2013-10-30, 20:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
För att rätten inte får döma efter en sk. "helhet".
Rätten får inte döma på någon sorts ostrukturerad och ospecificerad magkänsla, så långt är det rätt. Däremot inte bara får, utan skall, rätten i indiciemål döma baserat på den sammanlagda och sammanvägda bevisningen. Oberoende indicier får sin beviskraft ihop med varandra. Värderade man bara oberoende indicier vart och ett för sig, och förkastade dem om de kunde ha alternativa förklaringar utan att bedöma dem alla tillsammans, skulle det aldrig gå att döma någon på indicier.
Citera
2013-10-30, 20:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ändå gjorde SKL en utredning och kom fram till +1. Ganska magert. Och polisen sket i fingeravtryck.

På vilket sätt är "Det är rimligt att anta att VB har förvarats/fraktats i bagageutrymmet" detsamma som "det är i det närmaste uteslutet" ?

Polisen är ute på den tunna isen, inget nytt under solen.

Det är +1 , och fingeravtrycken kan misstänkte eller advokaten begära analys på, och det är inte gjort, så det va väl ganska onödigt.
Misstänkte kan inte börja vela och ändra sig om vems tejprulle det är som låg på badrumshyllan för då blir det en Schurrer och det vet alla hur det gick med hennes ändringar allt eftersom utredningen fortlöpte.

Det är mycket sannolikt att han fraktat liket/delarna i bagaget och det är också den biten som jag anser vara den tyngsta i fallet.
Hennes blod som han inte har sett har alltså återfunnits på flera ställen i bilen vilket är graverande.
Sen den mesta anlitade kadaverhunden Uno som enbart söker döda människor har markerat i bagaget.
Du anser att man är ute på hal is, men det gör inte åklagaren som avgör när hon går på åtal och hon anser att det ska räcka.

Jag tror du har missat en hel del och återrelaterar till andra fall där man inte haft en kropp och i de lägena har man större chans att peta in en och annan trolig förklaring. Det ser jag inte i det här fallet då det gäller blodet i bagaget.
Det duger inte med att hon slängt in en väska för att åstadkomma dessa spåren i bagaget och på handskar och på en påse. Inte heller duger det med att hon haft sår för att få till alla de här punkterna. Man behöver inte filma ett mord och ett visst tvivel kommer alltid finnas i alla mordfall, men inte i proportioner så man inte fäller någon.
Man kan inte få allt i en mordutredning, men man kan få det som krävs för att åtala och misstänka personen för mord, och man kan få en fällande dom.
Citera
2013-10-30, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Blod från person har mycket sällan en naturlig placering i en koffert. Än ovanligare torde vara om detta blod kommer från en person som senare påträffas styckad. Det är i det närmaste uteslutet. Iallafall om vi inte skall använda alternativhypoteser.

Låt mig påminna om grunderna för hur ett bevis värderas:
Med hänsyn till ideal som likhet, förutsebarhet och rättssäkerhet får bevisvärdering i domstol inte utföras på ett renodlat känslomässigt och subjektivt sätt. Värderingen får inte byggas enbart på personlig övertygelse utan ska kunna motiveras och kontrolleras.

Hur kontrollerar vi en teknikers påstående "om att det är rimligt att anta" ?
Citera
2013-10-30, 20:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ett sånt här sms tycker jag är 100% fejkat i efterhand.

Detta är en HELT annan typ av meddelande från MB till VB än normalt från Mars/april och maj-meddelanden som bestod i enbart raka neutrala svar på frågor. Han ville inte uppmuntra VB till mer än att ha SEX på klubben, när ingen såg på.
Han tog bort henne från klubbsidan, han uteslöt henne från träningen när det började brännas, han dissade henne TOTALT, och gjorde 100% slut veckor innan hon dog.
AN fick reda på affären, några dagar innan mordet.

Det brändes ordentligt för Mb, och han ville inget hellre än att det upphörde.

VB däremot blev LÅST i MB, hon började stalka honom meden mängd olika sms.
Hon vägrade att acceptera att det tagit slut.

SEN hux flux efter mordet den 6/5 ändrar han inställning som om han vill ha kontakt, vilket han naturligtvis ABSOLUT inte vill ha. Han borde ha varit SUPERGLAD att hon INTE messat honom på två dagar.

INGEN människa på jorden som upplevt det han upplevt skulle uppmuntra VB att börja igen, fortsätta med sina sms, det finns inte på jorden. MB VISSTE om att VB var borta för alltid, och kunde i lugn och ro skicka ett vänligt sms för en gång skull. Hade VB varit vid livet hade hon ägnat ytterligare ett år och 1000 sms med hopp om ett förhållande då han för en gång skull visar en vänlig sida.

Detta trots att VB tidigare gjort uppehåll

2013-05-06 17:24
Facebook-användare
Ha ha ha jaha nu dissar du mig. ha ha ha ha det bra och plugga hårt.
FUP SID 905.

1. Han kunde inte kontrollera sig sexuellt gentemot VB
2. Det gick för långt och det började brännas rejält, just dagarna innan mordet.
3. Han ville absolut inte ha något mer med VB att göra.
4. VB kunde inte släppa honom, trots att han gjort slut.
5. VB höll på att förstöra hela hans liv.

Sen skickar han detta meddelande. Det är inte trovärdigt.

Så frågan är vad MB visste som ingen annan visste?

En enkel frågeställning oavsett tekniska bevis.

Är det bara jag som ser en onaturlig attidydsförändring?

Jag ser samma sak. MB verkar skenhelig, han vet i det här läget (6/5) att VB är borta för all framtid och då kostar lite "vänlighet" ingenting sett med perspektiv på familjesammanhållningen. Snarare bättrar det på imagen hos en tränare som vill framstå som oändligt överseende med sin unga, förälskade och stalkande adept. Jag tror MB (och AN) hade ett mycket starkt motiv att röja Varchareeys ur vägen.

Edit: Jag misstänker att KJ blev ett lättövertalat redskap. Och att han fått hjälp med uppstädningen efteråt.
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-30 kl. 20:59.
Citera
2013-10-30, 20:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Låt mig påminna om grunderna för hur ett bevis värderas:
Med hänsyn till ideal som likhet, förutsebarhet och rättssäkerhet får bevisvärdering i domstol inte utföras på ett renodlat känslomässigt och subjektivt sätt. Värderingen får inte byggas enbart på personlig övertygelse utan ska kunna motiveras och kontrolleras.

Hur kontrollerar vi en teknikers påstående "om att det är rimligt att anta" ?

Låt då mig påminna dig om att bevisvärdering inte har någon reglering då det gäller domstolen.
Man kan kort och gott säga att domstolen värderar bevis helt efter sin egen uppfattning och i princip räcker det med att man redogör hur man resonerat sig fram till ett domslut.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är kört för mt.

Uno kan ingen snacka bort; han har aldrig tidigare markerat fel:
http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2459438-uno-reagerade-vid-samma-omrade

Ja, Uno är alltså en renodlad kadaverhund, och arbetar med Boden, Trollhättan och Lyskilsfallet.
I andra länder har kadaverhundars markering använts som bevis i domstolen, och antagits som ett bevis i mordfall.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-30 kl. 20:56.
Citera
2013-10-30, 20:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Blir KJ frikänd - vilket även jag tror att han kan bli - så är det förmodligen för att de tekniska bevisen bedöms för svaga i kombination med att man saknar en någorlunda sammanhängande händelsekedja. Det är vad jag tror i alla fall. Eller som en annan användare skrev häromkvällen så träffande: Det är i bakluckan striden kommer att stå
Den stora svagheten är, som jag ser det, inte indiciebevisningens styrka - den förefaller tillräcklig, om än inte direkt överväldigande - utan att det finns så stora luckor i åklagarens gärningsbeskrivning. De luckorna kan få rätten att kräva en starkare bevisning än vad en mer precis gärningsbeskrivning hade påfordrat.

Men det var kanske ungefär vad du skrev, bara annorlunda formulerat.
Citera
2013-10-30, 20:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det här är ingen chatt. Vill ni småprata finns det en PM-funktion. Vänligen håll er till ämnet.

//Moderator
Citera
2013-10-30, 20:57
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Advokatens kort inför imorgon

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7970587

Den här advokaten känns inte som "den skarpaste kniven i lådan".

KJs pappa ville tidigt ersätta honom mot en annan, men KJ gick inte med på det. Fatalt misstag kanske.
Vad föreställer bild 2/2 i artikeln? Får inte fram någon bildtext.
Citera
2013-10-30, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är +1 , och fingeravtrycken kan misstänkte eller advokaten begära analys på, och det är inte gjort, så det va väl ganska onödigt.
Misstänkte kan inte börja vela och ändra sig om vems tejprulle det är som låg på badrumshyllan för då blir det en Schurrer och det vet alla hur det gick med hennes ändringar allt eftersom utredningen fortlöpte.

Det är mycket sannolikt att han fraktat liket/delarna i bagaget och det är också den biten som jag anser vara den tyngsta i fallet.
Hennes blod som han inte har sett har alltså återfunnits på flera ställen i bilen vilket är graverande.
Sen den mesta anlitade kadaverhunden Uno som enbart söker döda människor har markerat i bagaget.
Du anser att man är ute på hal is, men det gör inte åklagaren som avgör när hon går på åtal och hon anser att det ska räcka.

Jag tror du har missat en hel del och återrelaterar till andra fall där man inte haft en kropp och i de lägena har man större chans att peta in en och annan trolig förklaring. Det ser jag inte i det här fallet då det gäller blodet i bagaget.
Det duger inte med att hon slängt in en väska för att åstadkomma dessa spåren i bagaget och på handskar och på en påse. Inte heller duger det med att hon haft sår för att få till alla de här punkterna. Man behöver inte filma ett mord och ett visst tvivel kommer alltid finnas i alla mordfall, men inte i proportioner så man inte fäller någon.
Man kan inte få allt i en mordutredning, men man kan få det som krävs för att åtala och misstänka personen för mord, och man kan få en fällande dom.

Det fetade: Nej, en tekniker har sagt "det är rimligt att anta" vilket är en subjektiv magkänsla.

Så här säger ÅK:
Citat:
Vi vet ju inte var brottsplatsen är och kan inte se något som tyder på att lägenheten är en mordplats.

Intressant, för ett vittne påstår sig sett VB efter kl.22.
Citat:
Kammaråklagare Anna är väl medveten om vittnesuppgiften.

– Den finns i förundersökningen, inte så mycket att bemöta. Men jag ifrågasätter inte vittnets iakttagelser.

Och då var KJ hos sin bror. Uppförsbacke för polisen.

Så nu står vi med alternativhypoteser på nacken. MB hade sista SMS kontakten med VB, är aggressiv, kapabel och har motiv.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
En sak jag inte tror vi diskuterat är om det finns något någorlunda "modernt" mordfall i Sverige där åklagaren haft liknande problem med att precisera både tidpunkt och plats för mord, men ändå fått igenom en fällande dom. Någon som vet???
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är kört för mt.

Uno kan ingen snacka bort; han har aldrig tidigare markerat fel:
http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2459438-uno-reagerade-vid-samma-omrade
Det återstår att se om Uno har rätt den här gången. Han kanske har kommit av sig.
Citera
2013-10-30, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Rätten får inte döma på någon sorts ostrukturerad och ospecificerad magkänsla, så långt är det rätt. Däremot inte bara får, utan skall, rätten i indiciemål döma baserat på den sammanlagda och sammanvägda bevisningen. Oberoende indicier får sin beviskraft ihop med varandra. Värderade man bara oberoende indicier vart och ett för sig, och förkastade dem om de kunde ha alternativa förklaringar utan att bedöma dem alla tillsammans, skulle det aldrig gå att döma någon på indicier.

men vänta nu Hamilkar, det du nu säger är att alla (eller i stort sett alla) bevis väger ungerfär lika tungt, och sen vägs allt i fru justitias två skålar..jo kanske i den bästa av världar.

hör här nu, detta fall är precis som en tidigare talare så bra sagt det ett "bagageluckemål" alla indicier, alla sms, alla tänkbara indiciekedjor. kommer bara att försvinna under dessa rättegångsdagagar, för att bakas och kokas ihop kring en enda fråga (du vet vilken) så till syyvende är det den frågan nämndemännen kommer ställas inför....vi behöver väl inte krångla till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in