2013-10-28, 13:21
Medlem
anteri17s avatar
Med tanke på att svenskarna ändå gav ganska höga betyg av dig så tycker jag nog att portugiserna ska få dessa betyg:

Patricio: inte en aning

Pereira 4
Alves 4
Pepe 4
Coentrao 4,5

Moutinho 4,5
Meireles 4
Veloso 4

Nani 4,5
Postiga 3,5
Ronaldo 5
Citera
2013-10-28, 14:12
Bannlyst
Portugal är något in i helvete överskattade. Jag blir riktigt förbannad när folk höjer det skitlaget upp till skyarna. De har livnärt sig på play-off de senaste kvalen och kommit undan på riktig sydeuropeisk manér. Allt har ordnat sig för de jävlarna. I VM kvalet 2010 ordnade det sig för de när vi förlorade mot Danmark på parken.

Nu senast låg man under mot Nordirland med 2-1 och man vänder tack vare att Chris Brunt tog ett idiotiskt rött kort. Ändå leker fittronaldo som om han är någon jävla hjälte med sina tre mål. Nej, vi ska stoppa de jävlarna på riktigt vikingavis och ta oss till VM. Portugal ska inte få ta sig förbi till mästerskap varenda jävla gång genom play-off. Det är vår tur nu.
Citera
2013-10-28, 14:15
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Portugal är något in i helvete överskattade. Jag blir riktigt förbannad när folk höjer det skitlaget upp till skyarna. De har livnärt sig på play-off de senaste kvalen och kommit undan på riktig sydeuropeisk manér. Allt har ordnat sig för de jävlarna. I VM kvalet 2010 ordnade det sig för de när vi förlorade mot Danmark på parken.

Nu senast låg man under mot Nordirland med 2-1 och man vänder tack vare att Chris Brunt tog ett idiotiskt rött kort. Ändå leker fittronaldo som om han är någon jävla hjälte med sina tre mål. Nej, vi ska stoppa de jävlarna på riktigt vikingavis och ta oss till VM. Portugal ska inte få ta sig förbi till mästerskap varenda jävla gång genom play-off. Det är vår tur nu.

Visst är dem det som kollektiv. Men spelare för spelare så håller dem en högre nivå, även om det inte är så stor skillnad vissa vill få det till.
Citera
2013-10-28, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Ja, pga nonchalans i mindre betydelsefulla matcher. När det verkligen gäller så är Portugal ett helt annat lag. Titta på deras senaste EM och VM-slutspel. Och att dom skulle missa VM på deras andra hemmaplan Brasilien är otänkbart.
Ok, så med din logik borde de ju vinna mot Ryssland borta, Nordirland hemma, Israel x2 för då hade de ju tagit förstaplatsen.

Tro mig, att de även hade problem med att vinna mot Nordirland borta visar tydligt att Portugal är lättmanövrerade. Jag såg den matchen och Portugal hade inte en uns att säga till om förrens Nordirland tog det snöpliga röda kortet. Innan dess ställde Nordirländarna enkelt om portugiserna och ägde bollen. Likadant såg jag när Nordirland mötte Portugal borta.

Portugal var inte värda förstaplatsen och hade de varit det så hade de vunnit mot Nordirland hemma och vunnit med större marginaler i Belfast. Deras vinst mot Ryssland hemma 1-0 kom även den på fast situation. Portugal är inte bättre än en play-off plats, så är verkligheten och de ska vara glada att de hamnade i en skitgrupp för då hade de lika gärna kommit trea.

Räcker med att spelarna i Sverige är medvetna om Portugals många svagheter, då ordnar vi detta.
Citera
2013-10-28, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Visst är dem det som kollektiv. Men spelare för spelare så håller dem en högre nivå, även om det inte är så stor skillnad vissa vill få det till.
Jag ser det som ett betydligt större fördel att Sverige är mer benägna att spela som ett kollektiv och det är optimalt att man har max en världsstjärna man kan arbeta utifrån. Portugal är inte mycket till kollektiv och de måste hela tiden förlita sig på sin backlinje. Mittfältet i Portugal är sårbara vid kontringar och med Portugals höga backlinje borde det rendera i en del svenska mål. Divor som Ronaldo och Nani kan vi enkelt få ur bruk om vi bara vill det.

Portugals mål kommer antingen på fasta situationer eller på inlägg. Våra mittbackar måste i det avseendet vara alerta.

Vi kommer att ordna detta, vi tar oss till VM om Hamrén och spelarna tar till sig det spionerna sagt till dem.
Citera
2013-10-28, 14:49
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Ok, så med din logik borde de ju vinna mot Ryssland borta, Nordirland hemma, Israel x2 för då hade de ju tagit förstaplatsen.

Tro mig, att de även hade problem med att vinna mot Nordirland borta visar tydligt att Portugal är lättmanövrerade. Jag såg den matchen och Portugal hade inte en uns att säga till om förrens Nordirland tog det snöpliga röda kortet. Innan dess ställde Nordirländarna enkelt om portugiserna och ägde bollen. Likadant såg jag när Nordirland mötte Portugal borta.

Portugal var inte värda förstaplatsen och hade de varit det så hade de vunnit mot Nordirland hemma och vunnit med större marginaler i Belfast. Deras vinst mot Ryssland hemma 1-0 kom även den på fast situation. Portugal är inte bättre än en play-off plats, så är verkligheten och de ska vara glada att de hamnade i en skitgrupp för då hade de lika gärna kommit trea.

Räcker med att spelarna i Sverige är medvetna om Portugals många svagheter, då ordnar vi detta.
Jepp, men så blir det när du har så många egoister i ett och samma lag. Det är lite som med Frankrike. Kanske inte så konstigt att båda dessa lagen befinner sig i Play-Off:en ändå?

Vi har inte en enda egoistisk spelare i startelvan. Förut var Zlatan det, nu är han det motsatta. Det är därför vi har ett så starkt lag. Plus att vi har individuella kvaliteér i Zlatan, och kanske dessutom tre/fyra spelare till som besitter en extremt hög högsta nivå.

Men ärligt talat känns denna matchen som så oförutsägbar som det bara går. Europas mest oförutsägbara lag Sverige möter Europas näst mest oförutsägbara lag Portugal.

Portugal har den stora pressen på sig att vinna den första matchen på hemmaplan. Så får vi in det första målet mot Portugal den 15:e i första mötet kommer vi skaka Portugal rejält i alla fall.
Citera
2013-10-28, 15:50
Medlem
Steff83s avatar
Portugal är inget världslag som en del vill få till..Dom tillhör inte dom som kan vinna VM..tex. Dom har alltid saknat en viss bredd.

Sen att dom är bättre än Sverige individuellt totalt sett är en annan femma. Men det är inget Tyskland(som är nära jämföra med då vi mött dom) vi pratar om.
Citera
2013-10-28, 16:10
Medlem
SteveAngellos avatar
Tror Sverige kan matcha portugal i det kollektiva spelet men när det gäller individuella prestationer så ser det inte ljust ut alltså
Citera
2013-10-28, 16:21
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveAngello
Tror Sverige kan matcha portugal i det kollektiva spelet men när det gäller individuella prestationer så ser det inte ljust ut alltså
Och det är nog där det kommer att avgöras. Vi gör aldrig någon kollektivt perfekt match rakt igenom, det förekommer allt som oftast alltid någonting (typ individuellt misstag) som ställer till det i slutändan.

Blir antagligen två målrika matcher. Vår offensiv kan göra mål på vilket lag som helst, likaväl kan försvaret släppa in mål från vilket lag som helst. Ungefär samma med Portugal, man verkar inte kunna stänga till bakåt även mot sämre motstånd, samtidigt har man CR7, Nani och Postiga framåt. Däremot tror jag att vårt försvar överlag är något sämre än deras, och det är väl där det avgörs.

Tips:
3-2 i Lissabon
2-2 i Stockholm

Jag brukar alltid tippa fel
Citera
2013-10-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Portugal är inget världslag som en del vill få till..Dom tillhör inte dom som kan vinna VM..tex. Dom har alltid saknat en viss bredd.

Sen att dom är bättre än Sverige individuellt totalt sett är en annan femma. Men det är inget Tyskland(som är nära jämföra med då vi mött dom) vi pratar om.

Är det därför de åkte ut på straffar mot Spanien i EM? Deras topp är otroligt hög, de har bara svårt att alltid vara nära den.
Citera
2013-10-28, 18:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataFeminister
Är det därför de åkte ut på straffar mot Spanien i EM? Deras topp är otroligt hög, de har bara svårt att alltid vara nära den.

Ja...Just så..Det finns en anledning till ojämnheten. Men hög högstanivå..absolut. Men lägstanivån är för låg för att höra till dom verkligt stora.
Citera
2013-10-28, 21:35
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Med tanke på att svenskarna ändå gav ganska höga betyg av dig så tycker jag nog att portugiserna ska få dessa betyg:

Patricio: inte en aning

Pereira 4
Alves 4
Pepe 4
Coentrao 4,5

Moutinho 4,5
Meireles 4
Veloso 4

Nani 4,5
Postiga 3,5
Ronaldo 5

Patricio: Extremt bra linjemålvakt som tillhör det absoluta toppskiktet i sin kategori. Reaktionssnabb, positionssäker och solid vid straffskytte. Kan bli aningens nonchalant i sina stunder. Betyg: 7

Pereira: När han spelade i Sporting var han en av mina favoritspelare. Fin när han går framåt och i defensiven är han extremt jobbig att möta. Det finns dock ett stort jävla men - hans temperament. Det känns som han alltid plockar på några onödiga gula kort. Bra duell med Kacaniklic. Betyg: 6.5
Alves: Ett riktigt råskinn som kan stå för helt sjuka aktioner. Dock snackar vi om en väldigt stabil mittback, särskilt i duellspelet och luftrummet. Gruff att vänta med Zlatan, stora problem om Hysén spelar. Betyg: 6.5
Pepe: Alla känner till även honom. Ytterligare ett råskinn i mittlåset. Oförutsägbar, alltid på motståndarnas hälsenor och även här hänger det slagge i luften. Betyg: 8
Coentrao: Tillhör dom översta procenten av ytterbackar i världen. Offensivt skolad med bra teknik och genombrottskraft. Kan stundtals bli lite omständig men hans levererande väger upp. Betyg: 8

Moutinho: I mina ögon en komplett mittfältare av sällan skådad sort. Rör sig över stora ytor, spelskicklig på små ytor, hittar den avgörande bollen och kan även komma på genombrott. Fullkomligt underbar spelare. Betyg: 9
Meireles: En begränsad spelare med få riktiga kvalitéer, passar dock bra in i landslagskontexten då han står för det där skitiga som Portugal ofta saknar. Lite av en lös kanon på däck som antingen kan hjälpa eller stjälpa över två matcher. Betyg: 6.5
Veloso: Jag brukar beskriva honom som en finlirare utan psyke. Han är sällan avgörande i sitt spel, dräller en hel del med boll och är absolut ingen favorit. Det ska dock sägas att han har rätt skön blick ner mot strutarna när han placerar bollen på yta. Betyg: 5.5

Nani: I form är han en sanslöst bra ytter, om han inte är det så kan han vara en av världens mest frustrerande spelare att titta på. Då gör han sällan sin gubbe och får aldrig in bollen. Portugal ställer mycket hopp till kanterna oavsett om det blir Nani eller Vierinha. Betyg: 7.5
Postiga: Portugals ständiga akilleshäl, kan dock tycka att Postiga får oförtjänt mycket skit ibland. Han är ofta där han ska vara, centralt i banan och antingen samlar upp bollar eller fördelar dom vidare. Har bra säsonger med sig i ryggen. Betyg: 7
Ronaldo: Behövs ingen beskrivning. Toppen av toppen. Betyg: 10

Mittfältet känns rätt satt i sten, enda frågetecknen är väl egentligen på högerkanten.
Senast redigerad av 4522 2013-10-28 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in