2013-10-28, 14:15
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Boverket, m fl. använder ordet avskrivningstakt för att beskriva värdeminskning i samband med att bostäder slits/åldras.

Alla använder ordet avskrivningstakt, det råder det inget tvivel om. Men förstår du att avskrivningstakten till största del är bokföringsteknisk? Eller menar du att en bostad som skrivits ner till 0:- på 90 år, är värd 0:- annat än i balansräkningen? Menar du att de flerhundraåriga husen i Gamla Stan är värda 0:-? De är alla renoverade, men renoveringen förändrar ju inte avskrivningen.
2013-10-28, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Alla använder ordet avskrivningstakt, det råder det inget tvivel om. Men förstår du att avskrivningstakten till största del är bokföringsteknisk? Eller menar du att en bostad som skrivits ner till 0:- på 90 år, är värd 0:- annat än i balansräkningen? Menar du att de flerhundraåriga husen i Gamla Stan är värda 0:-? De är alla renoverade, men renoveringen förändrar ju inte avskrivningen.

So what? Denna tråden handlar inte om bokföring.

Avskrivningstid/avskrivningstakt är ord som används inom fler områden än bara bokföring.
Det är samma ord men innebär helt olika saker i andra sammanhang.

Inom värdeförändringsteori påverkar renovering avskrivning.
Inom bokföring påverkar renovering inte avskrivning.
2013-10-28, 15:30
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
So what? Denna tråden handlar inte om bokföring.

Avskrivningstid/avskrivningstakt är ord som används inom fler områden än bara bokföring.
Det är samma ord men innebär helt olika saker i andra sammanhang.

Inom värdeförändringsteori påverkar renovering avskrivning.
Inom bokföring påverkar renovering inte avskrivning.

I så fall har jag missuppfattat vad det är du/ni vill ha sagt. Hur menar du att värdeförändringsteori har med avskrivningstakt att göra? Vad är din tes, vad är det vi diskuterar?

Värdet på byggnader i centrala Stockholm är idag högre än det var för 100 år sedan, trots att husen är 100 år äldre. Detta ökade värde är inte ett resultat av renovering, renovering och underhåll har bara sett till att värdet inte minskar till följd av obeboelighet. Värdeökningen beror på att gamla hus är subjektivt eftertraktade, men också därför att byggkvaliteten av många gamla hus vida överstiget vad man idag har råd att göra. Att bygga ett hus i sten likt gamla Postverket vid Centralstationen, skulle idag vara ekonomiskt oförsvarligt.
2013-10-28, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har sett siffror från boverket där de räknar med en real avskrivningstakt på 1–2 procent per år.
Givetvis tar de flesta hand om sin bostad vilket förskjuter avskrivningen i praktiken, men det är ju inte gratis att göra. Det ska finaniseras på något vis.
Amortering är ett sätt att säkra den finansieringen. Fast jag är mot krav.

Att prata om avskrivningar för BR blir rätt märkligt, alla BR-föreningar sköter sina fastigheter väl och finansierar det med månadsavgifterna. Att BR-lägenheter därför med tiden skulle falla i pris pga slitage är inte aktuellt i praktiken, speciellt inte om vi pratar om nominella belopp.

Detta ser du tydligt om du ser på en 100 år gammal flerbostadsfastighet och jämför värdet på den för 100 år sedan med vad som gäller idag för samma fastighet. Även om den är sliten kan jag garantera att den i nominella belopp är värd betydligt mer idag. Åtminstone så länge vi inte pratar om fastigheter på avfolkningsorter som har blivit värdelösa pga att ingen efterfrågar varken själva fastigheten eller marken.

.
2013-10-28, 18:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jo, men nu tycker du.
Man brukar säga att i en ekonomi finns det tre aktörer, individer, företag/organisationer och staten.
Frågan är om banken idag inte är en fjärde aktör, de har liksom lämnat företagandet, de, mer eller mindre, garanteras av staten som tvingar folket att betala det som ska vara ett företags skulder.

Ja staten har gripit in och räddat banker och det ger staten en rätt att tycka till om hur stora risker banker tar. Detta tycker jag däremot bör förändras så att bankerna mer betraktas som vanliga företag som får räddas av sina aktieägare, eller gå i konkurs.

Då skulle det också bli helt upp till långivaren och låntagaren att avgöra hur mycket lån som ska beviljas och villkoren för dem.

.
2013-10-28, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
och sedan har väl markvärdet ökat en aning också?? så även om ett 90 år gammalt hus rivs är marken värd många 1000-tals procent mer än nån jävla avskrivning som idioten von essen babblar om, eller menar essendumfan att marken ska avskrivas också???. Vilket jävla meningslöst kacklande han kör med, man borde fan inte ens bemöta skitsnacket.

Jag har bara återgett vad boverket skriver om avskrivningstakt på hus i sin marknadsrapport från 2012. För att se hur ni här på Flashback bemöter den. Innehållet i rapporten är inte min egna åsikt. Personligen är jag mot amorteringskrav.

Boverkets rapport om varför man ska amortera:
http://www.boverket.se/Om-Boverket/Webbokhandel/Publikationer/2012/Varfor-amortera/
2013-10-28, 19:45
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Jag har bara återgett vad boverket skriver om avskrivningstakt på hus i sin marknadsrapport från 2012. För att se hur ni här på Flashback bemöter den. Innehållet i rapporten är inte min egna åsikt. Personligen är jag mot amorteringskrav.

Boverkets rapport om varför man ska amortera:
http://www.boverket.se/Om-Boverket/Webbokhandel/Publikationer/2012/Varfor-amortera/
Boverket är ett enda stort skämt, ingen kritiskt tänkande normalbegåvad person lyssnar på vad dom säger överhuvudtaget, Boverket är en konstruerad avstjälpningsplats för statliga tjänstemän som ej kan sparkas, Bengt Hansson är värsta exemplet, han är t.o.m. utskrattad och hånad på sin egen arbetsplats, det säger något va? Du von essie, är på samma nivå som Bengt Hansson, tvåsiffrig IQ, stick från denna tråd din jävla nolla.
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-28 kl. 19:47.
2013-10-28, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
I så fall har jag missuppfattat vad det är du/ni vill ha sagt. Hur menar du att värdeförändringsteori har med avskrivningstakt att göra? Vad är din tes, vad är det vi diskuterar?

Värdet på byggnader i centrala Stockholm är idag högre än det var för 100 år sedan, trots att husen är 100 år äldre. Detta ökade värde är inte ett resultat av renovering, renovering och underhåll har bara sett till att värdet inte minskar till följd av obeboelighet. Värdeökningen beror på att gamla hus är subjektivt eftertraktade, men också därför att byggkvaliteten av många gamla hus vida överstiget vad man idag har råd att göra. Att bygga ett hus i sten likt gamla Postverket vid Centralstationen, skulle idag vara ekonomiskt oförsvarligt.

Jag har ingen tes och vet inte varför det blev sådan diskussion bara för att jag använde orden avskrivningstakt/avskrivningstid .
Diskussionen gällde om varför man ska amortera. Vissa vill till och med ha krav.
Personligen är jag mot amorteringskrav, men positiv till att amortera frivilligt eftersom jag är villaägare och inser att vitvaror, värmepanna åldras. Fasad och tak nöts i väder och vind. osv... En följdfråga för mig blir då hur mycket jag bör amortera då det är slitage som jag vill gardera mig mot.

I boverkets rapport om varför man ska amortera så tittar de på det. Där använder de termen avskrivningstakt. http://www.boverket.se/Om-Boverket/W...rfor-amortera/
Märkvärdigare än så ärdet inte.
2013-10-28, 19:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Boverket är ett enda stort skämt, ingen kritiskt tänkande person lyssnar på vad dom säger överhuvudtaget, Boverket är en konstruerad avstjälpningsplats för statliga tjänstemän som ej kan sparkas, Bengt Hansson är värsta exemplet, han är t.o.m. utskrattad och hånad på sin egen arbetsplats, det säger något va?

Ja han har sagt att bopriserna ska rasa i flera år nu, kanske t.o.m. årtionden. Innan han dör får han kanske rätt men då rasar det sannolikt ner till en nivå som är långt högre än nivån som gällde när han började varna.

.
2013-10-28, 20:03
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja han har sagt att bopriserna ska rasa i flera år nu, kanske t.o.m. årtionden. Innan han dör får han kanske rätt men då rasar det sannolikt ner till en nivå som är långt högre än nivån som gällde när han började varna.

.
Fastighetsprofessorn Stellan Lundström framstår som en Nobelpristagare i jämförelse med mähät Bengt Hansson.

Ni som varit med, minns att Stellan, tjatade om att bostäder var övervärderade och att det skulle komma ett ras, i en herrans massa år, tidigt 2000-tal, blev totalt bortgjord och förlöjligad, försökte göra en pudel och håller betydligt lägre profil idag
2013-10-28, 20:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har ingen tes och vet inte varför det blev sådan diskussion bara för att jag använde orden avskrivningstakt/avskrivningstid .
Diskussionen gällde om varför man ska amortera. Vissa vill till och med ha krav.
Personligen är jag mot amorteringskrav, men positiv till att amortera frivilligt eftersom jag är villaägare och inser att vitvaror, värmepanna åldras. Fasad och tak nöts i väder och vind. osv... En följdfråga för mig blir då hur mycket jag bör amortera då det är slitage som jag vill gardera mig mot.

I boverkets rapport om varför man ska amortera så tittar de på det. Där använder de termen avskrivningstakt. http://www.boverket.se/Om-Boverket/W...rfor-amortera/
Märkvärdigare än så ärdet inte.

Jag har också varit villaägare och skapade självklart en buffert för underhåll och förbättringar men gjorde det inte genom amortering. Självklart måste man kunna köpa nya vitvaror utan att gå till banken och låna ner pengar, det är lite för akut för det.

.
2013-10-28, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att prata om avskrivningar för BR blir rätt märkligt, alla BR-föreningar sköter sina fastigheter väl och finansierar det med månadsavgifterna. Att BR-lägenheter därför med tiden skulle falla i pris pga slitage är inte aktuellt i praktiken, speciellt inte om vi pratar om nominella belopp.
.

Du har rätt. Det är mer aktuellt för husägare.
Samtidigt så har jag tidigare bott i en brf där tegelfasaden började spricka. Det blev ohyggligt dyrt att fixa till och avgifterna höjdes rejält. Det slog hårt på priserna i den brf, så slitage kan drabba en brf också. Fast jag hörde till de lyckliga som hann sälja med bra vinst innan dess, så jag ska inte klaga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in