2013-10-29, 19:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Men om man ska döma av försvarets kallade vittnen, förefaller det vara det som försvaret inriktar sig på just att framställa KJ som ett helt harmlöst mongo som inte kan knyta sina egna skor och således inte kan ha klarat av att mörda någon. Om detta verkligen är försvarets huvudlinje, är den en desperat långskottstaktik. Men det är svårt att rättvisande bedöma försvarets strategi bara utifrån kallade vittnen.

Håller fullständigt med, och det man kan se nu är en psykolog som haft kontakt med misstänkte under skoltiden. Vart tog proffsen vägen?
Han är inte det mongot som försvaret tycks tro utan en mycket kapabel person på en hel del områden, men totalt svagsint på andra.

Har inte försvaret mer än det man visat upp till förhandling, så ser det klent ut.
Citera
2013-10-29, 19:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag grundar det på förhörsledarnas påstående till KJ att det inte är några små mängder blod i bilen.
Men den tekniska bevisningen visar att det var små mängder blod.
Citera
2013-10-29, 19:37
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Jag grundar det på förhörsledarnas påstående till KJ att det inte är några små mängder blod i bilen.
Och du tror inte att de använder sig av förhörstaktik för att sätta KJ på pottan? Hade det legat en styckad kropp eller en döende blödande människa hade mängderna varit avsevärt större. Prova gärna mitt vattenprov. En halv deciliter är mycket mer än du tror. Och om du smetar ut det i form av en klibbig massa, som koagulerande blod, så behövs det inte många centiliter för att skapa en stor besudling.
Citera
2013-10-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
För att tala om något annat än knivar och tejp så funderar jag lite på bagaget i KJ:s bil. Vi har ju sett foton i FUP som visar hur fullt det är med diverse prylar i bagaget och med tanke på hur KJ slänger grejor överallt så kan man nog anta att det är så har det brukar se ut i bagaget.
Om man antar att blodspåren i bagaget visar att han transporterat VB (hel eller styckad) där så måste ju bagaget varit i princip tomt på övriga prylar vid det tillfället.
KJ måste då ha (tillfälligt) dumpat alla sakerna någonstans innan han kunde frakta VB:s kropp i bagaget. Han har i så fall knappast burit in sakerna i sin lägenhet för då borde de vara kvar där, ingen mening att bära ut allt igen efteråt.

Kan bilfärden hem till sin bror vid 22-tiden vara för att slänga ur grejorna hemma vid föräldrahemmet (garage eller dylikt) för att sedan åka hem igen för att hämta kroppen?

Sommarstugan kan även den ha varit en tillfällig lagringsplats.

Efter att kroppen har transporterats har KJ hämtat sakerna igen. Senare har kroppen hanterats ytterligare (tvättning mm) och handskarna (de med blod på) har hamnat överst i högen i bagaget.

Någon som har någon tanke kring detta?

Hm,skulle detta innebära att mordplatsen och styckningsplatsen är hemma hos KJ? Så länge vi inte vet var mordplats/styckningsplats är så är det svårt att spekulera men det du skriver låter annars troligt.
Citera
2013-10-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men den tekniska bevisningen visar att det var små mängder blod.

Mängden blod framgår inte av FUP i alla fall men det lär komma fram under rättegången.
Citera
2013-10-29, 19:43
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Hm,skulle detta innebära att mordplatsen och styckningsplatsen är hemma hos KJ? Så länge vi inte vet var mordplats/styckningsplats är så är det svårt att spekulera men det du skriver låter annars troligt.

Visst är det svårt att spekulera. Min tanke var att lägenheten var mordplats men att styckningen skedde på annan plats, efter den första transporten.
Citera
2013-10-29, 19:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
För att tala om något annat än knivar och tejp så funderar jag lite på bagaget i KJ:s bil. Vi har ju sett foton i FUP som visar hur fullt det är med diverse prylar i bagaget och med tanke på hur KJ slänger grejor överallt så kan man nog anta att det är så har det brukar se ut i bagaget.
Om man antar att blodspåren i bagaget visar att han transporterat VB (hel eller styckad) där så måste ju bagaget varit i princip tomt på övriga prylar vid det tillfället.
KJ måste då ha (tillfälligt) dumpat alla sakerna någonstans innan han kunde frakta VB:s kropp i bagaget. Han har i så fall knappast burit in sakerna i sin lägenhet för då borde de vara kvar där, ingen mening att bära ut allt igen efteråt.

Kan bilfärden hem till sin bror vid 22-tiden vara för att slänga ur grejorna hemma vid föräldrahemmet (garage eller dylikt) för att sedan åka hem igen för att hämta kroppen?

Sommarstugan kan även den ha varit en tillfällig lagringsplats.

Efter att kroppen har transporterats har KJ hämtat sakerna igen. Senare har kroppen hanterats ytterligare (tvättning mm) och handskarna (de med blod på) har hamnat överst i högen i bagaget.

Någon som har någon tanke kring detta?

Intressant tanke, utifrån as-perspektivet. Kan du länka till bagagebilden? Familjen borde då kanske hitta minst något av det som dumpats, hemma hos sig.
Citera
2013-10-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Och du tror inte att de använder sig av förhörstaktik för att sätta KJ på pottan? Hade det legat en styckad kropp eller en döende blödande människa hade mängderna varit avsevärt större. Prova gärna mitt vattenprov. En halv deciliter är mycket mer än du tror. Och om du smetar ut det i form av en klibbig massa, som koagulerande blod, så behövs det inte många centiliter för att skapa en stor besudling.

Så du menar att du med säkerhet kan säga att det inte legat en kropp i bagaget? Kom igen, du har ingen aning.
Citera
2013-10-29, 19:47
Medlem
Citat:
Nu skjuter du väl ganska långt över ribban i ditt bemötande.

Jag menar att motiv har betydelse i en polisutredning, men mer sällan i efterföljande rättegång, visavi teknisk bevisning. Givetvis ska polisen kolla upp de som kan antas ha ett motiv av viss styrka. Sen om det leder till något eller inte är en annan sak.

1. Jag tror inte att du förstod vad jag skrev, målgruppen var förstås på hög akademisk nivå.

2. Du kan kolla upp vad ett motiv är och jämföra med vad ett uppsåt är.
Citera
2013-10-29, 19:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Det handlar inte om mängden utan om att det är flera ställen och det är graverande och liklukten sätter pricken över i i den här frågan. Alltså har KJ fraktat VB i bagaget för någon naturlig förklaring finns inte på detta blodet och likdoften. Det här är blodspår som inte KJ sett, och han har missat det helt enkelt.

Att man skulle finna hans DNA eller avtryck på tejpen är en onödig analys eftersom han äger tejprullen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-29 kl. 19:51.
Citera
2013-10-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Instämmer!
Om hon blött så mycket, hade KJ kommit ihåg det, och hänvisat till det, gör inte misstaget att tro att en Aspbergare är dum, de kan vara rätt beräknande innom sitt "special intresse"
Och blodet borde koagulerat långt tidigare ( om det varit en karateskada och då hade som Zissela säger träningskompisana kommit ihåg det).

★ Kommer nån att försöka vara med på rättegången ★

Man bör påminna sig att 11 maj skvalpade 3 liter vatten runt i den bagageluckan.
Citera
2013-10-29, 19:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man bör påminna sig att 11 maj skvalpade 3 liter vatten runt i den bagageluckan.

Vem säger det? Och vilket värde ska man sätta på det uttalandet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in