2013-10-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Avskrivningstid = Värdeminskning för att bostaden åldras. Den slits.
En amorteringstakt som motsvarar den värdeminskningen borde vara en lägsta nivå för att hålla
förmögenheten i huset oförändrad. Detta utan hänsyn till risknivå.
Har du några siffror på vad man kan anse vara normalt slitage efter ett, fem, tio, tjugofem, femtio år, hur detta påverkar värdet och så vidare? Hur lång menar du att avskrivningstiden är på bostäder, hur lång tid innan den är värdelös?

Såhär på rak arm känns det som ett konstigt argument, folk vill ju inte bo hur som helst, särskilt inte om de äger boendet. De tar hand om sitt hem, ofta förbättrar de även hemmet. Det är sällan man varit hemma hos någon som ägt sitt hus i 30 år som har samma standard fortfarande...
2013-10-28, 11:33
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Avskrivningstid = Värdeminskning för att bostaden åldras. Den slits.
En amorteringstakt som motsvarar den värdeminskningen borde vara en lägsta nivå för att hålla
förmögenheten i huset oförändrad. Detta utan hänsyn till risknivå.

Avskrivningen är ju de facto ett bokföringstekniskt påfund. Eller du menar att ett hus byggt 1920 (vi ponerar att bostadsrättslägenheter hade existerat vid den tiden) med avskrivning på 90 år, idag skulle vara värt 0:- annat än i balansräkningen? :-)
2013-10-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Avskrivningen är ju de facto ett bokföringstekniskt påfund. Eller du menar att ett hus byggt 1920 (vi ponerar att bostadsrättslägenheter hade existerat vid den tiden) med avskrivning på 90 år, idag skulle vara värt 0:- annat än i balansräkningen? :-)
Jag undrar hur mycket värde ett hus byggt 1910 skulle ha i dag om man inte lagt en spänn på underhåll...
2013-10-28, 11:46
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag undrar hur mycket värde ett hus byggt 1910 skulle ha i dag om man inte lagt en spänn på underhåll...

Beror på var det står. Men det skulle ju vara obeboeligt, så i eventuellt värde hade avsevärd renovering räknats in. Fast nu är det ju så att hus i regel renoveras löpande, så även hus från 1910. I Gamla stan finns det betydligt äldre hus än så.
2013-10-28, 11:57
Medlem
Citat:
Beror på var det står. Men det skulle ju vara obeboeligt, så i eventuellt värde hade avsevärd renovering räknats in. Fast nu är det ju så att hus i regel renoveras löpande, så även hus från 1910. I Gamla stan finns det betydligt äldre hus än så.
Jo, jag håller med dig fullt ut, se mitt svar till honom som står precis över ditt
2013-10-28, 13:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tidigare var du inne på att prisförändringarna bara var nominella på grund av att folk hade så mycket mer pengar, har du släppt det alltså?

Läs min inlägg mer noggrant, du har tolkat in något jag inte har påstått.

.
2013-10-28, 13:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har gjort det, svaren på mina frågor finns inte där. Anser du det får du gärna citera eller allra minst länka till relevanta inlägg.

Hur lever man frikostigare utan att konsumera pengarna som annars hade gått till amortering?

Det är sant, men de som har tänkt igenom det ser amortering som ett sparalternativ. Vad är bäst, sparande i att utöka sitt ägande i sin bostad eller att placera pengarna någon annanstans? Det är upp till var och en att avgöra. Men att ta dessa pengar och spendera dem i stället för att spara dem för att inflationen kommer äta upp lånet, det om något är ju ogenomtänkt...

Skriver från mobil nu och orkar därför inte leta åt dig.

Men som sagt, hur mycket och på vilket folk sparar låter jag vara upp till var och en. Det är långt ifrån säkert att det bästa sättet är att amortera på lånet.

Det är heller inte säkert att det bästa är att amortera max när man är ung och har mindre marginaler. Speciellt inte om bostadspriserna ändå stiger kraftigt så att man genom det snabbt får ned skuldkvoten.

.
2013-10-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Läs min inlägg mer noggrant, du har tolkat in något jag inte har påstått.

.
Den enskilt största anledningen till prisökningarna var den ökade penningmängden i samhället som gått till folk och ökat deras förmögenheter vilket gör att de värderar pengarna mindre, att 30 000 kvadraten när det var snittpris var lika dyrt som 70 000 är i dag skrev du tidigare, du har undvikit frågor kring det och nu skriver du motsägelsefulla inlägg. Det, tillsammans med bland annat förslaget att man ska leva mer frikostigt i stället för att amortera utan att spendera pengarna man annars amorterat med, gör att jag ser den här diskussionen som avslutad.
2013-10-28, 13:40
Avslutad
Citat:
Har du några siffror på vad man kan anse vara normalt slitage efter ett, fem, tio, tjugofem, femtio år, hur detta påverkar värdet och så vidare? Hur lång menar du att avskrivningstiden är på bostäder, hur lång tid innan den är värdelös?

Såhär på rak arm känns det som ett konstigt argument, folk vill ju inte bo hur som helst, särskilt inte om de äger boendet. De tar hand om sitt hem, ofta förbättrar de även hemmet. Det är sällan man varit hemma hos någon som ägt sitt hus i 30 år som har samma standard fortfarande...

Jag har sett siffror från boverket där de räknar med en real avskrivningstakt på 1–2 procent per år.
Givetvis tar de flesta hand om sin bostad vilket förskjuter avskrivningen i praktiken, men det är ju inte gratis att göra. Det ska finaniseras på något vis.
Amortering är ett sätt att säkra den finansieringen. Fast jag är mot krav.
2013-10-28, 13:54
Medlem
Citat:
Okej så du har alltså ingen grund för att anta att många föreningar skulle få det tufft och t.o.m. riskera att gå i putten om räntorna stiger med andra ord? Det var bara ett allmänt konstaterande att höjda räntor leder till högre utgifter?

.
Nu var det som sagt inte jag som "antog" men visst kommer många föreningar där ekonomin är maxxad att få det svårt, de går nog inte i putten då man sen 1990 byggt i rätt attraktiva lägen men ökade avgifter kommer att röra om i grytan bland dessa. Det är inte så trevligt att betala en "real marknadshyra" PLUS att ha ett privat lån för att få bo. Men min gissning är då att det är priset för borätten och inte borättsföreningen som får mest smisk. Höjda räntor idag kommer att krossa, räntevapnet är alltmer nedslipat.
2013-10-28, 14:00
Medlem
Citat:
Frågan man bör ställa sig är på vilket sätt detta är unikt för just banker. Företag som tar för stor risk kan gå i konkurs, och detta gäller alla företag. Som jag skrev tidigare, behandla banker som andra företag och låt aktieägarna ta smällen om det går illa. Då blir det heller inte statens uppgift att lägga sig i om just bankföretagen bedriver verksamheten bra eller inte.

.
Jo, men nu tycker du.
Man brukar säga att i en ekonomi finns det tre aktörer, individer, företag/organisationer och staten.
Frågan är om banken idag inte är en fjärde aktör, de har liksom lämnat företagandet, de, mer eller mindre, garanteras av staten som tvingar folket att betala det som ska vara ett företags skulder.
2013-10-28, 14:01
Avslutad
Citat:

Boverket, m fl. använder ordet avskrivningstakt för att beskriva värdeminskning i samband med att bostäder slits/åldras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in