2013-10-28, 10:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fungerar det som att söka i FUP tex så får man många träffar på tex Berg. Då inkluderas tex "Lindberg" och alla andra efternamn som slutar på berg.

Ja det fungerar, men då ska man ange -berg eller berg-. Jag kan inte garantera att det är så eftersom reglerna för hur man gjort sökningen inte finns beskrivna i Fup. Eller rättare sagt jag har då inte funnit detta. Det finns i början av IBAS undersökning en beskrivning av Metod. Här tycker jag att man kunde beskrivit metoden lite bättre. Inte så lätt för någon extern att sätta sig in i redovisningen av resultatet när man egentligen inte vet vad de sökt. Det syns även här på tråden när vi tolkar lite olika.
Citera
2013-10-28, 10:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Han jagar, är van med knivar och skulle nog inte små-hugga på ryggen utan gå direkt på mål så att säga. Dessutom har han knappast haft tid till det hela.
Jag vet att du inte gillar när jag gissar Q, men har man arbetat med människor inom psykiatrin i 27 år blir det lätt att man överanalyserar beteenden och personligheter Som jag skrev, finns ingen direkt fakta bakom, bara mina tolkningar
Så det var bara en gissning.

MB kan ha blivit så besinningslöst arg på VB att han gick på ryggen först, innan han avslutade med två hugg i ryggen. Han har inte haft tid till det hela, men det tar inte lång tid. Att göra sig av med kroppen för gott hade tagit tid. Efter att ha velat ett par veckor kan han ha bestämt sig för att elda upp den i ödehuset.

Jag har inte uppfattat några våldtendenser från KJ, därför ligger det besinningslösa huggandet i ryggen närmare MB:s personlighet än KJ:s.
Citera
2013-10-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Det råder brist på kompetens att redovisa sådana här uppgifter utan att presentera jämförbart material från någon "vanlig" grabb i samma ålder. Sanslöst är ordet.

Antar att du skrev "grabb" eftersom posten du svarade på hade angivit KJ där det skulle varit MB. Det är alltså MB:s mobiltelefonerande som dryftas.
Citera
2013-10-28, 11:03
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det är dåligt formulerat. Men det är inte en toppnotering eftersom 95% inte uttrycker "kommunikationen dem emellan" utan deras kommunikation som andel av totalen.

Låt säga att Berg bara hade fått/svarat på 6 SMS denna dag, alla från VB. Då hade andelen varit 100%. Enligt din logik hade det också varit en "toppnotering i samtalskommunikationen dem emellan", eller hur?

Visst kan andelen ha ett visst intresse eftersom det möjligen kan säga något om hur fokuserad Berg varit på just denna kontakt en viss dag. Men du måste väl ändå hålla med om att det som är mest intressant är den absoluta frekvensen av kontakter? Och då framstår inte fredagen som särskilt unik. Tyvärr...

Den 3/5 hade de 37 SMS-kontakter sid 925 Fup. Av dessa 37 skickade MB 13, av dessa varav 10 efter kl 21 00. VB skickade mao 24. Det är lite svårt att verifiera dina uppgifter och var du hämtar dessa när du inte anger några sidhänvisningar i Fup. Det är inte så jag misstror dig, men jag vill också komma till samma slutsats och då vill jag veta var du finner dina uppgifter.
Citera
2013-10-28, 11:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Jag har inte uppfattat några våldtendenser från KJ, därför ligger det besinningslösa huggandet i ryggen närmare MB:s personlighet än KJ:s.

Det där är också en spekulation i så fall. Tråden saknar all kunskap för att kunna bedöma vilken av personerna som är mest trolig som knivbeväpnad angripare.

Dessutom har KJ tagit ett rejält stryptag på en ex.flickvän, så det känns lite konstigt att hävda att man inte "uppfattat några våldstendenser"
Citera
2013-10-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

MB kan ha blivit så besinningslöst arg på VB att han gick på ryggen först, innan han avslutade med två hugg i ryggen. Han har inte haft tid till det hela, men det tar inte lång tid. Att göra sig av med kroppen för gott hade tagit tid. Efter att ha velat ett par veckor kan han ha bestämt sig för att elda upp den i ödehuset.

Ja det mesta här är väl gissningar och tolkningar eller hur? Hade det varit byggt på enbart fakta hade tråden dött för länge sen. Jag är värdelös på allt man kan ta på, teknisk bevisning etc men däremot det dolda är jag mycket bättre på. Men jag kan ha fel med, ingen är perfekt och alla tolkar olika

När det gäller detta med tid menar jag hela mordet och hanteringen av kroppen, styckning, placering av kroppsdelar. Och det får jag mer att stämma på KJ,
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-28 kl. 11:22.
Citera
2013-10-28, 11:10
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja det fungerar, men då ska man ange -berg eller berg-. Jag kan inte garantera att det är så eftersom reglerna för hur man gjort sökningen inte finns beskrivna i Fup. Eller rättare sagt jag har då inte funnit detta. Det finns i början av IBAS undersökning en beskrivning av Metod. Här tycker jag att man kunde beskrivit metoden lite bättre. Inte så lätt för någon extern att sätta sig in i redovisningen av resultatet när man egentligen inte vet vad de sökt. Det syns även här på tråden när vi tolkar lite olika.

Där lärde jag mig något nytt! Önskar jag vetat det tidigare då jag sökte "medicin" Tackar!
Citera
2013-10-28, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där är också en spekulation i så fall. Tråden saknar all kunskap för att kunna bedöma vilken av personerna som är mest trolig som knivbeväpnad angripare.

Dessutom har KJ tagit ett rejält stryptag på en ex.flickvän, så det känns lite konstigt att hävda att man inte "uppfattat några våldstendenser"
Ja, visst är det en spekulation. Jag påstår inte att MB är skyldig. Det finns inga bevis. Men jag undrar hur MB skulle klara en lika noggrann bevissökning som KJ har fått utstå. Bara det faktum att MB och AN ger olika versioner i varje detalj om vad de gjorde tillsammans på lördagkväll får mig att fundera. Varför frågade polisen om vad de gjorde, utan att följa upp den dåliga samstämmigheten? Varför blev inte polisen misstänksam?

Jag får uppfattningen att strypningen inte var allvarligt menad, medan MB:s våldtendenser är definitivt allvarliga.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-28 kl. 11:24.
Citera
2013-10-28, 11:21
Medlem
highfives avatar
I Fup sid 911 redovisas MBs samtalskommunikation under vecka 7-19. Mao 13 veckor. Totala samtalskommunikation dessa veckor var 5286 enskilda samtal sms mm. Sms i särklass vanligast. Av dessa 5286 så har 2585 varit mellan MB och VB. Dvs i snitt 48%.

Hela perioden vecka 7-19 innefattar 91 dagar. Delar man antalet dagar med total kommunikation så får man ett snitt på 58 samtalskommunikationshändelser per dag i snitt.

Av dessa 58 kommunikations händelser per dag i snitt kan man konstatera att den 3/5 har de 37sms-kontakter (sid 925 Fup) av MBs totalt 39 samtalskontakter och toppnoteringen i kommunikation mellan MB och VB slår därmed i taket med 95%. Jag förstår hur Mr Fold resonerat, men varför har han i stort sett bara samtalskommunikation med VB denna dag? Var han ledig? Sjuk eller vad? Den 3/5 bryter mönster på mer än ett sätt. Den 3/5 var en fredag och restaurangen var öppen.
Citera
2013-10-28, 11:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Den 3/5 hade de 37 SMS-kontakter sid 925 Fup. Av dessa 37 skickade MB 13, av dessa varav 10 efter kl 21 00. VB skickade mao 24. Det är lite svårt att verifiera dina uppgifter och var du hämtar dessa när du inte anger några sidhänvisningar i Fup. Det är inte så jag misstror dig, men jag vill också komma till samma slutsats och då vill jag veta var du finner dina uppgifter.

Nu har jag inte FUP just nu, men utifrån vad jag skrev igår så finns ett diagram på s. 916 som visar veckofrekvensen på deras kontakter. Jag tror inte att det var uppdelat på enskilda dagar, men de högsta veckorna hade en så hög frekvens kommunikation att det är matematiskt omöjligt att inte vissa dagar gått över 37. Notera också det jag skrev igår om att det genomsnittliga antalet SMS-kontakter dem emellan per dag låg på ca 30, det är alltså inte så att frekvensen för fredagen är anmärkningsvärt högre än snittet heller.
Citera
2013-10-28, 11:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
MBs samtalskommunikation som jag redovisat och lyft fram vissa delar av har ifrågasatts av vissa av medlemmarna på tråden. Därför väljer jag att direkt plocka ut ren fakta från Fup så läsaren sen själv kan bilda sig en uppfattning. Egen analys och andras analyser har jag lämnat dit hän, utan redovisar endast resultatet under en slumpmässigt vald period.
Du gör fortfarande en, om än primitiv, egen analys, då du väljer att låta procentandelen SMS mellan VB och MB utgöra redovisningsenheten. Men den är rimligen av föga intresse. Det som spelar roll är väl hur många SMS de utväxlade en vis given dag, inte hur många andra MB hade kontakt med som spär ut deras messande i mer eller mindre hög grad? Du bygger ju i praktiken upp ett resonemang om att det skulle vara extra misstänkt för MB att han hade få SMS från andra personer just den 3 maj.

Ditt argumenterande känns igen från politiska sammanhang, då det är på förhand givet vilken ståndpunkt som ska argumenteras för, och där det gäller att hitta så bra argument som möjligt för denna. Den typen av argumentation är rätt improduktiv redan i politiken, och ger inte ett skvatt när det gäller att komma fram till sannolik gärningsman.
Citera
2013-10-28, 11:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
I Fup sid 911 redovisas MBs samtalskommunikation under vecka 7-19. Mao 13 veckor. Totala samtalskommunikation dessa veckor var 5286 enskilda samtal sms mm. Sms i särklass vanligast. Av dessa 5286 så har 2585 varit mellan MB och VB. Dvs i snitt 48%.

Hela perioden vecka 7-19 innefattar 91 dagar. Delar man antalet dagar med total kommunikation så får man ett snitt på 58 samtalskommunikationshändelser per dag i snitt.

Av dessa 58 kommunikations händelser per dag i snitt kan man konstatera att den 3/5 har de 37sms-kontakter (sid 925 Fup) av MBs totalt 39 samtalskontakter och toppnoteringen i kommunikation mellan MB och VB slår därmed i taket med 95%. Jag förstår hur Mr Fold resonerat, men varför har han i stort sett bara samtalskommunikation med VB denna dag? Var han ledig? Sjuk eller vad? Den 3/5 bryter mönster på mer än ett sätt. Den 3/5 var en fredag och restaurangen var öppen.

Jag har för mig att pejlingen av hans telefon indikerade att han varit hemma i bostaden denna dag. Kanske hade han sjukanmält sig? Man kunde ju i vart fall se på analysen att det var normalt att Bergs trafik varierade kraftigt mellan olika dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in