2013-10-27, 22:10
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelskiva92
Lilla gubben jag tror inte du förstår meningen med varför man inte får översätta koranen.
Arabiskan är ett av de äldsta och rikaste språk som finns och att det är mycket svårt att översätta texter på arabiska, och Koranen är en stor utmaning.
Tittar man på översättningar till engelska eller svenska som du skriver här ser man att de varierar väldigt mycket, från översättning till översättning. Koranens språk är mycket avancerat och döljer mycket information i sin retorik och grammatik, så en översättning är omöjlig. Däremot kan man kalla dessa som tolkningar.
Snarare en konsekvens utav att koranens arabiska är så underutvecklad i jämförelse med moderna språk att mångtydigheten som uppstår är för att koranen saknar den precision och träffsäkerhet som vi efterfrågar idag. Lägg sedan på ytterligare ett lager utav allegorisk och poetisk språkbruk, så får du en bok med så många tolkningsmöjligheter och vagheter att den inte säger något meningsfullt alls. Att sedan människor läser in i dessa texter vad de själva letar efter är ingen konstighet. En allsmäktig gud som ämnade att föra sitt budskap vidare genom en bok skulle inte använda ett sådant underomåttligt språk att det blir "omöjligt" att föra vidare till andra kulturer.
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-10-27 kl. 22:13.
Citera
2013-10-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Efter som nu Koranen är så full an under och vetenskap, varför finns det inte en endaste forskare, nobelpristagare eller framstående vetenskapsman som refererar till Koranen och hävdar att sagda skrift är källan till kunskapen/upptäckten? Varför finns det så oerhört få nobelpristagare från muslimska länder, ni behöver ju inte ens forska utan bara läsa högt ur boken ni håller så kärt.
'

För att dom är högmodiga, islamofober, ateister och dom vill inte ge creeds.
Sen har du fel det finns hur många som helst, jag orkar inte gå in på alla men här har du några.
Dr. William W
Dr. Russell Moore
E. Marshall Johnson
Alfred Kroner

Citat:
Nej, jag har bevisat att du tokfel och nu är det dags för dig att erkänna det.
Det har du inte alls, du får ett erkännande när du gjort det.

Citat:
Nämn en enda. En enda.
Har jag redan gjort läs högre upp.

Citat:
Du menar att koranen inte innehåller några fel? För det första är det (för alla som inte är indoktrinerade) uppenbarligen inte sant och för det andra så räcker det inte med att påstå det. Du måste visa det. När ska du göra det?
Vill du att jag ska skriva varenda vetenskaplig fakta som tas upp i koranen och visa att den stämmer här i forumet? Jag tror inte du förstår du hur många inlägg jag skulle behöva göra.

Citat:
Men jag kan svara på frågan oavsett: Koranen är skriven extremt luddigt och dess anhängare skulle aldrig i helvetet erkänna ett fel hur uppenbart det än var, istället gör de en ny tolkning och säger "det här är vad gud sade hela tiden!!!"
Vart får du din så kallade kunskap ifrån, någon islamofobisk blogg eller? Koranen har inte ändrats och skrivit om.

Citat:
1. Finns det fri vilja i himlen?
2. Hur vet du att det finns fri vilja över huvud taget?
3. Kan inte gud förutse våra handlingar menar du?

1 Ja
2 Hur vet du själv att du har en fri vilja?
3 Jag förstår inte vad du menar, Gud är förlåtande om det är det du undrar.

Citat:
2. Vilka ska straffas och vad består straffet i?
Mycket, du tror väl inte ens på det men du kan få lite insikt på det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men säg den lycka som varar...jag kollade hans trådhistorik precis och upptäckte ganska tydliga tecken på att vi har att göra med ett troll. Deltagande i trådar som "Vilka kuk-shoppar är seriösa?" bådar inte gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tror du Troll? I de trådar han avhandlar religion verkar han vara rätt så konsekvent och trovärdig... även om han kanske inte är Allahs bästa barn

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Spontant känns det som svensk kille som vill leka lite fundamentalist.

Varför håller ni er inte till tråden? Försöker ni missleda läsare? Försöker ni få mig att låta opålitlig för att ni har svar på vissa av det saker jag säger? Försöker ni provocera mig för att jag ska sjunka lika lågt som er eller vad försöker ni komma fram till?

Om ni ens läst mina senaste inlägg så hade ni tydligt sätt att jag inte varit muslim hela mitt liv utan blivit det för mindre än två månader sedan. Ni skulle också se att jag inte är svensk utan kurd från Syrien som är född i Sverige. O sen skulle ni se att jag inte är ett troll.

Jag säger som jag sagt innan
Om det skulle vara så, att det ska finnas bevis som ni vill att det ska finnas, att ni ska kunna se Gud, andarna och att allting ska vara framför er, varför finns denna jord som test enligt Koranen? Vad förstår ni inte? Hur skulle det vara ett test då om det skulle vara så?
Enligt er uppfattning, hur förklarar ni då döden? Varför kom ni till denna jord utan någon anledning ifrån ingenstans för sen dö? bara för förökningens skull?

De som vägrar att lyssna till sanningen kan liknas vid [får] som hör [herdarnas] rop utan att förstå vad de betyder. Eftersom de inte använder sitt förstånd [förblir de] döva, stumma och blinda. [2:171]

Sen undrar jag bara en sak, varför känner ni att ni behöver göra en tråd som detta?
Om Islam är tomtar och troll för er varför ödsla tid på det? Varför lägger ni inte tid på att göra trådar om att drakar inte finns till dom som tror på det, eller trådar om att tomtar inte finns till folk som tror på det?
Varför lägger ni tid varje dag på att håna och förneka islam om det bara är tomtar och troll för er? Det måste finns något inom er som får er att göra detta, jag skulle säga rädsla eller islamofobi.
Blanda inte ihop muslimer med Islam. Tro inte på propaganda om att vi ska få sharialagar i Sverige för det kommer inte hända.
Senast redigerad av kamelskiva92 2013-10-27 kl. 22:14.
Citera
2013-10-27, 22:20
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
'
Sen undrar jag bara en sak, varför känner ni att ni behöver göra en tråd som detta?
Om Islam är tomtar och troll för er varför ödsla tid på det? Varför lägger ni inte tid på att göra trådar om att drakar inte finns till dom som tror på det, eller trådar om att tomtar inte finns till folk som tror på det?
Varför lägger ni tid varje dag på att håna och förneka islam om det bara är tomtar och troll för er? Det måste finns något inom er som får er att göra detta, jag skulle säga rädsla eller islamofobi.
Blanda inte ihop muslimer med Islam. Tro inte på propaganda om att vi ska få sharialagar i Sverige för det kommer inte hända.
Det kallas den sokratiska metoden, och är hörnstenen till den västerländska filosofin. Sanning har inget att frukta från kritik. Det är därför inte konstigt att muslimer är väldigt snabba med att skrika "islamofobi" och utöva andra försökt att tysta ned oppositionen - saklig debatt uppskattar man inte. I tusentals år har det varit olagligt att vara ateist, straffbelagt med fängelse eller döden (vilket det fortfarande är i många muslimska stater idag), och nu när vi äntligen lever i ett fritt samhälle, där det fria ordet är respekterat, då helt plötsligt bli blir muslimer upprörda för att man inte behandlar deras tro på silkeshandskar? Snälla...

Förklara hur det är "rädsla" att ifrågasätta?
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-10-27 kl. 22:29.
Citera
2013-10-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Det kallas den sokratiska metoden, och är hörnstenen till den västerländska filosofin. Sanning har inget att frukta från kritik. Det är därför inte konstigt att muslimer är väldigt snabba med att skrika "islamofobi" och utöva andra försökt att tysta ned oppositionen - saklig debatt uppskattar man inte. I tusentals år har det varit olagligt att vara ateist, straffbelagt med fängelse eller döden (vilket det fortfarande är i många muslimska stater idag), och nu när vi äntligen lever i ett fritt samhälle, där det fria ordet är respekterat, då helt plötsligt bli blir muslimer upprörda för att man inte behandlar deras tro på silkeshandskar? Snälla...

Förklara hur det är "rädsla" att ifrågasätta?

Du svarade inte på mina frågor. Hur som helst,enligt Koranen koranen får man inte tvinga någon in till tron, eftersom det måste komma från din nijje (trovärdighet från hjärtat). Bara för att den muslimer är galna ska du inte tro att alla är det. Varför tror du det är revuolation i så många muslimska länder nu, är det Islams fel? Nej det är på grund av att ledarna är korrupta, och tro mig dessa ledare är långt ifrån muslimer.
Jag bryr mig inte vad du tror eller någon annan tror på det är mitt problem och inget jag ska lägga mig.

Vad är ens poängen med att förnedra Islam och rita bilder på profeten(frid vara med honom) mm? Vad vinner man på det, vad vill man få ut utav det? Det ända man gör är att man vill provocera muslimer om du tror det finns en annan anledning så visst säg den.
Visst man ska självklart inte bete sig primitivt,skrika och hota som vissa muslimer gör det håller alla med någorlunda vett i huvudet med om.
Men varför dra alla muslimer över en kam? Varför påstå att det är Islams fel?

Men jag tycker personligen att man kan ha lite respekt för andra och tänka sig för innan man ska göra något i alla fall.
Alla tycker och tänker inte som än, bara för att man personligen tycker något eller roligt eller okej att skämta om finns det andra som tar väldigt illa vid det.
T.ex Om jag skulle tycka att det var kul att bränna flaggor och bara såg flaggor som tyg inte fan betyder det att jag skulle gå omkring och bränna en svensk flagga framför dig för det?
Om jag tycker "feta" är ful och äckliga behöver jag väl inte gå omkring i stan och snacka skit och driva om "feta" eller hur?
Citera
2013-10-27, 22:50
Medlem
Citat:
'

Sen har du fel det finns hur många som helst, jag orkar inte gå in på alla men här har du några.
Dr. William W
Dr. Russell Moore
E. Marshall Johnson
Alfred Kroner

Vill du att jag ska skriva varenda vetenskaplig fakta som tas upp i koranen och visa att den stämmer här i forumet? Jag tror inte du förstår du hur många inlägg jag skulle behöva göra.

Vart får du din så kallade kunskap ifrån, någon islamofobisk blogg eller? Koranen har inte ändrats och skrivit om.

1 Ja

Varför håller ni er inte till tråden? Försöker ni missleda läsare? Försöker ni få mig att låta opålitlig för att ni har svar på vissa av det saker jag säger? Försöker ni provocera mig för att jag ska sjunka lika lågt som er eller vad försöker ni komma fram till?

Om ni ens läst mina senaste inlägg så hade ni tydligt sätt att jag inte varit muslim hela mitt liv utan blivit det för mindre än två månader sedan. Ni skulle också se att jag inte är svensk utan kurd från Syrien som är född i Sverige. O sen skulle ni se att jag inte är ett troll.

Om det skulle vara så, att det ska finnas bevis som ni vill att det ska finnas, att ni ska kunna se Gud, andarna och att allting ska vara framför er, varför finns denna jord som test enligt Koranen? Vad förstår ni inte? Hur skulle det vara ett test då om det skulle vara så?
Enligt er uppfattning, hur förklarar ni då döden? Varför kom ni till denna jord utan någon anledning ifrån ingenstans för sen dö? bara för förökningens skull?

De som vägrar att lyssna till sanningen kan liknas vid [får] som hör [herdarnas] rop utan att förstå vad de betyder. Eftersom de inte använder sitt förstånd [förblir de] döva, stumma och blinda. [2:171]

Jag vet inte särskilt mycket om islam så du får gärna upplysa mig om du vill. Är mest nyfiken på de vetenskapliga fakta som finns beskrivna i koranen. Berätta gärna om några av de främsta (och inkludera gärna källvisning till koranversen på svenska som du hänvisar till) vetenskapliga faktan som finns i koranen.
Citera
2013-10-27, 22:57
Medlem
Citat:
'

Dr. William W
Dr. Russell Moore
E. Marshall Johnson
Alfred Kroner

1 Ja

Sedan upplysningstiden har vi västerlänningar blivit vana vid (och uppskattar) humanistiska och demokratiska ideal och principer och tycker att exempelvis jihad och sharia vara väldigt barbariska företeelser. Så det vore ju inte helt konstigt om folk faktiskt skulle vara lite rädda för islam med tanke på vad islam representerar för oss.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-10-27 kl. 23:00.
Citera
2013-10-27, 23:28
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Du svarade inte på mina frågor.
Därför de var inte riktade till mig? Alternativt för att du inte förstod mitt svar.

Citat:
Hur som helst,enligt Koranen koranen får man inte tvinga någon in till tron, eftersom det måste komma från din nijje (trovärdighet från hjärtat).
Säg det till de muslimska stater där man inte får bekänna sig som ateist, och att göra så trotts allt (om du inte slängs i fängelse eller värre) kan neka dig tillträde till både universitet, sjukvård och andra samhällstjänster.

Citat:
Bara för att den muslimer är galna ska du inte tro att alla är det. Varför tror du det är revuolation i så många muslimska länder nu, är det Islams fel? Nej det är på grund av att ledarna är korrupta, och tro mig dessa ledare är långt ifrån muslimer.
Det finns en mängd anledningar, korruption är en, ja. Men det finns också ideologiska motsättningar. Det är ingen slump att demokrati har svårt att etablera sig i islamska stater, och även fast de ofta själva benämner sig som sådana så rör det sig i verkligheten istället om hybrid-stater, vissa mer auktoritära än andra, eller i bästa fall väldigt dysfunktionella demokratier. Man respekterar inte åsiktsfrihet. Man frånsäger sig sekulära regeringsformer för att man envisas att ha islam som statsreligion, och man bygger upp en nationalistisk identitet runt detta. Men på sådant vis gör man sig också ovän med minoriteter som ej delar den trosuppfattningen.

Citat:
Jag bryr mig inte vad du tror eller någon annan tror på det är mitt problem och inget jag ska lägga mig.
Sluta känn dig träffad då.

Citat:
Vad är ens poängen med att förnedra Islam och rita bilder på profeten(frid vara med honom) mm? Vad vinner man på det, vad vill man få ut utav det? Det ända man gör är att man vill provocera muslimer om du tror det finns en annan anledning så visst säg den.
Visst man ska självklart inte bete sig primitivt,skrika och hota som vissa muslimer gör det håller alla med någorlunda vett i huvudet med om.
Satir, politisk och social kommentar, kritik - take your pick. Motfrågan är ju så klart varför muslimer ens skall jaga upp sig själva över lite bilder?

Citat:
Men varför dra alla muslimer över en kam? Varför påstå att det är Islams fel?
"With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil — that takes religion." - Steven Weinberg.
Islam, tillsammans med annan religion, är en doktrin som bidrar till människans förfall. Religion gör en dygd utav okunskap, kultiverar en blind tilltro till det irrationella och fostrar en inställning där fritt och eget tänkande är starkt kritiserat.

Citat:
Men jag tycker personligen att man kan ha lite respekt för andra och tänka sig för innan man ska göra något i alla fall.
Respekt för oliktänkande är något teister alltid haft brist på - inte bara till ateister, utan alla andra som inte delar deras specifika gud.

Citat:
Alla tycker och tänker inte som än, bara för att man personligen tycker något eller roligt eller okej att skämta om finns det andra som tar väldigt illa vid det.
En bättre inställning är att sluta ta åt sig, och sluta känna sig träffad till vartenda förolämpning. Om du inte tål debatt-klimatet, gå inte hit.

Citat:
T.ex Om jag skulle tycka att det var kul att bränna flaggor och bara såg flaggor som tyg inte fan betyder det att jag skulle gå omkring och bränna en svensk flagga framför dig för det?
Vad du väljer att göra med den svenska flaggan bryr jag mig inte om, för det är bara tyg. Men om du vill bränna flagan som social kommentar så har du faktiskt rätten och skyddet att göra så.

Citat:
Om jag tycker "feta" är ful och äckliga behöver jag väl inte gå omkring i stan och snacka skit och driva om "feta" eller hur?
Etikett och social kutym är sannerligen goda egenskaper när man vistas i den allmänna samhällssfären. Men vad har det med detta att göra? Detta är ett anonymt debattforum.
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-10-27 kl. 23:36.
Citera
2013-10-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag vet inte särskilt mycket om islam så du får gärna upplysa mig om du vill. Är mest nyfiken på de vetenskapliga fakta som finns beskrivna i koranen. Berätta gärna om några av de främsta (och inkludera gärna källvisning till koranversen på svenska som du hänvisar till) vetenskapliga faktan som finns i koranen.

http://www.youtube.com/watch?v=Tx434UE3SYw
http://www.youtube.com/watch?v=-q2jmbdTQes
http://www.youtube.com/watch?v=b9C3D174gdA

Tyvärr hinner jag inte skriva mer för idag jag måste sova nu så jag kan gå upp och jobba imorgon.
Om du är intresserad kan du läsa koranen framför allt.
www.koranensbudskap.se
Citera
2013-10-28, 08:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Så vad mer behöver jag göra?

Kanske visa dig det här:
http://books.google.se/books?id=rDw-tUO7WpMC&pg=PA106&lpg=PA106&dq=%22the+moon+has+a+l ight+which+is+not+its+own,+but+comes+from+the+sun% 22&source=bl&ots=K1DKRrt6xG&sig=ywDMNZzep7Ny3qFLmd KNjZRbRfA&hl=sv&sa=X&ei=OxNuUtbmIuqp4AST2oHACg&red ir_esc=y#v=onepage&q=%22the%20moon%20has%20a%20lig ht%20which%20is%20not%20its%20own%2C%20but%20comes %20from%20the%20sun %22&f=false

Citat:

Nej, du har endast påstått det. Jag väntar på verser också, samt en förklaring varför versen endast säger det du säger att den säger.

Citat:

Nej. Det räcker med en enda fakta med tillhörande vers. Jag väntar.

Citat:

Det sa jag inte heller. Jag skrev att det görs en ny tolkning. Läs om, läs rätt.

Citat:
1 Ja

Då tackar jag för erkännandet att gud kunde gett oss fri vilja utan att införa ett test och att ditt svar därmed var fel. Så varför skapade han egentligen inte paradiset direkt?

Citat:

Är du dum i huvudet? För det första så var det DU som påstod att fri vilja fanns (och jag vill veta vad du har för fog för det) och för det andra så tror jag inte ens på fri vilja. Svara på frågan, jävla sopa.

Citat:

Nej det var itne vad jag frågade. Du sa att gud testade oss. Jag påpekade att om gud är allvetande så vet han redan hur testet kommer gå. Så varför testa oss?

Citat:

Svara på frågan, jag tänker inte titta på nåt fånigt koranklipp. DU ska svara.

Citat:

Ok, då tar jag tillbaka min anklagelse för stunden. Varför blev du muslim?

Citat:

Jag undrar fortfarande varför ett test behövs när gud redan vet hur testet slutar.

Citat:
Enligt er uppfattning, hur förklarar ni då döden?

Vad har det med saken att göra?

Citat:
Varför kom ni till denna jord utan någon anledning ifrån ingenstans för sen dö? bara för förökningens skull?

När slutade du slå din fru? Du ställer frågan som om det måste finnas ett "varför"

-----

Jag noterar för övrigt att du inte svarade på ett gäng frågor. Finns det någon speciell anledning?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-10-28 kl. 08:35.
Citera
2013-10-28, 09:54
Medlem
Citat:
'

Dr. William W
Dr. Russell Moore
E. Marshall Johnson
Alfred Kroner

.

Vilka är högmodiga islamofober? Min fråga var mycket enkel, jag bad om exempel på vetenskapliga framsteg som gjorts tack vare Koranen, jag bad om exempel på nobelpristagare och andra framstående vetenskapsmän som är muslimer men du valde att ta på dig offerkoftan i stället.

Din lista har du garanterat klippt ut ifrån någon pro-islam sida då den är direkt felaktig.

Dr. William W: helt omöjligt att hitta vem du syftar på så du får gärna förtydliga.

Dr Russel Moore: http://www.russellmoore.com/ absolut ingen muslim.

E Marshall Johnsson: Grattis du lyckades få ett rätt på din lista, han är muslim. Vad han bidragit med i övrigt är jag osäker på, du kanske kan berätta?

Alfred Kroner: Är inte heller en muslim men han har gjort uttalanden som quote-minats av lögnaktiga fanatiker. Vill du veta vad han egentligen har att säga så finns det info här: http://www.skeptical-science.com/critical-thinking/fraudlent-islamic-claim-professor-kroner-confirms-quran-scientific/

En kort sammanfattning;
Wow that sounds convincing, a real professor of Geology confirming that the Qu’ran knew things 1400 years ago only known to modern science. One little flaw, not only is it just an “Argument from Authority” (as opposed to actual evidence) but it is also total bollocks and has been fabricated. Here now is a video from Professor Kroner in which he confirms …

•He is not now, nor ever has he been a Muslim
•The video of what he said was done in the context of a Geology conference and he was quote mined, he does not in any way endorse the view that the Qu’ran is in any way scientific (and I bet you thought only the Creationist loons did that)
Citera
2013-10-28, 10:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Här har du mycket bevis
Kan inte du då föra fram argumenten själv utan att hänvisa till en auktoritet som bluffmuppen Zakir Naik?

Citat:
Ingen fara jag kan engelska
Dock är översättning inte samma sak om du läser det jag skrev lite högre upp i denna post. Ursäkta mig om jag är trött eller bara trög men jag förstår fortfarande inte vad du vill att jag ska svara?
Du frågar mig om hur snabbt en stjärna skulle färdas för att slå ner en djinn och hur det skulle se ut, dvs du frågar mig om något du inte tror på och du vill att jag ska förklara hur något som du inte tror på skulle se ut?
Hur ska jag bevisa hur det skulle se ut när jag inte kan se en djinn? Jag är inte någon professor i matte heller så jag vet inte hur man skulle räkna ut detta.
Varför vill du ens veta detta när du inte tror på det och vad finns det att bevisa/förklara?
Det är som om du frågar mig hur ser paradiset ut, om jag tror på att det finns men inte får veta hur det ser ut hur ska jag då förklara hur det ser ut?
Vet du ens innebörden av ordet tro?
Koranen säger att stjärnorna i himlen är projektiler för att skjuta ner djinner. Håller du med om det? Är det en korrekt beskrivning av verkligheten?
Citera
2013-10-28, 10:15
Medlem
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=Tx434UE3SYw

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120409112101AAPZSfT

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=-q2jmbdTQes

Detta säger inte så mycket. Allah "sände ner" järn, ok? Allah sände ner många saker, det är just det som är poängen. Att allt människor ser, det har allah sänt ner och skapat för oss. Vatten, föda, mineraler som vi utvinner och så vidare.

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=b9C3D174gdA

Koranversen talar inte om asteroider (det finns andra platser i koranen som talar om himlakroppar som faller ner till jorden och då talar man inte om "hajar").

Versen nämner hur människors hjärtan förhårdnas till "sten", metaforen dras till att ytterligare tala om "stenar" där floder eller åar (vatten) letar sig ut vilket är en normal iakttagelse eftersom vi ser att undervattenskällor letar sig igenom bergsprickor och så vidare. Det vill säga att även stenar till sist "ödmjukar" sig inför en starkare kraft; vatten. Metaforen tar sig slutligen till att påvisa att även till synes hårda stenar och berg krossas i bitar på grund av den fruktan de känner inför allah deras "skapare". Meningen är att läsaren uppmärksammas att fundera över hur människors hjärtan kan "förhårdnas" utan att acceptera allahs tecken. Jag kollade upp en av e mer kända koranexegeter så att du inte behöver ta mig på orden så att säga: Ibn Kathir och andra exegeter upprepar tillsammans med andra texter och bevis som tydligt visar att dessa stenar inte är att tolka som att de "producerar" vatten. Varsegod:

http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=361

Om koranen verkligen var fylld med vetenskaplig fakta som vi vet med 100 % säkerhet vara korrekt, och dessutom inte innehålla något som motsäger vetenskaplig fakta vi vet är 100 % korrekt, så hade jag accepterat detta. Problemet är bara att i princip varenda vers som tas som "vetenskaplig" fakta är oftast tvetydiga och kan tolkas på hur många sätt som helst. Då känns det lite väl opportunistiskt av dagens muslimer att ta till vetenskapen och tolka in den i dessa tvetydiga texter och påstå att koranen innehåller "vetenskaplig fakta".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in