2013-10-28, 09:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
När det gäller resultatet från IBAS sökordssökning, sid 951 Fup, så har man sökt på vissa ord som förekommer i SMS och dessa har hämtats från hans mobil och avser inte den period som redovisades i samtalskommunikation med VB utan troligtvis mobilens totala tid.

Jag har valt att (genom stratifierat urval) välja de fem vanligaste i orden från SMS som noterats i telefonen.

Först redovisas ordet sedan antal gånger det funnits i dessa SMS:

SEX 9394
DÖ/-DÖDA 573
PASSE 160
PUSS 125
KNIV 100

När det gäller dö/-döda så ska man observera att ord som börjat med något annat än "DÖDA" har också noterats som träff. Ex självDÖDA och totalDÖDA.

Anmärkningsvärt eller ej det är till dig som läsare att avgöra.

Det jag tycker är anmärkningsvärt är fixeringen vid sex, även om man även här lär ha träffar på sånt som "Vi måste köpa SEXtio nya gafflar"

Att vart trettionde SMS i snitt under ett år innehållit strängen 'DÖ' ("Vi måste måla om DÖrren', 'Min mans pappa har DÖtt, blir hemma idag' "Blir det du som DÖmer på lördag?") vet jag inte om det är särskilt anmärkningsvärt?

För övriga läsare: Denna analys säger mycket lite eftersom vi inte vet hur frekvensen såg ut för andra vanliga ord/stavelser eller den totala mängden text/SMS som den är hämtad ur. Jag har gjort en gissning på att det kan vara runt 15000 SMS baserat på att KJ haft telefonen i ett år och att han under sista kvartalet mottagit/skickat drygt 5000 SMS.
Citera
2013-10-28, 09:54
Medlem
Citat:
MBs samtalskommunikation som jag redovisat och lyft fram vissa delar av har ifrågasatts av vissa av medlemmarna på tråden. Därför väljer jag att direkt plocka ut ren fakta från Fup så läsaren sen själv kan bilda sig en uppfattning. Egen analys och andras analyser har jag lämnat dit hän, utan redovisar endast resultatet under en slumpmässigt vald period.

Samtalskommunikationen redovisas nedan med datum (slumpmässigt vald period) och hur stor del i procent som MB hade samtalskommunikation med VB. Sid 942 Fup. Hela perioden som mättes var från 0210-0508 (87 dagar) och under denna period var aldrig procenttalet så högt som just dagen innan hon mördades. 0308 är också ett intressant datum som kan vara värt att notera och även detta unikt på så sätt att då var samtalskommunikation med VB = 0%

0420 52%
0421 80%
0422 40%
0423 27%
0424 46%
0425 32%
0426 30%
0427 40%
0428 82%
0429 41%
0430 40%
0501 27%
0502 80%
0503 95%
0504 26%
0505 5%

Jaha och?
Om MB försökt ta sig ur den relationen är det inte alls konstigt att hon blev fullständigt rabiat och smsade sönder telefon. MB svarade dessutom emellanåt vilket triggar ännu mer.
Om det nu var så att han ev lovat gå ifrån sin fru och skaffa familj tillsammans med VB är det ännu mindre konstigt att hon blir galen. Nästa steg är att göra MB svartsjuk genom att bestämma med KJ. Och det blev ju perfekt lösning. Eller hur..
Va fan en del kvinnor blir ju knäppa när de inte får som de vill och har de ingen spärr kan det lätt bli en destruktiv handling.
Kom med nåt bättre som talar för att MB skulle vara mördaren. Det håller inte.
Vb skickar 3-4 sms, MB 1 sms, VB. 3-4 sms, MB 1 sms osv

MB kan inte ha utfört detta, då hade det varit 1 dödande hugg och snabb dumpning, ingen hade hittat henne.
Han har företag, familj, karate och fullt upp. Tror ni han hade tid att bry sig om en förälskad flicka.
Ja, för det gav näring åt hans ego, han fick sex när han ville.
Var han orolig att frun skulle gå honom? Nej, hon var mer beroende av honom än tvärt om.
Skulle VB ha någon som helst chans att hota honom? Nä som en fis i rymden.
Plantera bevis? Varför behövs det om man dumpar på säker plats. Han har inte med ordet att göra. För mycket talar mot att det är han. KJ är skyldig, det är jag övertygad om. Och allt jag skrivit är mina tolkningar utifrån fup, finns ingen direkt fakta bakom, bara mina gissningar, vilka kan vara vilda ibland, .
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-28 kl. 10:20.
Citera
2013-10-28, 09:56
Medlem
highfives avatar
Nu kan säkert någon tro att jag är helt inne på att MB själv skulle ha mördat och styckat VB. Så är inte fallet. Jag tror fortfarande att KJ är den troliga mördaren, styckaren och den som placerade ut kroppsdelarna vid fp1 och fp2. Fast säker på att det är han i alla led är jag inte. Jag är inte heller säker på att han varit ensam vid alla dessa moment.

Det som jag ändå finner lite olustigt är detta med samtalsfrekvensen mellan MB och VB med toppen den 3/5, och att ord som dö och -döda är så pass vanligt i MBs meddelande. Kan ju vara så att VB var rädd för att dö eller att någon skulle döda henne? I vilket fall är det ett vanligt förekommande ord som analytikerna funnit när det sökt i MBs telefon. Eller så är det någon random person som varit rädd för att dö eller bli dödad i hans bekantskapskrets. Kan vara AN som kanske ville dö eller döda? Vill bara betona att det inte går att säga att det var i kommunikation mellan MB-VB som dessa ord måste ha skrivits i dessa SMS. Min spekulation och fundering har varit OM det kunde vara så, men något belägg för det kan jag inte finna, annat än att VB använt det några gånger i sina SMS.
Citera
2013-10-28, 09:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jaha och?
Om MB försökt ta sig ur den relationen är det inte alls konstigt att hon blev fullständigt rabiat och smsade sönder telefon. MB svarade dessutom emellanåt vilket triggar ännu mer.
Om det nu var så att han ev lovat gå ifrån sin fru och skaffa familj tillsammans med VB är det ännu mindre konstigt att hon blir galen. Nästa steg är att göra MB svartsjuk genom att bestämma med KJ. Och det blev ju perfekt lösning. Eller hur..
Va fan en del kvinnor blir ju knäppa när de inte får som de vill och har de ingen spärr kan det lätt bli en destruktiv handling.
Kom med nåt bättre som talar för att MB skulle vara mördaren. Det håller inte.
Vb skickar 3-4 sms, MB 1 sms, VB. 3-4 sms, MB 1 sms osv

MB kan inte ha utfört detta, då hade det varit 1 dödande hugg och snabb dumpning, ingen hade hittat henne.
Belägg för det fetstilta?
Citera
2013-10-28, 10:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hänvisa gärna i ditt inlägg var du finner den fakta som du beskriver. Annars blir din analys bara ett tyckande. Det som är intressant i ditt svar iaf är att MB kanske kände den 3/5 att "nu har hon nått gränsen". I vilket fall var det en "toppnotering" den 3/5 i samtalskommunikationen dem emellan.

Nu blir jag lite besviken på dig, det känns som du medvetet bortser från fakta du fått mycket tydligt förklarade för dig.

Den 3/5 var inte någon "toppnotering i samtalskommunikationen dem emellan". Det är en direkt lögn. Den 3/5 var endast en toppnotering vad gäller hur stor del av MB:s totala kommunikation (samtal och SMS) som var med VB. Det i sin tur beror på att han hade ovanligt få andra kontakter denna dag. Det finns åtskilliga dagar tidigare under perioden då det har förekommit fler kontakter (SMS) mellan dem. Bara att läsa innantill i FUP:en.
Citera
2013-10-28, 10:11
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det jag tycker är anmärkningsvärt är fixeringen vid sex, även om man även här lär ha träffar på sånt som "Vi måste köpa SEXtio nya gafflar"

Att vart trettionde SMS i snitt under ett år innehållit strängen 'DÖ' ("Vi måste måla om DÖrren', 'Min mans pappa har DÖtt, blir hemma idag' "Blir det du som DÖmer på lördag?") vet jag inte om det är särskilt anmärkningsvärt?

För övriga läsare: Denna analys säger mycket lite eftersom vi inte vet hur frekvensen såg ut för andra vanliga ord/stavelser eller den totala mängden text/SMS som den är hämtad ur. Jag har gjort en gissning på att det kan vara runt 15000 SMS baserat på att KJ haft telefonen i ett år och att han under sista kvartalet mottagit/skickat drygt 5000 SMS.

Nu tror jag du har fel. För att det skulle blivit träff på ordet "dö" så krävs det att det inte är i kombination med något annat ord före eller efter. Däremot när det gäller "-döda" så ser du på sid 951 i Fup att det finns ett litet streck före ordet "döda". Det innebär att ex "självdöda" har gett en träff.

Annars skulle det blivit jättemånga träffar på ex hjälp. tänk dig en restaurangägare och karatetränare. Vi behöver en hjälpreda, kan du hjälpa Lisa på söndag, vi behöver en hjälpande hand i serveringen, kan du hjälpa mig vid morgondagens träning, bra att du hjälpte mig när vi fick så många kunder i fredags. Nä, ordet dö har troligtvis stått för "dö", medan döda har kunnat ha ett ord före.

Hittar du något av det du säger i Fup så ange gärna sida så jag också kan läsa hur de jobbat med dessa ord.
Citera
2013-10-28, 10:28
Medlem
Citat:

Det råder brist på kompetens att redovisa sådana här uppgifter utan att presentera jämförbart material från någon "vanlig" grabb i samma ålder. Sanslöst är ordet.
Citera
2013-10-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Belägg för det fetstilta?

Han jagar, är van med knivar och skulle nog inte små-hugga på ryggen utan gå direkt på mål så att säga. Dessutom har han knappast haft tid till det hela.
Jag vet att du inte gillar när jag gissar Q, men har man arbetat med människor inom psykiatrin i 27 år blir det lätt att man överanalyserar beteenden och personligheter Som jag skrev, finns ingen direkt fakta bakom, bara mina tolkningar
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-28 kl. 10:42.
Citera
2013-10-28, 10:31
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nu tror jag du har fel. För att det skulle blivit träff på ordet "dö" så krävs det att det inte är i kombination med något annat ord före eller efter. Däremot när det gäller "-döda" så ser du på sid 951 i Fup att det finns ett litet streck före ordet "döda". Det innebär att ex "självdöda" har gett en träff.

Annars skulle det blivit jättemånga träffar på ex hjälp. tänk dig en restaurangägare och karatetränare. Vi behöver en hjälpreda, kan du hjälpa Lisa på söndag, vi behöver en hjälpande hand i serveringen, kan du hjälpa mig vid morgondagens träning, bra att du hjälpte mig när vi fick så många kunder i fredags. Nä, ordet dö har troligtvis stått för "dö", medan döda har kunnat ha ett ord före.

Hittar du något av det du säger i Fup så ange gärna sida så jag också kan läsa hur de jobbat med dessa ord.

Fungerar det som att söka i FUP tex så får man många träffar på tex Berg. Då inkluderas tex "Lindberg" och alla andra efternamn som slutar på berg.
Citera
2013-10-28, 10:32
Medlem
highfives avatar
Citat:
Nu blir jag lite besviken på dig, det känns som du medvetet bortser från fakta du fått mycket tydligt förklarade för dig.

Den 3/5 var inte någon "toppnotering i samtalskommunikationen dem emellan". Det är en direkt lögn. Den 3/5 var endast en toppnotering vad gäller hur stor del av MB:s totala kommunikation (samtal och SMS) som var med VB. Det i sin tur beror på att han hade ovanligt få andra kontakter denna dag. Det finns åtskilliga dagar tidigare under perioden då det har förekommit fler kontakter (SMS) mellan dem. Bara att läsa innantill i FUP:en.

Ovanför tabellen på sid 942 Fup står det: "Tabellen nedan visar hur stor andel i procent som Vatchareeyas samtalskontakter bestod i jämfört med Bergs övriga samtalskontakter per dag"...."Tabellen visar att enda dagen Vatchereeyas samtalskontakter med Berg utgjorde 95% eller mer var den 3 maj.."

Lite lustigt språk, men det får vi bortse ifrån. Neutralare än så här kan jag inte beskriva den enskilda tabellen på sid 942 Fup. Om man bortser från det jag skrev om språket. Sen kan man lägga till uppgifter från andra sidor, facebook, master mm. Nu har jag valt att bara redovisa resultatet från den sida som jag tidigare hänvisat till. Så visst är det en "toppnotering i samtalskommunikationen dem emellan". Att tabellen sedan utgår från VBs kontakt med MB kan vara värt att poängtera så då behöver man inte blanda in MBs övriga samtalskommunikation med andra juveler.
Citera
2013-10-28, 10:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Det råder brist på kompetens att redovisa sådana här uppgifter utan att presentera jämförbart material från någon "vanlig" grabb i samma ålder. Sanslöst är ordet.

Ja det håller jag med om. Analyssvaren kom in relativt sent till utredningen, nämligen 16/9 så jag tror det är ett av skälen till att man i stort bara redovisat resultatet i form av tabeller. Vissa enskilda analyser har gjorts lite kortfattat, men jag saknar den totala och ingående slutanalysen i Fup. Hade varit bra med en lite mer vetenskaplig slutanalys.

Däremot grabb? Här är det frågan om en man i 50-års åldern och inte någon ungdom.
Citera
2013-10-28, 10:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ovanför tabellen på sid 942 Fup står det: "Tabellen nedan visar hur stor andel i procent som Vatchareeyas samtalskontakter bestod i jämfört med Bergs övriga samtalskontakter per dag"...."Tabellen visar att enda dagen Vatchereeyas samtalskontakter med Berg utgjorde 95% eller mer var den 3 maj.."

Lite lustigt språk, men det får vi bortse ifrån. Neutralare än så här kan jag inte beskriva den enskilda tabellen på sid 942 Fup. Om man bortser från det jag skrev om språket. Sen kan man lägga till uppgifter från andra sidor, facebook, master mm. Nu har jag valt att bara redovisa resultatet från den sida som jag tidigare hänvisat till. Så visst är det en "toppnotering i samtalskommunikationen dem emellan". Att tabellen sedan utgår från VBs kontakt med MB kan vara värt att poängtera så då behöver man inte blanda in MBs övriga samtalskommunikation med andra juveler.

Ja det är dåligt formulerat. Men det är inte en toppnotering eftersom 95% inte uttrycker "kommunikationen dem emellan" utan deras kommunikation som andel av totalen.

Låt säga att Berg bara hade fått/svarat på 6 SMS denna dag, alla från VB. Då hade andelen varit 100%. Enligt din logik hade det också varit en "toppnotering i samtalskommunikationen dem emellan", eller hur?

Visst kan andelen ha ett visst intresse eftersom det möjligen kan säga något om hur fokuserad Berg varit på just denna kontakt en viss dag. Men du måste väl ändå hålla med om att det som är mest intressant är den absoluta frekvensen av kontakter? Och då framstår inte fredagen som särskilt unik. Tyvärr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in