Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Kul att se tecken på en amorteringsvilja hos den föreningen, "en hel del" dessutom. Men....
Månadsavgifterna har blivit låga, på en ny fastighet? Och samtidigt med "en hel del" av amorteringar som givit "en bra ekonomi"?
Det hela låter lite för bra men å andra sidan vad vet jag. Kanske har stora lån på korta löptider om tex 3 år lagts om till nu lägre ränta än vad som var fallet 2010. Kanske har det dykt upp någon glad hyresgäst nere på markplan.
"Ny förening med bra ekonomi". Jag skulle inte känna mig lugn i första taget.
Föreningen hade från början lån på mellan 7-8000 kr/kvm och dessa var bundna på två till fem år, uppdelade i tre delar med olika slutdatum så att en tredjedel löper ut i taget. Detta för att inte alla lån ska behöva bindas om vid samma tidpunkt då räntan potentiellt sett skulle kunna vara temporärt hög. Nu kör vi fortfarande med samma upplägg, bunden ränta och tre lån med olika bindningstidpunkter och dessa kommer kontinuerligt att rullas på det sättet.
Avgiften var från början lite mindre än 50 kr kvm per månad och har nu efter några år sänkts ned till 42 kr kvm per månad pga allt för stort överskott, och trots det gör vi fortfarande överskott som används till ytterligare amorteringar.
Givetvis avsätter vi även pengar till underhåll av fastighen trots att den är rätt nybyggd och revisorerna har varit mycket nöjd med hur föreningens ekonomi sköts. Själv har jag också läst åtskilliga årsredovisningar och är nog bättre än de flesta på att bedöma dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det kan ju vara så att byggbolaget som byggt huset åt föreningen kalkylerat med betydligt högre räntor än dagens. Därför kanske det finns utrymme både till avgiftssänkning och amortering.
Sedan är ju huset nytt med alla fördelar det för med sig. Det är väl värre att bo i ett ruckel, med låg avgift som kanske behöver renoveras för dyra pengar och därmed få avgiftshöjningar, som ett brev på posten?
Ja precis så var det. Byggbolaget hade stor marginal för räntehöjningar så det var redan från början klart att den ursprungliga avgiften var onödigt hög med de räntenivåerna som gällde då.
Givetvis är en modern fastighet byggd på ett sätt som ger låga driftskostnader. Bra isolering och låga underhållskostnader mm.
Edit: ett par butiker i fastigheten ger också trevliga intäkter.
.