2013-10-28, 09:54
Medlem
mcdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Nej, speciellt svårt är det ju inte egentligen att räkna ut talen men nu gäller det ju att lösa frågan så snabbt som möjligt och din metod är knappast speciellt effektiv tidsmässigt jämfört med att resonera sig fram till svaret.

Eller att göra så här t ex som en annan skrev:
69*116 = (68+1)*116 = 68*116 + 116
68*117 = 68*(116+1) = 68*116 + 68

Lättaste + snabbaste sättet: Kör med mindre TAL.

2*4=8
1*5=5
Citera
2013-10-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Är det bara jag som tyckte att matten, speciellt den sista delen, var otroligt lätt i år. Fick 38/40 poäng på avslutande delen, och då kom felen som vanligt på statistiken för min del. XYZ, KVA och NOG var enligt mig skrattretande lätta, flera gånger då det bara var parenteser där man skulle multiplicera in eller bryta ut en faktor för att se svaret. Någon gång var det en rätvinklig triangel där man fick uttryck för alla vinklar förutom 1 och skulle teckna ett uttryck för den vinkeln. Undrar nu om detta kan komma att påverka normeringen i någon större grad, är det en generell åsikt - att matten var enkel i år?

Fick 71 p på matten och vill kunna känna mig säker på 2,0 men samtidigt vet jag inte riktigt. Många som skrev första gången i år dock, det talar för lägre normering väl?

Jag gjorde mycket sämre ifrån mig på sista mattedelen än på de två föregående. Kan ha varit för att jag började blir trött och var sjukt irriterad över att jag fick göra ett till kvant prov när jag kände på mig att jag gjort bra ifrån mig på de två tidigare. Jag tycker det är helt horribelt att man ska behöva anstränga sig igenom ett helt delprov som ändå inte räknas.

Detta var första gången för mig så kan inte jämföra med föregående år. Vad har du fått för poäng på tidigare prov då?
Citera
2013-10-28, 10:01
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Jag har använt HP-Guiden 2 gånger utan att det har gett något resultat. Deras ORD är användbara, men finns på andra ställen. MEK är också bra, men om man bara läser mer allmänt blir man bra på MEK, LÄS och ENG. Deras mattedelar har jag använt enormt utan resultat. Jag fick bättre resultat av att gå genom matte 1 / 2 på egen hand, samt att göra gamla HP-prov.
Tack för svaret. Då slipper man bränna dem pengarna då. Gör nog något liknande.
Citera
2013-10-28, 10:06
Avslutad
Generellt gäller väl att ju närmare varandra faktorerna är, desto större blir produkten?

Citat:
71 på kvant
har gett 2.0 vid alla normeringar, alltså HT11-VT13. Du kan med största sannolikhet vara lugn.
Citera
2013-10-28, 10:30
Medlem
Weisses-Fleischs avatar
Citat:
Är det bara jag som tyckte att matten, speciellt den sista delen, var otroligt lätt i år. Fick 38/40 poäng på avslutande delen, och då kom felen som vanligt på statistiken för min del. XYZ, KVA och NOG var enligt mig skrattretande lätta, flera gånger då det bara var parenteser där man skulle multiplicera in eller bryta ut en faktor för att se svaret. Någon gång var det en rätvinklig triangel där man fick uttryck för alla vinklar förutom 1 och skulle teckna ett uttryck för den vinkeln. Undrar nu om detta kan komma att påverka normeringen i någon större grad, är det en generell åsikt - att matten var enkel i år?

Fick 71 p på matten och vill kunna känna mig säker på 2,0 men samtidigt vet jag inte riktigt. Många som skrev första gången i år dock, det talar för lägre normering väl?

xyz måste varit lätt, där satte jag alla, däremot tror jag inte kva hade simplare uppgifter än vanligt, lyckades fixa 4 fel . (har aldrig hänt innan) DTK kan jag inte utala mig om eftersom DTK var den enda delen jag faktiskt övade på inför detta prov.
Citera
2013-10-28, 11:52
Medlem
Det var första gången jag gjorde hp. Med noll förberedelser lyckades jag få ihop 0.7p (enligt vårens normeringstabell). Nu när jag gått igenom prov och facit har jag kunnat konstatera att poängen fick jag från uppgifter jag kunde. Sen var det en del "slarvfel" och de uppgifter jag rent av chansade på hade jag så jäkla oflyt med, gissade inte rätt på någon! Gick betydligt bättre på verb än kvant.

Till våren ska jag göra om det och jag siktar på att få minst 1.0.
I gymnasiet läste jag bara matte A. Det är en del år sedan och jag har glömt i princip allt.
Så jag har tänkt att repetera A lite för att sedan läsa matte B kursen och få godkänt betyg i den.
På så vis borde jag få bättre kläm på matten och kunna höja mig till minst 1.0...Hoppas jag!
Citera
2013-10-28, 12:07
Medlem
Har roat mig med att räkna medelpoängen som samtliga deltagare i de två senaste proven i de olika momenten. (HT12 & VT13)

Inte mycket till underlag, men jag har bara tillgång till statistik från dessa två prov.
Detta kan vara intressant för någon som gjorde provet för första gången i lördags, att se sina eventuella styrkor och svagheter i respektive provdel.

Ganska kortfattat:

Detta gäller alltså proven HT12 och VT13.
I snitt ändras snittpoängen med ±0,5 per provdel i KVA-delen. (Provdel= XYZ)
Motsvarade siffra för VER-delen är ±0,35.

Nedanstående siffror är medelvärdet för rätta svar för samtliga deltagare under HT12 och VT13 proven. Avrundade till en decimal.

Kvantitativa delen (totala antalet uppgifter):

XYZ: 11,0 (24)
KVA: 9,6 (20)
NOG: 5,2 (12)
DTK: 12,2 (24)
TOTALT: 37,9 (80)

Verbala delen (totala antalet uppgifter):

ORD: 9,5 (20)
LÄS: 10,2 (20)
MEK: 10,1 (20)
ELF: 12,4 (20)
TOTALT: 42,0 (80)

TOTALT (KVA+VER): 79,9 (160).

Medelvärdet för normeringen under dessa två prov har varit 0,91 (HT12) resp. 0.90 (HT13).

Skulle vara kul att ha underlag fr.o.m. HT11. Någon som gjort proven och kan kolla sin sida på studera.nu? Tyvärr kommer VT12 ha missvisande resultat då fyra av uppgifterna ströks. (Hej Flashback!)

Min stora svaghet är NOG. Snittar runt 4 rätt.... Som tur är det bara tolv uppgifter. Några tips från KVA-proffsen i tråden?

EDIT: KAn tilläggas att ca. 40.000 gjorde provet HT12, och ca. 60.000 VT13.
(Jämförelsevis 66.000 i lördags). Hur det påverkar? Vet ej. Dock var 80% tydligen födda 1995. Många förstagångare?
Senast redigerad av nerdfeud 2013-10-28 kl. 12:18.
Citera
2013-10-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud
Min stora svaghet är NOG. Snittar runt 4 rätt.... Som tur är det bara tolv uppgifter. Några tips från KVA-proffsen i tråden?
Jag är knappast något matteproffs men fick i alla fall 10/12 senast på NOG.
Det jag gör är att täcka över ledtråd 2 först med suddgummit och sedan läsa 1 och se om det går att svara på frågan med den. Går det ej med 1 så stryker jag direkt alternativen A och D och går sedan vidare med att täcka över ledtråd 1 och se om jag kan lösa med 2. Går inte det så stryker jag alternativ B och ser sedan om det går med båda tillsammans. Är man osäker på om det går att lösa det då så har man förhoppningsvis i alla fall kunnat utesluta några felaktiga svar och chansen att man gissar rätt blir högre.
Citera
2013-10-28, 12:33
Medlem
Citat:
Jag är knappast något matteproffs men fick i alla fall 10/12 senast på NOG.
Det jag gör är att täcka över ledtråd 2 först med suddgummit och sedan läsa 1 och se om det går att svara på frågan med den. Går det ej med 1 så stryker jag direkt alternativen A och D och går sedan vidare med att täcka över ledtråd 1 och se om jag kan lösa med 2. Går inte det så stryker jag alternativ B och ser sedan om det går med båda tillsammans. Är man osäker på om det går att lösa det då så har man förhoppningsvis i alla fall kunnat utesluta några felaktiga svar och chansen att man gissar rätt blir högre.

Kanske där jag gör felet. Det blir många "1 tillsammans med 2", då jag har svårt att hålla isär informationen, det blir kortslutning när jag ska välja svar. Läser jag hela frågan så vet jag redan "allt", och sen börjar jag stressa med svarsalternativ och hålla isär informationen...

Jag måste öva på NOG uppgifter, det är helt klart.
Citera
2013-10-28, 13:17
Medlem
Hur det gick för mig?

50/80 på KVA.
62/80 på VER.

1,45/1,5 troligtvis.
Citera
2013-10-28, 13:27
Medlem
Greatheftys avatar
känner mig as taggad till att plugga nu inför vårens, tänker köpa hpguiden redan idag eller imorgon tror jag!
Citera
2013-10-28, 13:31
Medlem
Citat:
Nej, speciellt svårt är det ju inte egentligen att räkna ut talen men nu gäller det ju att lösa frågan så snabbt som möjligt och din metod är knappast speciellt effektiv tidsmässigt jämfört med att resonera sig fram till svaret.

Eller att göra så här t ex som en annan skrev:
69*116 = (68+1)*116 = 68*116 + 116
68*117 = 68*(116+1) = 68*116 + 68

Den är hur effektiv som helst...tog mig 20 sek att lösa den på mitt sätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in