2013-10-25, 14:13
Medlem
Ang. varselkläder, oömma plagg och skor etc.

Det börjar dra ihop sej för skolstart i Huddinge. Någon som har funderat något kring den utrustning man förväntas bära? Jag tittar på allt från västar till dräkter för rymdstrid. Vet inte riktigt på vilken nivå jag ska lägga mej. Vid nyinköp gissar jag på att det är vettigt att anpassa sej för regn, snö och kyla. Eller är det korkat att gå all in? Duger det kanske att istället bara köpa väst och sen pussla ihop resterande från grejer man kan hitta i förrådet?
Citera
2013-10-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lektor

Det börjar dra ihop sej för skolstart i Huddinge. Någon som har funderat något kring den utrustning man förväntas bära? Jag tittar på allt från västar till dräkter för rymdstrid. Vet inte riktigt på vilken nivå jag ska lägga mej. Vid nyinköp gissar jag på att det är vettigt att anpassa sej för regn, snö och kyla. Eller är det korkat att gå all in? Duger det kanske att istället bara köpa väst och sen pussla ihop resterande från grejer man kan hitta i förrådet?

Om du menar till utbildningen så räcker det med en varselväst för 15kr eller vad de nu kan kosta. Under praktik får du för det mesta låna kläder.
Citera
2013-10-25, 17:10
Medlem
daniils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gregggor
Om du menar till utbildningen så räcker det med en varselväst för 15kr eller vad de nu kan kosta. Under praktik får du för det mesta låna kläder.

För användning inom Järnvägen KRÄVS klass 2 varselkläder enligt BVF 924: http://www.jernhusen.se/PageFiles/4372/BVF-924.pdf

Kolla även med din skola, det kan hända att du får låna varselkläder av skolan. Annars går det att få tag på kläder hos bland annat Jula.
Citera
2013-10-25, 17:25
Medlem
Citat:

Tumregeln är att du ska kunna vara utomhus i alla väder och inte vara rädd för att skita ner eller ha sönder kläderna. Det enda jag köpte inför skolstart var väst, handskar och hörselskydd. Det enda jag använt på skoltid (studiebesök och dylikt) är västen, det andra drogs fram först när jag skulle ut på praktik.
Citera
2013-10-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiist
Hur har dett gått för er? Någon som hört något från järnvägsskolan i ängelholm?

Har inte hört något alls.
Senaste uppdateringen är att det kommer vara ett förtest, pga stora mängden sökande.
De som blir uttagna till förtestet antar jag får reda på det kommande dagar, för enligt utsago så är inriktningen att förtesterna ska göras i oktober, och det är ju bara en vecka kvar.
De bästa efter förtestet går vidare till testerna på plats i Ängelholm.
Förtestet gör du på din dator hemma om du nu blir uttagen till det.

Håller tummarna för både dig och mig!
Citera
2013-10-29, 23:52
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Också funderat över detta, då det inte går ihop med just förarbristen.
Men men, det är väl bättre att ta're i lagom takt än att överutbilda en massa lokförare, som ändå får sitta arbetslösa hemma och rulla tummarna

Enligt min förståelse så har inte TCC uppfyllt vissa krav som YH-myndigheterna ställt på dem, vilket gjort att tillståndet för att nyutbilda kommande termin dragits in.
Citera
2013-10-29, 23:54
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejblablablahej
Nu har dom räknat poäng på mer än hälften.
Jag själv ligger på poängen 16,73 (id: 4861).
Så jag antar att mina chanser är minimala nu att gå vidare till testerna, då 51 st har högre poäng än mig som det ser ut just nu och det är ungefär 1/3 som inte räknats än. De tar ju in 60-70 till testerna, och de går enbart på ens poäng?

Jag hade 15,7 poäng i gymnasiet (ångrar idag att jag inte gjorde bättre ifrån mig, kunde lätt haft bättre betyg) samt att jag kan tillgodoräkna mig 3.01 poäng är arbetslivserfarenhet. Har jobbat heltid sen värnplikten som jag gjorde direkt efter gymnasiet. Så jag kan tillgodoräkna mig 7 år (är 27), som jag även så klart hade intyg på.

Skickade även in teknikutbildningar som jag hoppades kunna få poäng för.

Så med facit i hand hamnade jag på 16,73 poäng (står dock att poängen är preliminära).

Hur går det för er andra?

Gör högskoleprovet! Mina gymnasiepoäng var usla, men det kvittar med ett bra resultat på HP. Det var så jag kom in.
Citera
2013-10-30, 10:36
Medlem
45t4f245Fferferfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Enligt min förståelse så har inte TCC uppfyllt vissa krav som YH-myndigheterna ställt på dem, vilket gjort att tillståndet för att nyutbilda kommande termin dragits in.

Vilka krav är det som inte uppfyllts, finns detta i skrift?
Citera
2013-10-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45t4f245Fferferf
Vilka krav är det som inte uppfyllts, finns detta i skrift?

Det är från högre instans att det är överskott på förare och beslutet att det ska bli uppehåll på flera platser, medans branschfolk själva säger att det är brist, byråkratnissar som sitter och räknar och inte tänker på alla pensionsavgångar, TCC gav mig en kanonbra utbildning, Faktum är att fram tills nu har TCC gett en bättre förberedning med mycket mera praktik ute i företagen än vad ängelholms-skolan har erbjudit, så det har tagit mycket längre tid efter utbildningen att tillgodose sina körningstimmar med handledning.
Citera
2013-10-31, 00:08
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Det är från högre instans att det är överskott på förare och beslutet att det ska bli uppehåll på flera platser, medans branschfolk själva säger att det är brist, byråkratnissar som sitter och räknar och inte tänker på alla pensionsavgångar, TCC gav mig en kanonbra utbildning, Faktum är att fram tills nu har TCC gett en bättre förberedning med mycket mera praktik ute i företagen än vad ängelholms-skolan har erbjudit, så det har tagit mycket längre tid efter utbildningen att tillgodose sina körningstimmar med handledning.

Ängelholm har lika mycket praktik som TCC om inte mer (?) sedan senaste kursstarten 2012.
Citera
2013-10-31, 11:57
Medlem
Geflebockens avatar
Är det någon här som har kommit på TCC:s utbildning i Vännäs? isånafall, har ni fått tag på en läkare som kan utföra läkarundersökningen? Previa och Feelgood i Umeå verkar inte fatta ett dugg när jag ringer och pratar med dem...
Citera
2013-10-31, 13:29
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Gör högskoleprovet! Mina gymnasiepoäng var usla, men det kvittar med ett bra resultat på HP. Det var så jag kom in.

Du har ju fel. Högskoleprovet gäller inte alls. Jag frågade Lena om det idag och fick svar ganska snabbt om att det endast är gymnasiepoäng som gäller. Är de otillräckliga, så får du plugga upp de på Komvux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in