2013-10-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregggor
Har du tur så kan det gå. Men det är ingen säkerhet att du kommer in me de betygen.

Sök på TCC:s utbildningar också om du vill öka dina chanser. Men det kanske är just Ängelholm som lockar ?

Är det högre krav på betygen i Ängelholms skola?
Citera
2013-10-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Är det högre krav på betygen i Ängelholms skola?

TCC går inte på betyg utan har fler urvalstester istället. Ängelholmsskolan har en uttagning med betyg först och sedan urvalstester. Som det var förut i alla fall. Men det kanske har ändrats.
Citera
2013-10-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregggor
TCC går inte på betyg utan har fler urvalstester istället. Ängelholmsskolan har en uttagning med betyg först och sedan urvalstester. Som det var förut i alla fall. Men det kanske har ändrats.

Okej, då är jag kanske rökt om jag ligger på hälften G och hälften VG?
Citera
2013-10-07, 17:23
Medlem
Någon som har någon som helst aning när SJ kommer utbilda lokförare igen?

Jag vill gå deras utbildning. Betalt under utbildning, samt garanterat jobb direkt efteråt. Sedan att jobba för SJ vore fantastiskt kul.
Citera
2013-10-07, 17:27
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Någon som har någon som helst aning när SJ kommer utbilda lokförare igen?

Jag vill gå deras utbildning. Betalt under utbildning, samt garanterat jobb direkt efteråt. Sedan att jobba för SJ vore fantastiskt kul.

Vad jag har hört av SJ är att de har lagt ner den utbildningen. De ska tydligen även ha lagt ner hela sitt "SJ Service Academy" dvs. utbildningsdelen inom SJ AB. Enligt vad jag hört av dem så är det betydligt mer kostnadseffektivt att anställa utbildade förare från YH-utbildningar då de slipper betala lön, lokaler och utbildning till de som utbildar sig och istället får in färdiga förare.

Detta är vad jag hörde av SJ för ett tag sedan, dock så kan det ju komma att ändras på sedan om bristen på förare blir väldigt stor. Dessvärre så utbildas det väldigt många förare just nu på flera orter runt om i landet och det är tveksamt om alla förare som utbildas idag kommer att få jobb... åtminstone på den orten de själv vill arbeta.
Citera
2013-10-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Vad jag har hört av SJ är att de har lagt ner den utbildningen. De ska tydligen även ha lagt ner hela sitt "SJ Service Academy" dvs. utbildningsdelen inom SJ AB. Enligt vad jag hört av dem så är det betydligt mer kostnadseffektivt att anställa utbildade förare från YH-utbildningar då de slipper betala lön, lokaler och utbildning till de som utbildar sig och istället får in färdiga förare.

Detta är vad jag hörde av SJ för ett tag sedan, dock så kan det ju komma att ändras på sedan om bristen på förare blir väldigt stor. Dessvärre så utbildas det väldigt många förare just nu på flera orter runt om i landet och det är tveksamt om alla förare som utbildas idag kommer att få jobb... åtminstone på den orten de själv vill arbeta.

Trist. Googlade och hittade detta. http://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sj-avvecklar-sj-service-academy-823973

Ifall man kollar på TCC sidan hittar man detta. "Eftersom TCC inte kommer att starta några utbildningar under våren 2014, ska en ny ansökan göras efter det att information om starter hösten 2014 lagts ut på denna sida, vilket kommer att ske i månadsskiftet jan/febr. "

Varför utbildas ingen våren 2014, endast 1 start i början av 2014 som är.

Förstår inte, och det skall vara förarbrist?! Är väl kanske bra så att marknaden inte blir mättad så snabbt. Eller varför gör dem så här? Ängelholm drog väl även ner sina platser för något år sedan.
Citera
2013-10-10, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Trist. Googlade och hittade detta. http://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sj-avvecklar-sj-service-academy-823973

Ifall man kollar på TCC sidan hittar man detta. "Eftersom TCC inte kommer att starta några utbildningar under våren 2014, ska en ny ansökan göras efter det att information om starter hösten 2014 lagts ut på denna sida, vilket kommer att ske i månadsskiftet jan/febr. "

Varför utbildas ingen våren 2014, endast 1 start i början av 2014 som är.

Förstår inte, och det skall vara förarbrist?! Är väl kanske bra så att marknaden inte blir mättad så snabbt. Eller varför gör dem så här? Ängelholm drog väl även ner sina platser för något år sedan.
Också funderat över detta, då det inte går ihop med just förarbristen.
Men men, det är väl bättre att ta're i lagom takt än att överutbilda en massa lokförare, som ändå får sitta arbetslösa hemma och rulla tummarna
Citera
2013-10-10, 07:41
Medlem
Nu har dom räknat poäng på mer än hälften.
Jag själv ligger på poängen 16,73 (id: 4861).
Så jag antar att mina chanser är minimala nu att gå vidare till testerna, då 51 st har högre poäng än mig som det ser ut just nu och det är ungefär 1/3 som inte räknats än. De tar ju in 60-70 till testerna, och de går enbart på ens poäng?

Jag hade 15,7 poäng i gymnasiet (ångrar idag att jag inte gjorde bättre ifrån mig, kunde lätt haft bättre betyg) samt att jag kan tillgodoräkna mig 3.01 poäng är arbetslivserfarenhet. Har jobbat heltid sen värnplikten som jag gjorde direkt efter gymnasiet. Så jag kan tillgodoräkna mig 7 år (är 27), som jag även så klart hade intyg på.

Skickade även in teknikutbildningar som jag hoppades kunna få poäng för.

Så med facit i hand hamnade jag på 16,73 poäng (står dock att poängen är preliminära).

Hur går det för er andra?
Citera
2013-10-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejblablablahej
Nu har dom räknat poäng på mer än hälften.
Jag själv ligger på poängen 16,73 (id: 4861).
Så jag antar att mina chanser är minimala nu att gå vidare till testerna, då 51 st har högre poäng än mig som det ser ut just nu och det är ungefär 1/3 som inte räknats än. De tar ju in 60-70 till testerna, och de går enbart på ens poäng?

Jag hade 15,7 poäng i gymnasiet (ångrar idag att jag inte gjorde bättre ifrån mig, kunde lätt haft bättre betyg) samt att jag kan tillgodoräkna mig 3.01 poäng är arbetslivserfarenhet. Har jobbat heltid sen värnplikten som jag gjorde direkt efter gymnasiet. Så jag kan tillgodoräkna mig 7 år (är 27), som jag även så klart hade intyg på.

Skickade även in teknikutbildningar som jag hoppades kunna få poäng för.

Så med facit i hand hamnade jag på 16,73 poäng (står dock att poängen är preliminära).

Hur går det för er andra?

Jag har 14,7 i snitt från gymnasiet men det står att jag inte är behörig.. 4948 är jag, varför är jag inte behörig när de som har mindre än mig är behöriga?
Citera
2013-10-10, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiist
Jag har 14,7 i snitt från gymnasiet men det står att jag inte är behörig.. 4948 är jag, varför är jag inte behörig när de som har mindre än mig är behöriga?

0,0 och "nej" på mig också. Är det att dom inte hunnit räkna eller är det game over?
Citera
2013-10-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiist

Det står så på dig eftersom dom inte har räknat din totala poäng.
Som du kan se så står det nej på alla som dom inte räknat poäng på än.
Citera
2013-10-25, 12:20
Medlem
Hur har dett gått för er? Någon som hört något från järnvägsskolan i ängelholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in