2013-11-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Ja men dom påstår ju att det är en sko med klack?!?! tycker det ser ut mer som en träningssko eller möjligtvis en arme känga om bilden ska föreställa att skon pekar uppåt... ähh jag vet inte vad jag ser.

Kanske 2 avtryck, ett uppåt och sen ett tvärs över ?

Håller med dig där. Om det är en klack så är det en låg klack i så fall, alternativt en träningssko av nåt slag.
Citera
2013-11-09, 20:03
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Ja om det var så MrFold menade kan jag förstå det han skrev. Men att föra i bevis att KJ styckade hunden lär ju vara enormt mycket svårare än att bevisa att han stycka VB. Att tro han skulle berätta om det om han har gjort det känns ju jävligt utsiktslöst iochmed att han nekar till styckat VB.

Så det finner jag som en hopplöst försök av åklagare.
Åklagaren behöver inte bevisa vad som hände med hunden, däremot har man visat vad KJ kanske gjorde med hunden samt fått hans helt ofullständiga och tillika lögnaktiga förklaring. Från det får de som ska döma dra sina egna slutsatser gällande om en trolig hundmördare även kan vara mördare.
Tror nog att åklagarna är väldigt nöjda med utfallet av denna del i rättegången.
Citera
2013-11-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
MB:s dåliga minne angående innehållet i de (senare raderade) sms VB skickade till honom på lördagskvällen lämnar mig ingen ro. Visst, man kan glömma, det är mänskligt. Lite knepigare blir det dock (i mina ögon) när MB ändå anstränger sig för att komma ihåg vad sms:en handlade om. Han tror; att de hade något att göra med VB:s mamma, hon är knäpp VB var upprörd över något.
Med facit i handen vet vi att VB var oerhört upprörd/rädd, hon skrev svara svara; i åtminstone två sms, om jag minns rätt.
Nu frågar jag mig: Varför skulle VB plötsligt messa MB angående en eventuellt skrämmande konflikt med sin mamma? Här är det något som inte stämmer. Vad hoppades VB i så fall att MB skulle kunna göra? Komma körande som ett skott och räddahenne? Knappast.
Vidare undrar jag: Varför skulle VB plötsligt messa sin tränare/älskare angående en eventuellt skrämmande situation med KJ? KJ visste vem MB var, medan MB hade, påstår han, nära noll kännedom om KJ. Det naturliga hade väl varit att sms:a någon som verkligen kände KJ om det nu var honom hon var skräckslagen för?
Jag är inte alls övertygad om att VB skrev hon är knäpp. Jag lutar mer åt att hon skrev han är knäppoch att hon med detta kan ha menat en person som MB känner mycket väl - och som kan ha befunnit sig i KJ:s lägenhet.
Redan i trådens barndom förde jag fram tanken på att KJ inte var ensam med VB i lägenheten. Någon kan ha varit där då VB kom dit eller så har någon dykt upp i lägenheten strax efteråt. KJ tillfrågades om detta i ett förhör men han mindes inte något besök. Hans minnesbild var dock luddigoch enligt mig kan den tolkas på annat sätt. Men polisen släppte det...

Här ljuger antagligen MB medvetet. Inget som framkommit i utredningen tyder det minsta på att modern och vb hade en konflikt överhuvudtaget. Detta tar MB ur luften, för att skydda sig själv. Inte för han minns fel, utan för att han inte vill säga sanningen.
Det är mer troligt att hela konversationen handlar om att VB vill prata öga mot öga. Hon bara MÅSTE träffa MB denna kväll.

Är det ngn som tycker något annat? Vad är mer rimligt att tro?
Citera
2013-11-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan tänka mig att hela förhöret runt hunden var ett sätt att ytterligare sänka KJ:s trovärdighet genom att man räknade med att han skulle börja slingra sig och ta till lögner för att komma undan. Och det lyckades man ju med, man lyckades också ge rätten en glimt av att "det fromma lammet" KJ faktiskt kan bli arg också. Rejält arg. Det hade man förmodligen inte räknat med, men tog säkert tacksamt emot. Inte någon särskilt snygg taktik, men visst har hundincidenten en viss - om än svag - relevans i utredningen.

Jag ska säga att jag inte känner mig säker på vad som verkligen hände med hunden. Att han gjorde sig av med den så snabbt och som han gjorde istället för att ringa pappa som brukade fixa allting tyder dock på att något mindre lämpligt ur KJ:s synvinkel hade hänt. Googlingen "Hund annatomi" natten när hunden dör kan inte förklaras på ett rimligt sätt och det är betecknande att KJ både i polisförhören (där han verkar ha kommit undan med det) och i rätten (där det inte gick lika bra) försöker hävda att det handlar om att han vill hjälpa nån kompis som skaffat en valp. Jag kan dock tänka mig att hunden faktiskt dog av en olycka och att han bestämde sig för att stycka den för att få ner den i en säck, ett beteende han insett var olämpligt att berätta för någon om efteråt. Efter mordet blev det naturligtvis ännu mer olämpligt...

Den tanken har jag haft glimtar av.

Men att han tände på frågorna ser jag inget värde i däremot. Skulle väl precis lika gärna en oskyldig kunnat göra?
Citera
2013-11-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Nej inte den skon,men en militärisko skulle det kunna vara...och KJ går mycket klädd i militär kläder. Förutom den 4 maj och vid fler tillfällen enl grannens vittne.

Som militärstad går nog fler än en omkring i nåt militärliknande i skoväg, kan jag tänka?

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Polisen hade försökt finna vilken sko det var via sin skodatabas. Troligtvis en utländsk känga/stövel. Kanada eller Nederländerna? Kom att tänka på supercommandern Arth*r Pf*ff (u,a). Han var väl från Nederländerna?

Nån som är duktig i att kolla upp skosulor som kanske kan hitta nånting? Google är inte min bästa vän alla gånger :/
Citera
2013-11-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Klack från damsko vid ödehuset? Vill minnas att amatörfotografen/privatspanaren som var där hade med sig sin tjej. Det nicket försörjde tråden med liverapporter inledningsvis.

Jo men dom var ju in i huset och tog bilder efter avspärrningarna hävts.
Citera
2013-11-09, 20:08
Medlem
Reviewss avatar
FUP sid 175-177 Förhör med fästmö till KJ:s granne. I förhör uppger denna att hon ankommit till Flottiljvägen 20.30 kvällen den 4 maj. Hon nämner också att hon observerat en HD (hon är osäker på om det var den aktuella kvällen eller någon annan kväll) som kör skjutbanebacken upp mot Åberget. Kvinnan reagerar på att det är en märklig färdväg för en MC.

En iakttagelse som redan har diskuterats här ?
Citera
2013-11-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Tror mig sett den på en bild. Längst upp synligt till höger på allt bråte som fanns där. Med blodläckarna synligt. Typ det sista någon lagt i bagageutrymmet.

Jag tror inte det är kassen, ser ut att tillhöra
en kudde med blommigt örngott.
Citera
2013-11-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
när du avlivade katten och hunden styckade du dem oxo

Det finns inga bevis överhuvudtaget att KJ
skulle ha styckat sin hund. Tills det är bevisat
bör man skriva tror han har styckat sin hund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
FUP sid 175-177 Förhör med fästmö till KJ:s granne. I förhör uppger denna att hon ankommit till Flottiljvägen 20.30 kvällen den 4 maj. Hon nämner också att hon observerat en HD (hon är osäker på om det var den aktuella kvällen eller någon annan kväll) som kör skjutbanebacken upp mot Åberget. Kvinnan reagerar på att det är en märklig färdväg för en MC.

En iakttagelse som redan har diskuterats här ?

20.30? Undrar om hon och VB precis gick om varandra då, eftersom det nu tydligen är så att VB gick från KJ vid den tiden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Var det du som berättade det i Flashback? Orkade inte leta reda på inlägget i denna otroligt långa tråd....
Nej.

Men jag ville bara tydliggöra hur lite verklighet som behöver ligga bakom att nåt nick på Flashback anger sig ha släktskap med någon i en tråd.
Citera
2013-11-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friida112
Hur många år kommer han få tror ni?

I det fall han bedöms skyldig till både mord och brott mot griftefrid lär tingsrättens dom bli rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Många år blir det.
Dock blir det nog svårt att ställa bortom allt rimligt tvivel att det inte också kan finnas andra medgärningsmän eller rentav annan GM till själva mordet.

Sensationen blir om han enbart döms till brott mot griftefriden för att otvivelaktligen fraktat (blod+ markering i bagageutrymmet) och hanterat VB:s döda kropp eller kvarlevor (KJ:s dna på ena vristen) ,och i tillägg, i allt väsentligt bedöms vara "frisk" till sinnet
Maxstraffet är för det brottet 2 års fängelse och han har redan suttit häktad i ca 6 månader.
2/3-dels principen gör att effektiv strafftid blir max 1års fängelse(häktningstiden avräknad).

Edit:Jag tycker det ligger rätt långt bort att bedöma honom som frisk och jag hoppas TR resonerar så också. M.a.o kan ett straff för griftefridsbrott också rendera rättspsykiatrisk vård och en sådan påföljd stannar inte vid 1 år.
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-11-09 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in