2013-10-28, 15:32
Medlem
Skitcykels avatar
Om jag gör högskoleprovet nu i vår (2014), kommer jag kunna söka in med det resultatet till kurserna som börjar till höstterminen (2014) sen? eller hinner resultatet inte komma in i tid?
Citera
2013-10-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitcykel
Om jag gör högskoleprovet nu i vår (2014), kommer jag kunna söka in med det resultatet till kurserna som börjar till höstterminen (2014) sen? eller hinner resultatet inte komma in i tid?

Självklart kommer du att kunna göra det, resultatet kommer en månad efter provet.
Citera
2013-10-28, 15:47
Medlem
Kva: 55
Verbal: 52

Fantastiskt dålig på ord + mek samt kva/xyz. Antingen ace:ar jag en del eller failar jag den helt och hållet. Hoppas på 1.4, tror jag ligger där i gränslandet.
Citera
2013-10-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag har för mig att de gör så att alla svarsalternativ ger rätt svar, vilket också kan påverka normeringen.

Alla svarsalternativ ger inte rätt svar oavsett om uppgiften är fel eller inte. Det har hänt förut med någon annan uppgift då de helt enkelt ändrade om svaret. Så om det nu är fel så får du väl hoppas att det du skrev var rätt.
Senast redigerad av Raizen 2013-10-28 kl. 16:12.
Citera
2013-10-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Den är hur effektiv som helst...tog mig 20 sek att lösa den på mitt sätt...

Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Lättaste + snabbaste sättet: Kör med mindre TAL.

2*4=8
1*5=5

Jag löste det likadant.
Citera
2013-10-28, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raizen
Alla svarsalternativ ger inte rätt svar oavsett om uppgiften är fel eller inte. Det har hänt förut med någon annan uppgift då de helt enkelt ändrade om svaret. Så om det nu är fel så får du väl hoppas att det du skrev var rätt.
Då antar jag att de stryker uppgiften istället? Om situationen är att det korrekta svarsalternativet inte finns med bland de tillgängliga svarsalternativen. Nu var visserligen fråga 33 på provpass 3 inte fel, men det skulle vara intressant att veta oavsett.

Jag skrev inte provet i höst så för mig spelar det ingen roll.
Citera
2013-10-28, 16:19
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donkey-business
Detta var första gången för mig så kan inte jämföra med föregående år. Vad har du fått för poäng på tidigare prov då?

Första året skrev jag 1,55 gick då i 2:an. Andra gången skrev jag 1,70, även då jag jag i tvåan. Nu skrev jag 2,0 på matten och 1,6 eller 1,7 på svenskan. Blir nervigt då jag helst vill ha 1,85 för att känna mig säker
Citera
2013-10-28, 16:20
Medlem
Gjorde det för första gången i lördags, fick 45 på kva och 57 på ver. Lite förvånad att det gick så pass bra på kva. När jag hade matte i ettan och tvåan pluggade jag enbart dagen inför proven, inget på lektionstid (räckte förvisso till två C:n). Kändes som att jag gissade på allt förutom DTK.

Jag blev också lite förvånad över det verbala, trodde jag skulle känna mig säkrare där. Den sista engelska-texten fick jag läsa två gånger för att få ett litet hum om vad i helvete det handlade om.
Senast redigerad av Fittluderrrr-byFW 2013-10-28 kl. 16:32.
Citera
2013-10-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcdrive
Lättaste + snabbaste sättet: Kör med mindre TAL.

2*4=8
1*5=5

Vi löste detta på samma sätt. Mindre TAL.
Citera
2013-10-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag har för mig att de gör så att alla svarsalternativ ger rätt svar, vilket också kan påverka normeringen.

Snackar vi om "plankor" , och "årtal"?
Citera
2013-10-28, 17:52
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Jag har använt HP-Guiden 2 gånger utan att det har gett något resultat. Deras ORD är användbara, men finns på andra ställen. MEK är också bra, men om man bara läser mer allmänt blir man bra på MEK, LÄS och ENG. Deras mattedelar har jag använt enormt utan resultat. Jag fick bättre resultat av att gå genom matte 1 / 2 på egen hand, samt att göra gamla HP-prov.

http://www.hpguiden.se/Sidor/faq.html

Citat:
Vad innebär pengar-tillbaka-garanti?
Om du registrerar ett VIP-medlemskap med pengar-tillbaka-garanti, typ 2 eller 4, och du inte förbättrar ditt normerade resultat jämfört med föregående högskoleprov får du 1500 kr av medlemsavgiften tillbaka. Om du mot förmodan inte skulle förbättra ditt resultat ber vi dig styrka detta med kopior på resultatsbeskeden. VIP-medlemskap typ 4 ger dig pengar tillbaka om du inte förbättrar dig på det andra provet du skriver under din medlemskapstid medan VIP-medlemskap typ 2 ger dig pengar tillbaka på nästkommande prov.
Citera
2013-10-28, 18:07
Medlem
kedjuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Gör ord, sen meningskompletteringsdelen efter det. Gör dessa 2 fort som fan, sedan börjar du på engelska läsförståelsen.

Dessa moment brukar gå snabbast och då har du ganska bra tid kvar till läsförståselsen i svenska.

Till matte-delen har jag nog inga banbrytande tips förutom klassikern att man kan hoppa över uppgifter man inte kan för stunden. Jag gjorde som ovan och körde diagram-delen först för den är jag snabbare på och säkrare, sen har jag lite extra tid till resten.
Detta är ett sätt men det är högst individuellt. Jag själv tycker det är skönt att köra provet i den ordning som finns just för att orden och meningskompletteringen blandas med läsförståelsen. Det betyder att man inte behöver dra igenom all läsförståelse på en gång utan får "vila" hjärnan med meningskompletteringen.

Om man har svårt att hålla bra fokus när man läser så kan det vara bra att inte göra all läsförståelse samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in