2013-10-27, 22:52
Medlem
Gjorde mitt högskoleprov nu för första gången och fick 49 poäng. Vilket resultat kommer det resultera i? 0.4? Sämre eller bättre? Sen en fråga till. Finns det något universitetsprogram som man kan komma in på med det resultatet?
Citera
2013-10-27, 23:06
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolgen
Finns det något universitetsprogram som man kan komma in på med det resultatet?
Du kan nog lyckas knipa en plats på Tavelsjös operainterpretationsprogram. Det är ett treårigt program så vitt jag vet och man har goda chanser att bli tenor efteråt om man sköter sig och har en röst som sticker ut bland den stora massan har jag hört. De som inte lyckas med operakarriären brukar i alla fall landa ett jobb hos Skogsnicke efter avlagd examen, där lönen baseras på ett fint ackord per planerad planta.

För att svara på din fråga så beror det på hur dina poäng är fördelade samt på normeringstabellen.
Citera
2013-10-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Du kan nog lyckas knipa en plats på Tavelsjös operainterpretationsprogram. Det är ett treårigt program så vitt jag vet och man har goda chanser att bli tenor efteråt om man sköter sig och har en röst som sticker ut bland den stora massan har jag hört. De som inte lyckas med operakarriären brukar i alla fall landa ett jobb hos Skogsnicke efter avlagd examen, där lönen baseras på ett fint ackord per planerad planta.

För att svara på din fråga så beror det på hur dina poäng är fördelade samt på normeringstabellen.

Fick 22 på MA och 27 på SV/EN
Citera
2013-10-27, 23:13
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Runt 0.3 borde det nog ge. Tippar 0.35 om du har tur. Det kommer fler tillfällen!
Citera
2013-10-27, 23:16
Medlem
Citat:
Du skulle ha fått 0.35 i våras så runt det lär det bli.
Citera
2013-10-27, 23:17
Medlem
Vissa alternativ alltså:

27. Men veckans dispyt är bara ett förspel till ____, som handlar om mer än en enskild vd:s öde. Den grundläggande fråga som veckans schism reser är vad staten egentligen ska ha Vattenfall till. Är det ett energiföretag som i likhet med sina konkurrenter bör skötas marknadsmässigt? Eller ska bolaget ____ en bricka i det politiska spelet?

A den verkliga kontroversen – reduceras till
B den huvudsakliga poängen – modifieras som
C det viktiga beslutet – avvecklas till
D den stora knäckfrågan – exploateras av

Eller den här:

KVA 13.

69*116
68*117

Alternativ D: information otillräcklig

Bara två jag kom att tänka på...

Men den här var intressant:

12. En undersökning på en arbetsplats visade att 47% av de anställda kunde tyska och 43% kunde franska, medan 40% varken kunde tyska eller franska. Hur stor andel av de anställda kunde både tyska och franska?

A 10%
B 20% (rätt svar)
C 30%
D 50%

Svaret går att får fram utan man behöver få reda på att 40% varken kunde tyska eller franska. Det är bara att multiplicera de som kunde tyska med de som kunde franska (0.47 * 0,43 = 0,2021). Om man däremot vill att svaret ska bli exakt 20% (vilket man vill om man är provskomponerare) behövs dock den informationen i en lite mer komplicerad lösningsprocedur. Informationen om att 40% varken kunde tyska eller franska finns alltså å ena sidan inte där för att den behövs, men inte heller för att förvirra.

Tycker jag var spännande iaf..
Citera
2013-10-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebkean
Måste rätta dig, det var verbalt i Karlstad och inget annat. =)

Tack!

Min hypnotes är nu att man får olika versioner av utprövningspass beroende vilket län man befinner sig i:

Verb: Skåne, Stockholm, Värmland, Västerbotten, Norrbotten
Kvant: Västra Götaland, Uppsala, Dalarna, Västernorrland

Troligen blir det omvända till nästa gång. Så om du som har möjlighet att välja provplats kan också välja om du vill ha ett verb eller kvant utprövningspass.

Finns det nån där ute där det här inte stämmer?
Citera
2013-10-27, 23:27
Medlem
hur tror ni att normeringen för det senaste provet ser ut i jämförelse med föregående år? Var provet enklare eller svårare?
Citera
2013-10-27, 23:29
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Gjorde provet för första gången utan plugg och jag märkte själv att jag hade svårt med att hänga med i tempot. Jag kan tänka mig att man blir mycket bättre på att disponera tiden när man har pluggat och gjort något prov tidigare. Jag satt i mitt egna tempo och vips så ropade provledaren att det var 5min kvar. Nu ska jag plugga lite till nästa gång.

Jag tycker det känns jävligt oklart hur man ska plugga till provet? Vill inte börja med gamla prov redan nu utan tänkte mig att jag kanske skulle börja läsa lite. Vad ska jag läsa? Sen finns det ingen bättre sida än ordprov.se för att träna ord? Matten? Finns det någon schysst sida där?

Tack på förhand.
*Bump*
Citera
2013-10-27, 23:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
*Bump*
Om du vill ha ett alternativ till att plugga ord finns alltid ⇒

http://www.memrise.com/course/111192/ord-4/

Hade dock inte lagt för mycket energi på ORD om du inte är stark på allt annat.

Edit:

peang - blodkärlsklämma

Ett exempel på ord som fanns med på detta provet. Fast bara "klämma".
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-10-27 kl. 23:37.
Citera
2013-10-27, 23:33
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Vissa alternativ alltså:

27. Men veckans dispyt är bara ett förspel till ____, som handlar om mer än en enskild vd:s öde. Den grundläggande fråga som veckans schism reser är vad staten egentligen ska ha Vattenfall till. Är det ett energiföretag som i likhet med sina konkurrenter bör skötas marknadsmässigt? Eller ska bolaget ____ en bricka i det politiska spelet?

A den verkliga kontroversen – reduceras till
B den huvudsakliga poängen – modifieras som
C det viktiga beslutet – avvecklas till
D den stora knäckfrågan – exploateras av

Eller den här:

KVA 13.

69*116
68*117

Alternativ D: information otillräcklig

Bara två jag kom att tänka på...

Men den här var intressant:

12. En undersökning på en arbetsplats visade att 47% av de anställda kunde tyska och 43% kunde franska, medan 40% varken kunde tyska eller franska. Hur stor andel av de anställda kunde både tyska och franska?

A 10%
B 20% (rätt svar)
C 30%
D 50%

Svaret går att får fram utan man behöver få reda på att 40% varken kunde tyska eller franska. Det är bara att multiplicera de som kunde tyska med de som kunde franska (0.47 * 0,43 = 0,2021). Om man däremot vill att svaret ska bli exakt 20% (vilket man vill om man är provskomponerare) behövs dock den informationen i en lite mer komplicerad lösningsprocedur. Informationen om att 40% varken kunde tyska eller franska finns alltså å ena sidan inte där för att den behövs, men inte heller för att förvirra.

Tycker jag var spännande iaf..
Du måste kollat på fel kolumn, för inga av de svar du angett är de korrekta svaren. :S (EDIT: aha, du hånar svarsalternativen )

EDIT: Sista löses såhär:

U = mängden anställda
F = delmängden franskaspråkiga
T = delmängden tyskspråkiga

unionen T och F är de som kan något av språken. Resten är de som inte kan någon språk alls, dvs 40%. Det ger att T union F är 60% av de anställda. Så 43% + 47% - (snittet T och F) = 60%. Detta leder till att snittet blir 90-60 = 30. Rätt svar; 30%. Ni som inte förstår orden union och snitt så är de en del av terminologin av mängdlära. Kolla gärna upp orden på nätet isf, för de är i sin simpelhet användbara.
Senast redigerad av Mikronesien 2013-10-27 kl. 23:42.
Citera
2013-10-27, 23:34
Avslutad
Citat:
*Bump*

Gör ord, sen meningskompletteringsdelen efter det. Gör dessa 2 fort som fan, sedan börjar du på engelska läsförståelsen.

Dessa moment brukar gå snabbast och då har du ganska bra tid kvar till läsförståselsen i svenska.

Till matte-delen har jag nog inga banbrytande tips förutom klassikern att man kan hoppa över uppgifter man inte kan för stunden. Jag gjorde som ovan och körde diagram-delen först för den är jag snabbare på och säkrare, sen har jag lite extra tid till resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in