Citat:
Vilka är dessa grundläggande drivkrafter?Genom alla år har en massa experter hävdat att vi har allt för höga bostadspriser och att riskerna för ett större ras är nära förestående. Som stöd för det har det alltid framförts en rad olika argument men trots dessa goda argument har priserna bara gått uppåt, med undantag för en del hack i kurvan. Detta beror på grundläggande drivkrafter som inte uppmärksammas i tillräcklig grad. I efterhand har vi samtidigt alltid kunnat konstatera att tidigare var det väldigt billigt, det är uppenbart nu med dagens sätt att värdera situationen, detta trots att experterna då sa det motsatta.
Citat:
Att använda vinster från försäljning till att hjälpa till att köpa nästa till högre kvadratmeterpris är vad jag menar med cirkelresonemanget - priser ökar för att priserna ökar.
Handpenningen som du tar upp kunde jag casha in utan problem tack vare tidigare vinster från både bostäder och aktier. Inte bara handpenningen förresten utan hela köpeskillingen för en större innerstadslägenhet. Det finns idag så mycket mer pengar i systemet som gör att folk kan betala så mycket mer för sitt boende än tidigare. Själv skulle jag utan problem kunnat betala dubbla utan att känna mig det minsta pressad.
Vilket mått tänker du på? Tredje gången jag frågar... Men om vi håller oss till den teorin så förutsätter den att det antingen bara är folk som gör vinster på aktier och dylikt som köper boende, något vi vet inte stämmer. Så hur menar du att den ökade penningmängden hjälper dessa människor som inte har tillgång till pengarna att hela tiden lägga mer och mer?
Citat:
Konsumera i stället för att bli skuldfri för att inflationen tar hand om det i slutändan? Ja, var och en får ju göra sina egna val, själv skulle jag inte råda någon som köper en lya för några miljoner att skita i att amortera för att skulden är nominell och vi har inflation i samhället...
När mina föräldrar köpte sitt hus på 60-talet lånade de 100,000 kr vilket var väldigt mycket pengar då. De var också duktiga och amorterade vilket i efterhand kan konstateras var idiotiskt. De var då tvungna att avstå en stor del av sin köpkraften eftersom lönerna var mycket lägre då. Det hade varit mycket bättre att leva lite frikostigare och låtit inflationen ensamt "amortera" ned lånet istället. För nu har det ytterst margienell betydelse om skulden är på 100,000 kr eller 30,000 kr.
.
.