2013-10-28, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BendingSwine
Fan, blev inte så bra som jag ville igår. Alltså vilken matte är det som gäller? Vilken mattebok ska man plugga på? Läste någonstans att det var Matte A, så därför tog mig och traska iväg till närmsta bibbla och låna skiten, sedan satte jag mig några dagar hemma och pluggade igenom hela boken vilket kändes förvånansvärt enkelt. Tänkte att nu måste ju den kvantitativa delen gå riktigt bra, men där hade jag fel. Märkte under provet att den matten jag hade förberett mig på var långt ifrån så ''svår'' som högskoleprovsmatten. Så därför frågar jag här nu om någon helt säkert vet vilken matte det är som gäller? Vilken bok ska man låna inför våren?
Gå igenom Matematik 1 på den förträffliga sidan www.matteboken.se. De har också en särskild del för högskoleprovet men det är matte 1 du ska fokusera på imho.
Citera
2013-10-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Är det bara jag som tyckte att matten, speciellt den sista delen, var otroligt lätt i år. Fick 38/40 poäng på avslutande delen, och då kom felen som vanligt på statistiken för min del. XYZ, KVA och NOG var enligt mig skrattretande lätta, flera gånger då det bara var parenteser där man skulle multiplicera in eller bryta ut en faktor för att se svaret. Någon gång var det en rätvinklig triangel där man fick uttryck för alla vinklar förutom 1 och skulle teckna ett uttryck för den vinkeln. Undrar nu om detta kan komma att påverka normeringen i någon större grad, är det en generell åsikt - att matten var enkel i år?

Fick 71 p på matten och vill kunna känna mig säker på 2,0 men samtidigt vet jag inte riktigt. Många som skrev första gången i år dock, det talar för lägre normering väl?

Du skrämmer mig nu...är det så att mina 67p på KVA kanske ger ett 1.8?
Citera
2013-10-28, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Du skrämmer mig nu...är det så att mina 67p på KVA kanske ger ett 1.8?
Bör ge 1.9.

EDIT: HT11 gav 67 på kvantitativa delen 1.8, men VT12-VT13 har det gett 1.9.
Senast redigerad av U-Fig 2013-10-28 kl. 13:39.
Citera
2013-10-28, 13:37
Medlem
Var verbala delen lättare eller svårare i år? Har 55 på den och det verkar ligga på gränsen mellan 1.3 och 1.4...
Citera
2013-10-28, 13:54
Bannlyst
66 på Kvant och 70 på Verbal ger 1,85 eller 1,9 enligt de tidigare normeringstabellerna. Bättre än förväntat och räcker mer än väl till de kvällskurser i informatik jag har sökt. Synd att läkarlinjen är så lång...
Citera
2013-10-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bantumi
66 på Kvant och 70 på Verbal ger 1,85 eller 1,9 enligt de tidigare normeringstabellerna. Bättre än förväntat och räcker mer än väl till de kvällskurser i informatik jag har sökt. Synd att läkarlinjen är så lång...

Gå på handels då!
Citera
2013-10-28, 14:16
Medlem
I brist på annat att göra gick jag igenom frågorna och när jag kom till fråga 33 på det första kvantitativa provet tror jag att jag hittat ett fel (?). Frågan söker efter minsta respektive största skillnaden mellan kvinnor och män i grundskolan. Enligt facit är rätt svar A där Matematik/NO-ämnen, år 4–9 listas som den med minst skillnad (133 st). Jag får att skillnaden mellan musiklärare bara är 82 st och att därför inget av svarsalternativen kan vara rätt.

Kan högskoleprovet ha fel eller är det jag som är virrig?
Citera
2013-10-28, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VaxmoraHood
I brist på annat att göra gick jag igenom frågorna och när jag kom till fråga 33 på det första kvantitativa provet tror jag att jag hittat ett fel (?). Frågan söker efter minsta respektive största skillnaden mellan kvinnor och män i grundskolan. Enligt facit är rätt svar A där Matematik/NO-ämnen, år 4–9 listas som den med minst skillnad (133 st). Jag får att skillnaden mellan musiklärare bara är 82 st och att därför inget av svarsalternativen kan vara rätt.

Antingen är vi båda två virriga eller så har det faktiskt begåtts ett fel. Hur som helst har jag anmält det nu.

3871-3738 = 133.
1301-1219 = 82.

82 < 133, varför svarsalternativ A måste vara fel. Eller hur?
Citera
2013-10-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Antingen är vi båda två virriga eller så har det faktiskt begåtts ett fel. Hur som helst har jag anmält det nu.

3871-3738 = 133.
1301-1219 = 82.

82 < 133, varför svarsalternativ A måste vara fel. Eller hur?

Puh, då är det inte bara jag som tänker så. Vad händer om de faktiskt gjort ett fel? Om poänget stryks borde hela normeringen förändras, eller?
Citera
2013-10-28, 14:40
Avslutad
Citat:
Puh, då är det inte bara jag som tänker så. Vad händer om de faktiskt gjort ett fel? Om poänget stryks borde hela normeringen förändras, eller?
Jag har för mig att de gör så att alla svarsalternativ ger rätt svar, vilket också kan påverka normeringen.
Citera
2013-10-28, 14:47
Medlem
Citat:

De kanske frågar efter ANDEL, dvs procentuell skillnad?

Har ej kollat frågan dock men minns den lite vagt
Citera
2013-10-28, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
De kanske frågar efter ANDEL, dvs procentuell skillnad?

Har ej kollat frågan dock men minns den lite vagt
Jag skulle nog läst frågan lite mer noggrant.

3738 / 3871 = 0.965 medan 1219 / 1301 = 0.937

Inget fel, svarsalternativ A är rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in