2013-10-31, 20:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag hittar inget svar på min fråga gällande 8/5:
Citat:
Kanske kan någon annan förklara om MB var gripen och satt i arrest mellan 18:01 till 22:41 ?
Nej, han förhördes bara. - Du kan hållas 6 h (som kan förlängas ytterligare 6). - Hade något framkommit under förhören som åklagaren ansett föranleda ett anhållande hade han inte varit fri att gå därifrån.
Citera
2013-10-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är inte helt lätt att förtydliga - utan att ha tagit del av alla vittnesuppgifter och vad mt har att säga i tillägg till det han redan sagt under förhören.

Eftersom mt haft ett lik (eller likdelar) i sin bil så kan detta, skisserat, betyda flera saker:

1. Mt har mördat VB i ett – som det ser ut – raserianfall, alt. rått överfall, där VB fått motta såväl slag som upprepat skarpt våld mot kroppen; det kan aldrig bli fråga om dråp i hastigt mod el. självförsvar.

2. Mt har hjälpt X att transportera en död kropp/likdelar; således medhjälp till mord och/eller styckning, alt. att han kan vara medgärningsman till det ena och/eller det andra.

3. X har mördat VB; mt har styckat och placerat ut henne - eller vice versa. - Mt kan dömas för mord eller enbart för brott mot griftefriden.

4. X har planterat blodspåren och låtit en likdel (som han sedan tagit tillbaka) ligga i bilen ett tag - till Unos stora förtjusning.

5. Mt har lånat ut sin bil resp. styckkniv till en person han inte vågar ange (och fått en rulle tejp som tack), alt. en person har lånat mt:s för det mesta olåsta bil utan hans kännedom och lyckats smyga in en rulle blodbesudlad tejp i mt:s badrum, alt. i hans ficka.

Eftersom vi har fri bevisprövning är det upp till rätten att på grundval av de indicier som finns + ev. de indicier som kan tillkomma, döma i målet.

Frågan om man i avsaknad av tidpunkt för mordet, mordplats, mordvapen, styckningsverktyg och ögonvittnen ska kunna döma någon för såväl mord som brott mot griftefriden hänger på om de tekniska bevisen tillsammans med övriga indicier talar ett så klart och entydigt språk att det bortom rimligt tvivel kan uteslutas att någon annan än mördaren kan ha placerat ut offrets sargade, styckade kropp.
vad har du för teori om varför man flyttar en kropp efter tag, till ett ställe där den/delarna INTE är väl gömd? flyttar man en kropp är väl det oftast för att gömma den bättre kan jag tänka.
Citera
2013-10-31, 20:26
Medlem
Angående KJs uteblivna samtal till VB. Nu ska jag förklara varför det är så att KJ inte ville ringa av bara en enda orsak. INTE för att han tyckte det var onödigt utan för att han inte VILLE.

Han ville inte få polisens ögon riktade mot sig. Inte på grund av att han visste att hon var död.

Hur kan jag veta det? Jo, tänk efter nu.
OM det var så att han inte ringde för att han visste att det inte var någon idé, så går han ju runt och inte ens FUNDERAR på att ringa. Undermedvetet blir det OÖDIGT att ringa. Han glömmer nästan bort det till och med, så onödigt skulle det vara. Han har ju ingen orsak att ens TÄNKA på att ringa... Eller hur?

MEN lyssna nu.

Han fick ju faktiskt ORSAK att ringa henne. När hans kompisar hetsar honom att ringa, då blir han ju påmind. Då väljer KJ att ÄNDÅ inte ringa. Enbart för att han inte vill lämna sina spår efter sig.
Enbart!

Hänger ni med?

Då i denna stund hade han kunnat ringa henne men VALDE att inte göra det.
Men han LÅTSADES, vilket tyder på att han verkligen inte VILLE, inte för att han tyckte det var ONÖDIGT, eftersom hetsande kompisar gjorde det nödvändigt.

Hoppas ni förstår skillnaden.
Citera
2013-10-31, 20:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nu har vi funnit en som är insatt. Vad är skälet till att vittnet LV kallas in som sista vittne av försvaret? Han som sett att det var tomt i huset 18/5, men samtidigt sett två bilar varav en kan vara den beslagtagna Golfen.

Ja, lite spännande är det där. Då jag oftast är en trist realist precis som Norrb1421 så tror jag tyvärr att det bara kommer att visa sig vara något slags halmstrå-försvar. Typ: "De där bilarna kan ha varit mördaren som kom för att flytta på kroppsdelar och det har inte polisen utrett" Den skulle jag nog också dra om jag varit advokat i detta case, men jag tror inte att det har mycket för sig.
Citera
2013-10-31, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Har poliserna samma syn eller är detta en trådsanning?

Ska jag tolka det som att polisen sitter inne med Sanningen? Och att sunt, kritiskt ifrågasättande inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle oavsett vem som framför. Sådana länder finns det många av, dessvärre.

Nu är det upp till advokat, åklagare att plädera och lägga fram sina grunder, vittnesförhör och slutligen domstolen som fattar beslut.

Innan laga dom har fallit anser jag att man ska ifrågasätta och diskutera alla alternativa möjligheter. Det är snudd på en demokratisk skyldighet - liksom jag tycker det är att gå och rösta är. Tills dess är KJ misstänkt på sannolika skäl. Ingenting annat.
Senast redigerad av Remark 2013-10-31 kl. 20:34.
Citera
2013-10-31, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker inte att Bodström imponerar med det här svaret. Ja, det är två steg med felkällor - hunden kan känna fel och föraren kan tolka fel. (I det här fallet fick Uno nosa också på kontrollobjekt, något som inte var möjligt när Sampo markerade i den där sjön.) Men att påstå att hunden aldrig kan vara ett så bra vittne som en människa är grunt. För det första är hundar mycket bättre på att känna lukt än människor, så i det avseendet har de bättre förutsättningar -annars skulle de ju heller inte användas. Men för det andra, och mer principiella, har hundar den obestridliga fördelen framför mänskliga vittnen, att de aldrig har incitament till att ljuga. Ta miste kan de visst göra. Men något behov av att frisera sanningen har de aldrig.

Dessutom så har det visats i flera undersökningar i TV (som jag har sett) hur opålitliga ögonvittnen är. Inte för att de vill ljuga utan endast för att hjärnan är så.
Det gjordes ett program som framför allt handlade om optiska illusioner, men de gjorde ett inslag där flera människor bevittnade ett "brott" och skulle återberätta vad de såg. Alla berättade olika saker.
Så, ja mänskliga vittnen är väldigt opålitliga. Hur tänkte Bodström där? Hade jag haft någon respekt för honom så hade jag förlorat det nu.
Citera
2013-10-31, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, han förhördes bara. - Du kan hållas 6 h (som kan förlängas ytterligare 6). - Hade något framkommit under förhören som åklagaren ansett föranleda ett anhållande hade han inte varit fri att gå därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har dragit förhastade slutssatser av det du läst. Berg hörs med stöd av RB 23:6:

Upplysningsvis förhör alltså. Jag kan inte svara på varför man höll det i arrestlokalerna, men han är definitivt inte delgiven någon misstanke. Dessutom har du läst tidsangivelserna fel. Förhör 1 på restaurangen slutar kl. 18:01. Förhör 2 inne hos polisen börjar kl 22:41 och slutar en knapp timme senare. Det framgår inte om han tagit sig dit frivilligt eller kallats in, men formellt spelar det ingen roll.

Då skall vi se. Under dessa två förhör 8/5 så ändrar MB sin utsaga huruvida han har haft sex med VB.
Han ljög.
Vidare erkänner han att han mordhotat VBs pojkvän.
Han är arg och rädd samtidigt inför vissa situationer med VB.
Han säger att han SMSade med VB, men att de nu är raderade.
Han är tidigare dömd våldsverkare.

Kan du ge mig EN anledning till att INTE misstänka & anhålla honom i det läget, samt genomföra husrannsakan ? VB är anmäld försvunnen och klockan går...
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-10-31 kl. 20:50.
Citera
2013-10-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Angående KJs uteblivna samtal till VB. Nu ska jag förklara varför det är så att KJ inte ville ringa av bara en enda orsak. INTE för att han tyckte det var onödigt utan för att han inte VILLE.

Han ville inte få polisens ögon riktade mot sig. Inte på grund av att han visste att hon var död.

OM det var så att han inte ringde för att han visste att det inte var någon idé, så går han ju runt och inte ens FUNDERAR på att ringa. Undermedvetet blir det OÖDIGT att ringa. Han glömmer nästan bort det till och med, så onödigt skulle det vara. Han har ju ingen orsak att ens TÄNKA på att ringa... Eller hur?

MEN lyssna nu.

Han fick ju faktiskt ORSAK att ringa henne. När hans kompisar hetsar honom att ringa, då blir han ju påmind. Då väljer KJ att ÄNDÅ inte ringa. Enbart för att han inte vill lämna sina spår efter sig.
Enbart!

Hänger ni med?

Men han LÅTSADES, vilket tyder på att han verkligen inte VILLE, inte för att han tyckte det var ONÖDIGT, eftersom hetsande kompisar gjorde det nödvändigt.

men varför vill han inte lämna spår efter sig? han kunde ju ha vunnit på att låtsas tro hon var anträffbar.
Citera
2013-10-31, 20:35
Medlem
Någon som sitter på fotobilagan eller en ocensurerad version?
Citera
2013-10-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ska jag tolka det som att polisen sitter inne med Sanningen? Och att sunt, kritiskt ifrågasättande inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle oavsett vem som framför. Sådana länder finns det många av.

Innan laga dom har fallit anser jag att man ska ifrågasätta och diskutera alla alternativa möjligheter. Tills dess är KJ visserligen misstänkt på sannolika skäl. Ingenting annat.
I denna tråd har det funnits dem som säger att polisen mörkar för att de känner MB. Detta tycker jag är bara båg och tror inte ett uns på det, men vissa vill föra den tesen.
Citera
2013-10-31, 20:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
vad har du för teori om varför man flyttar en kropp efter tag, till ett ställe där den/delarna INTE är väl gömd? flyttar man det är väl det oftast för att gömma det bättre kan jag tänka.
Kan i det här speciella fallet tänka mig att mt tyckte att de låg bättre på fp1 resp. fp2 jämfört med var de tidigare befann sig. - Mt var ju också mycket angelägen om att meddela att såväl huset som omkringliggande mark och byggnader var genomsökta. Med tanke på hur benen inne i ödehuset hade placerats kan man också tänka sig att han genom denna demonstrativa placering velat leda tankarna till en mördare som tyckt att VB fått sitt straff för ett lösaktigt leverne.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1224 - förhör med bäste kompisen AB
A säger spontant att K blir irriterad på otrohet i parförhållanden.
Citera
2013-10-31, 20:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013

MEN lyssna nu.

Enbart!

Hänger ni med?

Ja du... jag vet inte om jag blev särskilt övertygad av din förklaring. Varför skulle det verka misstänkt att försöka ringa? Om han inte vill ha polisens ögon på sig - varför är han då ute och söker från första dagen och pratar dessutom om att han känner VB och att hon varit hos honom? Redan vid första förhöret hemma i hans bostad den 8/5 säger han ju att VB varit hos honom. Varför ska han då göra som du säger? Det finns ingen logik i det.

I förhöret säger han själv att han visste att hon inte skulle försvinna frivilligt utan måste vara bortrövad och utan förmåga att svara i sin telefon. Visst: Det går att hävda att det är någon slags aspergerlogik som kickar in där, men särskilt övertygande är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in