Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Med tanke på att svenskarna ändå gav ganska höga betyg av dig så tycker jag nog att portugiserna ska få dessa betyg:
Patricio: inte en aning
Pereira 4
Alves 4
Pepe 4
Coentrao 4,5
Moutinho 4,5
Meireles 4
Veloso 4
Nani 4,5
Postiga 3,5
Ronaldo 5
Patricio: Extremt bra linjemålvakt som tillhör det absoluta toppskiktet i sin kategori. Reaktionssnabb, positionssäker och solid vid straffskytte. Kan bli aningens nonchalant i sina stunder. Betyg: 7
Pereira: När han spelade i Sporting var han en av mina favoritspelare. Fin när han går framåt och i defensiven är han extremt jobbig att möta. Det finns dock ett stort jävla men - hans temperament. Det känns som han alltid plockar på några onödiga gula kort. Bra duell med Kacaniklic. Betyg: 6.5
Alves: Ett riktigt råskinn som kan stå för helt sjuka aktioner. Dock snackar vi om en väldigt stabil mittback, särskilt i duellspelet och luftrummet. Gruff att vänta med Zlatan, stora problem om Hysén spelar. Betyg: 6.5
Pepe: Alla känner till även honom. Ytterligare ett råskinn i mittlåset. Oförutsägbar, alltid på motståndarnas hälsenor och även här hänger det slagge i luften. Betyg: 8
Coentrao: Tillhör dom översta procenten av ytterbackar i världen. Offensivt skolad med bra teknik och genombrottskraft. Kan stundtals bli lite omständig men hans levererande väger upp. Betyg: 8
Moutinho: I mina ögon en komplett mittfältare av sällan skådad sort. Rör sig över stora ytor, spelskicklig på små ytor, hittar den avgörande bollen och kan även komma på genombrott. Fullkomligt underbar spelare. Betyg: 9
Meireles: En begränsad spelare med få riktiga kvalitéer, passar dock bra in i landslagskontexten då han står för det där skitiga som Portugal ofta saknar. Lite av en lös kanon på däck som antingen kan hjälpa eller stjälpa över två matcher. Betyg: 6.5
Veloso: Jag brukar beskriva honom som en finlirare utan psyke. Han är sällan avgörande i sitt spel, dräller en hel del med boll och är absolut ingen favorit. Det ska dock sägas att han har rätt skön blick ner mot strutarna när han placerar bollen på yta. Betyg: 5.5
Nani: I form är han en sanslöst bra ytter, om han inte är det så kan han vara en av världens mest frustrerande spelare att titta på. Då gör han sällan sin gubbe och får aldrig in bollen. Portugal ställer mycket hopp till kanterna oavsett om det blir Nani eller Vierinha. Betyg: 7.5
Postiga: Portugals ständiga akilleshäl, kan dock tycka att Postiga får oförtjänt mycket skit ibland. Han är ofta där han ska vara, centralt i banan och antingen samlar upp bollar eller fördelar dom vidare. Har bra säsonger med sig i ryggen. Betyg: 7
Ronaldo: Behövs ingen beskrivning. Toppen av toppen. Betyg: 10
Mittfältet känns rätt satt i sten, enda frågetecknen är väl egentligen på högerkanten.