Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
I så fall har jag missuppfattat vad det är du/ni vill ha sagt. Hur menar du att värdeförändringsteori har med avskrivningstakt att göra? Vad är din tes, vad är det vi diskuterar?
Värdet på byggnader i centrala Stockholm är idag högre än det var för 100 år sedan, trots att husen är 100 år äldre. Detta ökade värde är inte ett resultat av renovering, renovering och underhåll har bara sett till att värdet inte minskar till följd av obeboelighet. Värdeökningen beror på att gamla hus är subjektivt eftertraktade, men också därför att byggkvaliteten av många gamla hus vida överstiget vad man idag har råd att göra. Att bygga ett hus i sten likt gamla Postverket vid Centralstationen, skulle idag vara ekonomiskt oförsvarligt.
Jag har ingen tes och vet inte varför det blev sådan diskussion bara för att jag använde orden avskrivningstakt/avskrivningstid .
Diskussionen gällde om varför man ska amortera. Vissa vill till och med ha krav.
Personligen är jag mot amorteringskrav, men positiv till att amortera frivilligt eftersom jag är villaägare och inser att vitvaror, värmepanna åldras. Fasad och tak nöts i väder och vind. osv... En följdfråga för mig blir då hur mycket jag bör amortera då det är slitage som jag vill gardera mig mot.
I boverkets rapport om varför man ska amortera så tittar de på det. Där använder de termen avskrivningstakt.
http://www.boverket.se/Om-Boverket/W...rfor-amortera/
Märkvärdigare än så ärdet inte.