar på Y-kromosomalt DNA
- Det beror främst på att en matchning inte pekar ut en specifik person
- Det är dock ABSOLUT INTE samma sak som att det kan vara "vem som helst". För att du och jag ska matcha så måste vi ha samma förfader i rakt nedstigande led i s.k. rakt fäderne. Det betyder att den enda linje som är intressant är från far till son som ju är arvelinjen för Y-kromosomen.
- Det finns en mutationsrisk på ca 5% på varje generation vilket betyder att det är ungefär 95% sannolikhet att KJ, hans far eller någon av hans bröder har samma DNA-profil
- Om du och jag har samma farfars farfars farfars farfars farfar (en person som troligen levde någon gång på 1700-talet) så är sannolikheten mindre än 50% att vi har samma Y-kromosomala DNA
- Om vi inte har en sån förfader är sannolikheten (i princip såvitt jag kan förstå) 0%
- Boden är en stad som länge haft ganska stor inflyttning och invandring. Det är alltså inte en iavlad liten by där "alla är släkt med alla". Jag är f.ö. inte ens säker på att KJ:s pappa verkligen kom från Boden. Militärer flyttar mycket i Sverige...

Förstår du nu? Det är en mycket låg sannolikhet att DNA kommer från någon okänd person som befattat sig med VB:s kvarlevor. Det enda egentliga undantaget är KJ:s pappa eller bror. OM nu någon av dem skulle ha hjälpt honom och avsatt spår så visar ju det bara att KJ är inblandad i mordet (pappan bortrest utomlands och brodern haft besök av kompis och suttit och spelat hela em/kvällen)

Slutsatsen borde bli denna: Striden i rättssalen kommer i första hand att handla om sannolikheten att KJ har lämnat detta DNA vid något annat tillfälle än mordet eller undanskaffandet av liket. Lyckas inte försvaret övertyga rätten om att det skulle kunna vara så tror jag det här är ett mycket mer "jobbigt" bevis för KJ än vad många i tråden verkar begripa.

Vi vet inte hur bra träffen var på Y-kromosom DNA-analysen. Om den motsvarar +1, +2, +3 eller +4 vid en standard DNA-analys. Om träffen var fullständig eller partiell. Med det hur många träffen passar in på. Någon diskussion om det var en stark +1a eller en svag +1a blir därför ganska meningslös.

På samma sätt som att blodspår och liklukt i bakluckan tillsammans ger mycket stark bevisning ger omständigheterna att DNA-spåret bara värderas till +1 kombinerat med att det inte nödvändigtvis behöver kommit dit vid brottet att den bevisningen blir mycket svag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in