2013-10-29, 19:07
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag kanske har sett för mycket på amerikansk film, men jag har fått intrycket att rakblad ger mycket längre, och raka sår. De här såren är böjda och djupa, upp till 2 cm. Går det öht att hugga med en rakkniv?

En rakkniv viker sig och risken är att du kapar fingrarna av dig själv...
Citera
2013-10-29, 19:17
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
1 ingen av hennes träningskompisar har sett henne gå blödande från en enda träning

2. Även om hon hade blött så lär blodmängden i bagageluckan vara större än en liten droppe och framför allt mer än andra ledets besudling.
Har du verkligen läst FUP?

Vilken vetenskaplig metod lutar du dig mot när du bedömer blodmängden i bakluckan? Jag har ingen sådan men menar att utsmetat blod av väldigt liten mängd lätt skapar en stor kontaminerad yta. Vet du hur mycket hon blödde efter träningarna? Prova att hälla ut en halv deciliter vatten på golvet och se hur mycket papper det går åt till att torka upp det. Mer än du tror.

Du bara svamlar.
Citera
2013-10-29, 19:21
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag kan inte säga att jag håller med, det är lite cluedo över ditt resonemang. Personligen så tror jag att motiv räcker, medan bäst motiv är något sekundärt. Däremot tror jag inte på att LGW menade det med sitt "njutningsmedel för överklassen" (famöst eller ej, men bor man i en professorsvilla, kallar den för professorsvillan och säljer som GW så tycker jag att han borde klassas som överklass även om han kallar sig sosse).

2. Om man bortser från tokstollar och totala missförstånd så har jag aldrig hört talas om någon som fått ens en lätt snyting utan ett gediget uppsåt. Det vore ju något nytt så att säga. Irrationellt icke uppsåt och om juristerna då var bokstavstroende så skulle de förstås rent filosofiskt behöva konstruera ett uppsåt att tro på för att huvudtaget kunna döma i frågan.

3. Man kan nog vara säker på att LGW har råd med sin tandborste sett till artiklarna i tidningarna.
Nu skjuter du väl ganska långt över ribban i ditt bemötande.

Jag menar att motiv har betydelse i en polisutredning, men mer sällan i efterföljande rättegång, visavi teknisk bevisning. Givetvis ska polisen kolla upp de som kan antas ha ett motiv av viss styrka. Sen om det leder till något eller inte är en annan sak.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-10-29 kl. 19:24.
Citera
2013-10-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ok, återigen då.

VB och KJ umgicks. KJ hämtade henne ibland efter karateträningarna. VB skadade sig på karateträningarna så att blodvite uppstod flertalet gånger, hon hade problem med motoriken. KJ lade alltid in VB:s träningsbag och övrigt hon hade med sig i bakluckan på sin bil.

Tejpen har VB troligen använt vid någon av dessa skador.

Det är ju inga små mängder blod som hittats i bagaget, det ser ut att ha varit en på på mattan i bagaget och handsken har varit rejält nerblodad.
Citera
2013-10-29, 19:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Har du verkligen läst FUP?

Vilken vetenskaplig metod lutar du dig mot när du bedömer blodmängden i bakluckan? Jag har ingen sådan men menar att utsmetat blod av väldigt liten mängd lätt skapar en stor kontaminerad yta. Vet du hur mycket hon blödde efter träningarna? Prova att hälla ut en halv deciliter vatten på golvet och se hur mycket papper det går åt till att torka upp det. Mer än du tror.

Du bara svamlar.

Nej, det ser inte ut som blodet av misstag eller av naturliga orsaker har hamnat i bagageluckan.
För det första är det på flera ställen minst 3 av det man ser. För det andra så har markering av liklukt gjorts, så något naturligt kommer inte domstolen anse om blodet i bagageluckan.-

Det är också det jag anser vara det tyngsta beviset i det här åtalet.
Svamlet står du för som inte redogör för den sk naturliga förklaring som du påstår finns-
Citera
2013-10-29, 19:24
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det är ju inga små mängder blod som hittats i bagaget, det ser ut att ha varit en på på mattan i bagaget och handsken har varit rejält nerblodad.
Hur många centiliter anser du att det rör sig om då? Och vad grundar du din bedömning på?
Citera
2013-10-29, 19:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Hur vet du att det inte var små mängder? Om du läser bildtexten till bild 5 på sid 306 har polisen klippt ut det blå på bild 4 och lagt över blodet på bild 5. Så blodet syns öht inte. Titta istället på bild 3, så ser du hur lite blod det är.
Citera
2013-10-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad jag kan se hade han span på sig 10 maj på kvällen, 11 maj på kvällen, 12 maj hela dygnet, 21 maj efter kl 14:35 och 22 maj under dagen. Det var alltså inte span som hindrade honom från att placera likdelarna i ödehuset. Det innebär att advokaten måste ha något annat i sikte med att förhöra LV och få honom att göra det troligt att huset var tomt den 18 eller 19. Eller så har det något med bilarna att göra.

Fattar inte hur KJ har hunnit med.
den 10 maj kom föräldrarna hem.
den 11 maj spel då bagaget blev blött.
den 14 maj flyttar till stugan är sjuk.
den 16 maj flyttar hem till föräldrarna.
den 17 maj fest vid Aldersjön där bagaget blir fullt.
den 19 maj bio.
den 21 maj span till den 23 maj.
Dessutom med på sök efter VB.

Den 8 maj besökte polisen dessutom KJ
Senast redigerad av bolinda 2013-10-29 kl. 19:31.
Citera
2013-10-29, 19:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Borde inte en skölp varit lämpligare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6lp
Jodå, och det har avhandlats i tråden rätt ordentligt. Vi har bara inte använt ett fullt så bonnigt ord för redskapet, utan kallat det för håljärn eller möjligen holkjärn.
Citera
2013-10-29, 19:32
Medlem
Citat:
Hur många centiliter anser du att det rör sig om då? Och vad grundar du din bedömning på?

Jag grundar det på förhörsledarnas påstående till KJ att det inte är några små mängder blod i bilen.
Citera
Medlem
Peckinpahs avatar
För att tala om något annat än knivar och tejp så funderar jag lite på bagaget i KJ:s bil. Vi har ju sett foton i FUP som visar hur fullt det är med diverse prylar i bagaget och med tanke på hur KJ slänger grejor överallt så kan man nog anta att det är så har det brukar se ut i bagaget.
Om man antar att blodspåren i bagaget visar att han transporterat VB (hel eller styckad) där så måste ju bagaget varit i princip tomt på övriga prylar vid det tillfället.
KJ måste då ha (tillfälligt) dumpat alla sakerna någonstans innan han kunde frakta VB:s kropp i bagaget. Han har i så fall knappast burit in sakerna i sin lägenhet för då borde de vara kvar där, ingen mening att bära ut allt igen efteråt.

Kan bilfärden hem till sin bror vid 22-tiden vara för att slänga ur grejorna hemma vid föräldrahemmet (garage eller dylikt) för att sedan åka hem igen för att hämta kroppen?

Sommarstugan kan även den ha varit en tillfällig lagringsplats.

Efter att kroppen har transporterats har KJ hämtat sakerna igen. Senare har kroppen hanterats ytterligare (tvättning mm) och handskarna (de med blod på) har hamnat överst i högen i bagaget.

Någon som har någon tanke kring detta?
Citera
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
1 ingen av hennes träningskompisar har sett henne gå blödande från en enda träning

2. Även om hon hade blött så lär blodmängden i bagageluckan vara större än en liten droppe och framför allt mer än andra ledets besudling.
Instämmer!
Om hon blött så mycket, hade KJ kommit ihåg det, och hänvisat till det, gör inte misstaget att tro att en Aspbergare är dum, de kan vara rätt beräknande innom sitt "special intresse"
Och blodet borde koagulerat långt tidigare ( om det varit en karateskada och då hade som Zissela säger träningskompisana kommit ihåg det).

★ Kommer nån att försöka vara med på rättegången ★
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in