2013-10-28, 22:01
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Patricio: Extremt bra linjemålvakt som tillhör det absoluta toppskiktet i sin kategori. Reaktionssnabb, positionssäker och solid vid straffskytte. Kan bli aningens nonchalant i sina stunder. Betyg: 7

Pereira: När han spelade i Sporting var han en av mina favoritspelare. Fin när han går framåt och i defensiven är han extremt jobbig att möta. Det finns dock ett stort jävla men - hans temperament. Det känns som han alltid plockar på några onödiga gula kort. Bra duell med Kacaniklic. Betyg: 6.5
Alves: Ett riktigt råskinn som kan stå för helt sjuka aktioner. Dock snackar vi om en väldigt stabil mittback, särskilt i duellspelet och luftrummet. Gruff att vänta med Zlatan, stora problem om Hysén spelar. Betyg: 6.5
Pepe: Alla känner till även honom. Ytterligare ett råskinn i mittlåset. Oförutsägbar, alltid på motståndarnas hälsenor och även här hänger det slagge i luften. Betyg: 8
Coentrao: Tillhör dom översta procenten av ytterbackar i världen. Offensivt skolad med bra teknik och genombrottskraft. Kan stundtals bli lite omständig men hans levererande väger upp. Betyg: 8

Moutinho: I mina ögon en komplett mittfältare av sällan skådad sort. Rör sig över stora ytor, spelskicklig på små ytor, hittar den avgörande bollen och kan även komma på genombrott. Fullkomligt underbar spelare. Betyg: 9
Meireles: En begränsad spelare med få riktiga kvalitéer, passar dock bra in i landslagskontexten då han står för det där skitiga som Portugal ofta saknar. Lite av en lös kanon på däck som antingen kan hjälpa eller stjälpa över två matcher. Betyg: 6.5
Veloso: Jag brukar beskriva honom som en finlirare utan psyke. Han är sällan avgörande i sitt spel, dräller en hel del med boll och är absolut ingen favorit. Det ska dock sägas att han har rätt skön blick ner mot strutarna när han placerar bollen på yta. Betyg: 5.5

Nani: I form är han en sanslöst bra ytter, om han inte är det så kan han vara en av världens mest frustrerande spelare att titta på. Då gör han sällan sin gubbe och får aldrig in bollen. Portugal ställer mycket hopp till kanterna oavsett om det blir Nani eller Vierinha. Betyg: 7.5
Postiga: Portugals ständiga akilleshäl, kan dock tycka att Postiga får oförtjänt mycket skit ibland. Han är ofta där han ska vara, centralt i banan och antingen samlar upp bollar eller fördelar dom vidare. Har bra säsonger med sig i ryggen. Betyg: 7
Ronaldo: Behövs ingen beskrivning. Toppen av toppen. Betyg: 10

Mittfältet känns rätt satt i sten, enda frågetecknen är väl egentligen på högerkanten.

Bra lista. Jag överskattade nog Pereira, Alves, Meireles och Veloso en aning. Annars var vi nog ganska eniga, men med olika betygssystem. Utgår från att din lista är mer rätt då du har bra koll på bollen på den västra sidan av den iberiska halvön.
Citera
2013-10-30, 00:45
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Elmander och Kacaniclic är bänkade i sina klubblag. Ekdal ska enligt nya uppgifter ha en månad kvar tills han är spelklar, vilket gör att han missar play-off:en. Elm startar inte i sitt klubblag. Källström byts ut. Sebastian Larsson får inte spela som yttermittfältare. Antonsson är petad och kommer troligen inte få så mycket speltid till den 15:e med tanke på att Bologna vann förra matchen, och att de släppte in noll mål. Hysén är skadad och även han troligen borta i Play-Off:en.

Detta är inte bra. Varför går det så dåligt för svenskarna ute i Europa? Tycker det har gjort det ett bra tag nu. Dem kommer i alla fall utvilade till landslagsmatcherna.
Haha, ja, förhoppningsvis gör det spelarna mer spelsugna och hungriga.

Kacaniklic verkar än så länge inte ha tagit någon större skada av att vara bänkad i klubblaget, han har varit pigg och irrationell i landslaget. Han fick hoppa in nu senast i ligan.

Sebastian Larsson har varit mer eller mindre oduglig i landslaget på sistone, liksom den tafatte Elm. Antonsson vs Cristiano Ronaldo är ju en kombo man inte ens vill ta i sin mun. Beklagligt att Ekdal är skadad, om han växer till sig lite kan det bli en nyckelspelare på det svenska mittfältet. Källström har sett sina bästa dagar men är aldrig genomusel när han spelar, crossbollen till Zlatan sist var magnifik.
Citera
2013-10-30, 16:01
Medlem
god.childs avatar
Det har ju (med rätta) klagats en del i tråden på Elm. Fotboll verkar inte vara eurosports starkaste sida här har man lyckats få Elm till sveriges 4e bästa spelare 2013 samtidigt som man har målvaktsklippan Isaksson först på 14e plats.
http://www.eurosport.se/fotboll/lista-sveriges-basta-spelare-2013-rasmus-elm-nummer-4_sto3984127/story.shtml
Citera
2013-10-30, 19:11
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Bra lista. Jag överskattade nog Pereira, Alves, Meireles och Veloso en aning. Annars var vi nog ganska eniga, men med olika betygssystem. Utgår från att din lista är mer rätt då du har bra koll på bollen på den västra sidan av den iberiska halvön.

Tycker det är svårt att ge en rättvisande bild med enbart 1-5 i betyg. Finns för få steg mellan godkänd och riktigt bra.

Jag ser vårt innermittfält som den stora akilleshälen, trots att Portugals (Moutinho undantaget) inte håller yppersta världsklass. Svensson har en hel säsong i benen och trots att jag inte är lika nitisk på den här punkten som Hamrén så tror jag att han har problem att orka en hel match. Källström var riktigt bra mot Tyskland under perioden han orkade, det vill säga dryga 25-30 minuter innan han såg döende ut. Ekdal har varit både avstängd och skadad. Därför kan man inte påstå att han är i sitt livs form. Elm kommenterar jag inte ens, mespelle och bolldrällare utan dess like.

Därför skulle jag gärna, och det här händer en gång på miljonen, se Wernbloom spela centralt i banan. Jag tror att han både orkar och lyckas sätta press på spelare som Veloso. Dock är han nog lite för dum för att rå på Moutinho men kan han hänga på honom i 45 minuter så är det gott nog. Fokuserar vi för mycket på Ronaldo är skulle jag bli livrädd, det är Moutinho som är katalysatorn i det där laget. Kommer han in rätt i matchen lär Portugals possession döda oss långsamt men ack så smärtsamt.
Citera
2013-10-30, 19:54
Medlem
Är det helt säkert att Ekdal missar playoff pga. sin skada ?
Citera
2013-10-30, 20:05
Medlem
freeriderXIIs avatar
Finns det inte en risk att en överhettad Wernbloom drar på sig onödiga frisparkar och till och med gula och röda kort ?

Men han är bra på att jaga bollen, att vara först på bollen är viktigt.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-10-30 kl. 20:08.
Citera
2013-10-30, 20:29
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Finns det inte en risk att en överhettad Wernbloom drar på sig onödiga frisparkar och till och med gula och röda kort ?

Men han är bra på att jaga bollen, att vara först på bollen är viktigt.

Den risken finns tyvärr alltid med Wernbloom, dock så möter han relativt stationära mittfältare (återigen undantaget Moutinho som har sin blick) i Portugal vilka han borde klara av att hänga med. Det är lite svårare mot lag som har många offensiva mittfältare som skiftar positioner etc. Här kommer merparten ligga centralt.
Citera
2013-10-30, 20:59
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fast är han (Pontus Wernbloom) tillräckligt bra på att hantera bollen och passa den ?

Vi vill ju inte bara jaga boll men som sagt hans offensiva/defensiva press kan nog irritera och besvära portugisiska mittfältare som vill ta det lite lugnt och leka med bollen gärna i sidled.

Men det gäller ju att svenskarna jobbar synkat och inte bara att det är Wernbloom som springer som en dåre.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-10-30 kl. 21:40.
Citera
2013-10-30, 21:47
Medlem
Citat:
Fast är han (Pontus Wernbloom) tillräckligt bra på att hantera bollen och passa den ?

Vi vill ju inte bara jaga boll men som sagt hans offensiva/defensiva press kan nog irritera och besvära portugisiska mittfältare som vill ta det lite lugnt och leka med bollen gärna i sidled.

Men det gäller ju att svenskarna jobbar synkat och inte bara att det är Wernbloom som springer som en dåre.

Håller med, men angående om han är bra nog att hålla i bollen lite så tror jag ändå han inte tappar för mycket. Mot City slog han ju till och med några bra passningar
Citera
2013-10-30, 21:48
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Det är lite av Wernbloms problem. Han går lätt bort sig och är usel med bollen. Kan förresten tänka mig Wernblom ifall han ackompanjeras av två till innermittfältare, annars inte.
Citera
2013-10-30, 22:02
Medlem
freeriderXIIs avatar
Våra olika mittbackskonstellationer har dock slarvat med bollen ännu mera och visat sig klumpiga och oförmögna att hantera bollen vilket resulterat i baklängesmål

Hoppas de som får spela i mittlåset bättrar sig till Portugal matchen.
Citera
2013-10-31, 03:35
Bannlyst
Vad tror ni blir mittbacksparet mot portugal? Antonsson och Nilsson? Finns det tid att matcha in Granqvist-Nilsson istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in