2013-10-27, 09:12
Medlem
MeanMEs avatar
Sällan/aldrig jag gör köttfärssås enligt recept men så här brukar jag ofta göra.

Kör morötter, selleri och en halv lök i matberedaren och finhackar den.
Tar denna massa och steker den i teflonpanna tills den får en fin färg i smör.

Steker köttfärsen i gryta.
I med grönsakerna och en dutt oftast vitt vin.
Koka ner.
I med lite vatten och en dutt fond eller en buljongtärning.
Koka ner.
I med tomatsås och typ 1-2 dl mjölk eller grädde.
Låt koka en stund typ 20-30 minuter, längre om så önskas, smaka av med salt, peppar,
tomatpuré och färska örtkryddor efter smak.
Senast redigerad av MeanME 2013-10-27 kl. 10:00.
Citera
2013-10-27, 09:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Hej dePaul!
Provade ditt recept på "skolbespisningsköttfärsen", den blev kanonbra. Du har ju hintat om din variant på det italienska temat, kan du inte bjuda på den också?

/grishals
Den är ganska basic.

Utgår från en sofrito på lök, vitlök, stjälkselleri och morötter. Jag pepprar också försiktigt med sv peppar och kryddar med lite riven muskotnöt.

Därefter häller jag i en burk hela och skalade tomater som jag kört med stav och silat för att få bort kärnorna. Jag lägger också i 1 msk tomatpuré.

Sedan är det dags att lägga i färsen (den har jag förts fräst i panna med lite olja och smör), röra om och skvätta i lite vin samt hälla på buljong. För det mesta använder jag grönsaks-, kyckling- eller kalv- dito.

Jag reducerar vätskan men låter inte smeten blir för torr! Jag sjuder grytan ganska länge för att smakerna skall sätta sig ordentligt och ytterligare reducerar. Målet är att bomba pastan med så koncentrerad smak som det någonsin går utan att det hela blir för salt!

På slutet kryddar jag med torkad oregano samt toppar med färskriven parmesan och persilja.

~Paul~
Citera
2013-10-27, 11:03
Medlem
dePauls avatar
Ett litet tillägg. Jag kan ibland få för mig att köra på en lyxigare variant med både sardeller/en skvätt Thai fisksås, cognac och madeira/sherry. Jag väljer då köttet noga och hackar det med kniv i stället för att mala det till färs.

~Paul~
Citera
2013-10-28, 18:55
Medlem
Citat:
Den är ganska basic.

Utgår från en sofrito på lök, vitlök, stjälkselleri och morötter. Jag pepprar också försiktigt med sv peppar och kryddar med lite riven muskotnöt.

Därefter häller jag i en burk hela och skalade tomater som jag kört med stav och silat för att få bort kärnorna. Jag lägger också i 1 msk tomatpuré.

Sedan är det dags att lägga i färsen (den har jag förts fräst i panna med lite olja och smör), röra om och skvätta i lite vin samt hälla på buljong. För det mesta använder jag grönsaks-, kyckling- eller kalv- dito.

Jag reducerar vätskan men låter inte smeten blir för torr! Jag sjuder grytan ganska länge för att smakerna skall sätta sig ordentligt och ytterligare reducerar. Målet är att bomba pastan med så koncentrerad smak som det någonsin går utan att det hela blir för salt!

På slutet kryddar jag med torkad oregano samt toppar med färskriven parmesan och persilja.

Tack så mycket, låter grymt! Skall testas!
Citera
2013-10-28, 19:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Tack så mycket, låter grymt! Skall testas!
Gör så .

~Paul~
Citera
2013-10-28, 21:40
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1dl Soja(!!!) och 2 buljontärningar. Smakar det nånting annat än salt och soja?

Stray kanske använder en soja med låg salthalt. En japansk t ex.
Citera
2013-10-28, 21:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Stray kanske använder en soja med låg salthalt. En japansk t ex.

Låter ändå jäkligt mycket.
Citera
2013-10-28, 22:33
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Låter ändå jäkligt mycket.

Ja, det är inte i underkant i alla fall.
Citera
2013-10-29, 09:45
Medlem
blowns avatar
I min familj har man aldrig lagat köttfärssås på krossade tomater, utan alltid en betydligt matigare version med matlagningsgrädde. En smaksak givetvis, men jag tycker tack vare detta inte att en "ordinär" köttfärssås är särskilt god.

Gör ungefär såhär (måtten är ungefärliga):

Steker 500gr blandfärs hårt och delar upp det så att det blir "smuligt". I med en halv grovt hackad lök, en pressad vitlöksklyfta (eller två om man vill ha kraftigare vitlökssmak), samt en paprika. Paprikan kan med fördel bytas ut mot 3-4 skivade champinjoner för en kraftigare måltid som passar höst och vinter! När löken börjar bli mjuk så slår jag över 5dl matlagningsgrädde, 1,5-2dl chilisås, ca 1dl ketchup och 2-3msk kinesisk mushroom soy. Krydda med svartpeppar, vitpeppar, paprikapulver och om det behövs mer hetta - cayennepeppar.

Ät och njut! Räcker till 4 personer, även om man är stor i maten
Citera
2013-10-29, 09:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
I min familj har man aldrig lagat köttfärssås på krossade tomater, utan alltid en betydligt matigare version med matlagningsgrädde. En smaksak givetvis, men jag tycker tack vare detta inte att en "ordinär" köttfärssås är särskilt god.

Steker 500gr blandfärs hårt och delar upp det så att det blir "smuligt". I med en halv grovt hackad lök, en pressad vitlöksklyfta (eller två om man vill ha kraftigare vitlökssmak), samt en paprika. Paprikan kan med fördel bytas ut mot 3-4 skivade champinjoner för en kraftigare måltid som passar höst och vinter! När löken börjar bli mjuk så slår jag över 5dl matlagningsgrädde, 1,5-2dl chilisås, ca 1dl ketchup och 2-3msk kinesisk mushroom soy. Krydda med svartpeppar, vitpeppar, paprikapulver och om det behövs mer hetta - cayennepeppar.

Ni har i en massa chilisås och ketchup istället för dom krossade tomaterna

Jag kör krossade eller passerade tomater och grädde (38-40% grädde inte gräddmjölk)
Citera
2013-10-29, 09:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown

Blir det inte jäkligt sött???
Är ju nästan 1 dl socker i den lite beroende på vilka fabrikat av ketchup och chilisås du väljer.
Citera
2013-10-29, 12:00
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Blir det inte jäkligt sött???
Är ju nästan 1 dl socker i den lite beroende på vilka fabrikat av ketchup och chilisås du väljer.

Jag höftar som sagt ur minnet här, så det kanske är mindre. Upplever det inte så nämnvärt sött, men andra kanske tycker annorlunda Soyan bryter av fint med en nästan lite bränd smak, och sälta.

Kör alltid Heinz-grejer, om det nu känns relevant.

Glömde säga att det ska stå och puttra tills det är ordentligt tjockt också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in