Citat:
Ursprungligen postat av
pikespeak11
men vänta nu Hamilkar, det du nu säger är att alla (eller i stort sett alla) bevis väger ungerfär lika tungt, och sen vägs allt i fru justitias två skålar..jo kanske i den bästa av världar.
Nejnej. Bevis väger väldigt olika tungt. Vad som väger tungt är VB:s blod i KJ:s baklucka kombinerat med Unos markering i samma baklucka. Stödbevisning som kompletterar detta är i första hand fyndet av manligt DNA på VB:s lik som mest troligt kommer från KJ, och som, fortsatt mest troligt, har avsatts där efter tvätt, och därmed efter döden. I tillägg har vi en tejprulle med VB:s blod på, ett par förkomna verktyg där KJ inte förefaller vara fullt sannfärdig om hur de har förkommit, samt det att KJ under förhöret utgått från att VB:s blod fanns i skuffen utan att ha blivit upplyst om detta, och att han på uppmaning att ringa VB efter hennes försvinnade låtsades ringa henne, men inte gjorde det.
Jag säger som jag har gjort några gånger tidigare:
Vill man döma på detta, så kan man. Och i allmänhet
vill domstolar döma i sådana lägen. Jag är något mindre säker på detta den här gången än vanligt, och det beror på de påtagliga luckorna i gärningsbeskrivningen. Det är svårt att veta hur belastande rätten anser dem vara för åtalet. Ett fall som ligger och skaver lite grann är mordet på Juliet Kavinga 2005, där den sannskyldige mördaren frikändes trots en hel del indicier, bland annat därför att mordplats och tidpunkt för mordet var mycket oprecisa.
Quoter har påpekat att indicierna den gången var svagare, och jag kan väl hålla med - det fanns t ex ingen DNA-bevisning - men likheterna är ändå såpass stora att fallet utgör ett visst bekymmer.