Hallå!
Jag har studerat tråden några timmar nu och tänkte dela med mig av mitt recept...
Personligen så tycker jag det är sjukt kul att alla har olika recept och olika tankar runt sina mästerverk!
Jag är på hobbynivå gällande matlagning och detta är vad jag gillar!
Detta behövs:
- Nötfärs 500 gram
- 2 gul lök
- 1 390g Garant krossade tomater
- 1 390g Garant krossade tomater vitlök & örter
- 1 390g Garant krossade tomater chili
- 4 tomater
- 5 klyftor vitlök
- 4 msk Henz Chili sauce
- 2 dl Cline Zinfandel rödvin.
- 1 dl Soja
- 3 msk Balsam vinäger
- 2 grönsaksbuljong
- 1 msk kalvfond
- Socker, Peppar, Salt, Chilipeppar
Till en början, jag gör alltid min köttfärssås i wokpanna. Varför vet jag inte, men det fungerar galant!
Börja med att hacka löken till små bitar. Sätt på plattan på max och fräs löken till en fin brun färg. Addera sen 1 dl soja, 1 tsk socker & 1 tsk peppar.
Lägg allt i en skål och börja sen att steka köttfärsen i panna. Stek den tills allt får en bra brun färg.
Häll i krossade tomaterna och blanda ihop. Låt koka några minuter. Lägg sen i 2 grönsaksbuljonger. Låt koka några mintuer.
Häll över löken och sojan.
Addera chili sauce, kalvfond, balsam vinäger & chilipeppar.
Pressa ner vitlökklyftorna.
När såsen kokat ihop lite så häller jag i 2 dl Zinfandel rödvin. (Resten får man dricka själv under tiden man lagar självklart!)
Jag låter sen köttfärssåsen koka ihop på låg värme i minst 2 timmar. Peppar/salta allt efter smak under tiden som såsen kokar.
Innan ni serverar, hacka ner tomaterna och lägg i och låt koka ner medans pastan kokar!
Hoppas ni provar och ger feedback!
Personligen så ska jag prova med lite bacon och championjer nästa gång!